«Την Ωραιότητα» Ήχος Γ' (αργόν)

Shota

Παλαιό Μέλος
Εσεις απο εκει το ψαλετε;Αν ειστε τοσο εξικοιωμενος γιατι δεν μας λετε και σε μας τον τροπο;Αυτο ειναι το συμπερασμα σας;Γι αυτο σφυριζετε ανεμελα;

Η νεα γραφη δεν μας καλυπτει διοτι μας φαινεται ελλιπης,
Η μερικως αναλυμενη δεν ειναι κλασσικο κειμενο των τριων Δ.
Η πολυ αναλυμενη ειναι υπερβολικη δεν μας κανει κι αυτη ποσο μαλλον αν εχει και τα παρεστιγμενα..
Σημαδακια δεν θελουμε να βλεπουμε γιατι ειναι παλια και ξεθωριασμενα(ασε που θελει τρομερη εξικοιωση και ποιος ασχολειται.)
Να ανατρεξουμε στη παλια γραφη τωρα να βγαλουμε ακρη;το καναν αλλοι πριν απο μας αλλα δεν μας αρεσει και αυτο..
Μηπως να αναστησουμε τον Ναυπλιωτη μπορει να μη μας κανει και αυτο.
Ας κατεβαζουμε βιντεακια απ το youtube,ας γυριζουμε γυρω-γυρω και φτου απ την αρχη σφυριζοντας ..ανεμελα.:rolleyes:
Τετοια προσεγγιση θελουμε θα την εχουμε λοιπον..

Φιλικα παντα ετσι;καθως ροδα ειναι και γυριζει...:wink:


Υ.Γ.Ολα μπροστα μας ειναι κι εμεις κοιταμε ..αλλου...

Κατα τα αλλα η απορια παραμενει...

Άλλη η χρήση των σημαδιών από τον Καρά, Νεραντζή και άλλων, άλλη η χρήση τους στη παλαιά γραφή, αυτό λέω. Και δεν χρειάζεται εδώ μεγάλη γνώση της παλαιάς γραφής για να βλέπουμε που βάζει ο Πέτρος την οξεία, λύγισμα, στρεπτόν κτλ και που τα βάζει ο τάδε σημερινός δάσκαλος.

Νομίζω ότι

1) οι παραδοσιακοί ψάλτες δεν εκτελούν όλα τα σημάδια όπως αυτά είναι γραμμένα στη παλαιά γραφή (αφού αυτά μάλλον είχαν και τη ορθογραφική αξια;)
2) συχνά τα εκτελούν κατά τον άλλο τρόπο σε σχέση με την παλαιά γραφή
3) πολλές φορες εκτελούν τις αναλύσεις η εάν θέλεις τα "σημάδια του Καρά" τα οποια δεν υπάρχουν σε συγκεκριμένα σημεία στη παλαιά γραφή.

Δεν εξηγεί όλα η παλαιά γραφή.
 
K

konman

Guest
Άλλη η χρήση των σημαδιών από τον Καρά, Νεραντζή και άλλων, άλλη η χρήση τους στη παλαιά γραφή, αυτό λέω. Και δεν χρειάζεται εδώ μεγάλη γνώση της παλαιάς γραφής για να βλέπουμε που βάζει ο Πέτρος την οξεία, λύγισμα, στρεπτόν κτλ και που τα βάζει ο τάδε σημερινός δάσκαλος.

Νομίζω ότι

1) οι παραδοσιακοί ψάλτες δεν εκτελούν όλα τα σημάδια όπως αυτά είναι γραμμένα στη παλαιά γραφή (αφού αυτά μάλλον είχαν και τη ορθογραφική αξια;)
2) συχνά τα εκτελούν κατά τον άλλο τρόπο σε σχέση με την παλαιά γραφή
3) πολλές φορες εκτελούν τις αναλύσεις η εάν θέλεις τα "σημάδια του Καρά" τα οποια δεν υπάρχουν σε συγκεκριμένα σημεία στη παλαιά γραφή.

Δεν εξηγεί όλα η παλαιά γραφή.
Οχι δεν ειπατε αυτο θελετε να πειτε οτι εννοουσατε ..αυτο....;
Στην συγκεκριμενη περιπτωση θα γυρισουμε στην παλαια οταν προσπαθουμε να "βρουμε" την καινουργια;Ο Ναυπλιωτης εζησε πριν το 1814;
Εδω δεν θελουμε να βλεπουμε σημαδια θα μπορεσουμε να "αντικρυσουμε" την παλαια γραφη;..

1)Αλλα; πως τα εκτελουσαν πειτε μας τι ξερετε ,θα βοηθουσε.
2)Τι ακριβως θελετε να πειτε και ποιος ειναι ο αλλος τροπος;
3)Δεν υπαρχουν σημαδια του Καρα.Δικα του ηταν;.Υπαρχει Θεωρητικο και μεθοδος διδασκαλιας βασισμενη εκει.Το εχετε διαβασει;
Ειναι γενικα και αοριστα αυτα που γραφετε.Δειξτε μας αναλυτικα στοιχεια για να τα κατανοησουμε..αλλιως θα συνεχισετε μονος..
 
K

konman

Guest
Το να δύναται να κοιτάζει κανείς αλλού, είναι χαρακτηριστικό της άνευ παρωπίδων όρασης...

Κατά τα άλλα χαιρόμαστε που κάποιοι άλλοι μοχθούν με ζήλο πάνω στην παράδοση ενώ εμείς οι περιλειπόμενοι περιδιαβαίνοντες τις συζητήσεις αυτές αργολογούμε οκνηρώς και ανοήτως, και τους ευχόμεθα τα καλύτερα, αφιερούντες...
Κ. Σταυρο βλεπω ειδικευεστε στο αθλημα.Μπραβο και εις ανωτερα..
Πειτε μας τι πιστευετε στο θεμα,μηπως θελετε να σας δωσω τις "παρωπιδες"μου να το δειτε πιο ..ξεκαθαρα..
Αν παλι προτιματε να συνεχισετε το αθλημα σας ... συνεχιστε.. μονο σας..
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κ. Σταυρο βλεπω ειδικευεστε στο αθλημα.Μπραβο και εις ανωτερα..
Πειτε μας τι πιστευετε στο θεμα,μηπως θελετε να σας δωσω τις "παρωπιδες"μου να το δειτε πιο ..ξεκαθαρα..
Αν παλι προτιματε να συνεχισετε το αθλημα σας ... συνεχιστε.. μονο σας..

Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Ο καθένας με ό,τι τον προίκισε ο καλός Θεός αγαπητέ μου.

Η μητέρα μου, παιδιόθεν με αποθάρρυνε να χρησιμοποιώ προσωπικά αντικείμενα άλλων, οπότε σας ευχαριστώ για την ευγενική προσφορά, αλλά δεν θα πάρω.

Περί καταθέσεως των απόψεών μου για το θέμα, δεδομένων μάλιστα των πεποιθήσεων αμφοτέρων, φρονώ ότι κάτι τέτοιο είναι "ανωφελές και μάταιον" παραπέμποντας επεξηγηματικά σε παλαιότερο μήνυμά μου. Εξάλλου από το ύφος σας προς τους λοιπούς εκλεκτούς συνομιλητές σας φαίνεστε τόσο σίγουρος για την τελική σας "νίκη" που θα ήταν σχεδόν εγκληματικό να καθυστερήσω την πορεία σας προς το ποθούμενον.

Να είστε καλά!
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μπορεί κάποιος να αποσπάσει και να ανεβάσει την καταγραφή του Βουδούρη ο οποίος επίσης καταγράφει τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη; Ευχαριστώ.

Στον «Ακάθιστο Ύμνο» του Αντωνίου Σύρκα περιλαμβάνεται η αναλυτική καταγραφή του Νηλέως Καμαράδου.

«Την ωραιότητα» κατ'εκτέλεσιν K.Πρίγγου (καταγραφή Δ. Ζαγγανά).

«Tην ωραιότητα» κατ'εκτέλεσιν Θρ. Στανίτσα (καταγραφή Ευ. Σφακιανάκη)
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Μπορεί κάποιος να αποσπάσει και να ανεβάσει την καταγραφή του Βουδούρη ο οποίος επίσης καταγράφει τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη; Ευχαριστώ.
Ορίστε σε δύο (κάπως) διαφορετικές καταγραφές, από τον 8ο τόμο (Τριώδιον Α') και από τον 9ο τόμο (Τριώδιον Β') του Βουδούρη.

ΧΚΣ
 

Attachments

  • TinWraiotita_Vol8_Voudouris_xf.pdf
    827.4 KB · Views: 53
  • TinWraiotita_Vol9_voudouris_xf.pdf
    530.6 KB · Views: 36

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ευχαριστούμε πολύ Χάρη. Ενδιαφέρον οτι το πρώτο (τόμος 8) αναφέρεται σαν εξήγηση (του ίδιου Βουδούρη;) από το αρχαίο του Πέτρου Λαμπαδαρίου (το ανέβασε ο Shota στο θέμα αυτό ήδη). Μία σύντομη αντιπαραβολή δείχνει οτι όντως ακολουθεί τις γραμμές του Πέτρου.

Δεν είναι ξεκάθαρο μάλλον από αυτές τις καταγραφές εάν ο Βουδούρης κατέγραψε την προφορική απόδοση του Ιακώβου, τουλάχιστον όχι αναλυτικά (όπως το έκανε ο Χάρης) αλλά στη δική του συνοπτική γραφή, κοντινή σε αυτή των τριών διδασκάλων και το ένα τουλάχιστον σε εξήγηση από την παλαιά γραφή.

Επίσης ενδιαφέρον οτι ο Βουδούρης δεν χρησιμοποιεί τη διαρκή ύφεση του ΖΩ η οποία απαντάται στην καταγραφή του Χουρμουζίου και του Πρωγάκη.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὁρίστε, πεδὶον λαμπρὸν μουσικολογίας καὶ ψαλτικῆς συνάμα, νὰ καταγράψει κάποιος καὶ νὰ ἑρμηνεύσει -κατὰ τὸ δυνατόν- τὶ γράφει τὸ κείμενο καὶ τὶ ψάλλει ὁ γνησιώτερος ἐκπρόσωπος τοῦ περιφήμου ὕφους τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας.

Ὄχι μόνο στὸ συγκεκριμένο ἀλλὰ καὶ στὶς ἀρκετὲς ἄλλες ἀξιόλογες ἠχογραφήσεις τοῦ Ἰακώβου, ἀνατρέχοντας καὶ στὴν παλαιότερη γραφὴ τῶν προηγούμενων αἰώνων καὶ σὲ ὅλες τὶς πηγὲς τοῦ 19ου αἰ. καὶ στὰ διάφορα χγφ. μεταγραφῶν τῶν Τριῶν.

Τότε καὶ μόνον τότε θὰ μπορέσουμε ὅλοι οἱ ψάλτες -θιασῶτες τῆς πατρώας ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς- νὰ υἱοθετήσουμε πράγματα καὶ καταστάσεις, πέραν φρατριασμῶν καὶ καθέτων ἀπόψεων.

Τότε καὶ μόνον τότε θὰ ὑπάρξει οὐσιαστικὴ μουσικολογικὴ ἐπιστημονικὴ συνεισφορὰ στὸν χῶρο τοῦ μάχιμου ἀναλογίου, πέραν τῆς συγγραφῆς ἄρθρων, βιβλίων καὶ θεωρητικῶν μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ ἀποκτήσουμε θέση ΔΕΠ σὲ κάποιο τριτοβάθμιο ἴδρυμα ἤ νὰ προβάλλουμε τὸν ἑαυτό μας στὰ συνέδρια ἤ νὰ δικαιολογήσουμε τὴν ἐγωϊστικὴ μας προσκόλληση σὲ πρόσωπα καὶ ἀπόψεις ποὺ πλέον δὲν ἔχουμε τὸ κουράγιο νὰ ἀπαρνηθοῦμε.

Ὅταν ἔγραψα τὸ παραπάνω μήνυμα, δὲν ἐννοοῦσα φυσικὰ ὅτι αὐτὸ μπορεῖ νὰ γίνει ἐδῶ μέσα. Μόνο μὲ διδακτορικὴ διατριβὴ μπορεῖ νὰ ἐπιδειχθεῖ κάτι καὶ πιθανῶς νὰ ἀποδειχθεῖ.

Ἐδῶ στὸ forum μποροῦμε νὰ δείχνουμε στοιχεία ἀλλὰ εἶναι δύσκολο νὰ ἀποδείχνουμε λόγω ἐλλιποῦς ἐπικοινωνίας.

Προσωπικὰ, προτιμῶ νὰ βλέπω τὰ διάφορα παραδείγματα γραφῆς ποὺ ἀνεβαίνουν, νὰ τὰ συγκρίνω μὲ ὑπάρχουσες γνήσια πατριαρχικὲς ἠχογραφήσεις, ὅπως τοῦ Ναυπλιώτη κι ἀπὸ κεῖ ἄν προκύπτει κάτι, ἔχει καλῶς. Ἄν ὄχι, καὶ πάλι κανένα πρόβλημα. Οἱ ἀντιπαραθέσεις θυμίζουν κυνήγι σκιῶν καὶ μόνο.
 

alex33

Νέο μέλος
Από το Ειρμολόγιο του Πέτρου (Κωνσταντινούπολη, 1825).

Η ύπαρξη της διατονικής φθοράς του Νη στο τονικό ύψος του Γα αλλάζει το άκουσμα του άραγε;; Ή είναι το ίδιο πράγμα??? ευχαριστώ a priori. (το κείμενο είναι από τη Μουσική Πανδέκτη του Εσπερινού)
 

Attachments

  • Την ωραιότητα.bmp
    403.1 KB · Views: 18
  • την ωραιότητα 2.bmp
    142.7 KB · Views: 13

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
Αγαπητοι φιλοι ακουγοντας το ηχητικο του Αρχοντα πολυ ευκολα μπορει να καταλαβει κανεις[οταν γνωριζει] οτι δεν κανει τιποτε αλλο απ το εκτελει τις ενεργειες των κατηργημενων σημαδιων που θα ελεγα επιτυχως προσεγγιζει και αναλυει στο χαρτι ο κ. Συμεωνιδης.
Ανεβαζω το κειμενο που εχω διδαχτει στη σχολη μου στο οποιο αναγραφονται
[απ τον δασκαλο]
οι βασικες αναλυσεις απο πανω με μικρους χαρακτηρες χωρις να πειραχτει το κειμενο και υποτιθεται οτι αυτα που δεν "φαινονται",οτι θεωρουνται δεδομενα για μενα αφου ειναι θεσεις που βλεπω και αναγνωριζω καθημερινα και ετσι ακριβως θυμαμαι οτι το εκτελουσαμε μουσικα κατα 95% αν εξαιρεσουμε το υφος του Αρχοντα και την καπως παραξενη αλλα οχι λανθασμενη χρονικη αγωγη [ισως το λεει απ εξω] αυτο ομως ειναι αλλο θεμα.Παντως παρεστιγμενα δεν φαινεται να κανει,στο θεμα μας ομως.
Εμας μας ενδιαφερει η "μουσικη"που παιζει και οι "μυστηριωδης"[;]θεσεις που εκτελει.
Θα ανεβασω αργοτερα και το κλασσικο κειμενο [οχι του Πρωγακη που ειναι ηδη μερικως αναλελημενο] βαζοντας σημαδια κατα την προσωπικη μου αποψη και συγκρινοντας το ηχητικο.
Παρατηρηστε το κειμενο[προσεξτε τις οξειες που δεσποζουν] ακουγοντας ταυτοχρονα τον αρχοντα.Και θα το αναλυσουμε αργοτερα.



Υ.Γ.Δεν εχω προθεση να αντιπαρατεθω με κανεναν μονο να μοιραστω τις ελαχιστες γνωσεις μου και να εκφρασω την αποψη μου.

Θα θελατε μηπως να μας πειτε ποιος ειναι ο δασκαλος σας ?
 

alex33

Νέο μέλος
Η ύπαρξη της διατονικής φθοράς του Νη στο τονικό ύψος του Γα αλλάζει άραγε το άκουσμα;;; Ή είναι το ίδιο πράγμα??? ευχαριστώ a priori. (το κείμενο είναι από τη Μουσική Πανδέκτη του Εσπερινού)
 

Attachments

  • Την ωραιότητα.bmp
    403.1 KB · Views: 31
  • την ωραιότητα 2.bmp
    142.7 KB · Views: 13

karandreas lazaros

Π. Λάζαρος καρανδρέας
Από το Ειρμολόγιο του Πέτρου (Κωνσταντινούπολη, 1825).

Με τη χρήση τέτοιου είδους μουσικών κειμένων επί αναλογίων αλλά και σχολών,αντλούνται στοιχεία απαραίτητα για την πρακτική της ψαλμωδίας και της διδασκαλία της. Διευρύνεται η μουσική αντίληψη όλων μας και δίδεται το έναυσμα στους μελλοντικούς μουσικούς του είδους να δουλέψουν με τη σειρά τους πρός την πληρέστερη καταγραφή των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών της εκκλησιαστικής μουσικής.Στο κείμενο του Πρωγάκη περιέχονται πολλές αναλύσεις, όπως και σε μεταγενέστερα κείμενα ακόμα περισσότερες, τουτέστιν ας είναι σε χρήση απ' τους διδάσκοντες τα αναλελυμένα και με τρόπο που η διάκριση του κάθε δασκάλου θα ορίσει,να κάνει το διδασκόμενο να νιώση τη μαγεία της μετάβασης, κάτι που πραγματικά έχουν πολλοί στερηθεί.
 
K

konman

Guest
Αναλυση κλασσικου κειμενου
Σειρα Α) "ραι αι" αναλυεται ακριβως στου Πρωγακη(αντικενωμα απλη) και εκτελει ο Αρχοντας.
ακολουθει η γνωστη θεση που εκτελειται σαν οξεια αλλα και οπως ειναι εκτελειται σε πιο αργα μελη.
"τη η η τα" αναλυση πεταστης εκτελει στιβαρα ο Αρχοντας
ακολουθει το λυγισμα το αναλυω διπλα,το εκτελει ο Α.
Β) "της πα" ισον με κεντηματα τα οποια θελουν τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας εκτελει ο Α.
ακολουθει βαρειες με αποστροφους αυτη η θεση που αναλυεται απ τον αρχοντα στα πιο συντομα μελη εχει και πιο απλη εκτελεση που αναγραφω επανω.
"νι ι ι ι ι ας σου"η γνωστη θεση που εκτελει ο Α. και αναγραφεται κι απ τον δασκαλο μου στου Πρωγακη.
"υ πε" οπως πεταστη το αναγραφω και εκτελειται
γ)"ε ε" η θεση που συνδιαζει ολιγον γοργο με ισον και ψηφιστον ειναι παντα οξεια εκτελει ο Α.
"μ προ"ειναι τζακισμα βλεπε Πρωγακη ακου τον Α.
"το" ισον κεντηματα και γοργο ο αρχοντας εκτελει εξτρεπτον
Δ)"αγνειας σου" η γνωστη θεση που ειπαμε πιο πανω
"γα βρι ηλ"αυτη η θεση αρκετα συχνη στο τριτο ηχο [αναστασιματαριο] με τρια ολιγον με κλασμα θελει το δευτερο να ειναι τζακισμα βλεπε πρωγακη την εξηγηση του δασκαλου απο πανω.
"κα τα "Ακολουθει ισακι ακου εκτελεση βλεπε Πρωγακη
"θε ε" ολιγον κεντηματα με γοργο που ακολουθει ισον αυτη η θεση θελει το ισον μια φωνη επανω και εκτελειται απο Α. και βλεπε Πρωγακη
ακολουθει τρομικον και αντικενωμα που λεγεται και σαν οξεια
"ποι οι ο ον " αναλυεται στου πρωγακη η αλλιως ισον με κλασμα ολιγον(οξεια)ισον υπορροη με γοργο το αναγραφω εκει
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος "μα α σω" ο Αρχοντας εκτελει τρομικον αλλα η πιο συχνη εκτελεση ειναι η οξεια που ακουγεται στο δευτερο ηχητικο ακριβως.
Στην προτελευταια σειρα στο "Χαι ρε" ο Αρχοντας εκτελει ισακια που αναλυονται στου Πρωγακη.


Τα παραπανω δεν απευθυνονται σε αρχαριους που αρχιζουν τωρα, διοτι αυτα διδασκονται στην πραξη τουλαχιστον για πεντε χρονια και χρηζουν περαιτερω αναλυσης και διευκρυνισης απο μεριας μου καθως εγω τις βλεπω πλεον συνηθισμενες θεσεις αλλα σε ορισμενους μπορει να φαινεται ιδιαιτερα δυσκολο να τις κατανοησουν.Ωστοσο δ ε ν ειμαι καθηγητης ουτε ειδικος το μελετω και το ψαχνω οπως ολοι μας οι θεσεις αυτες αναλυονται και εκτελουνται οπως θα διαπιστωσετε απο τον πατριαρχικο ψαλτη που δεν μπορει να αμφισβητησει κανεις.
Αν παρατηρησετε τα δυο ηχητικα θα δειτε θεσεις που εκτελουνται και διαφορετικα
Π.χ στη δευτερη σειρα στο "της.." εκτελει τρομικον με ψηφιστο που θελει την ενεργεια του τρομικου και τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας ακουστε το.
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος αναλυει αλλιως τη βαρεια(η δευτερη εκτελεση βαρειας)"σε ε" πριν την μαρτυρια του Δι. οπως εγραψα πιο πανω.
Αυτο ειναι αποδειξη οτι τιποτα δεν ειναι απολυτο στη μουσικη που δεν αφορα τις θεσεις αλλα τις εναλλακτικες που εχει ο ψαλτης για αυτες τις θεσεις(θα μιλησουμε σε αλλο μηνυμα)
Η παραπανω εργασια ειναι δικη μου πρωτοβουλια ,ειναι ελλιπης μπορει να χει λαθακια καθως εγινε παρεα με τη βιασυνη και την προχειροτητα που ειναι συνεπεια του λιγοστου χρονου που εχω διαθεσιμο συγχωρεστε με γι αυτο.

Ακουστε το ηχητικο(του Αρχοντα στο αρχικο μηνυμα του κ.Χαρη) και παραλληλα βλεπετε το κλασικο κειμενο και αυτο του Πρωγακη

Για τα παρεστιγμενα δεν εχω τρεχον αποψη (ουσιαστικη)διοτι δεν εχω δουλεψει "ιδιαιτερα" το συγκεκριμενο θεμα.

Υ.Γ. Προτεινω στους διαχειριστες να ανοιξουν ενα νεο θεμα οπου θα καταγραφουν ορισμενες βασικες θεσεις που θα "ψαρεψουμε" απ τα κλασσικα κειμενα των τριων διδασκαλων,καταθετοντας παραδειγματα γραπτα και ακουστικα τα οποια θα υποστηριζουν αυτα τα οποια θα λεμε.Νομιζω ενδιαφερει τους περισσοτερους.Να ειστε καλα.
Aλλο ενα κλασσικοτατο και αναλυτικο κειμενο απ το ειρμολογιον Ιωαννου Πρωτοψαλτου.
Παρατηρηστε την κλασσικη θεση στη δευτερη σειρα που εκτελεσε ο αρχοντας
"νι ι ι ι ι ας σου" πως αναλυεται στη ογδωη σειρα απ τον Ι.Πρωτοψαλτη.Το ολιγον απο μια γινεται δυο φωνες απανω υπερβατα τα κεντηματα γινονται αποστροφος με γοργο και ισον που "αγκαλιαζεται" με το ετερον για να αποδοθει ουσιαστικα αποστροφος με διγοργοκεντηματα στηριγμενα σε αφωνο φυσικα ολιγον που ακολουθει παλι αποστροφος με κεντηματαγοργονστηριγμενα σε ολιγον.Αυτο αναγραφεται στο προηγουμενο μαθητικο κειμενο που ειχα αναλυσει πιο πανω που ειχα ανεβασει σε προηγουμενο μηνυμα και που εκτελει ο Ναυπλιωτης.
Επισης στην τριτη σειρα στο τελος το "τη ης α α"στου Ιωαννου δειτε πως συρυκνωνεται στο πιο προηγουμενο κλασσικο κειμενο που ειχα αναλυσει πιο πανω οι τεσσερις αποστροφοι με τις βαρειες γινονται απλα δυο αποστροφοι με κλασμα χωρις τις βαρειες(ορθογραφικα) αλλα εκτελουνται το ιδιο.Το εκτελει ο Αρχων. Νομιζω οτι το κειμενο του Πετρου(ειρμολογιον)ειναι πιο αναλυτικο και ενδιαφερον και μπορει να το συγκρινουμε με αυτο για ουσιαστικα συμπερασματα.
 

Attachments

  • Την Ωραιοτητα Ιωαννου Πρωτοψαλτου.pdf
    104.3 KB · Views: 73

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Η ύπαρξη της διατονικής φθοράς του Νη στο τονικό ύψος του Γα αλλάζει άραγε το άκουσμα;;; Ή είναι το ίδιο πράγμα??? ευχαριστώ a priori. (το κείμενο είναι από τη Μουσική Πανδέκτη του Εσπερινού)

Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση. Το ίδιο μέλος καταγράφεται χωρίς και μέ διατονική φθορά του ΝΗ πάνω στο ΓΑ. Θυμίζω οτι το ίδιο παρατηρείται και στο «Τον νυμφώνα Σου βλέπω». Η διατονική φθορά ίσως έχει να κάνει με τις καταλήξεις του μέλους στο ΔΙ (σαν ΠΑ) κάτι που δεν συνηθίζεται γενικά σε μέλη του Τρίτου ήχου. Δεν ξέρω όμως εάν υπάρχει «επίσημη» εξήγηση στην ερώτησή σου. Η δική μου γνώμη είναι οτι όχι δεν αλλάζει το άκουσμα είτε δείς τη φθορά στην αρχική μαρτυρία είτε όχι. Άλλες γνώμες;
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση. Το ίδιο μέλος καταγράφεται χωρίς και μέ διατονική φθορά του ΝΗ πάνω στο ΓΑ. Θυμίζω οτι το ίδιο παρατηρείται και στο «Τον νυμφώνα Σου βλέπω». Η διατονική φθορά ίσως έχει να κάνει με τις καταλήξεις του μέλους στο ΔΙ (σαν ΠΑ) κάτι που δεν συνηθίζεται γενικά σε μέλη του Τρίτου ήχου. Δεν ξέρω όμως εάν υπάρχει «επίσημη» εξήγηση στην ερώτησή σου. Η δική μου γνώμη είναι οτι όχι δεν αλλάζει το άκουσμα είτε δείς τη φθορά στην αρχική μαρτυρία είτε όχι. Άλλες γνώμες;

Οταν μπαινει η διατονικη φθορα του νη ειτε στην αρχη ειτε σε αλλο σημειο μεσα σε καποιο μελος κατ αρχην σταματαει αμεσως ο ηχος που εχει οριστει. αλλαζουν ολα τα διαστηματα και αρχιζουν αυτα της διατονικης κλιμακας του πλαγιου τεταρτου ηχου και τριτον και σπουδαιοτερο αρχιζουν να ενεργουν οι ελξεις του ηχου τον οποιο οριζει η φθορα. θα το δειξω και με αριθμους αν χρειαστει. Αυτα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μάλιστα, θεωρητικά ναι, αυτό μπορεί να ισχύει και όντως οι αριθμοί θα αλλάξουν. Στην πράξη όμως; Θα μπορούσατε να μας το ψάλλετε από την καταγραφή με τη διατονική φθορά και από εκείνη χωρίς τη διατονική φθορά για να ακούσουμε τη διαφορά που αναφέρετε στην πράξη; Ευχαριστώ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Μάλιστα, θεωρητικά ναι, αυτό μπορεί να ισχύει και όντως οι αριθμοί θα αλλάξουν. Στην πράξη όμως; Θα μπορούσατε να μας το ψάλλετε από την καταγραφή με τη διατονική φθορά και από εκείνη χωρίς τη διατονική φθορά για να ακούσουμε τη διαφορά που αναφέρετε στην πράξη; Ευχαριστώ.

Ευχαριστως να σας το ψαλλω απο την καταγραφη αλλα θα καλεσω βοηθεια επειδη δεν γνωριζω ακομα καλα τον τεχνικο τροπο.:eek:
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Απο αυτά που έχω ακούσει, ο Ιάκωβος έψαλλε σύμφωνα με την προφορική παράδοση του Νικόλαου Στογιάννη και του Γεωργίου Ραιδεστηνού γενικότερα...
Με τα χρόνια που έκανε στον Πατριαρχικό Ναό και ακούγοντας τους προκατόχους του να λένε τα ίδια και τα ίδια ξανά και ξανά, βάζοντας και την προσωπική του σφραγίδα έφτασε σε αυτό το ύψος εκτέλεσης που ακούμε σήμερα...ο τρόπος εκτέλεσης που ακούμε απο τον Ιάκωβο δεν ήταν αποκλειστικά δικό του επίτευγμα, αλλά και των προκατόχων του, παρόλο που δεν έχει σ'εμάς διασωθεί ήχος απο αυτούς...δεν πιστεύω όμως ότι κάθονταν και ανέλυε τα σημαδόφωνα της παλαιάς γραφής κλπ...είναι αυτό που είχε πεί ο Στυλιανός Τσολακίδης: έλεγε τα κλασσικά, αλλά τα είχε κάνει δικά του...όταν δίδασκε έλεγε το μάθημα μια φορά όπως είναι γραμμένο και μια φορά όπως ψάλλεται στο αναλόγιο...αλλά είχε τα ακούσματα...εμείς σήμερα, τί έχουμε;
 
Last edited:
Top