"Άξιόν εστιν..." [Ήχος Δ΄ - ΑΓΙΑ από του Πα (μετά σπάθης)]

#1
Ο Πρωτοψάλτης και Καθηγητής Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής, Δημήτρης Γαλάνης, ψάλλει εις το "Εξαιρέτως..." το "Άξιόν εστιν..." σε ήχο Δ΄ - ΑΓΙΑ από του Πα (μετά σπάθης). Σύνθεση του ιδίου από την έκδοση Δ. Γαλάνη: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΑΤ' ΗΧΟΝ [Πάτρα 2011].



Ζωντανή ηχογράφηση στον Ι. Ν. Αγ. Βαρβάρας Πατρών την 21η Δεκεμβρίου 2014 (Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως).
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#2
Ο Πρωτοψάλτης και Καθηγητής Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής, Δημήτρης Γαλάνης, ψάλλει εις το "Εξαιρέτως..." το "Άξιόν εστιν..." σε ήχο Δ΄ - ΑΓΙΑ από του Πα (μετά σπάθης). Σύνθεση του ιδίου από την έκδοση Δ. Γαλάνη: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΑΤ' ΗΧΟΝ [Πάτρα 2011].



Ζωντανή ηχογράφηση στον Ι. Ν. Αγ. Βαρβάρας Πατρών την 21η Δεκεμβρίου 2014 (Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως).
ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΙΑ!!! ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑ, ΜΕ ΣΠΑΘΗ, ΜΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΕΣ ΦΘΟΡΕΣ, ΜΕ ΥΦΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΕΣΕΙΣ, ΑΓΙΑ ΜΕ ΤΑ ΟΛΑ ΤΟΥ!!!
 
#3
Εγώ βλέπω μια διασκευή του αξιον εστί του Πριγγου.
Επίσης ακούω μινόρε.
Τώρα με τα μακάρια τους ήχους και τις ονομασίες έχουμε χάσει τον μπούσουλα.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#4
Ο Πρωτοψάλτης και Καθηγητής Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής, Δημήτρης Γαλάνης, ψάλλει εις το "Εξαιρέτως..." το "Άξιόν εστιν..." σε ήχο Δ΄ - ΑΓΙΑ από του Πα (μετά σπάθης). Σύνθεση του ιδίου από την έκδοση Δ. Γαλάνη: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΑΤ' ΗΧΟΝ [Πάτρα 2011].

Ζωντανή ηχογράφηση στον Ι. Ν. Αγ. Βαρβάρας Πατρών την 21η Δεκεμβρίου 2014 (Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως).
Ωραία η εκτέλεση, αν και λίγο αμανετζίδικη (στους Πατρινούς αρέσει, φαίνεται). ΑΛΛΑ το να βαπτίζουμε ένα Άξιον εστί που μελοποιήθηκε επί τη βάσει του Κ. Πρίγγου, από πλ. α΄ σπάθιο εκ του Κε σε...Άγια εκ του Πα είναι σαν να ντύνουμε έναν Ανατολίτη με φουστανέλα Κινεζικής παραγωγής! Είναι κι αυτό ένα επίτευγμα (sic) του Καραϊκού Διαφωτισμού...
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#6
Προσωπικά υποστηρίζω (και στο παρελθόν έχω τσακωθεί γι' αυτό) την ονοματοδοσία του (μ)πουσελίκ ως άγια εκ του Πα, με τη λογική ότι πρόκειται για μετάθεση της βάσης απ' το Δι και βέβαια ότι μιλάμε για άγια με μόνιμη ύφεση στον Ζω, δηλαδή στον Γα. Από κει ξεκινά το πράγμα και, κατά τη γνώμη μου, επικυρώνεται από το μαρτυρικό σημάδι του Πα που δεν είναι, βέβαια, το α του α΄-πλ.α΄ αλλά το δ του δ΄ (αντίστοιχα στο Βου έχουμε μαρυτρικό α κ.λπ.). Ο τρόπος που καταλαβαίνουμε σε ποιον ήχο είμαστε δεν είναι ο φθόγγος της βάσης αλλά το μαρτυρικό της. Ο Πα είναι κοινός φθόγγος σε πολλούς ήχους· όταν έχει μαρτυρικό α, μας δείχνει ότι είμαστε στον α΄ κ.ο.κ., άρα όταν έχει μαρτυρικό δ΄; Το σημαντικό εδώ είναι βέβαια ότι οι ίδιοι οι πρώτοι συνθέτες που χρησιμοποίησαν το πουσελίκ θέτουν αυτή τη μαρτυρία, αλλά λόγω ομοιότητας με τον πλ. α΄ στην πορεία του μέλους τον επιγράφουν πλ. α΄. Υπάρχει οπωσδήποτε μια ανακολουθία.

Αλλά για το παρόν μέλος, το θέμα πάει πολύ παραπέρα γιατί το πουσελίκ είναι κάτι ούτως ή άλλως τραβηγμένο, αλλά με όλα αυτά πάνω (σπάθη κ.λπ.) καταντά άσχετο. Ειδικά όταν βασίζεται σε γνωστή σύνθεση που ονοματίζεται πλ. α΄. Κατά τη γνώμη μου, πες το με ονομασία μακαμιού, αφού για μακάμ πρόκειται. Είναι σαν να με ρωτάς τι τρώω κι εγώ να απαντώ "μακαρόνια με κιμά, αλλά και με μια κρέμα από πάνω που λέγεται μπεσαμέλ, και μακαρόνι όχι κανονικό αλλά χοντρό" κ.λπ. κ.λπ. Πες παστίτσιο να καταλάβουμε.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#8
Τελικὰ παίζει ρόλο ἡ μαρτυρία στὴν ὀνοματοδοσία τῶν ἦχων;

Περιττεύει να πω ότι συμφωνώ με όλους σας ως προς το όνομα του ήχου ή καλύτερα με το μακαμ.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#9
Τελικὰ παίζει ρόλο ἡ μαρτυρία στὴν ὀνοματοδοσία τῶν ἦχων;
Επί της ουσίας το ένα αντικατοπτρίζει το άλλο. Η αρκτική μαρτυρία περιλαμβάνει το όνομα του ήχου, την φθορά και τον φθόγγο της βάσης. Αν γράψω στην αρκτική μαρτυρία τη φθορά του πλ. α΄ πάνω στον Πα και μετά έχω κάτω απ' τον Πα το δ, τι συμβαίνει; Θα μπορούσε να συμβεί αυτό μέσα στο μέλος; Όταν έχουμε φθορά, αλλάζουν φυσικά και τα μαρτυρικά κάτω απ' τους φθόγγους.

Ή να το πω αλλιώς: τα μαρτυρικά κάτω απ' τους φθόγγους μας δείχνουν τι παραλλάγιζαν οι παλαιοί. Αυτόν λοιπόν τον Πα του πουσελίκ, αν υπήρχε γραπτώς στην παλαιά μέθοδο κάτι τέτοιο, ο παλαιός θα τον παραλλάγιζε άγια. Βέβαια, εδώ πέρα, ειδικά για τον δ΄ στιχηραρικό υφίσταται η διπλοπαραλλαγή, αλλά είτε άγια κατά τον τροχό είτε ανανές κατά το διαπασών, ο ήχος τους ήταν δ΄.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
#10
Παντως δεν πρεπει να ξεχναμε οτι στην εκκλησιαστικη μουσικη οταν λεμε Ηχος εννοουμε θεσεις και κυριως συμπεριφορα και κινησεις.
 

A.BOU

Νέο μέλος
#13
Εγώ βλέπω μια διασκευή του αξιον εστί του Πριγγου.
Επίσης ακούω μινόρε.
Τώρα με τα μακάρια τους ήχους και τις ονομασίες έχουμε χάσει τον μπούσουλα.
Όταν λέτε μινόρε...τι εννοείτε το μινόρε της αυγής του Μαρκου Βαμβακαρη;;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15
Όταν λέτε μινόρε...τι εννοείτε το μινόρε της αυγής του Μαρκου Βαμβακαρη;;
Δεν κάνει να το δείτε!!
[Σημείωμα συντονιστή] Τα μηνύματα σου κρίνονται ειρωνικά και δεν γίνεται αντιληπτό σε τι αποσκοπούν.
 
#16
Όταν λέτε μινόρε...τι εννοείτε το μινόρε της αυγής του Μαρκου Βαμβακαρη;;
Μέσα εισαι .
Καλά το πας .
Ξέχασες τον Χατζηχρήστο .
Αν προτιμάς την Φραγκοσυριανή ,είναι πιο κοντά .
Σε άλλο μήνυμα παλαιότερο,εμφανίζεσαι μαθητευόμενος στα Μακάμ ,τώρα βλέπω έγινες "εξπερ" ..
Το θέμα με την ονοματοδοσία των "παρακλαδιων " των ήχων και των μακαμιων που παρεισφρέουν (στην πάροδο των ετων) στους ήχους ,έχει συζητηθεί και έχει εξαντληθει .
Δεν ξέρω σε τι εξυπηρετεί η επαναφορά , μετα τόσο καιρό .
Υ.Γ (πάντως αν είναι για "τζέρτζελο" ,εγω δηλώνω παρών .
Εχω και παρελθόν .
Καλοκαίρι είναι,να ανεβάσουμε τα νούμερα ...)
 
Last edited:
#17
Α....και κάτι άλλο για να μην ξεχνιόμαστε .

Ωραία η εκτέλεση, αν και λίγο αμανετζίδικη (στους Πατρινούς αρέσει, φαίνεται). ΑΛΛΑ το να βαπτίζουμε ένα Άξιον εστί που μελοποιήθηκε επί τη βάσει του Κ. Πρίγγου, από πλ. α΄ σπάθιο εκ του Κε σε...Άγια εκ του Πα είναι σαν να ντύνουμε έναν Ανατολίτη με φουστανέλα Κινεζικής παραγωγής! Είναι κι αυτό ένα επίτευγμα (sic) του Καραϊκού Διαφωτισμού...
Συμφωνώ και προσυπογράφω .
Το αξιον εστι είναι του Πριγγου . Ενα κι ένα κανει δυο. Και συζήτηση δεν χωρεί .
Όφειλε να γράψει τον συνθέτη και να συμπληρώσει ,διασκευασμένο ,μεταφερμένο ,μεταποιημένο,παραποιημένο υπό ..τάδε...
 
#20
"Το θέμα με την ονοματοδοσία των "παρακλαδιων " των ήχων και των μακαμιων που παρεισφρέουν (στην πάροδο των ετων) στους ήχους ,έχει συζητηθεί και έχει εξαντληθει .
Δεν ξέρω σε τι εξυπηρετεί η επαναφορά , μετα τόσο καιρό" .
 
Top