Άξιον Εστίν «Δευτερόπρωτος» Πέτρου Φιλανθίδη

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#21
... αντι για Β' ηχο, ψαλλουν Πλ. Β' κατα 3 φωνές ψηλότερα, θεωρώντας οτι ακόμη κινούνται σε Β' κ' τους εξηγώ το λάθος τους....
Είσαι σίγουρος ότι είναι λάθος; (θωρητικά, γιατί στην πράξη δεν ξέρω τι ακριβώς ψάλλουν)
Π.χ. το χερουβικό της εβδομάδος του Γρηγορίου του Β΄ ήχου, με μαρτυρίες είτε της σκληρής, είτε τη μαλακής χρωματικής κλίμακας. Ψάλλεται όμως με όμοιο τρόπο (προφανώς!)
Θαρρώ πως είναι από τους πιό δύσκολους ήχους για ορθή εκτέλεση διαστημάτων, καθώς είναι εξαιρετικά εύκολο να γυρίσεις σε πλΒ.
Επειδή και τα σκληρά και τα μαλακά διαστήματα συνυπάρχουν στα χρωματικά μέλη και πρέπει κανείς να ξεχωρίζει πότε πρέπει να ψάλει, τι.
 
#22
Π.χ. το χερουβικό της εβδομάδος του Γρηγορίου του Β΄ ήχου, με μαρτυρίες είτε της σκληρής, είτε τη μαλακής χρωματικής κλίμακας. Ψάλλεται όμως με όμοιο τρόπο (προφανώς!)
Αν και δεν είναι αυτό που είχα κατά νου όταν έγραφα τότε, καθώς αναφέρομαι σε δευτερόπρωτο, στο παράδειγμα που δίνετε, με τις μέχρι τώρα γνώσεις μου θα έλεγα πλΒ. Αλλά δεν συμφωνώ σε αυτό που λέτε. Αν το πεις σε δεύτερο αλλάζει άρδην το άκουσμα. Απλά η χαμηλή βάση είναι εύκολο να παρασύρει σε πλΒ. Θα είναι το ίδιο αποτέλεσμα με το να πει κάποιος σε βάση Ρε το χερουβικό του Φωκαέα σε Β.
Επειδή και τα σκληρά και τα μαλακά διαστήματα συνυπάρχουν στα χρωματικά μέλη και πρέπει κανείς να ξεχωρίζει πότε πρέπει να ψάλει, τι.
Να δώσω ένα πολύ κλασικό παράδειγμα που μου αρέσει. Τα λειτουργικά του Στανίτσα σε δευτερόπρωτο, ελάχιστοι τα κάνουν να ακούγονται δεύτερος. Ίσως επειδή ξεγελάει η συχνή ύπαρξη διατονικού στο οξύ, που παρασύρει σε πλΒ, οι περισσότεροι χαμηλώνουν τον ΚΕ σε τραγικό βαθμό. Ρώτησα τον δάσκαλό μου (μαθητή Στανίτσα) για τα λειτουργικά αυτά, και μου είπε ότι αυτό είναι σαφώς λάθος. Ο ΚΕ είναι ξεκάθαρα ΚΕ δευτέρου.

Παρεμπιπτόντως, να πω ότι για μένα δεν υπάρχει πρόβλημα κάποιος να τα εκτελεί είτε έτσι είτε αλλιώς, λόγω προσωπικής άποψης. Αλλά άλλο προσωπική άποψη, άλλο προσωπική αδυναμία.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#23
... Αν το πεις σε δεύτερο αλλάζει άρδην το άκουσμα. ....
Είμαστε όντως εκτός (του παρόντος) θέματος, αλλά δεν υπάρχει "Αν το πεις σε δεύτερο" για το χερουβικό. Με ένα τρόπο μπορείς να το πεις και αυτός είναι ο ορθός τρόπος. Άλλα σημεία έχουν σκληρά διαστήματα και άλλα μαλακά. Δεν έχει σημασία πώς σημαίνεται το μουσικό κείμενο.
 
#24
Είμαστε όντως εκτός (του παρόντος) θέματος, αλλά δεν υπάρχει "Αν το πεις σε δεύτερο" για το χερουβικό. Με ένα τρόπο μπορείς να το πεις και αυτός είναι ο ορθός τρόπος. Άλλα σημεία έχουν σκληρά διαστήματα και άλλα μαλακά. Δεν έχει σημασία πώς σημαίνεται το μουσικό κείμενο.
Μα, δεν διαφωνώ ότι ΕΝΑΣ σωστός τρόπος υπάρχει. Αυτό που λέω, για να γίνω πιό κατανοητός, είναι ότι το ποιός είναι αυτός ο ένας ΔΕΝ είναι ξεκάθαρο. Για αυτό διαφωνούν τόσες και τόσες σχολές και θεωρητικοί. Σε αυτό το πνεύμα λοιπόν, έχει εφαρμογή η παραπάνω φράση "Αν το πεις σε δεύτερο"...
 
Top