«7ο Ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Μυστικιστικής Μουσικής»

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ο Βυζαντινός Χορός «ΤΡΟΠΟΣ» θα συμμετάσχει στο «7ο Ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Μυστικιστικής Μουσικής» στο Ικόνιο (Konya) της Τουρκίας, στις 25-26 Σεπτεμβρίου του 2010. Εδώ, το πρόγραμμα και η σχετικά αναφορά στην χορωδία.
 

ΜΑΡΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ

Παλαιό Μέλος
Ο Βυζαντινός Χορός «ΤΡΟΠΟΣ» θα συμμετάσχει στο «7ο Ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Μυστικιστικής Μουσικής» στο Ικόνιο (Konya) της Τουρκίας, στις 25-26 Σεπτεμβρίου του 2010. Εδώ, το πρόγραμμα και η σχετικά αναφορά στην χορωδία.

Παρατηρώ ότι το εν λόγω φεστιβάλ βρίθει αποκρυφιστικών και αντιχριστιανικών συμβόλων και ομάδων, όπως οι σούφι κλπ που περιλαμβάνονται στις ομάδες που βρίσκονται σε αντίθεση με την ορθόδοξη πίστη. Τι γυρεύουν ορθόδοξοι σε αυτές τις εκδηλώσεις;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τι γυρεύουν ορθόδοξοι σε αυτές τις εκδηλώσεις;

Δεν πρόκειται να συζητήσουν περί πίστεως. Φεστιβάλ είναι, όχι ακολουθία στην εκκλησία (ή σε τζαμί).
Αλήθεια ο Απόστολος Παύλος τι γύρευε μεταξύ ειδωλολατρών, εν πολλοίς καταφρονητών της χριστιανικής αλήθειας, στην Πνύκα;
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ο Βυζαντινός Χορός «ΤΡΟΠΟΣ» θα συμμετάσχει στο «7ο Ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Μυστικιστικής Μουσικής» στο Ικόνιο (Konya) της Τουρκίας, στις 25-26 Σεπτεμβρίου του 2010. Εδώ, το πρόγραμμα και η σχετικά αναφορά στην χορωδία.

Πολύ σημαντικό φεστιβάλ και όντως "διεθνές"...συγχαρητήρια θα είναι μια προβολή της ψαλτικής τέχνης σε ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν την λειτουργική μουσική της Ορθοδόξου λατρείας...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Παρατηρώ ότι το εν λόγω φεστιβάλ βρίθει αποκρυφιστικών και αντιχριστιανικών συμβόλων και ομάδων, όπως οι σούφι κλπ που περιλαμβάνονται στις ομάδες που βρίσκονται σε αντίθεση με την ορθόδοξη πίστη. Τι γυρεύουν ορθόδοξοι σε αυτές τις εκδηλώσεις;
Ευτυχώς ο τίτλος του φεστιβάλ είναι αρκετά συγκεκριμένος, ώστε να αποφεύγονται τέτοιου είδους παρεξηγήσεις. Μυστικιστική μουσική έχουν και πολλοί άλλοι λαοί και δόγματα. Τιμά τους διοργανωτές και εμάς ως Έλληνες και ορθοδόξους η πρόσκληση αυτή.
 
Παρατηρώ ότι το εν λόγω φεστιβάλ βρίθει αποκρυφιστικών και αντιχριστιανικών συμβόλων και ομάδων, όπως οι σούφι κλπ που περιλαμβάνονται στις ομάδες που βρίσκονται σε αντίθεση με την ορθόδοξη πίστη. Τι γυρεύουν ορθόδοξοι σε αυτές τις εκδηλώσεις;

Τώρα να με συγχωρείτε αλλά ο συνάδελφος έχει δίκιο (κατ΄εμέ)
Τι δουλειά έχει η βυζαντινή μουσική σε φεστιβάλ με μυστικιστικές μουσικές που χρησιμοποιούνται για επίκληση πνευμάτων ;;
Δεν νομίζω κανένας μεγάλος (παλιός) ψάλτης να έψελνε σε κάποιο φεστιβαλ μετά από κάποιον βουδιστικό ύμνο.

Τα όμοια πάνε με τα όμοια .....
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Τί επικλησεις κλπ.?
τους σούφι τους εξαφάνισαν οι μουσουλμάνοι.
Χιλιάδες σφαγές και σφράγισμα μοναστηριών.
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
ΜΑΡΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ;84540 said:
Παρατηρώ ότι το εν λόγω φεστιβάλ βρίθει αποκρυφιστικών και αντιχριστιανικών συμβόλων και ομάδων, όπως οι σούφι κλπ που περιλαμβάνονται στις ομάδες που βρίσκονται σε αντίθεση με την ορθόδοξη πίστη. Τι γυρεύουν ορθόδοξοι σε αυτές τις εκδηλώσεις;

Ὁ Πέτρος Πελοποννήσιος εἶχε φιλικὲς σχέσεις μὲ τοὺς Σούφι στὴν Πόλι. Τὸν ἀποκαλοῦσαν δάσκαλο καὶ τὴν ὥρα τῆς κηδείας του τοποθέτησαν ἕνα νέι στὸ φέρετρο ... Ἄρα ὀφείλομε νὰ τὸν ἀναθεματίσουμε καὶ νὰ διώξουμε τὰ μελουργήματά του ἀπὸ τὰ βιβλία μας;
 
Last edited:
Με τον όρο Σούφι εννοούμε εκείνες τις πρώτες ασκητικές κοινότητες του Ισλάμ, και οι οποίες εγκατέλειψαν τα εγκόσμια, πρεσβεύοντας ότι το ανθρώπινο πεπρωμένο εξαρτάται από την ανεξιχνίαστη θέληση του Θεού. Σε αυτές τις κοινότητες επικράτησε αρχικά το ασκητικό στοιχείο του μυστικισμού, ενώ με την πάροδο του χρόνου ο ασκητισμός θεωρήθηκε ως προκαταρκτικό στάδιο για την επίτευξη της πνευματικής ζωής. Ο μυστικισμός πήρε την θέση του ασκητισμού ως στόχος και επιδίωξη. Οι κοινότητες των Σούφι επηρεάστηκαν άμεσα από τις αρχαιότερες παραδόσεις και φιλοσοφίες της Ανατολής και της λεκάνης της Μεσογείου, όπως ο Νεοπλατωνισμός, ο Γνωστικισμός, ο Βουδισμός και ο Χριστιανισμός. Όλες αυτές οι διδασκαλίες έπαιξαν το ρόλο τους στην τελική διαμόρφωση της σουφικής διδασκαλίας, αφού σύμφωνα με τους Σούφι «όλες οι Παραδόσεις οδηγούν στην μια και μόνη αλήθεια».

Θεωρείται μυστική αίρεση που κυριάρχησε στις χώρες της Ανατολής, κυρίως στην Περσία, και σύμφωνα με ειδικούς ενσωμάτωνε τα μυστικά δόγματα του μουσουλμανισμού. Είναι γνωστό από πολλές πηγές ότι στις τάξεις των Σούφι συντάχθηκαν οι πιο σοφοί άντρες της εποχής τους. Η λέξη «σούφι» παραπέμπει, σύμφωνα με παλαιότερους μελετητές, στην ελληνική λέξη σοφία, ενώ σήμερα συνδέεται μάλλον με τον αραβικό όρο σούφι (ο μυστικός) και αυτός με τη σειρά του με το σουφ (το μάλλινο ύφασμα που φορούσαν οι πρώτοι ασκητές του Ισλάμ).

Σύμφωνα με την παράδοση των Σούφι, έχουμε επτά ψυχές, ή επτά όψεις της ολοκληρωμένης ψυχής. Κάθε μία αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό στάδιο της εξέλιξης. Υπάρχουν οι ορυκτές, φυτικές, ζωικές, προσωπικές, ανθρώπινες και μυστικές ψυχές, και το μυστικό των μυστικών. Το σουφικό πρότυπο για τις ψυχές είναι ένα αρχέτυπο ισορροπίας. Σύμφωνα με αυτό το πρότυπο, η πνευματική εξέλιξη δεν είναι ένα θέμα των υψηλότερων ή των κατώτερων περιοχών της ψυχής. Κάθε ψυχή έχει πολύτιμα δώρα να προσφέρει και στο Σουφισμό η πραγματική πνευματική εξέλιξη σημαίνει ισορροπημένη ανάπτυξη του συνόλου, συμπεριλαμβανομένου του σώματος, του νου και του πνεύματος.

Τι σχέση έχουν όλα αυτές οι αηδίες με το Χριστό ;;;;:eek::eek:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τι σχέση έχουν όλα αυτές οι αηδίες με το Χριστό ;;;;:eek::eek:
Αὐτή ἡ ἔκφραση ξέρεις ποῦ σέ πάει; Καί τί ζημιά μπορεῖς νά κάνεις στό Φόρουμ καί τόν Διαχειριστή;

Νά λείπουν αὐτές οἱ δῆθεν «ὁμολογιακές» ἐξάρσεις πού δέν ἔχουν σχέση καί μέ τό θέμα, ὅπως ἐξηγήθηκε. Πρόκειται περί παρουσίασης ΤΕΧΝΗΣ καί τίποτε ἄλλο, ἐκτός ἄν ἀμφισβητεῖται ἡ τέχνη.

Οὔτε ἡ ἐπίδειξη γνώσεων ἀσχέτων μέ τό θέμα μᾶς χρειάζονται, ἄν καί ἔχουν γράψει περί αὐτῶν ἐδῶ καί ἐδῶ.

Ἕνα ἐρώτημα πού θά ἔπρεπε νά τεθεῖ εἶναι, ἄν γενικῶς ἐπιτρέπεται ἡ λατρευτική μας μουσική καί οἱ ὕμνοι νά γίνονται θέμα συναυλίας. Ἄλλά καί αὐτό ἔχει ἀπαντηθεῖ σέ κάποιο παλαιό θέμα.

Σημ.: Συναυλία μέ συμμετοχή χορωδιῶν καί ἀπό ἄλλα δόγματα εἶχε γίνει καί ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκπροσώπησε ἡ χορωδία τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Θρ. Στανίτσα.


 

tb---

τσοπάνης
... Πρόκειται περί παρουσίασης ΤΕΧΝΗΣ καί τίποτε ἄλλο, ἐκτός ἄν ἀμφισβητεῖται ἡ τέχνη.

Ἕνα ἐρώτημα πού θά ἔπρεπε νά τεθεῖ εἶναι, ἄν γενικῶς ἐπιτρέπεται ἡ λατρευτική μας μουσική καί οἱ ὕμνοι νά γίνονται θέμα συναυλίας. Ἄλλά καί αὐτό ἔχει ἀπαντηθεῖ σέ κάποιο παλαιό θέμα.

Σημ.: Συναυλία μέ συμμετοχή χορωδιῶν καί ἀπό ἄλλα δόγματα εἶχε γίνει καί ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκπροσώπησε ἡ χορωδία τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Θρ. Στανίτσα.



Εφόσον υπάρχουν αυτά τα ζητήματα, και μέχρι την επίσημη απάντηση τους (αγνωώ ποιός είναι αρμόδιος για κάτι τέτοιο) , θα προτιμούσα να παρουσίαζα θέματα Βυζαντινής Μουσικής μή Εκκλησιαστικής - Λατρευτικής, και από όσο γνωρίζω υπάρχουν τέτοια θέματα από αρκετούς μελωδούς.

Με αυτόν τον τρόπο και Βυζαντινή Μουσική παρουσιάζεται, και δεν εμπλέκεται το θέμα της λατρευτικής μουσικής.

Ευχαριστώ~
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Με αυτόν τον τρόπο και Βυζαντινή Μουσική παρουσιάζεται, και δεν εμπλέκεται το θέμα της λατρευτικής μουσικής.
Εγώ δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο να εμπλακεί. Όταν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί βρίσκονται σε ιερό Ναό εν ώρα ακολουθίας, η ψαλμωδία παίρνει τον χαρακτήρα για τον οποίο φτιάχτηκε, κανείς δεν αντιλέγει επ' αυτού. Όμως αν θέλουμε να λέμε ότι η ψαλτική είναι τέχνη και επιστήμη, πρέπει να παίρνουμε υπόψη μας ότι όλων των ειδών οι τέχνες παρουσιάζονται και εκτός του κλίματός τους σε όλο τον πλανήτη διότι αυτό θεωρείται γνωριμία πολιτισμών. Πραγματικά, υπάρχει πιο ευγενής τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των λαών από την ανταλαγή πολιτισμού; Μακάρι η διπλωματία να λειτουργούσε έτσι και όχι με γνώμονα το οικονομικό συμφέρον και μόνο, κάτι το οποίο έχουμε όλοι εμείς οι ανώτεροι σε σχέση με τους υπόλοιπους πνευματικά αποδεκτεί αβίαστα κατά τα άλλα...
Ως ορθόδοξοι γνωρίζουμε την αξία της ψαλμωδίας στην λατρεία μας όμως πέρα από αυτό, δεν παύει να αποτελεί ένα γενικότερα όμορφο άκουσμα που ηρεμεί και ευφραίνει ανθρώπους που μπορεί να πιστεύουν στον Μωάμεθ, στον Βούδα κλπ. Επ' αυτού έχω μία προσωπική μαρτυρία ενός φίλου, στον οποίο εκμυστηρεύτηκε ένας ιμάμης ότι στο άκουσμα μίας βυζαντινής χορωδίας σε παρόμοιο φεστιβάλ, αισθάνθηκε απίστευτη αγαλλίαση και εσωτερική ηρεμία. Αυτό θα πρέπει να τον κάνει να αλλαξοπιστήσει; Οι εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μπαχ πρέπει να ακούγονται μόνο από τους καθολικούς; Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω, τι το κακό έχει να μάθουν οι υπόλοιποι λαοί με ποιο τρόπο και με τι ακούσματα λατρεύουν οι Ορθόδοξοι τον Τριαδικό Θεό; Έχουμε κάτι να κρύψουμε; Τι είμαστε μασονία, σατανολατρεία; Ή μήπως δεν είμαστε υπερήφανοι για την κληρονομιά μας;
Έχουμε πολλάκις αναφέρει (μας το έχουν μάθει από το δημοτικό), ότι όλα αυτά είναι μέσα και όχι αυτοσκοπός. Αγία μουσική δεν υπάρχει. Μην θεοποιούμε τα μέσα και χάνουμε την ουσία. Όπως οι εικόνες, το λιβάνι, τα σκεύη, τα λειτουργικά βιβλία, όλα μαζί με την ψαλμωδία εξυπηρετούν Τον μόνο Άγιο (κάτι που συνεχώς το ξεχνάμε, μία με την αγιολατρεία που όλο προς τα κει γέρνει η πίστη, μία με την δαιμονοποίηση της τεχνολογίας...). Δεν είναι δυνατόν να αρχίσουμε να λατρεύουμε αντικείμενα και ακούσματα, εμείς υποτίθεται ότι είμαστε υπεράνω όλων αυτών...
Όλες οι λατρευτικές μουσικές έχουν έναν χαρακτήρα τέτοιο, που υποβάλλουν τον ακροατή σε μία κατάσταση κατάνυξης, όπως αυτός την βιώνει από μικρός και την έχει μάθει από την παράδοση του λαού του. Όλες οι μουσικές έχουν την ομορφιά τους, αρκεί να ξέρει ο ακροατής να την δει και αυτό δεν έχει να κάνει με τον πως ονομάζει τον Θεό που λατρεύει.

Υ.Γ. 1. Πραγματικά όταν γράφονται μηνύματα που μας προτρέπουν να αποστασιοποιούμαστε από τον υπόλοιπο κόσμο ή να τον θεωρούμε ακάθαρτο και γενικά ανάξιο να έχουμε κοινωνία μαζί του (δεν αναφέρομαι σε αυτό του Νεκτάριου που παραθέτω παραπάνω), θυμάμαι αυτό που είχε τραγουδήσει ο αξέχαστος Ξυλούρης: "Εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρήσουμε απ' τον κόσμο, εμείς τραγουδάμε για να ενώσουμε τον κόσμο".
Υ.Γ. 2. Όσον αφορά στην επίσημη απάντηση της Εκκλησίας για το αν θα έπρεπε να παρουσιάζεται η ψαλμωδία και εκτός των ιερών ναών, νομίζω ότι φαίνεται στην πράξη.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Λοιπὸν συνάδελφοι, ἄν κρίνω ἀπὸ τὸν τίτλο τοῦ λεγόμενου φεστιβάλ, εἴμαστε μύστες μιᾶς μυστικιστικῆς μουσικῆς, ἀφοῦ συμμετέχουμε θὰ πεῖ ὅτι ἡ ἐκκλησιαστικὴ μας μουσικὴ εἶναι τελικὰ μυστικιστική καὶ ἀνταποκρίνεται στὰ κριτήρια πρόσκλησης καὶ συμμετοχῆς.

Κάπως ὑπεραπλουστευτικὸ βέβαια ἀλλὰ ἡ ταμπέλα στὴν μαρκίζα τοῦ φεστιβάλ εἶναι συγκεκριμένη καὶ ὁ χαρακτηρισμὸς δημιουργεῖ κάποιο προβληματισμό ...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ο τίτλος δεν αναφέρει «μυστικιστική μουσική» αλλά 'mystic music'

mys·tic adj \ˈmis-tik\
Definition of MYSTIC

1: mystical 1a
2: of or relating to mysteries or esoteric rites : occult
3: of or relating to mysticism or mystics
4
a : mysterious
b : obscure, enigmatic
c : inducing a feeling of awe or wonder
d : having magical properties

Νομίζω ότι και η Βυζαντινή μουσική δεν είναι άσχετη με την έννοια αυτή.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αὐτή ἡ ἔκφραση ξέρεις ποῦ σέ πάει; Καί τί ζημιά μπορεῖς νά κάνεις στό Φόρουμ καί τόν Διαχειριστή;

Νά λείπουν αὐτές οἱ δῆθεν «ὁμολογιακές» ἐξάρσεις πού δέν ἔχουν σχέση καί μέ τό θέμα, ὅπως ἐξηγήθηκε. Πρόκειται περί παρουσίασης ΤΕΧΝΗΣ καί τίποτε ἄλλο, ἐκτός ἄν ἀμφισβητεῖται ἡ τέχνη.

Οὔτε ἡ ἐπίδειξη γνώσεων ἀσχέτων μέ τό θέμα μᾶς χρειάζονται, ἄν καί ἔχουν γράψει περί αὐτῶν ἐδῶ καί ἐδῶ.

Ἕνα ἐρώτημα πού θά ἔπρεπε νά τεθεῖ εἶναι, ἄν γενικῶς ἐπιτρέπεται ἡ λατρευτική μας μουσική καί οἱ ὕμνοι νά γίνονται θέμα συναυλίας. Ἄλλά καί αὐτό ἔχει ἀπαντηθεῖ σέ κάποιο παλαιό θέμα.

Σημ.: Συναυλία μέ συμμετοχή χορωδιῶν καί ἀπό ἄλλα δόγματα εἶχε γίνει καί ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκπροσώπησε ἡ χορωδία τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Θρ. Στανίτσα.





Δηλαδή πάτερ επειδή πήγε η χορωδία του Στανίτσα, νομιμοποιεί και τους μετέπειτα?
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Νομίζω ότι συζητούμε δύο διαφορετικά πράγματα.
α) Για το αν η εκκλησιαστική μας μουσική μπορεί να εκτελεστεί σε συναυλία με αμιγώς καλλιτεχνική έννοια δεν εκφέρω άποψη τώρα και νομίζω ότι το θέμα έχει συζητηθεί ή θα άξιζε αρκετά να συζητηθεί.
β) Για το αν η εκκλησιαστική μας μουσική μπορεί να είναι μυστικιστική, έχω να πω ότι ναι μεν δεν υφίσταται τέτοια μουσική (τουλάχιστον με τέτοιο τίτλο) καθ' ημάς, αλλά νομίζω ότι εδώ παγιδευόμαστε στον εσφαλμένο και παροδηγητικό τίτλο του φεστιβάλ : δεν πρόκειται για "Φεστιβάλ μυστικιστικής μουσικής", αλλά για "Φεστιβάλ μουσικής του θρησκευτικού μυστικισμού".

Για το (πιθανό) ερώτημα "αν η ορθοδοξία μπορεί να ενταχθεί στον χώρο του θρησκευτικού μυστικισμού" δεν είμαι θεολόγος, αλλά μπορώ να υποθέσω ότι ένας λόγος για τον οποίο η λέξη μυστικισμός (δικαιολογημένα) εγείρει συχνά καχυποψία είναι γιατί συνδέεται στο νου μας με μορφές αποκρυφισμού και μυστικοπάθειας. Αλλά σε θεολογικά συμφραζόμενα είναι κοινότατη η χρήση του όρου ορθόδοξος μυστικισμός, όπως και μυστική θεολογία και δεν έχουν καμία σχέση με αποκρυφισμό, μυστικοπάθεια, υπερβατικότητα, διαλογισμό κ.λπ.. Έχουν αντίθετα σχέση με το μυστήριο και τη μυσταγωγία.

Για να μη μιλώ εγώ αναλυτικότερα επ' αυτών, αντιγράφω από εδώ, από το βιβλίο του Αθανασίου Ι. Δεληκωστόπουλου, "Ελληνικός στοχασμός και χριστιανική συνείδηση" τα ακόλουθα λίαν διαφωτιστικά (υπογραμμίσεις δικές μου):
Ο άνθρωπος είτε αισθάνεται το θείον ως κάτι το υψηλόν και μεγαλειώδες, το οποίο γεννά στην ψυχή του ιερό δέος, είτε βιώνει το θείον ως κάτι συγγενικό προς αυτόν, προς το οποίο τρέφει αισθήματα αγιότητος και ποθεί να ενωθεί . Ο μυστικισμός είναι φαινόμενο που απορρέει από το δεύτερο, ως ανωτέρω, είδος του θρησκευτικού βιώματος. Αποτελεί μία από τις μορφές θρησκευτικότητος και συναντάται σε όλους τους λαούς, όλων των εποχών. Κατά την ουσιαστική έννοια του μυστικισμού πρόκειται περί άρσεως της διαιρέσεως μεταξύ υποκειμένου και αντικειμένου, μεταξύ ψυχής και Θεού, ανθρωπίνου Εγώ και θείου Συ, περί καθαρώς πνευματικών μέσων, ως είναι η ψυχική συγκέντρωση και περισυλλογή και η προσευχή. Με τον τρόπο αυτό λαμβάνει χώρα έκσταση, έξοδος της ψυχής από τον κόσμο των αισθήσεων και άνοδος, δηλ. συνάντηση της ψυχής με το Θεό. Με τον μυστικισμό αυτό συνδέεται και ορισμένη μορφή γνώσεως, η οποία εκπροσωπείται από τον Πλάτωνα και τον Αυγουστίνο, όπως θα δούμε πιο κάτω στο οικείο κεφάλαιο περί Αυγουστίνου. Είναι η άμεση, χωρίς τη μεσολάβηση της νοήσεως, γνώση, το απ' ευθείας βίωμα, η διαίσθηση, η ενόραση. Ο σκοπός του μυστικισμού είναι ο ίδιος με τον της θρησκείας. Ας σημειωθεί ότι ο μυστικισμός είναι η άμεση μετάθεση από την περιοχή του βεβήλου στο μακάριο κόσμο του αγίου ή του θείου, άμεση μετάσταση στους κόλπους του απέραντου, όπου ο άνθρωπος αισθάνεται και τον εαυτό του ως απόλυτο, απέραντο και ολοκληρωμένο. Η πραγματικότης του πόθου του για ένωση ή συγχώνευση με τη θεότητα, γεννά στη ψυχή μακαριότητα. Το βίωμα αυτό είναι άρρητο, ανέκφραστο, ανεκδιήγητο. Το εκφράζει μόνο το φαινόμενο της ιεράς σιγής. Κάτι τέτοιο είχε συμβεί με τους μαθητές που συνάντησαν τον Κύριο στο δρόμο προς Εμμαούς. Ο μυστικισμός αποτελεί τα βαθύτατα ψελλίσματα της μυχιαιτάτης ευσεβείας. Δι' αυτό ακριβώς είναι και πηγή μεγάλων δημιουργιών στην περιοχή της φιλοσοφίας, της θρησκείας και της τέχνης.

Στα πλαίσια αυτής της ερμηνείας λοιπόν δεν είναι καθόλου μεμπτό να μιλούμε για ορθόδοξο μυστικισμό, ο οποίος είναι μια από τις μορφές μυστικισμού (υπάρχει και ο ινδουϊστικός, ο μουσουλμανικός κ.λπ.). Η συμμετοχή στα πλαίσια ενός τέτοιου φεστιβάλ σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αποδοχή των όρων και προϋποθέσεων μυστικισμού των άλλων θρησκειών (όπως και η συμμετοχή σε ένα φεστιβάλ θρησκευτικής μουσικής, κοινότατο φαινόμενο, δεν θα σήμαινε ποτέ κάτι τέτοιο).
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Παρακαλώ όχι εκτός θέματος μηνύματα.
Υπενθυμίζω ότι το φόρουμ έχει συγκεκριμένη θεματολογία- δεν είναι φόρουμ κανονικού δικαίου και συναφών ειδικοτήτων.
Ευχαριστώ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο τίτλος δεν αναφέρει «μυστικιστική μουσική» αλλά 'mystic music'

mys·tic adj \ˈmis-tik\
Definition of MYSTIC

1: mystical 1a
2: of or relating to mysteries or esoteric rites : occult
3: of or relating to mysticism or mystics
4
a : mysterious
b : obscure, enigmatic
c : inducing a feeling of awe or wonder
d : having magical properties

Νομίζω ότι και η Βυζαντινή μουσική δεν είναι άσχετη με την έννοια αυτή.

Φίλτατε Νεοκλῆ,

Προτείνεις τὸ c. Ἄν ἐγὼ σοῦ ἀντιπρότεινα τὸ d;

Τέλος πάντων, ὁ Γιῶργος παρέθεσε καλὰ στοιχεία, ὅμως προσωπικὰ αὐτὴ ἡ συμπαράταξη τῆς ἐκκλ. μας μουσικῆς μαζὶ μὲ τὶς ἄλλες ἀνατολικὲς θρησκεῖες, κάτι δὲν μου κολλάει, καὶ σὰν νὰ ὄζει συγκρητισμό.

Οἱ ἀκραῖες τοποθετήσεις δὲν μοῦ ἀρέσουν ἀλλὰ κάτι ... λείπει ...
 
Αὐτή ἡ ἔκφραση ξέρεις ποῦ σέ πάει; Καί τί ζημιά μπορεῖς νά κάνεις στό Φόρουμ καί τόν Διαχειριστή;

Νά λείπουν αὐτές οἱ δῆθεν «ὁμολογιακές» ἐξάρσεις πού δέν ἔχουν σχέση καί μέ τό θέμα, ὅπως ἐξηγήθηκε. Πρόκειται περί παρουσίασης ΤΕΧΝΗΣ καί τίποτε ἄλλο, ἐκτός ἄν ἀμφισβητεῖται ἡ τέχνη.

Οὔτε ἡ ἐπίδειξη γνώσεων ἀσχέτων μέ τό θέμα μᾶς χρειάζονται, ἄν καί ἔχουν γράψει περί αὐτῶν ἐδῶ καί ἐδῶ.

Ἕνα ἐρώτημα πού θά ἔπρεπε νά τεθεῖ εἶναι, ἄν γενικῶς ἐπιτρέπεται ἡ λατρευτική μας μουσική καί οἱ ὕμνοι νά γίνονται θέμα συναυλίας. Ἄλλά καί αὐτό ἔχει ἀπαντηθεῖ σέ κάποιο παλαιό θέμα.

Σημ.: Συναυλία μέ συμμετοχή χορωδιῶν καί ἀπό ἄλλα δόγματα εἶχε γίνει καί ἐπί Ἱερωνύμου τοῦ Α΄ καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκπροσώπησε ἡ χορωδία τοῦ μακαριστοῦ Ἄρχοντος Θρ. Στανίτσα.

Πάτερ με συγχωρείτε ...σας πείραξε η λέξη αηδίες ;;
Δηλαδή για εσάς το συγκεκριμένο φεστιβάλ είναι ΤΕΧΝΗ και εσείς ως ορθόδοξος ιερέας θα πηγαίνατε να το παρακολουθήσετε ;;

Εγώ έχω την εντύπωση ότι η τέχνη παύει να είναι τέχνη όταν αμαρτάνουμε εξαιτίας της.
Θα πηγαίναμε σε μια έκθεση ζωγραφικής με γυμνά θέματα πχ ;;
Δικαιολογείται επειδή είναι ΤΕΧΝΗ ;;
Πως θα παρακολουθήσουμε ένα φεστιβάλ (και θα συμμετέχουμε κιόλας) που διάφορες ομάδες ανθρώπων θα κάνουν επίκληση "κάποιου" θεού και μετά θα πούμε και εμείς "τα δικά μας ψαλτά" που επικαλούνται τον μόνο αληθινό Θεό ;;

Αν η γνώμη που εκφράζω θεωρείτε για εσάς ομολογιακή έξαρση τότε πολύ χαίρομαι γιατί αυτό ακριβώς λείπει σήμερα από την εποχή μας και την γενιά μας .Η ομολογία και το παράδειγμα .......(και από ιερείς και από λαικούς)
 

ΜΑΡΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ

Παλαιό Μέλος
H συμπροσευχή με αιρετικούς ή σχισματικούς ή πολύ περισσότερο με πιστούς άλλων θρησκειών είναι εντελώς ανεπίτρεπτη, τα δε επιτίμια που ορίζουν οι Ιεροί Κανόνες για τους παραβάτες είναι πολύ βαριά: καθαίρεση για τους κληρικούς, αφορισμός για τους λαϊκούς.
Το θέμα είναι πολύ σχετικό με το παρών ιστολόγιο καθώς όποιος ψάλλει διπλά προσεύχεται.
Όσοι ασχολούνται με τα θέματα των αιρέσεων και των καταστροφικών λατρειών, με την πρώτη ματιά αντιλαμβάνονται ότι το φεστιβάλ αυτό δεν είναι χώρος για Ορθοδόξους. Κάτι περισσότερο από εμάς ήξεραν οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας οι οποίοι θέσπισαν τους ιερούς κανόνες. Για να μας προστατεύσουν ακριβώς από το συγχρωτισμό με αιρετικούς και αλλοθρήσκους. Γιατί δεν πάτε να ψάλετε και στις συνελεύσεις των ψευδομαρτύρων του «Ιεχωβά» ή στο χάος των Νεοπεντηκοστιανών που και αυτοί ψάλλουν και τραγουδούν; «Μη δότε τα άγια τοις κυσί μηδέ βάλητε τους μαργαρίτας υμών έμπροσθεν των χοίρων». Κατά Ματθαίον ζ' 6.
 
Top