«Iστορική ευθύνη η δημιουργία Ενιαίου Ταμείου Ιεροψαλτών»

Diogenes

Νέο μέλος
Από την ιστοσελίδα https://www.pemptousia.gr/2020/11/istoriki-efthini-i-dimiourgia-enieou-tamiou-ieropsalton/ :

Κωνσταντίνος Πολίτης, Πρωτοψάλτης, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος (ΟΜ.Σ.Ι.Ε.)
9 Νοεμβρίου 2020​
Ανοικτή Επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος αποστέλλει ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Πολίτης, όπου, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Αποτελεί αναγκαία επιλογή και ιστορική ευθύνη η έναρξη τριμερούς συζήτησης μεταξύ Εκκλησίας, Πολιτείας και Ιεροψαλτικής κοινότητας για την δημιουργία ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ, από το οποίο θα μισθοδοτούνται νομίμως οι 10.000 ψάλτες, η πλειοψηφία των οποίων ασκεί το λειτούργημά της με επιστημονικό και άρτιο τρόπο επί τη βάσει της ψαλτικής τέχνης και σύμφωνα με την ιερή μας παράδοση».



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

Αθήνα, 9 Νοεμβρίου 2020
Α.Π. 548

ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο και τα Μέλη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Δια του Αρχιγραμματέως Αυτής Θεοφ. Επισκόπου Ωρεών κ. ΘΕΟΦΙΛΟΥ.

Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Αθηνών και Πάσης Ελλάδος
κ. κ. ΙΕΡΩΝΥΜΕ,

Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς,

Δια της παρούσης προάγομαι ευσεβάστως να καταθέσω υπ’ όψιν Υμών την μεγάλη ανησυχία και την αίσθηση αδικίας και οδήγησης σε εξαφάνιση της Ιεροψαλτικής Κοινότητας, εξαιτίας των επισυμβαινομένων εξ’ αιτίας της πανδημίας.

Η δεύτερη -αδυσώπητη- επέλαση του κορονοϊού και το θλιβερό, συνεπακόλουθο δεύτερο κλείσιμο των ναών αναδεικνύει περίτρανα την διοικητική ανεπάρκεια της Εκκλησίας, να διαχειριστεί οποιαδήποτε κρίση και, κυρίως, να δράσει κατά τρόπο που επιτάσσει η αποστολή της και η χριστιανική διδασκαλία, μέσα στο πλαίσιο του κοινωνικού κράτους δικαίου και της ηθικής της σύγχρονης ευρωπαϊκής εργατικής νομοθεσίας.

Το διοικητικό μοντέλο της Τουρκοκρατίας, το οποίο δομήθηκε από την Εκκλησία, πάνω στην προφανή έλλειψη κρατικής μέριμνας και πολιτικού νομικού πλαισίου, συντηρήθηκε καταχρηστικά για δύο επιπλέον αιώνες μέσα στον νέο Ελληνισμό, κρυπτόμενο, κατά περίπτωση, πίσω από Ιερούς Κανόνες και Εθιμικά δεδομένα, τα οποία πλέον είναι, εν τοις πράγμασι, παρωχημένα.

Η οικονομική λογική του παγκαριού που βασίζεται στην άτυπη κηροπωλησία και η περιαγωγή δίσκου για τα έργα ευποιίας δεν αποτελεί πλέον λύση στα μεγάλα οργανωτικά και διοικητικά ζητήματα που ανέδειξε η πανδημία.

Ήρθε η ώρα, η Εκκλησία μας, να συζητήσει με το Κράτος και την ιεροψαλτική κοινότητα τη δημιουργία κεντρικού φορέα μισθοδοσίας του προσωπικού των Ιερών ναών, το οποίο υπερβαίνει τις 20.000 πανελλαδικά και αποτελεί, ιστορικά και εκκλησιολογικά, το βασικό κορμό της.

Η αναχρονιστική τυποποίησή του προσωπικού αυτού (ψάλτες και νεωκόροι) κάτω από τον απαξιωτικό όρο «υπηρετικό προσωπικό», η έλλειψη οποιασδήποτε κλαδικής συμφωνίας, η δόμηση σχέσεων που αντί να ανάγονται στο εργατικό δίκαιο βασίζονται πάνω σε άσχετες, προς την προσφορά της εργασίας, πνευματικές σχέσεις δεν μπορούν να επιβιώσουν στο σύγχρονο κοινωνικό περιβάλλον.

Η αδικία και το bullying που υφίστανται οι εν ενεργεία ιεροψάλτες, εξαιτίας της άσκησης παράλληλης απασχόλησης, αποτελεί εξευτελισμό της έννοιας του εκκλησιαστικού λειτουργού και του κατώτερου κληρικού, εφ’ όσον κάτω από αυτή υποκρύπτεται δόλος και απόκρυψη από το κράτος και την κοινωνία μόνιμων, παγίων και διαρκών εργασιακών σχέσεων.

Αποτελεί αναγκαία επιλογή και ιστορική ευθύνη η έναρξη τριμερούς συζήτησης μεταξύ εκκλησίας, πολιτείας και Ιεροψαλτικής κοινότητας για την δημιουργία ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ, από το οποίο θα μισθοδοτούνται νομίμως οι 10.000 ψάλτες, η πλειοψηφία των οποίων ασκεί το λειτούργημά της με επιστημονικό και άρτιο τρόπο επί τη βάσει της ψαλτικής τέχνης και σύμφωνα με την ιερή μας παράδοση.

Η οικονομοτεχνική ωρίμανση ξεκίνησε, με πρωτοβουλία της Ομοσπονδίας μας, ήδη από το 2000, στο πλαίσιο του τότε διεξαγόμενου διαλόγου για τον Κανονισμό Ιεροψαλτών, με βάση ένα πλήρες σκεπτικό που επιλύει μια μεγάλη σειρά ζητημάτων και, κυρίως την ηθική στην διαδοχή των γενεών και την ισότιμη μεταχείριση των Ιεροψαλτών κατά την αξία τους και ανεξάρτητα της περιοχής που ασκούν τα καθήκοντά τους.

Αναμένουμε, το αναντίρρητο πατρικό Σας ενδιαφέρον, να αποτυπωθεί άμεσα στην πράξη, μέσα από την σύσταση ΜΙΚΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ για το φλέγον αυτό ζήτημα.

Με υιική αγάπη και σεβασμό,
Κωνσταντίνος Πολίτης, Πρόεδρος
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Το διοικητικό μοντέλο της Τουρκοκρατίας, το οποίο δομήθηκε από την Εκκλησία, πάνω στην προφανή έλλειψη κρατικής μέριμνας και πολιτικού νομικού πλαισίου, συντηρήθηκε καταχρηστικά για δύο επιπλέον αιώνες μέσα στον νέο Ελληνισμό, κρυπτόμενο, κατά περίπτωση, πίσω από Ιερούς Κανόνες και Εθιμικά δεδομένα, τα οποία πλέον είναι, εν τοις πράγμασι, παρωχημένα.
Από που κι ως που το σύστημα του παγκαριού να γίνει παρωχημένο ή είναι παρωχημένο επειδή το λέτε εσείς;
Βρίσκετε πιο προοδευτικό το κρατικοδίαιτο νοσηρό δημόσιο σύστημα, το οποίο ευθύνεται για την είσοδο στον κλήρο ατόμων ανίκανων και άσχετων με την εκκλησιαστική παράδοση μόνο και μόνο για να "τακτοποιηθούν";!
Θέλετε να γίνει στο ίδιο χάλι και ο ιεροψαλτικός κλάδος; να βολεύονται οι "ημέτεροι" στο δημόσιο όπως πολύ καλά το ξέρουμε βολεύονται και προωθούνται οι κομματικά προσκείμενοι στην δημόσια εκπαίδευση με φωτογραφικές θέσεις και δήθεν διαγωνισμούς; Ήδη γίνεται αυτό σε πολλούς ναούς με διορισμό ανίκανων ψαλτών που δεν τους αντέχει να τους ακούει ο κόσμος επειδή έχουν διορισθεί "κανονικά". Όχι αυτό δεν είναι Εκκλησία!
Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να γυρίσουμε στο παλιό αυτό σύστημα και τους ιερείς. Το παγκάρι γεμίζει από τον κόσμο ο οποίος εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για αυτό που βιώνει στην Εκκλησία. Όταν ο ιερέας και ο ψάλτης έχουν ζήλο και καθολική προσφορά στο λειτούργημα τους τότε θα έχουν αποτέλεσμα, τότε θα έχουν και αμοιβή . Όχι στον δεδομένο μισθό του δημοσίου. Ας σταματήσει εδώ η καταστροφή!
Όπως διορίζεται σήμερα ο ψάλτης να διορίζεται και ο ιερέας, από το εκκλησιαστικό συμβούλιο και όλη η ενορία -μέσω του συμβουλίου, το οποίο θα είναι αιρετό- να αποφασίζει τα πάντα, τόσο τα του ψάλτη όσο και τα του ιερέως.

Επί τουρκοκρατίας είχαμε την μεγαλύτερη ακμή στην μουσική μας. Όλα τα σωζόμενα μέλη σχεδόν είναι προϊόν του "παρωχημένου μοντέλου" της τουρκοκρατίας. Ας καταλάβουμε επιτέλους την ρίζα του προβλήματος που είναι η έλλειψη παιδείας, εκκλησιαστικού φρονήματος και κατά κεφαλήν καλλιέργειας, που οφείλονται στον έτοιμο μισθό των ιερέων και την κακώς νοούμενη εξουσία που τους έχει δώσει αυτό το "βόλεμα" απέναντι σε όλα τα άλλα μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας
 
Last edited:

emakris

Μέλος
Από που κι ως που το σύστημα του παγκαριού να γίνει παρωχημένο ή είναι παρωχημένο επειδή το λέτε εσείς;
Βρίσκετε πιο προοδευτικό το κρατικοδίαιτο νοσηρό δημόσιο σύστημα, το οποίο ευθύνεται για την είσοδο στον κλήρο ατόμων ανίκανων και άσχετων με την εκκλησιαστική παράδοση μόνο και μόνο για να "τακτοποιηθούν";!
Θέλετε να γίνει στο ίδιο χάλι και ο ιεροψαλτικός κλάδος; να βολεύονται οι "ημέτεροι" στο δημόσιο όπως πολύ καλά το ξέρουμε βολεύονται και προωθούνται οι κομματικά προσκείμενοι στην δημόσια εκπαίδευση με φωτογραφικές θέσεις και δήθεν διαγωνισμούς; Ήδη γίνεται αυτό σε πολλούς ναούς με διορισμό ανίκανων ψαλτών που δεν τους αντέχει να τους ακούει ο κόσμος επειδή έχουν διορισθεί "κανονικά". Όχι αυτό δεν είναι Εκκλησία!
Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να γυρίσουμε στο παλιό αυτό σύστημα και τους ιερείς. Το παγκάρι γεμίζει από τον κόσμο ο οποίος εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για αυτό που βιώνει στην Εκκλησία. Όταν ο ιερέας και ο ψάλτης έχουν ζήλο και καθολική προσφορά στο λειτούργημα τους τότε θα έχουν αποτέλεσμα, τότε θα έχουν και αμοιβή . Όχι στον δεδομένο μισθό του δημοσίου. Ας σταματήσει εδώ η καταστροφή!
Όπως διορίζεται σήμερα ο ψάλτης να διορίζεται και ο ιερέας, από το εκκλησιαστικό συμβούλιο και όλη η ενορία -μέσω του συμβουλίου, το οποίο θα είναι αιρετό- να αποφασίζει τα πάντα, τόσο τα του ψάλτη όσο και τα του ιερέως.

Επί τουρκοκρατίας είχαμε την μεγαλύτερη ακμή στην μουσική μας. Όλα τα σωζόμενα μέλη σχεδόν είναι προϊόν του "παρωχημένου μοντέλου" της τουρκοκρατίας. Ας καταλάβουμε επιτέλους την ρίζα του προβλήματος που είναι η έλλειψη παιδείας, εκκλησιαστικού φρονήματος και κατά κεφαλήν καλλιέργειας, που οφείλονται στον έτοιμο μισθό των ιερέων και την κακώς νοούμενη εξουσία που τους έχει δώσει αυτό το "βόλεμα" απέναντι σε όλα τα άλλα μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας

Πολύ ενδιαφέρων προβληματισμός, αλλά θα αφήσω απέξω τα περί των ιερέων, καθότι μια τέτοια συζήτηση θα μας έβγαζε εκτός θεματολογίας του φόρουμ. Ως προς τους ψάλτες: Σε κάποια άλλη εποχή, που το εκκλησίασμα διέθετε ισχυρό αισθητήριο και αξιολογούσε με αυστηρό τρόπο την απόδοση του ψάλτη με βάση την προφορική παράδοση, αυτό που λέτε θα ίσχυε σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Από την άλλη μεριά, το αισθητήριο αυτό υπήρξε κατά καιρούς και αρκετά ελαστικό, επιτρέποντας ορισμένες ψαλτικές "εκτροπές" προς ικανοποίησιν των ώτων και οικονομικήν επιβράβευσιν των ιεροψαλτών, που εκείνη την εποχή επεδίωκαν εναγωνίως τον βιοπορισμό τους. Δεν θα επιμείνω, όμως, σε αυτή τη θεώρηση, διότι εκείνο που ορισμένοι θεωρούν ως εκτροπή, άλλοι το βλέπουν ως εξέλιξη της τέχνης και το αξιολογούν θετικά. Υπό αυτή την έννοια, είναι απολύτως βέβαιο πως η τέχνη ανθίζει και διατηρεί τη σύνδεσή της με το κοινό μόνο σε συνθήκες "ελεύθερης αγοράς" και όχι κρατικοδίαιτης δημιουργικότητας. Περί αυτού δεν χωρεί αμφιβολία.
Αλλά ας έλθουμε στο σήμερα, που αφενός μεν σπάνια ζει κανείς από την ψαλτική, αφετέρου δε το αναφερθέν αισθητήριο έχει εκλείψει στους περισσότερους ναούς. Ό,τι και να ψάλει κανείς, όπως και να το ψάλει, ελάχιστοι θα διαμαρτυρηθούν ή θα εκδηλώσουν ενθουσιασμό. Είτε ψάλεις παραδοσιακά, είτε ψάλεις ό,τι σου κατέβει, είτε ψάλεις κλασικά μέλη, είτε ψάλεις σύγχρονα κ.ο.κ., λίγη σημασία έχει. Αρκεί να εξυπηρετείς καταστάσεις. Άντε, το πολύ-πολύ να ακουστεί ένας έπαινος από κάποιον "μερακλή", όταν πατήσεις κανέναν αμανέ με ψηλές νότες και κορώνες. Ως εκεί. Οπότε το θέμα είναι καθαρά εργασιακό και ελάχιστα καλλιτεχνικό. Έχει σημασία για την ποιότητα της μουσικής στις εκκλησίες μας, εάν ο ψάλτης θα επιλέγεται και θα πληρώνεται από τους ιερείς, από τους επιτρόπους, από κάποια επιτροπή του Δημοσίου ή με βάση τους τίτλους σπουδών που διαθέτει; Εάν θα είναι υπάλληλος ή συμβολικά αμειβόμενος εθελοντής; Κατά την ταπεινή μου άποψη, απολύτως καμία. Περί του τι πρέπει να γίνει, σε άλλη ευκαιρία.
 

tzark

Μέλος
Από που κι ως που το σύστημα του παγκαριού να γίνει παρωχημένο ή είναι παρωχημένο επειδή το λέτε εσείς;
Βρίσκετε πιο προοδευτικό το κρατικοδίαιτο νοσηρό δημόσιο σύστημα, το οποίο ευθύνεται για την είσοδο στον κλήρο ατόμων ανίκανων και άσχετων με την εκκλησιαστική παράδοση μόνο και μόνο για να "τακτοποιηθούν";!
Θέλετε να γίνει στο ίδιο χάλι και ο ιεροψαλτικός κλάδος; να βολεύονται οι "ημέτεροι" στο δημόσιο όπως πολύ καλά το ξέρουμε βολεύονται και προωθούνται οι κομματικά προσκείμενοι στην δημόσια εκπαίδευση με φωτογραφικές θέσεις και δήθεν διαγωνισμούς; Ήδη γίνεται αυτό σε πολλούς ναούς με διορισμό ανίκανων ψαλτών που δεν τους αντέχει να τους ακούει ο κόσμος επειδή έχουν διορισθεί "κανονικά". Όχι αυτό δεν είναι Εκκλησία!
Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να γυρίσουμε στο παλιό αυτό σύστημα και τους ιερείς. Το παγκάρι γεμίζει από τον κόσμο ο οποίος εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για αυτό που βιώνει στην Εκκλησία. Όταν ο ιερέας και ο ψάλτης έχουν ζήλο και καθολική προσφορά στο λειτούργημα τους τότε θα έχουν αποτέλεσμα, τότε θα έχουν και αμοιβή . Όχι στον δεδομένο μισθό του δημοσίου. Ας σταματήσει εδώ η καταστροφή!
Όπως διορίζεται σήμερα ο ψάλτης να διορίζεται και ο ιερέας, από το εκκλησιαστικό συμβούλιο και όλη η ενορία -μέσω του συμβουλίου, το οποίο θα είναι αιρετό- να αποφασίζει τα πάντα, τόσο τα του ψάλτη όσο και τα του ιερέως.

Επί τουρκοκρατίας είχαμε την μεγαλύτερη ακμή στην μουσική μας. Όλα τα σωζόμενα μέλη σχεδόν είναι προϊόν του "παρωχημένου μοντέλου" της τουρκοκρατίας. Ας καταλάβουμε επιτέλους την ρίζα του προβλήματος που είναι η έλλειψη παιδείας, εκκλησιαστικού φρονήματος και κατά κεφαλήν καλλιέργειας, που οφείλονται στον έτοιμο μισθό των ιερέων και την κακώς νοούμενη εξουσία που τους έχει δώσει αυτό το "βόλεμα" απέναντι σε όλα τα άλλα μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας
Μπράβο Ευάγγελε ....επιτέλους βρέθηκε και ένας άνθρωπος να πει τα πράγματα με το όνομα τους.......
Όλα γίνονται για προσωπική προβολή και για ιδιον όφελος ....μπες στο facebook του κυρίου και θα καταλάβεις!!!!!
Σιγά μη γίνουν οι Ιεροψάλτες δημόσιοι υπάλληλοι ........μετά την εποχή κορονοϊού τελειώνει και το Δημόσιο για τους Ιερείς.
 
Last edited:
Εγω θα επαναλάβω και μια ερώτηση που στο Facebook εδω και μέρες έχει μείνει αναπάντητη .... Mε τη νομοθεσία αυτή ποσοι θα βολευτουν;;; ενας δυο; Σιγουρα οι μεγάλοι άρχοντες ... οι άλλοι;;;
Ας μη τρέφουμε αυταπάτες .....
 

tzark

Μέλος
Εγω θα επαναλάβω και μια ερώτηση που στο Facebook εδω και μέρες έχει μείνει αναπάντητη .... Mε τη νομοθεσία αυτή ποσοι θα βολευτουν;;; ενας δυο; Σιγουρα οι μεγάλοι άρχοντες ... οι άλλοι;;;
Ας μη τρέφουμε αυταπάτες .....
Ανάλογα σε ποιο κόμμα θα ανήκουν!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οἱ συνθῆκες ἀπὸ τὸ 2000 μέχρι σήμερα ἀπέχουν ὅσο ἡ γῆ ἀπὸ τὸν οὐρανό.
Αὐτὰ ποὺ ἀναφέρονται στὸ κείμενο τοῦ προέδρου εἶναι ἀνεδαφικά.

Τὸ Δημόσιο συνεχῶς παραδίδει τομείς εὐθύνης και ἁρμοδιότητες στὴν ἰδιωτικὴ πρωτοβουλία. Μὲ τὸ ζόρι δέχεται τὴν μισθοδοσία τῶν κληρικῶν. Ἀποκλείεται νὰ συμβεῖ.

Τὸ σύστημα κάθε ἑνορία μὲ τοὺς ψάλτες της -ὅποιοι κι ἄν εἶναι αὐτοί- θὰ συνεχισθεῖ. Καλὴ ἡ πεμπτουσία καὶ τὰ ἀρχονταρίκια, ἀλλὰ ἡ σκληρὴ πραγματικότητα βρίσκεται στὰ ἀλώνια τῶν ἑνοριῶν καὶ ὄχι στὰ πολυτελῶς συβαριτικὰ ἁγιορειτικὰ σαλόνια-ἀρχονταρίκια τῶν ἐκκλησιαστικῶν παρακέντρων ...
 

tzark

Μέλος
Οἱ συνθῆκες ἀπὸ τὸ 2000 μέχρι σήμερα ἀπέχουν ὅσο ἡ γῆ ἀπὸ τὸν οὐρανό.
Αὐτὰ ποὺ ἀναφέρονται στὸ κείμενο τοῦ προέδρου εἶναι ἀνεδαφικά.

Τὸ Δημόσιο συνεχῶς παραδίδει τομείς εὐθύνης και ἁρμοδιότητες στὴν ἰδιωτικὴ πρωτοβουλία. Μὲ τὸ ζόρι δέχεται τὴν μισθοδοσία τῶν κληρικῶν. Ἀποκλείεται νὰ συμβεῖ.

Τὸ σύστημα κάθε ἑνορία μὲ τοὺς ψάλτες της -ὅποιοι κι ἄν εἶναι αὐτοί- θὰ συνεχισθεῖ. Καλὴ ἡ πεμπτουσία καὶ τὰ ἀρχονταρίκια, ἀλλὰ ἡ σκληρὴ πραγματικότητα βρίσκεται στὰ ἀλώνια τῶν ἑνοριῶν καὶ ὄχι στὰ πολυτελῶς συβαριτικὰ ἁγιορειτικὰ σαλόνια-ἀρχονταρίκια τῶν ἐκκλησιαστικῶν παρακέντρων ...
Ποτέ μη λές ποτέ....μπορεί να ασχοληθεί με την πολιτική και εκεί ίσως κάτι κάνει .....δείτε το Facebook του κάτι δηλώνει η εικόνα!!!!
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Πολύ ενδιαφέρων προβληματισμός, αλλά θα αφήσω απέξω τα περί των ιερέων, καθότι μια τέτοια συζήτηση θα μας έβγαζε εκτός θεματολογίας του φόρουμ. Ως προς τους ψάλτες: Σε κάποια άλλη εποχή, που το εκκλησίασμα διέθετε ισχυρό αισθητήριο και αξιολογούσε με αυστηρό τρόπο την απόδοση του ψάλτη με βάση την προφορική παράδοση, αυτό που λέτε θα ίσχυε σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Από την άλλη μεριά, το αισθητήριο αυτό υπήρξε κατά καιρούς και αρκετά ελαστικό, επιτρέποντας ορισμένες ψαλτικές "εκτροπές" προς ικανοποίησιν των ώτων και οικονομικήν επιβράβευσιν των ιεροψαλτών, που εκείνη την εποχή επεδίωκαν εναγωνίως τον βιοπορισμό τους. Δεν θα επιμείνω, όμως, σε αυτή τη θεώρηση, διότι εκείνο που ορισμένοι θεωρούν ως εκτροπή, άλλοι το βλέπουν ως εξέλιξη της τέχνης και το αξιολογούν θετικά. Υπό αυτή την έννοια, είναι απολύτως βέβαιο πως η τέχνη ανθίζει και διατηρεί τη σύνδεσή της με το κοινό μόνο σε συνθήκες "ελεύθερης αγοράς" και όχι κρατικοδίαιτης δημιουργικότητας. Περί αυτού δεν χωρεί αμφιβολία.
Αλλά ας έλθουμε στο σήμερα, που αφενός μεν σπάνια ζει κανείς από την ψαλτική, αφετέρου δε το αναφερθέν αισθητήριο έχει εκλείψει στους περισσότερους ναούς. Ό,τι και να ψάλει κανείς, όπως και να το ψάλει, ελάχιστοι θα διαμαρτυρηθούν ή θα εκδηλώσουν ενθουσιασμό. Είτε ψάλεις παραδοσιακά, είτε ψάλεις ό,τι σου κατέβει, είτε ψάλεις κλασικά μέλη, είτε ψάλεις σύγχρονα κ.ο.κ., λίγη σημασία έχει. Αρκεί να εξυπηρετείς καταστάσεις. Άντε, το πολύ-πολύ να ακουστεί ένας έπαινος από κάποιον "μερακλή", όταν πατήσεις κανέναν αμανέ με ψηλές νότες και κορώνες. Ως εκεί. Οπότε το θέμα είναι καθαρά εργασιακό και ελάχιστα καλλιτεχνικό. Έχει σημασία για την ποιότητα της μουσικής στις εκκλησίες μας, εάν ο ψάλτης θα επιλέγεται και θα πληρώνεται από τους ιερείς, από τους επιτρόπους, από κάποια επιτροπή του Δημοσίου ή με βάση τους τίτλους σπουδών που διαθέτει; Εάν θα είναι υπάλληλος ή συμβολικά αμειβόμενος εθελοντής; Κατά την ταπεινή μου άποψη, απολύτως καμία. Περί του τι πρέπει να γίνει, σε άλλη ευκαιρία.

Τα περί ασχέτων με την παράδοση αδίστακτων κρατικοδίαιτων που έγιναν ιερείς δεν είναι εκτός θέματος αλλά είναι το πρώτο και κύριο πρόβλημα που ταλανίζει τα θεμέλια της παράδοσης μας και αυθεντικής ενοριακής ζωής με όλα όσα συνεπάγονται κυρίως στα ψαλτικά.
Τι εννοείτε "εκτροπή προς ικανοποίησιν των ώτων"; ο ψάλτης με την τέχνη οφείλει να ικανοποιεί πρωτίστως τα ώτα, έτσι γίνεται γέφυρα αναμέσω του αισθητού κόσμου και του υπερφυσικού. Μέγα λάθος η άποψη που καλλιεργείται σε κύκλους φάλτσων και ανίδεων ότι ο ψάλτης πρέπει να ψάλλει "ταπεινά" χωρίς "κορόνες" και τα τοιαύτα.. άλλο ένα άλλοθι των ανίκανων φάλτσων προϊσταμένων να αποκαθηλώσουν τον ψάλτη.
Η παρακμή δεν έχει αρχίσει τώρα. Τώρα είμαστε δυστυχώς μετά την παρακμή και το αισθητήριο του κόσμου, πολύ σωστά το παρατηρήσατε αυτό, έχει διαβρωθεί ύστερα από τόσα χρόνια προπαγάνδας που την είπαν κήρυγμα οι εικονομάχοι της ψαλτικής.
Λέτε ότι τώρα σε αυτή την νοσηρή κατάσταση δεν έχει σημασία αν θα επιλέγεται ο ψάλτης από την ψαλτική κοινότητα ή απρόσωπα από το δημόσιο βάσει "τίτλων σπουδών". Δηλαδή να μεγεθύνουμε ακόμα το πρόβλημα και να δίνουμε πτυχίο στους ασχέτους, κάτι που επίσης γίνεται, και να τους βολεύουμε αφού δεν υπάρχει καμία διαφορά.. ωραία μας τα λέτε...
Αυτό είναι το όνειρο και της υπόλοιπης της ακαδημαϊκής κοινότητας; παλιά υποψιαζόμουν, τώρα είμαι σίγουρος πως ναι, αυτό είναι.
Ήδη ο "ΠΕ" καθηγητής ασχέτως αν δεν ξέρει να πει ένα προσόμοιο θεωρείται από το σύστημα του δημοσίου ανώτερος από έναν σωστό ικανό ψάλτη με ακούσματα ο οποίος δεν διαθέτει κανένα τίτλο σπουδών.
Αυτό είναι το πλάνο σας ( ; ) !
Λοιπόν όχι, αυτό είναι η πλήρης καταστροφή όσων έχουν απομείνει όρθια και με βρίσκετε απέναντι σας
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η μόνη λύση είναι ο διαχωρισμός εκκλησίας- σάπιου κράτους (όχι δεν εντάσσομαι σε καμία κομματική άποψη)
Η ανάληψη ευθύνης των λίγων ιερέων και πιστών με αισθητήριο που έχουν απομείνει και το χτίσιμο από την αρχή μιας υγειούς αληθινής εκκλησιαστικής κοινότητας.
Η εκκλησία είναι από μόνη της σχολείο, είναι φορέας πολιτισμού , δεν είναι χώρος ικανοποίησης θρησκευτικών αναγκών, ας το καταλάβουμε!
Στην εκκλησία σπουδάζεις και βιώνεις την παράδοση, την γλώσσα, την μουσική, την σοφία και τα δόγματα της παράδοσης μας.
Δεν αντικαθίσταται αυτό από κανένα ΠΕ!!!
Δεν υποτιμώ το ΠΕ αλλά δυστυχώς μεγάλο ποσοστό των ΠΕ υποτιμούν την ουσία γιατί δυστυχώς την αγνοούν!!!
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Χωρὶς νὰ θέλω νὰ μπῶ στὸ διὰ ταῦτα τῆς συζητήσεως, μία ὑπόθεση μόνο ἐπ’ αὐτοῦ·
Επί τουρκοκρατίας είχαμε την μεγαλύτερη ακμή στην μουσική μας. Όλα τα σωζόμενα μέλη σχεδόν είναι προϊόν του "παρωχημένου μοντέλου" της τουρκοκρατίας. Ας καταλάβουμε επιτέλους την ρίζα του προβλήματος που είναι η έλλειψη παιδείας, εκκλησιαστικού φρονήματος και κατά κεφαλήν καλλιέργειας, που οφείλονται στον έτοιμο μισθό των ιερέων και την κακώς νοούμενη εξουσία που τους έχει δώσει αυτό το "βόλεμα" απέναντι σε όλα τα άλλα μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας

Δὲν νομίζω ὅτι αὐτὸ ποὺ ὁδήγησε τὴν ψαλτικὴ τῆς τουρκοκρατίας σὲ μία ἀκμὴ ἦταν τὸ ὅποιο οἰκονομικὸ μοντέλο ἴσχυε (ἂν ὑπῆρχε κἂν) γιὰ τοὺς ἐκκλησιαστικοὺς ὑπαλλήλους καὶ ἱερεῖς, ἀλλὰ ἡ ἀνταπόκριση τοῦ λαοῦ πρὸς ὅ,τι ἐκκλησιαστικό, διότι ἦταν τὸ μόνο ποὺ μέσα σὲ μία κατοχὴ κυρίως θρησκευτικοῦ χαρακτῆρα τοῦ θύμιζε Ἑλλάδα. Γιὰ αὐτὸν τὸν λόγο στὸ γνωστό· «Γιὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν Ἁγία καὶ τῆς πατρίδος τὴν ἐλευθερία» στὴν σειρὰ πρῶτα μπῆκε ὁ Χριστός, γιὰ τὸν ἴδιο λόγο οἱ ὁμογενεῖς καὶ σήμερα στηρίζουν μὲ πάθος τὴν ἐκκλησία τους. Ἡ τέχνη μπορεῖ νὰ ἀνθίσει καὶ στὴν φτώχια καὶ τὴν ἀνασφάλεια ὅπως πολὺ σωστὰ παρατηρεῖς, ἀλλὰ καὶ στὰ πλούτη (δύση), διότι αὐτὸ ποὺ πραγματικὰ τὴν τρέφει εἶναι ἠ ἀναγνώριση ἀπὸ τὸ κοινό της. Αὐτὴ εἶναι διαχρονικὰ ἠ τροφή της· «Ὁ θέλων μουσικὴν μαθεῖν καὶ θέλων ἐπαινεῖσθαι...»

Σήμερα στὴν χώρα μας, μετὰ ἀπὸ πάμπολλες «διαρθρωτικὲς ἀλλαγὲς» στὴν παιδεία καὶ μὲ ἄλλα φαινόμενα ποὺ δὲν χρειάζεται νὰ κατονομάσω διότι ὅλοι τὰ ζοῦμε (μεταξὺ αὐτῶν συμφωνῶ ὅτι μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ τὸ δημοσιοϋπαλληλικὸ βόλεμα), τὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα δὲν σημαίνουν ἀπολύτως τίποτε γιὰ τὸν μέσο ἡλικιακὰ καὶ ἐπαγγελματικὰ Ἕλληνα, ὁπότε ὅποια τροπὴ καὶ ἂν πάρουν τὰ πράγματα εἴτε γιὰ τοὺς ἱερεῖς εἴτε γιὰ τὸ λοιπὸ ἐκκλησιαστικὸ προσωπικό, ἀλλαγὴ δὲν θὰ δοῦμε ἂν ἡ κοινωνία μὲ κάποιο θαυμαστὸ τρόπο δὲν στραφεῖ πρὸς τὴν ἐκκλησία ἀπαιτῶντας πράγματα οὐσιώδη πέρα ἀπὸ διεκπεραιώσεις, μὲ τὴν προϋπόθεση φυσικὰ ἡ τελευταῖα νὰ ἔχει κάτι οὐσιαστικὸ νὰ ἀντιπροσφέρει, διότι οὔτε ἡ ἄρχουσα ἐκκλησία ὑπῆρξε θωρακισμένη ἀπὸ τὴν γενικότερη αὐτὴ διάβρωση...
 

ΠΑΝΑΓΗΣ

Μέλος
Το να περιμένουμε από το κράτος να εντάξει τους ψάλτες στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων είναι ανεδαφικό και ουτοπικό. Τη στιγμή μάλιστα που θέλει να απαλαγεί κι από τον κλήρο.

Την ευθύνη της μισθοδοσίας των ιερέων, των ψαλτών και των νεωκόρων θα πρέπει να την έχει η διοίκηση της εκκλησίας.

Έτσι δεν θα υπάρχουν ανισότητες ανάμεσα σε μικρούς και μεγάλους ναούς.

Το κυριότερο, η διοικούσα εκκλησία θα μπορεί να κανονίζει τα του οίκου της χωρίς 《αφεντάδες》.
Θα μπορεί να ελέγχει "ευκαίρως ακαίρως" τα κακώς κείμενα και να ορθοτομεί τον λόγο της αληθείας ελεύθερα, χωρίς υπερβολικούς διπλωματικούς ελιγμούς.

Χρειάζεται ακόμη να γίνει κατανοητό στην εκκλησία ότι προέχουν οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτήν.
Μετά ακολουθούν οι έχοντες ανάγκη και τελευταία τα ντουβάρια.
Ένας καλλίφωνος ψάλτης στο αναλόγιο είναι πιο σημαντικός από μια αγιογραφία.

Όλα αυτά δεν συνιστούν απαραίτητα διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους και δεν το θεωρώ ούτε απαραίτητο ούτε αναγκαίο.
Αντίθετα, εκκλησία και κράτος χρειάζεται να συμπορεύονται για το κοινό καλό.
Άλλωστε το ελληνικό κράτος δεν είναι απρόσωπο, αποτελείται από ανθρώπους που αν μη τι άλλο είναι βαπτισμένοι και μυρομένοι στο όνομα της Αγίας Τριάδος.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
.... Την ευθύνη της μισθοδοσίας των ιερέων, των ψαλτών και των νεωκόρων θα πρέπει να την έχει η διοίκηση της εκκλησίας.....
Συμφωνώ ότι η δημιουργία ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ είναι μια πολύ καλή ιδέα, αρκεί να την αναλάβει η ίδια η διοίκηση της εκκλησίας.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Χωρὶς νὰ θέλω νὰ μπῶ στὸ διὰ ταῦτα τῆς συζητήσεως, μία ὑπόθεση μόνο ἐπ’ αὐτοῦ·


Δὲν νομίζω ὅτι αὐτὸ ποὺ ὁδήγησε τὴν ψαλτικὴ τῆς τουρκοκρατίας σὲ μία ἀκμὴ ἦταν τὸ ὅποιο οἰκονομικὸ μοντέλο ἴσχυε (ἂν ὑπῆρχε κἂν) γιὰ τοὺς ἐκκλησιαστικοὺς ὑπαλλήλους καὶ ἱερεῖς, ἀλλὰ ἡ ἀνταπόκριση τοῦ λαοῦ πρὸς ὅ,τι ἐκκλησιαστικό, διότι ἦταν τὸ μόνο ποὺ μέσα σὲ μία κατοχὴ κυρίως θρησκευτικοῦ χαρακτῆρα τοῦ θύμιζε Ἑλλάδα. Γιὰ αὐτὸν τὸν λόγο στὸ γνωστό· «Γιὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν Ἁγία καὶ τῆς πατρίδος τὴν ἐλευθερία» στὴν σειρὰ πρῶτα μπῆκε ὁ Χριστός, γιὰ τὸν ἴδιο λόγο οἱ ὁμογενεῖς καὶ σήμερα στηρίζουν μὲ πάθος τὴν ἐκκλησία τους. Ἡ τέχνη μπορεῖ νὰ ἀνθίσει καὶ στὴν φτώχια καὶ τὴν ἀνασφάλεια ὅπως πολὺ σωστὰ παρατηρεῖς, ἀλλὰ καὶ στὰ πλούτη (δύση), διότι αὐτὸ ποὺ πραγματικὰ τὴν τρέφει εἶναι ἠ ἀναγνώριση ἀπὸ τὸ κοινό της. Αὐτὴ εἶναι διαχρονικὰ ἠ τροφή της· «Ὁ θέλων μουσικὴν μαθεῖν καὶ θέλων ἐπαινεῖσθαι...»

Σήμερα στὴν χώρα μας, μετὰ ἀπὸ πάμπολλες «διαρθρωτικὲς ἀλλαγὲς» στὴν παιδεία καὶ μὲ ἄλλα φαινόμενα ποὺ δὲν χρειάζεται νὰ κατονομάσω διότι ὅλοι τὰ ζοῦμε (μεταξὺ αὐτῶν συμφωνῶ ὅτι μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ τὸ δημοσιοϋπαλληλικὸ βόλεμα), τὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα δὲν σημαίνουν ἀπολύτως τίποτε γιὰ τὸν μέσο ἡλικιακὰ καὶ ἐπαγγελματικὰ Ἕλληνα, ὁπότε ὅποια τροπὴ καὶ ἂν πάρουν τὰ πράγματα εἴτε γιὰ τοὺς ἱερεῖς εἴτε γιὰ τὸ λοιπὸ ἐκκλησιαστικὸ προσωπικό, ἀλλαγὴ δὲν θὰ δοῦμε ἂν ἡ κοινωνία μὲ κάποιο θαυμαστὸ τρόπο δὲν στραφεῖ πρὸς τὴν ἐκκλησία ἀπαιτῶντας πράγματα οὐσιώδη πέρα ἀπὸ διεκπεραιώσεις, μὲ τὴν προϋπόθεση φυσικὰ ἡ τελευταῖα νὰ ἔχει κάτι οὐσιαστικὸ νὰ ἀντιπροσφέρει, διότι οὔτε ἡ ἄρχουσα ἐκκλησία ὑπῆρξε θωρακισμένη ἀπὸ τὴν γενικότερη αὐτὴ διάβρωση...

Το γεγονός της κατάληψης της πόλης από τους Οθωμανούς, τα χρόνια εκείνα που έγινε από μία μερίδα θεωρήθηκε ως άλωση και κατοχή, από τους ενωτικούς και συμμάχους των Γενοβέζων. Μία μεγάλη μερίδα, δεν ξέρω αν ήταν η μεγαλύτερη θεώρησε τον Μωμάμεθ απελευθερωτή της Πόλης και συνεχιστή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων. Η τουρκική κατοχή ήταν η μόνη μη χειρότερη ασπίδα στον εκφραγκισμό. Η Ρωμανία άνθισε και έφερε κι άλλο αλλιώς θα είμαστε κι εμείς όπως η Ισπανία ή η Ιταλία από θέμα πολιτισμού ίσως και γλώσσας.
Ο πυρήνας της εκκλησιαστικής ζωής ήταν και θα πρέπει και σήμερα να είναι η ενορία , ούτε το δημόσιο ούτε η ανώτερη εκκλησιαστική διοίκηση.
Όσο ανακατεύονται στα της ενορίας μητροπολίτες, σύλλογοι, πρόεδροι κλπ δεν πρόκειται να δούμε ακμή σε κανένα τομέα.
Έχουν μετατραπεί οι πιστοί από λογικά πρόβατα σε σκέτο πρόβατα, από πολίτες σε πελάτες.
Εκκλησία σημαίνει πρωτίστως συμμετοχή στα κοινά, αυτό βιώνεται με το Κοινό Ποτήριο στο οποίο όλοι μετέχουμε.
Όλα αυτά αν ο ιερέας πρώτα, ύστερα ο ψάλτης και κάθε πνευματικός άνθρωπος, από όσους έχουν μείνει, δεν ενδιαφερθούν τότε όντως μόνο το θαύμα έχει μείνει για να δώσει λύση.
Για να ενδιαφερθούν και να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε σαν ενορία θα πρέπει να ενεργοποιηθούν ξανά όλοι αυτοί οι παράγοντες. Το βόλεμα και ο δεδομένος μισθός δεν είναι η λύση αλλά αντιθέτως είναι η πλήρης διάλυση.
Ανεξάρτητες οικονομικά και διοικητικά οι ενορίες, η μητρόπολη μόνο σε πνευματικά και δογματικά να παρεμβαίνει. Να δώσουμε να καταλάβει και η πολιτεία ότι η εκκλησία δεν είναι θρησκευτικός οργανισμός αλλά σχολείο και φορέας του πολιτισμού μας. Τα παιδιά να προτρέπονται από το σχολείο και τους ιερείς και μέσα στις γειτονιές να πηγαίνουν εκκλησία όπως γινόταν μέχρι και την δεκαετία του 80'.
 

χερουβιμ

Active member
Προσωπικα θεωρω οτι οπως διαβασε την επιστολη ταυτη ο αρχιεπισκοπος ετσι θα την πεταξε στον καλαθο των αχρηστων...τι ενιαιο ταμειο ρε παιδια εδω πειναει ο κοσμος θα μας πληρωνουν κιολα?για 2 ωρες την κυριακη?ειναι μεγα λειτουργημα .να περιμενουμε πληρωμη αναλογη στην ουρανιο βασιλεια οχι εδω αγαπητοι μου αδελφοι.δε θαγινουμε βατικανο.οτι εχει ευχαριστηση ασ δωσει ο καθε πατερ τιποτε περισσοτερο τιποτε λιγοτερο
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Προσωπικα θεωρω οτι οπως διαβασε την επιστολη ταυτη ο αρχιεπισκοπος ετσι θα την πεταξε στον καλαθο των αχρηστων...τι ενιαιο ταμειο ρε παιδια εδω πειναει ο κοσμος θα μας πληρωνουν κιολα?για 2 ωρες την κυριακη?ειναι μεγα λειτουργημα .να περιμενουμε πληρωμη αναλογη στην ουρανιο βασιλεια οχι εδω αγαπητοι μου αδελφοι.δε θαγινουμε βατικανο.οτι εχει ευχαριστηση ασ δωσει ο καθε πατερ τιποτε περισσοτερο τιποτε λιγοτερο
Βατικανό είναι το "οτι εχει ευχαριστηση ασ δωσει ο καθε πατερ"
Η ενορία δίνει στον ψάλτη όχι ο παπάς!
Η κάθε ενορία έχει τα βασικά για να βγει ο μισθός του ψάλτη και του παπά. Πριν 40 χρόνια δεν ήταν πιο πλούσιες οι ενορίες από τώρα, τότε υπήρχε πραγματική φτώχεια, όχι τώρα. Τότε όμως ήταν διαφορετικές οι προτεραιότητες. Η πρώτη προτεραιότητα ήταν ο ψάλτης, ούτε τα ντουβάρια ούτε τα τούβλα ούτε οι αγιογραφίες κάθε σπιθαμής του ναού. Παλιά οι ναοί είχαν απλές εικόνες κρεμασμένες. Αγιογραφίες σε ολόκληρο τον ναό είχαν μόνο τα μοναστήρια κι αυτό γιατί ήταν απασχόληση για τους μοναχούς που ασκούσαν αυτή την τέχνη.
Τώρα μόνο εφέ και αντί για εκκλησιαστικό πνεύμα ένα πνεύμα ανταγωνισμού για τον ...πρωταγωνιστικό ρόλο!!! τα είπε κι εδώ ο άρχων κ Νταραβάνογλου για τα σημερινά χάλια
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
τέτοιες προτάσεις όχι την κάλυψη της μισθοδοσίας, αλλά μάλλον το αντίθετο θα πετύχουν..


επίσης διαφωνώ στο ότι ο κόσμος δεν ξέρει πλέον να ξεχωρίσει τον καλό ψάλτη. το μόνο σίγουρο είναι πως ξέρει καλύτερα από τον οποιοδήποτε κεντρικό φορέα, ακόμα κι αν είναι εκκλησιαστικός ή και ψαλτικός! αν υπάρχει παράδοση, ο μόνος που την κατέχει είναι ο λαός.
 
Top