Είναι γνωστό οτι το 19ο αλλά και τον 20ο αιώνα υπήρξαν επίσημες Πατριαρχικές επιτροπές εγκρίσεως ψαλτικών βιβλίων. Σχετικό θέμα Πατριαρχικές και άλλες εγκύκλιοι και κανονισμοί (ιδιαίτερα αυτή [pdf] σελ. 2 όπου και περιλαμβάνεται ένα είδος καταλόγου εγκεκριμένων και «απαγορευμένων» βιβλίων)
Στους κάτω χρόνους η συνήθεια αυτή της εξέτασης των νέων ψαλτικών εκδόσεων από Πατριαρχική επιτροπή εγκαταλείφθηκε τουλάχιστον επίσημα απ'όσο γνωρίζω (η τελευταία που θυμάμαι ήταν για την εξέταση του θεωρητικού του π. Χ. Οικονόμου εκ Κύπρου που αναφέρει ο Βουδούρης) ίσως και εξαιτίας της Τουρκικής νομοθεσίας που απαγόρευε τη σύσταση επιτροπών (όπως πάλι εξηγεί ο Βουδούρης αν θυμάμαι καλά).
Ερωτήσεις για προβληματισμό:
α) Υπάρχει κάπου συγκεντρωτικός κατάλογος όλων των ψαλτικών βιβλίων (θεωρητικών και πρακτικών) εγκεκριμένων από το Πατριαρχείο (σύμφωνα με την προμετωπίδα τους ή/και με την πιό πάνω εγκύκλιο);
β) Υπήρχε κάποιος παρόμοιος κεντρικός μηχανισμός ελέγχου ψαλτικών εκδόσεων (χειρογράφων) πρίν το 19ο αιώνα;
γ) Υπάρχει τέτοιος επίσημος ή ανεπίσημος μηχανισμός σήμερα; Φήμες μόνο κυκλοφορούν οτι μουσικές εργασίες υποβλήθηκαν και δεν έτυχαν της εγκρίσως του Πατριαρχείου χωρίς κάποια επίσημη ανακοίνωση (.
δ) Θα έπρεπε να λειτουργεί και στις μέρες μας μια Πατριαρχική επιτροπή έγκρισης/απόρριψης ψαλτικών εκδόσεων και από ποιούς θα έπρεπε να αποτελούνταν;
ε) Έχει νόημα (για Ελληνόφωνες εκκλησίες) μια τέτοια επιτροπή να συσταθεί εκτός του Πατριαρχείου; Π.χ. η Εκκλησία της Ελλάδος ή η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας να δημοσιεύσει λίστα δικών τους εγκεκριμένων βιβλίων, ανεξάρτητα από το Πατριαρχείο. Νομίζω κάτι ανάλογο έγινε στη Ρουμανία παλαιότερα όπως αναφέρθηκε κάπου.
στ) Τί σημασία έχει για τους σύγχρονους ψάλτες η απόρριψη των ψαλτικών βιβλίων του Νικολάου πρωτοψάλτου, Σίμωνος Αβαγιανού, Νικολάου Παγανά και άλλων από Πατριαρχικές επιτροπές εφόσον στην πράξη χρησιμοποιούνται (κάποια από αυτά τουλάχιστον);
ζ) Θα έπρεπε κάθε νέα ψαλτική έκδοση να υποβάλλεται στο Πατριαρχείο πρίν δεί το φώς της δημοσιότητας (πρός εξέταση και έγκριση/απόρριψη, όχι απλά για προσθήκη στην Πατριαρχική βιβλιοθήκη);
η) Θα έπρεπε το επίσημο πρόγραμμα διδασκαλίας της Ψαλτικής (σχολών, ωδείων κτλ.) να καθορίζεται ή να εγκρίνεται από το Πατριαρχείο;
Σχετικά θέματα:
Υποχρεωτική καθιέρωση ωρισμένων μουσικών βιβλίων επί των αναλογίων
(όπου και τοποθετήθηκα προσωπικά)
Σίμων ή Σίμος Αβαγιανού;
«Μουσική Παιδαγωγία» Νικολάου Παγανά, Κωνσταντινούπολη, 1897
και θα υπάρχουν και άλλα.
Στους κάτω χρόνους η συνήθεια αυτή της εξέτασης των νέων ψαλτικών εκδόσεων από Πατριαρχική επιτροπή εγκαταλείφθηκε τουλάχιστον επίσημα απ'όσο γνωρίζω (η τελευταία που θυμάμαι ήταν για την εξέταση του θεωρητικού του π. Χ. Οικονόμου εκ Κύπρου που αναφέρει ο Βουδούρης) ίσως και εξαιτίας της Τουρκικής νομοθεσίας που απαγόρευε τη σύσταση επιτροπών (όπως πάλι εξηγεί ο Βουδούρης αν θυμάμαι καλά).
Ερωτήσεις για προβληματισμό:
α) Υπάρχει κάπου συγκεντρωτικός κατάλογος όλων των ψαλτικών βιβλίων (θεωρητικών και πρακτικών) εγκεκριμένων από το Πατριαρχείο (σύμφωνα με την προμετωπίδα τους ή/και με την πιό πάνω εγκύκλιο);
β) Υπήρχε κάποιος παρόμοιος κεντρικός μηχανισμός ελέγχου ψαλτικών εκδόσεων (χειρογράφων) πρίν το 19ο αιώνα;
γ) Υπάρχει τέτοιος επίσημος ή ανεπίσημος μηχανισμός σήμερα; Φήμες μόνο κυκλοφορούν οτι μουσικές εργασίες υποβλήθηκαν και δεν έτυχαν της εγκρίσως του Πατριαρχείου χωρίς κάποια επίσημη ανακοίνωση (.
δ) Θα έπρεπε να λειτουργεί και στις μέρες μας μια Πατριαρχική επιτροπή έγκρισης/απόρριψης ψαλτικών εκδόσεων και από ποιούς θα έπρεπε να αποτελούνταν;
ε) Έχει νόημα (για Ελληνόφωνες εκκλησίες) μια τέτοια επιτροπή να συσταθεί εκτός του Πατριαρχείου; Π.χ. η Εκκλησία της Ελλάδος ή η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας να δημοσιεύσει λίστα δικών τους εγκεκριμένων βιβλίων, ανεξάρτητα από το Πατριαρχείο. Νομίζω κάτι ανάλογο έγινε στη Ρουμανία παλαιότερα όπως αναφέρθηκε κάπου.
στ) Τί σημασία έχει για τους σύγχρονους ψάλτες η απόρριψη των ψαλτικών βιβλίων του Νικολάου πρωτοψάλτου, Σίμωνος Αβαγιανού, Νικολάου Παγανά και άλλων από Πατριαρχικές επιτροπές εφόσον στην πράξη χρησιμοποιούνται (κάποια από αυτά τουλάχιστον);
ζ) Θα έπρεπε κάθε νέα ψαλτική έκδοση να υποβάλλεται στο Πατριαρχείο πρίν δεί το φώς της δημοσιότητας (πρός εξέταση και έγκριση/απόρριψη, όχι απλά για προσθήκη στην Πατριαρχική βιβλιοθήκη);
η) Θα έπρεπε το επίσημο πρόγραμμα διδασκαλίας της Ψαλτικής (σχολών, ωδείων κτλ.) να καθορίζεται ή να εγκρίνεται από το Πατριαρχείο;
Σχετικά θέματα:
Υποχρεωτική καθιέρωση ωρισμένων μουσικών βιβλίων επί των αναλογίων
(όπου και τοποθετήθηκα προσωπικά)
Σίμων ή Σίμος Αβαγιανού;
«Μουσική Παιδαγωγία» Νικολάου Παγανά, Κωνσταντινούπολη, 1897
και θα υπάρχουν και άλλα.