«ο καθήμενος εν δεξιά του Πατρός»

  • Thread starter Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος
  • Start date
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#1
Εάν διαβάσουμε το Ωρολόγιον θα δούμε να γράφει Πρόσδεξαι την δέησιν ημών ο καθήμενος εν δεξιά του Πατρός και όχι εκ δεξιών του Πατρός όπως γράφεται στα μουσικά κείμενα. Εγώ στο βιβλίο μου <Τα Ενδεκα Εωθινά Δοξαστικά & Αργαί Δοξολογίαι> γράφω εν δεξιά και έτσι το ψάλλω. Βλέπω μάλιστα αρκετούς ιεροψάλτας να λέγουν εν δεξιά . Μήπως θα πρέπει να λέμε ότι ακριβώς γράφει το ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ που είναι και το επίσημο βιβλίο της Εκκλησίας μας;

Ευχαριστώ
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#2


«ἐν δεξιᾷ» (Ἀλεξανδρινὸς κώδικας τῆς Ἁγίας Γραφῆς τέλος δ'-ἀρχὲς ε' αἰ., χφφ. Ἀμβροσιανό (Μιλάνου) F. 12 Sup. ι' αἰ., Ὀξφόρδης Auctar. D. 4 ι' αἰ., Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος (Ε.Β.Ε.) 7 ι'αἰ., Ε.Β.Ε. 47 ια' αἰ.;, Φλωρεντίας Plut. 5.5 ια' αἰ., Φλωρεντίας Conv. Soprr. 36 ια' αἰ.,Βαρβερινό (Βατικανό) 285 ιβ' αἰ., Βατικανὸ 619 ιβ' αἰ., Μονάχου 320 ιβ' αἰ. καὶ Βατικανὸ 1070 ιγ' αἰ. Οἱ γραφὲς τῶν χφφ. τῆς Ε.Β.Ε. προέρχονται ἀπὸ αὐτοψία, ἐνῶ τῶν λοιπῶν ἀπὸ τὸ Ἀ. Κορακίδου Ὁ ἀγγελικὸς ὕμνος 1984 σ. 56). Ἡ ἀλλοίωση εἶναι ἐπίδραση τοῦ συμβόλου τῆς πίστεως.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#3


«ἐν δεξιᾷ» (Ἀλεξανδρινὸς κώδικας τῆς Ἁγίας Γραφῆς τέλος δ'-ἀρχὲς ε' αἰ., χφφ. Ἀμβροσιανό (Μιλάνου) F. 12 Sup. ι' αἰ., Ὀξφόρδης Auctar. D. 4 ι' αἰ., Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος (Ε.Β.Ε.) 7 ι'αἰ., Ε.Β.Ε. 47 ια' αἰ.;, Φλωρεντίας Plut. 5.5 ια' αἰ., Φλωρεντίας Conv. Soprr. 36 ια' αἰ.,Βαρβερινό (Βατικανό) 285 ιβ' αἰ., Βατικανὸ 619 ιβ' αἰ., Μονάχου 320 ιβ' αἰ. καὶ Βατικανὸ 1070 ιγ' αἰ. Οἱ γραφὲς τῶν χφφ. τῆς Ε.Β.Ε. προέρχονται ἀπὸ αὐτοψία, ἐνῶ τῶν λοιπῶν ἀπὸ τὸ Ἀ. Κορακίδου Ὁ ἀγγελικὸς ὕμνος 1984 σ. 56). Ἡ ἀλλοίωση εἶναι ἐπίδραση τοῦ συμβόλου τῆς πίστεως.
Μετά ταύτα νομίζω ότι καιρός είναι να ψάλλουμε όλοι το σωστό «ἐν δεξιᾷ» ώστε να μάθουν όλοι το σωστό και να διορθώσουμε όλα τα βιβλία γι΄αυτούς που θα έρθουν μετά από εμάς.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
Μετά ταύτα νομίζω ότι καιρός είναι να ψάλλουμε όλοι το σωστό «ἐν δεξιᾷ» ώστε να μάθουν όλοι το σωστό και να διορθώσουμε όλα τα βιβλία γι΄αυτούς που θα έρθουν μετά από εμάς.
Καλά, μήν ἐξαπολύουμε καί τέτοιες ρετσέτες.
Γιά κοιτᾶξτε τί βρῆκα στό διαδίκτυο.

Νομίζω, ὅτι δέν πρέπει νά ἀλλαχθοῦν τά μουσικά κείμενα.

 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#5
Καλά, μήν ἐξαπολύουμε καί τέτοιες ρετσέτες.
Γιά κοιτᾶξτε τί βρῆκα στό διαδίκτυο.

Νομίζω, ὅτι δέν πρέπει νά ἀλλαχθοῦν τά μουσικά κείμενα.

Κάποιος φιλος φιλόλογος μου ειπε οτι το "εκ δεξιών" δειχνει κινηση "απο τα δεξια" ας πούμε, ενω "εν δεξια" σημαινει σταση. Με βαση αυτο, αν ισχυει, ειναι λογικότερο το εν δεξια. Αλλά όπως λεει και ο Διονυσιος μικρη σημασια εχει.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#6
Μετά ταύτα νομίζω ότι καιρός είναι να ψάλλουμε όλοι το σωστό «ἐν δεξιᾷ» ώστε να μάθουν όλοι το σωστό και να διορθώσουμε όλα τα βιβλία γι΄αυτούς που θα έρθουν μετά από εμάς.
Κάτι αντίστοιχο πρέπει να γίνει και με την μουσική ορθογραφία ιδιαίτερα με όσους ασχολούνται με την έκδοση μουσικών βιβλίων....
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#7
Το επίσημο βιβλίο της Εκκλησίας το Ωρολόγιον γράφει εν δεξιά και αυτό τα λέει όλα. Θα συμφωνήσω με τον κ. Μεντζά. Όντως το εν δεξιά σημαίνει στάση και μονιμότητα. Το εκ δεξιών είναι προσωρινό < κάθου εκ δεξιών μου έως αν θώ τους εχθρούς σου...>.

Δεν Συμφωνώ ότι έχει μικρή αξία. Δεν μπορούμε να αλλάζουμε τα κείμενα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Το επίσημο βιβλίο της Εκκλησίας το Ωρολόγιον γράφει εν δεξιά και αυτό τα λέει όλα. Θα συμφωνήσω με τον κ. Μεντζά. Όντως το εν δεξιά σημαίνει στάση και μονιμότητα. Το εκ δεξιών είναι προσωρινό < κάθου εκ δεξιών μου έως αν θώ τους εχθρούς σου...>.
Δεν Συμφωνώ ότι έχει μικρή αξία. Δεν μπορούμε να αλλάζουμε τα κείμενα.
Φαίνεται κ. Σιαπερόπουλε δέν ἔχετε διαβάσει καλά ἀρκετά θέματα στό φόρουμ (δέν συζητῶ γιά ἄλλα διαβάσματά σας) ἀναφερόμενα σέ διαφορετικές γραφές τῶν «ἐπισήμων» βιβλίων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁπότε θά εἴχατε διαπιστώσει ὅτι τέτοιες «δογματικοῦ» τύπου ἀποφάνσεις δέν εὐσταθοῦν.
Φαίνεται ὅτι δέν κάνατε τόν κόπο νά διαβάσετε καί τήν ἀνάλυση στήν ἱστοσελίδα πού παρέπεμψα.
Ἄν υἱοθετεῖτε «φιλολογικές» ἑρμηνεῖες στασιαζόμενες, ἐπειδή ἔτσι σᾶς βολεύει, εἶναι καιρός νά προβεῖτε καί στήν διόρθωση τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως.


 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#9
Κατ΄αρχήν δεν σας επιτρέπω να μου μιλάτε με αυτόν τον τρόπο. Και εάν έχετε δίκαιο απευθυνθείτε στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος να αλλάξει το Ωρολόγιον
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10
Κατ΄αρχήν δεν σας επιτρέπω να μου μιλάτε με αυτόν τον τρόπο. Και εάν έχετε δίκαιο απευθυνθείτε στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος να αλλάξει το Ωρολόγιον
Κατ᾿ ἀρχάς τό θέμα ἐδῶ δέν εἶναι τό Ὡρολόγιον ἀλλά οἱ ΕΚΔΟΣΕΙΣ σας...
Κατά δεύτερον τό παραπάνω μήνυμά σας πρέπει νά εἶναι ΠΜ σύμφωνα μέ τούς κανόνες λειτουργίας αὐτοῦ τοῦ φόρουμ.
Ἐγώ παρέθεσα ἐπιχειρήματα καί δέν προσπάθησα νά περάσω ἀποφάσεις κατηγορηματικές πρός τούς ἄλλους.
«Στὸν στίχο αὐτὸ ὅλα τὰ μουσικὰ κείμενα (μελοποιήσεις τῆς δοξολογίας) ἔχουν ὁ καθήμενος ἐκ δεξιῶν» καί ἁπλῶς εἶπα τήν γνώμη μου, ὅτι δέν νομίζω ὅτι πρέπει νά τά ἀλλάξουμε.


 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#11
π. Μάξιμος;21671 said:
Κατ᾿ ἀρχάς τό θέμα ἐδῶ δέν εἶναι τό Ὡρολόγιον ἀλλά οἱ ΕΚΔΟΣΕΙΣ σας...
Κατά δεύτερον τό παραπάνω μήνυμά σας πρέπει νά εἶναι ΠΜ σύμφωνα μέ τούς κανόνες λειτουργίας αὐτοῦ τοῦ φόρουμ.
Ἐγώ παρέθεσα ἐπιχειρήματα καί δέν προσπάθησα νά περάσω ἀποφάσεις κατηγορηματικές πρός τούς ἄλλους.
«Στὸν στίχο αὐτὸ ὅλα τὰ μουσικὰ κείμενα (μελοποιήσεις τῆς δοξολογίας) ἔχουν ὁ καθήμενος ἐκ δεξιῶν» καί ἁπλῶς εἶπα τήν γνώμη μου, ὅτι δέν νομίζω ὅτι πρέπει νά τά ἀλλάξουμε.


Επειδή το λένε τα μουσικά κείμενα πάει να πεί ότι είναι και σωστό; Οταν διαβάζετε την δοξολογία χύμα στον Όρθρο των καθημερινών τί λέτε; Εκ δεξιών; Ή μήπως κάνετε παρατήρηση σ΄αυτόν που διαβάζει να λέει εκ δεξιών;
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
#12
Κάποιος φιλος φιλόλογος μου ειπε οτι το "εκ δεξιών" δειχνει κινηση "απο τα δεξια" ας πούμε, ενω "εν δεξια" σημαινει σταση. Με βαση αυτο, αν ισχυει, ειναι λογικότερο το εν δεξια. Αλλά όπως λεει και ο Διονυσιος μικρη σημασια εχει.
Στὰ ἑξῆς ἀποσπάσματα, ποῦ ἡ κίνησι :confused:;
- ... τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ ... (Ματθ. 25,34).
- ... ὄψεσθε τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ καθήμενον ἐκ δεξιῶν τῆς
δυνάμεως ... (Ματθ. 26,64).
- ... εἶδεν ... Ἰησοῦν καθήμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ (Πράξ. 7,55).
-
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#13
Επειδή το λένε τα μουσικά κείμενα πάει να πεί ότι είναι και σωστό;
Ἐξαντλήθηκε τό θέμα.
Οταν διαβάζετε την δοξολογία χύμα στον Όρθρο των καθημερινών τί λέτε; Εκ δεξιών;
Ὅ, τι λένε τά βιβλία πού χρησιμοποιοῦν οἱ ἀναγνῶστες καί ψάλτες.

Ή μήπως κάνετε παρατήρηση σ΄αυτόν που διαβάζει να λέει εκ δεξιών;
Συνεχίζετε νά μοῦ ἐπιτίθεστε καί νά μέ κατηγορεῖτε γιά κάτι; Ἔχετε καμμιά πληροφορία ὅτι κάνω παρατήρηση ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας σ᾿ αὐτόν πού διαβάζει;
Μήπως ἔχουμε διαβάσει ἐμεῖς προσβλητικές ἀπόψεις σας γιά ἱερωμένους σέ μηνύματά σας; Ἔχετε κάτι μέ τούς ἱερεῖς;

Υ.Γ. Στίς ἀκολουθίες προσυνεννοούμεθα μέ τούς ψάλτες καί τούς ἀναγνῶστες τί θά ποῦμε. Πάντως τώρα σκέπτομαι κατά τάς διαταγάς σας νά διατάξω διόρθωση ὅλων τῶν μουσικῶν βιβλίων τους καί νά ἀπαγορεύσω νά ξαναψάλουν τόν ἐπίμαχο στίχο μέ τό «ἐκ δεξιῶν».


 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#14


Ἐξαντλήθηκε τό θέμα.

Ὅ, τι λένε τά βιβλία πού χρησιμοποιοῦν οἱ ἀναγνῶστες καί ψάλτες.



Συνεχίζετε νά μοῦ ἐπιτίθεστε καί νά μέ κατηγορεῖτε γιά κάτι; Ἔχετε καμμιά πληροφορία ὅτι κάνω παρατήρηση ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας σ᾿ αὐτόν πού διαβάζει;
Μήπως ἔχουμε διαβάσει ἐμεῖς προσβλητικές ἀπόψεις σας γιά ἱερωμένους σέ μηνύματά σας; Ἔχετε κάτι μέ τούς ἱερεῖς;

Υ.Γ. Στίς ἀκολουθίες προσυνεννοούμεθα μέ τούς ψάλτες καί τούς ἀναγνῶστες τί θά ποῦμε. Πάντως τώρα σκέπτομαι κατά τάς διαταγάς σας νά διατάξω διόρθωση ὅλων τῶν μουσικῶν βιβλίων τους καί νά ἀπαγορεύσω νά ξαναψάλουν τόν ἐπίμαχο στίχο μέ τό «ἐκ δεξιῶν».


π. Μάξιμε,

δεν έχω κάτι μαζί σας ούτε και με τους ιερείς. Απεναντίας οι σχέσεις μου με όλους τους ιερείς είναι άριστες και χαίρω εκτιμήσεως παρά πάντων των κληρικών όλων των βαθμίδων. Αν καταλάβατε το αντίθετο ζητώ ταπεινά συγνώμη. Έσπευσα να σας συγχαρώ μάλιστα όταν ανεβάσατε τα ακούσματα του μακαριστού Χριστοδούλου.
Όμως γράψατε κάτι πολύ βαρύ (το παραθέτω αυτολεξεί) < Ἄν υἱοθετεῖτε «φιλολογικές» ἑρμηνεῖες στασιαζόμενες, ἐπειδή ἔτσι σᾶς βολεύει, εἶναι καιρός νά προβεῖτε καί στήν διόρθωση τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως.>Δεν ψάλλω ούτε γιατί με <βολεύει> ούτε θέλω να επαναλάβω την φράση σας περί του Συμβόλου της Πίστεως διότι το θεωρώ βλασφημία. Θέλω όμως να ανακαλέσετε την ατυχή αυτή φράση.

Εθεσα όμως ένα από τα πολλά θέματα, που απασχολούν, διότι στενοχωρούμαι όταν βλέπω ιεροψάλτας, να μη ξέρουν Τυπικό, να ψάλλουν ό,τι θέλουν, να λένε απολυτίκια Αγίων που δεν προβλέπονται από το τυπικό της ημέρας, να ψάλλουν μεγαλυνάρια στην Θεία λειτουργία, να ψάλλουν κατά τρόπον απαράδεκτον το Αποστολικόν Ανάγνωσμα. Να πω κι΄άλλα; Θα γράφω όλο το βράδυ. Το πιο μεγάλο κακό είναι πως και πολλοί από τους ιερείς δεν ξέρουν. Με όλα αυτά πρέπει κάποτε η Εκκλησία να ασχοληθεί σοβαρά και να επιμορφώσει κληρικούς τε και ιεροψάλτας.
Και πάλι συγνώμη αν σας στενοχώρησα
Εύχεσθε υπέρ εμού
Γεώργιος
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15
π. Μάξιμε,
δεν έχω κάτι μαζί σας ούτε και με τους ιερείς. Απεναντίας οι σχέσεις μου με όλους τους ιερείς είναι άριστες και χαίρω εκτιμήσεως παρά πάντων των κληρικών όλων των βαθμίδων. Αν καταλάβατε το αντίθετο ζητώ ταπεινά συγνώμη. Έσπευσα να σας συγχαρώ μάλιστα όταν ανεβάσατε τα ακούσματα του μακαριστού Χριστοδούλου.
Τό θυμᾶμαι πολύ καλά καί σᾶς εὐχαριστῶ. Κι ἐγώ ζητῶ συγγνώμη πού ἀπομόνωσα ἕνα σας μήνυμα.

Όμως γράψατε κάτι πολύ βαρύ (το παραθέτω αυτολεξεί) < Ἄν υἱοθετεῖτε «φιλολογικές» ἑρμηνεῖες στασιαζόμενες, ἐπειδή ἔτσι σᾶς βολεύει, εἶναι καιρός νά προβεῖτε καί στήν διόρθωση τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως.>Δεν ψάλλω ούτε γιατί με <βολεύει> ούτε θέλω να επαναλάβω την φράση σας περί του Συμβόλου της Πίστεως διότι το θεωρώ βλασφημία. Θέλω όμως να ανακαλέσετε την ατυχή αυτή φράση.
Τό «βολεύει» τό ἔγραψα μέ ἄλλη ἔννοια αὐτήν τῆς προωθήσεως τῶν ἐκδόσεών σας, ἐπειδή σ᾿ αὐτό εἰδικά καί στά περισσότερα τῶν μηνυμάτων σας ἔχει φανεῖ μιά τέτοια προώθηση. Ἐπίσης οἱ «στασιαζόμενες φιλολογικές ἑρμηνεῖες» τίς ὁποῖες ὑποστηρίξατε ὡς ὀρθές, αὐτές μέ αὐτό τό σκεπτικό μποροῦν νά μᾶς ὁδηγήσουν καί στήν ἀλλαγή τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως. Αὐτό ὅμως ἀπαντήθηκε ἀπό ἄλλο μήνυμα. Δέν προέβην σέ καμμία βλασφημία.

Εθεσα όμως ένα από τα πολλά θέματα, που απασχολούν, διότι στενοχωρούμαι όταν βλέπω ιεροψάλτας, να μη ξέρουν Τυπικό, να ψάλλουν ό,τι θέλουν, να λένε απολυτίκια Αγίων που δεν προβλέπονται από το τυπικό της ημέρας, να ψάλλουν μεγαλυνάρια στην Θεία λειτουργία, να ψάλλουν κατά τρόπον απαράδεκτον το Αποστολικόν Ανάγνωσμα. Να πω κι΄άλλα; Θα γράφω όλο το βράδυ. Το πιο μεγάλο κακό είναι πως και πολλοί από τους ιερείς δεν ξέρουν. Με όλα αυτά πρέπει κάποτε η Εκκλησία να ασχοληθεί σοβαρά και να επιμορφώσει κληρικούς τε και ιεροψάλτας.
Εἴμεθα ἰσότιμα μέλη στό φόρουμ καί δέν διεκδικῶ καμμία διαφορετική μεταχείριση. Δέν ἔχουμε ὅμως, ἐπιτρέψτε μου, τήν ἴδια διαδρομή σ᾿ αὐτό, οὔτε γραφτήκαμε, τολμῶ νά πῶ, γιά τόν ἴδιο σκοπό. Δικαιοῦμαι νά σᾶς πῶ, πῶς ὅλα αὐτά πού θέτετε, μά ὅλα, τά ἔχουμε θέσει ἐδῶ στό Ψαλτολόγιον καί τά ἔχουμε συζητήσει. Ντρέπομαι νά σᾶς ξαναπῶ διαβᾶστε τά θέματα, ἰδιαίτερα στόν τομέα τοῦ τυπικοῦ, πού ἔρχεται δεύτερος μετά τίς ἠχογραφήσεις σέ ἀριθμό θεμάτων. Ἡ συνεισφορά μου σ᾿ αὐτό εἶναι γνωστή καί τά θέματα πού θίγετε γνωστά. Ἄν ἐσεῖς θά γράφατε ὅλο τό βράδυ, ἐγώ ἔχω διαθέσει πάρα πολλά βράδυα καί ἡμέρες γράφοντας ἀπαντήσεις καί ἀνοίγοντας θέματα γιά ὅλα αὐτά. Σέ ὅλα αὐτά τά «πρέπει» ἔχουμε ἀναφερθεῖ, χωρίς ὅμως νά αἰσθανόμαστε ὅτι ἐμεῖς θά τά ἐπιβάλλουμε ἤ ὅτι ὑποκαθιστοῦμε τά ἁρμόδια ὄργανα τῆς Ἐκκλησίας. Γράφουμε τήν ἄποψή μας μέ ταπείνωση καί σεβασμό.

Και πάλι συγνώμη αν σας στενοχώρησα
Εύχεσθε υπέρ εμού
Γεώργιος
Ὁ Κύριος συγχωρήσοι ἡμῖν τε καί ὑμῖν καί ἡ ἁγία Βαρβάρα, τήν ὁποίαν αὐτήν τήν στιγμή τιμοῦν, ᾄδοντες καί ψάλλοντες, ἐκλεκτά μέλη τοῦ φόρουμ —ἄν καί τοῦ Πυροβολικοῦ— νά πρεσβεύει ὥστε οἱ καρδιές μας νά πλημμυρίζουν ἀπό τήν ἀγάπη καί τήν εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ, γιά τήν ὁποία ἀποκεφαλίσθηκε ἀπό τόν ἴδιο της τόν πατέρα.
Ἔχετε τίς ἄπειρες εὐχές μου γιά εὐόδωση τῶν ἐργασιῶν καί διακονημάτων σας.
Προσεύχεσθε καί γιά μένα
π. Μάξιμος

 
#16
Εάν διαβάσουμε το Ωρολόγιον θα δούμε να γράφει Πρόσδεξαι την δέησιν ημών ο καθήμενος εν δεξιά του Πατρός και όχι εκ δεξιών του Πατρός όπως γράφεται στα μουσικά κείμενα. Εγώ στο βιβλίο μου <Τα Ενδεκα Εωθινά Δοξαστικά & Αργαί Δοξολογίαι> γράφω εν δεξιά και έτσι το ψάλλω. Βλέπω μάλιστα αρκετούς ιεροψάλτας να λέγουν εν δεξιά . Μήπως θα πρέπει να λέμε ότι ακριβώς γράφει το ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ που είναι και το επίσημο βιβλίο της Εκκλησίας μας;

Ευχαριστώ
Κατά τήν προσωπική μου ἄποψη τό ἐν δεξιᾶ εἶναι λάθος νοηματικό καί ἀντι-Συμβολικό.
Τί σημαίνει αύτό σέ μετάφραση; Αὐτός πού κάθεται στη δεξιά του Πατρός.
Καί ρωτᾶμε, ποιά δεξιά;
Ἄν ἤθελε νά πῆ στά δεξιά θά ἔπρεπε νά πεῖ ἐν δεξιοῖς.
Στό Σύμβολο τῆς Πίστεώς μας πού καθιερώθηκε ἀπό τούς Συνοδικούς Μεγάλους Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, στήν Α΄καί τή Β΄ Οἰκ. Σύν., ὑπάρχει ἡ μέχρι σήμερα κυριαρχοῦσα ἔκφραση ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.
Ποιό, λοιπόν, εἶναι τό ὀρθότερο; Τό παραδεδομένο ἤ τό ἀναθεωρημένο; Ποιό εἶναι χρονολογικά τό ἰσχυρότερο; Αὐτό πού εἶναι καταγεγραμμένο στό Σύμβολο τῆς Πίστεώς μας ἤ αὐτό πού πέρασε ἀργότερα.
Ρίξετε μιά ματιά στίς περικοπές τοῦ Εὐαγγελίου, τίς σχετικές μέ τή Σταύρωση τοῦ Χριστοῦ. (Ματθ.κζ΄38)..εἷς ἐκ δεξιῶν..(Μάρκ.ιε΄27) ..ἕνα ἐκ δεξιῶν..(Λουκ.κγ΄33)..ὅν μέν ἐκ δεξιῶν.. Ἐπίσης στην περικοπή τοῦ λιθοβολισμοῦ τοῦ Πρωτομάρτυρα Στεφάνου (Πράξ.ζ΄56)..ἰδού θεωρῶ...ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ ἑστῶτα. Στό κοντάκιο τῶν Ἀπόκρεω ψάλλουμε ..ἐκ δεξιῶν Σου μέ στῆναι..
( Ὑπάρχει ἡ φράση ..ἐν δεξιᾶ τῆς μεγαλωσύνης τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ..Ὅμως ἐκεῖ προσδιορίζεται ἡ λέξη καί δεν εἶναι ξεκάρφωτη. Σέ μετάφραση ἐξηγεῖται καί σημαίνει στή δεξιά θέση τῆς μεγαλωσύνης τοῦ Θεοῦ. Στή Δοξολογία, ὅμως, ἡ φράση ἔχει σκοπό νά προσδιορίσει ὅτι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ κάθεται στα δεξιά Του καί ὄχι στή δεξιά θέση ἤ χεῖρα κ.λπ. ὅπου ὁ καθένας μπορεῖ νά ὑποθέση τό ὁποιοδήποτε. Λοιπόν, ἄς μή νεωτερίζουμε, καταργώντας τά σωστά καί προσθέτοντοντας τά λαθεμένα. Ὅπου ἔχουμε λογικές παρεμβάσεις, αὐτές καί μόνο νά ὑποδεικνύουμε καί αὐτές ἔχουν θέση στήν ἀνανέωση τῆς παράδοσής μας.
 
Last edited:
#17
Καλά, μήν ἐξαπολύουμε καί τέτοιες ρετσέτες.
Γιά κοιτᾶξτε τί βρῆκα στό διαδίκτυο.

Νομίζω, ὅτι δέν πρέπει νά ἀλλαχθοῦν τά μουσικά κείμενα.

Συμφωνώ ως προς την μη αλλαγή των μουσικών κειμένων, που έχουμε στα χέρια μας.
Έπειτα, θεωρώ ότι το "εκ δεξιών" είναι σωστότερο.
Όταν διαβάοσυμε την περικοπή που αναφέρεται στο λιθοβολισμό του Πρωτομάρτυρα Στεφάνου θα δούμε στο όραμά του την έκφραση αυτή.
Έπειτα, στις διηγήσεις των ευαγγελίων στη Σταύρωση του Χριστού θα δούμε την ίδια έκφραση. Και ρωτώ, εκεί ποια είδους κίνηση δηλώνεται στη Σταύρωση του ενός από τους δύο ληστές;
 
#18
Συμφωνώ ως προς την μη αλλαγή των μουσικών κειμένων, που έχουμε στα χέρια μας.
Έπειτα, θεωρώ ότι το "εκ δεξιών" είναι σωστότερο.
Όταν διαβάοσυμε την περικοπή που αναφέρεται στο λιθοβολισμό του Πρωτομάρτυρα Στεφάνου θα δούμε στο όραμά του την έκφραση αυτή.
Έπειτα, στις διηγήσεις των ευαγγελίων στη Σταύρωση του Χριστού θα δούμε την ίδια έκφραση. Και ρωτώ, εκεί ποια είδους κίνηση δηλώνεται στη Σταύρωση του ενός από τους δύο ληστές;
Ο παραλληλισμός είναι ατυχής.
Στο Ματθ. 27,38 (Τότε σταυροῦνται σὺν αὐτῷ δύο λῃσταί, εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων) το "δεξιῶν" φανερώνει τόπο. Στην περίπτωσή μας όμως και σε κάθε περίπτωση που διαβάζουμε ότι ο Χριστός "κάθισε" δεξιά του Πατέρα ("ἐκ δεξιῶν" ή "ἐν δεξιᾷ", σωστά και τα δύο), δεν υποδηλώνεται τόπος, διότι, κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, "Δεξιὰν τοῦ Πατρὸς λέγομεν τὴν δόξαν καὶ τὴν τιμὴν τῆς θεότητος" (Αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου, Εορτοδρόμιον, Βενετία 1836, σελ. 581).
 
#19
Κάποιος φιλος φιλόλογος μου ειπε οτι το "εκ δεξιών" δειχνει κινηση "απο τα δεξια" ας πούμε, ενω "εν δεξια" σημαινει σταση. Με βαση αυτο, αν ισχυει, ειναι λογικότερο το εν δεξια. Αλλά όπως λεει και ο Διονυσιος μικρη σημασια εχει.
Λεξικό Γ. Μπαμπινιώτη σελ.564
εκ, δηλώνει:
1. τοπικό προσδιορισμό (το τοπικό σημείο στο οποίο προσδιορίζεται (κάποιος/κάτι), συγκεκριμένη τοποθεσία ή κατεύθυνση. ΦΡ. (α) εκ δεξιών, στα/από τα δεξιά (β) εξ αριστερών, στα/από τα αριστερά ..........
Οπότε τα περί κινήσεως ισχύουν εν μέρει και όχι πάντοτε.
 
Top