Εάν διαβάσουμε το Ωρολόγιον θα δούμε να γράφει Πρόσδεξαι την δέησιν ημών ο καθήμενος εν δεξιά του Πατρός και όχι εκ δεξιών του Πατρός όπως γράφεται στα μουσικά κείμενα. Εγώ στο βιβλίο μου <Τα Ενδεκα Εωθινά Δοξαστικά & Αργαί Δοξολογίαι> γράφω εν δεξιά και έτσι το ψάλλω. Βλέπω μάλιστα αρκετούς ιεροψάλτας να λέγουν εν δεξιά . Μήπως θα πρέπει να λέμε ότι ακριβώς γράφει το ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ που είναι και το επίσημο βιβλίο της Εκκλησίας μας;
Ευχαριστώ
Κατά τήν προσωπική μου ἄποψη τό ἐν δεξιᾶ εἶναι λάθος νοηματικό καί ἀντι-Συμβολικό.
Τί σημαίνει αύτό σέ μετάφραση; Αὐτός πού κάθεται στη δεξιά του Πατρός.
Καί ρωτᾶμε, ποιά δεξιά;
Ἄν ἤθελε νά πῆ στά δεξιά θά ἔπρεπε νά πεῖ ἐν δεξιοῖς.
Στό Σύμβολο τῆς Πίστεώς μας πού καθιερώθηκε ἀπό τούς Συνοδικούς Μεγάλους Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, στήν Α΄καί τή Β΄ Οἰκ. Σύν., ὑπάρχει ἡ μέχρι σήμερα κυριαρχοῦσα ἔκφραση ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.
Ποιό, λοιπόν, εἶναι τό ὀρθότερο; Τό παραδεδομένο ἤ τό ἀναθεωρημένο; Ποιό εἶναι χρονολογικά τό ἰσχυρότερο; Αὐτό πού εἶναι καταγεγραμμένο στό Σύμβολο τῆς Πίστεώς μας ἤ αὐτό πού πέρασε ἀργότερα.
Ρίξετε μιά ματιά στίς περικοπές τοῦ Εὐαγγελίου, τίς σχετικές μέ τή Σταύρωση τοῦ Χριστοῦ. (Ματθ.κζ΄38)..εἷς ἐκ δεξιῶν..(Μάρκ.ιε΄27) ..ἕνα ἐκ δεξιῶν..(Λουκ.κγ΄33)..ὅν μέν ἐκ δεξιῶν.. Ἐπίσης στην περικοπή τοῦ λιθοβολισμοῦ τοῦ Πρωτομάρτυρα Στεφάνου (Πράξ.ζ΄56)..ἰδού θεωρῶ...ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ ἑστῶτα. Στό κοντάκιο τῶν Ἀπόκρεω ψάλλουμε ..ἐκ δεξιῶν Σου μέ στῆναι..
( Ὑπάρχει ἡ φράση ..ἐν δεξιᾶ τῆς μεγαλωσύνης τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ..Ὅμως ἐκεῖ προσδιορίζεται ἡ λέξη καί δεν εἶναι ξεκάρφωτη. Σέ μετάφραση ἐξηγεῖται καί σημαίνει στή δεξιά θέση τῆς μεγαλωσύνης τοῦ Θεοῦ. Στή Δοξολογία, ὅμως, ἡ φράση ἔχει σκοπό νά προσδιορίσει ὅτι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ κάθεται στα δεξιά Του καί ὄχι στή δεξιά θέση ἤ χεῖρα κ.λπ. ὅπου ὁ καθένας μπορεῖ νά ὑποθέση τό ὁποιοδήποτε. Λοιπόν, ἄς μή νεωτερίζουμε, καταργώντας τά σωστά καί προσθέτοντοντας τά λαθεμένα. Ὅπου ἔχουμε λογικές παρεμβάσεις, αὐτές καί μόνο νά ὑποδεικνύουμε καί αὐτές ἔχουν θέση στήν ἀνανέωση τῆς παράδοσής μας.