«αὐτὸς ἔρχεται ἐν δόξῃ μετὰ κυριείας» (Κανών Κυριακής των Βαΐων)

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Από τη γ΄ ωδή του κανόνος.

ᾌσατε λαοί, θεοπρεπῶς ἐν Σιών,
καὶ εὐχὴν ἀπόδοτε, Χριστῷ ἐν Ἱερουσαλήμ·
αὐτὸς ἔρχεται ἐν δόξῃ μετὰ κυριείας,
ἐν ᾖ ἐστερεώθῃ, ἡ Ἐκκλησία κράζουσα·
Ὡσαννά, εὐλογημένος εἶ ὁ ἐρχόμενος.


Ομοίως στην ε΄ ωδή

Ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις καθήμενος,
ἐπὶ τῶν Χερουβὶμ Θεός,
καὶ ἐφορῶν ταπεινά,
αὐτὸς ἔρχεται, ἐν δόξῃ μετὰ κυριείας,
καὶ πληρωθήσεται τὰ πάντα
θεϊκῆς αἰνέσεως αὐτοῦ,
εἰρήνη ἐπὶ τὸν Ἰσραήλ, καὶ σωτήριον ἔθνεσιν.


κυριεία: είναι η κυριότητα, το δικαίωμα ιδιοκτησίας

Όπως το καταλαβαίνω, ο Χριστός δεν εισέρχεται στην αγίαν πόλιν ως ξένος ή φιλοξενούμενος αλλά ως βασιλεύς στον τόπο που δικαιωματικά εξουσιάζει. (Η συνειρμική σύνδεση με τις χθεσινές κειρίες (νεκρικά δεσμά) του Λαζάρου είναι εντυπωσιακή).

Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και καλή δύναμη στα ψαλσίματα!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Από τη γ΄ ωδή του κανόνος.

ᾌσατε λαοί, θεοπρεπῶς ἐν Σιών,
καὶ εὐχὴν ἀπόδοτε, Χριστῷ ἐν Ἱερουσαλήμ·
αὐτὸς ἔρχεται ἐν δόξῃ μετὰ κυριείας,
ἐν ᾖ ἐστερεώθῃ, ἡ Ἐκκλησία κράζουσα·
Ὡσαννά, εὐλογημένος εἶ ὁ ἐρχόμενος.


Ομοίως στην ε΄ ωδή

Ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις καθήμενος,
ἐπὶ τῶν Χερουβὶμ Θεός,

καὶ ἐφορῶν ταπεινά,
αὐτὸς ἔρχεται, ἐν δόξῃ μετὰ κυριείας,
καὶ πληρωθήσεται τὰ πάντα
θεϊκῆς αἰνέσεως αὐτοῦ,
εἰρήνη ἐπὶ τὸν Ἰσραήλ, καὶ σωτήριον ἔθνεσιν.


κυριεία: είναι η κυριότητα, το δικαίωμα ιδιοκτησίας

Όπως το καταλαβαίνω, ο Χριστός δεν εισέρχεται στην αγίαν πόλιν ως ξένος ή φιλοξενούμενος αλλά ως βασιλεύς στον τόπο που δικαιωματικά εξουσιάζει. (Η συνειρμική σύνδεση με τις χθεσινές κειρίες (νεκρικά δεσμά) του Λαζάρου είναι εντυπωσιακή).

Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και καλή δύναμη στα ψαλσίματα!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στο Τριώδιο της ΑΔ το έχει διορθωμένο σε "κυρίας" και αναφέρει τις δύο άλλες γραφές "κυριείας" και "κυρείας" ως λανθασμένες.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Στο Τριώδιο της ΑΔ το έχει διορθωμένο σε "κυρίας" και αναφέρει τις δύο άλλες γραφές "κυριείας" και "κυρείας" ως λανθασμένες.
Ναι, είναι παράλληλος τύπος, και βέβαια πιο βατός από ψαλτική άποψη. Είναι όμως πολύ πιθανό ο αρχαιοπρεπέστατος συνθέτης Κοσμάς όντως να επέλεξε τον πιο σύνθετο και αρχαιότερο τύπο (κυριεία) αφενός για λόγους ποιητικούς αφετέρου για λόγους προφύλαξης (δηλαδή να μη γίνει σύγχυση με το επίθετο "κυρία"). Βέβαια, δεν έχω γνώση των χειρογράφων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στο Τριώδιο της ΑΔ το έχει διορθωμένο σε "κυρίας" και αναφέρει τις δύο άλλες γραφές "κυριείας" και "κυρείας" ως λανθασμένες.
Στό Κων. Παπαγιάννη, Διορθώσεις καί Παρατηρήσεις εἰς τό Τριῴδιον. (Α΄) γράφει πώς δέν ὑπάρχει τέτοιος τύπος.
Πῶς δέν ὑπάρχει;


https://greek_greek.en-academic.com/85998/κυριεία

 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«ᾌσατε λαοὶ θεοπρεπῶς ἐν Σιών, καὶ εὐχὴν ἀπόδοτε Χριστῷ ἐν Ἱερουσαλήμ· αὐτὸς ἔρχεται ἐν δόξῃ Κύριος, ἐν ᾧ ἐστερεώθῃ ἡ ἐκκλησία κράζουσα· Ὡσαννὰ εὐλογημένος εἶ ὁ ἐρχόμενος»

(χφφ. τριῴδια Σινὰ 735 ι’ αἰ. φ. 137r, Σινὰ 755 ι’ αἰ. φ. 134v, Σινὰ 736 τοῦ ἔτους 1028 φ. 213v, Σινὰ 760 ια’ αἰ. φ. 5v, Vat. gr. 1882 ια’ αἰ. φ. 33r, Reg. gr. Pio. II. 30 ια’ αἰ. φ. 172r, Σινὰ 759 ια’ αἰ. φ. 4v, Vat. gr. 2118 ια’ αἰ. φ. 101r, Vat. gr. 771 τέλη ια’ αἰ. φ. 140v, Σινὰ 742 τοῦ ἔτους 1099 φ. 118v, Μ. Λαύρας Δ-45 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 287r, Τ. Σταυροῦ 43 τοῦ ἔτους 1122 φ. 4r, Βατοπαιδίου 1190 ιβ’ αἰ. φ. 72v, Paris. gr. 244 ιβ’ αἰ. φ. 103r, Κιτίου 9 ιβ’ αἰ. φ. 132r, Λειμῶνος 31 ιβ’ αἰ. φ. 83r, Τ. Σταυροῦ 15 ιβ’ αἰ. φ. 113v).


«Ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις καθήμενος ἐπὶ τῶν Χερουβὶμ Θεὸς καὶ ἐφορῶν ταπεινά, ἰδοὺ ἔρχεται ἐν δόξῃ μετὰ κυρίας, καὶ πληρωθήσεται τὰ πάντα θεϊκῆς αἰνέσεως αὐτοῦ, εἰρήνη ἐπὶ τὸν Ἰσραήλ, καὶ σωτήριον ἔθνεσιν»

(χφφ. τριῴδια Σινὰ 735 ι’ αἰ. φ. 137r, Σινὰ 755 ι’ αἰ. φ. 135r, Σινὰ 736 τοῦ ἔτους 1028 φ. 214r, Σινὰ 760 ια’ αἰ. φ. 6r, Vat. gr. 1882 ια’ αἰ. φ. 34r, Σινὰ 759 ια’ αἰ. φ. 5r, Vat. gr. 2118 ια’ αἰ. φ. 101v, Vat. gr. 771 τέλη ια’ αἰ. φφ. 140v-141r, Τ. Σταυροῦ 43 τοῦ ἔτους 1122 φ. 4v, Paris. gr. 244 ιβ’ αἰ. φ. 103v, Κιτίου 9 ιβ’ αἰ. φ. 132v-133r, Τ. Σταυροῦ 15 ιβ’ αἰ. φ. 113v).


«Ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις καθήμενος ἐπὶ τῶν Χερουβὶμ Θεὸς καὶ ἐφορῶν ταπεινά, ἰδοὺ ἔρχεται ἐν δόξῃ μετὰ κυρείας, καὶ πληρωθήσεται τὰ πάντα θεϊκῆς αἰνέσεως αὐτοῦ, εἰρήνη ἐπὶ τὸν Ἰσραήλ, καὶ σωτήριον ἔθνεσιν»

(χφφ. τριῴδια Reg. gr. Pio. II. 30 ια’ αἰ. φ. 172v, Σινὰ 742 τοῦ ἔτους 1099 φ. 119r, Μ. Λαύρας Δ-45 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 287r, Βατοπαιδίου 1190 ιβ’ αἰ. φ. 72v, Λειμῶνος 31 ιβ’ αἰ. φ. 83r).
 
Top