«Συλλειτουργικόν» Σιμωνόπετρας

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σημειώνω ξανά ότι το Συλλειτουργικό έχει μια άλλη λογική στο θέμα των αντιφώνων. Διάβασε τα αντίστοιχα θέματα στο Ψαλτολόγιο. Και στο κάτω κάτω. Δε σου αρέσει; Μη το χρησιμοποιείς! Δεν μπορείς - και λυπάμαι Νίκο- ούτε έχεις τις προϋποθέσεις και την γνώση να το ακυρώσεις. Βελτιώθηκαν διατάξεις και έγινε αποσαφήνιση σε διάφορα ζητήματα. π.χ αναγράφησαν Ανοιξαντάρια, αποκαταστάθηκε η στιχολογία των αίνων κατά το Ωρολόγιον, το "Πληρωθητω" και τόσα άλλα. Μαθαίνει κάποιος τυπικό από αυτό.

Σέβομαι την άποψη του π. Κων/νου για την μείξη. Δεν αναιρεί τα αρχαία αντίφωνα και προπαντώς δεν τα αλλοιώνει, όπως απαράδεκτα έκανε το παλαιό εγκόλπιο. Σημειώνει την δυνατότητα ψαλμωδία αυτών κατά την νεώτερη διάταξη. Έχει στο τέλος όλα τα αντίφωνα "μαζεμένα".

Θλίβομαι και πάλι που προσπαθείς, χωρίς καμμία προϋπόθεση και γνώση- από κάποιο είδος ζηλωτισμού- να "ακυρώσεις" όλες αυτές τις προσπάθειες και να προτείνεις να βασιστούμε, αυθαίρετα πλέον, στην προβληματική, για τους λόγους που ανέφερα, έκδοση του - κι όχι τελικά τόσο "παλαιού" - Εγκολπίου.

Υ.Γ. 1 Τα συνήθη αντίφωνα είναι αυτά που προβλέπονται από Ωρολόγιο και ΤΜΕ...
Υ.Γ. 2 η μείξη στίχων τυπικών με εφύμνια δεν ήταν καθολικά αποδεκτή , ούτε η συνήθεις, διάταξη. Ισως κατά τόπους. Οπότε μή κρίνουμε μόνο εξ' ιδίων...
Υ.Γ. 3 Ποιος είναι ο ψαλμικος στίχος στο γ' αντίφωνο του "παλαιού" εγκολπίου;...
Υ.Γ. 4 Εφόσον η εκκλησία εισάγει νεώτερα αντίφωνα- μπορεί να αναθεωρεί και να βελτιώνει την έκδοση των Εγκολπίων...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τελικά πολλοί από αυτούς που ασχολούνται με το τυπικό έχουν ένα κόλλημα σ' αυτό που λέει η λέξη, στο τυπικό της υπόθεσης, και δεν βλέπουν τι γίνεται μπροστά τους! Ότι δηλ. μετά από τόσα χρόνια που λέμε στις ενορίες αυτούς τους στίχους (τη ονομαζόμενη εδώ "μίξη" τυπικών και αντιφώνων) δεν μπορεί να έρχεται ένα Συλλειτουργικό και να μην τους αναφέρει ούτε ως δυνατότητα (ενώ σε άλλες περιπτώσεις, όπως των εφυμνίων, αναφέρει ως δυνατότητα το τι λέγεται στις ενορίες) και να απαιτεί από εμάς να τα καταργήσουμε την επόμενη μέρα. ...[/SIZE]

Ξέρεις κάτι συνάδελφε, μιᾶς καὶ ἐπιμένεις νὰ στὸ θέσω ἀλλιῶς ...

Ψάλλε ὅ,τι θέλεις κι ἐπιθυμεῖς καὶ τραβᾶ ἡ ψυχή σου καὶ σοῦ ἐπιτρέπει φυσικὰ ὁ ἐφημέριος κι ὅλα καλά. Ὑπάρχει στὴν Ἀνέμη καὶ μιὰ ἔκδοση τοῦ 1862 , ἀκόμη καλύτερα.
Ἄλλωστε κι ἄλλοι προτιμοῦν ἐκδόσεις προηγούμενων αἰώνων, σὲ λίγο θὰ πᾶνε καὶ σὲ προηγούμενη χιλιετία, θὰ γυρίσουμε στὴν ἐποχὴ τοῦ παπύρου ἴσως καὶ τῆς Γραμμικῆς Β. Ὅσο πιὸ παλιὰ τόσο πιὸ καλά:rolleyes:
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σημειώνω ξανά ότι το Συλλειτουργικό έχει μια άλλη λογική στο θέμα των αντιφώνων.
...η οποία δεν συνάδει με αυτά που ψάλλονται σήμερα στις ενορίες, κι εγώ αυτό λέω. Μάλλον συμφωνούμε...
Και στο κάτω κάτω. Δε σου αρέσει; Μη το χρησιμοποιείς!
Μα αυτό κάνω. Απλώς το λέω και στους άλλους, μην το πάρει κανείς και βρεθεί προ απροόπτου και ψάχνει συνήθη αντίφωνα Κυριακών και δεν τα βρίσκει...
Δεν μπορείς - και λυπάμαι Νίκο- ούτε έχεις τις προϋποθέσεις και την γνώση να το ακυρώσεις. Βελτιώθηκαν διατάξεις και έγινε αποσαφήνιση σε διάφορα ζητήματα. π.χ αναγράφησαν Ανοιξαντάρια, αποκαταστάθηκε η στιχολογία των αίνων κατά το Ωρολόγιον, το "Πληρωθητω" και τόσα άλλα. Μαθαίνει κάποιος τυπικό από αυτό.
Μα κι εγώ αυτό είπα: ότι ακαδημαϊκά, αν ενδιαφέρεται κανείς όχι να ψάλει στην εκκλησία, αλλά να μάθει τυπικό ή να μάθει την τάξη της Σιμωνόπετρας, μπορεί να είναι αξιολογώτατο και άριστο, δεν αντιλέγω! Ψαλτικά όμως είναι άβολο. Αυτά που λες ότι αποκαταστάθηκαν δεν τα κρίνω, γιατί δεν με ενδιαφέρουν ψαλτικά: τα ανοιξαντάρια τα λέω μουσικά (άλλωστε οι βασικοί στίχοι αποτελούν μέρος του προοιμιακού, οπότε υπάρχουν ούτως ή άλλως), στιχολογία αίνων δεν είθισται, το Πληρωθήτω αλλού δεν λέγεται και όπου λέγεται είναι γνωστό από το νέο εγκόλπιο ή υπάρχει κάπου σημειωμένο, από τότε που διετάχθη να λέγεται κλπ. Ψαλτικά με ενδιαφέρουν εν πρώτοις τα "στάνταρ", στα οποία καταλέγεται και η ονομαζόμενη εδώ "μείξη" των αντιφώνων, δηλ. οι γνωστοί στίχοι του α' αντιφώνου των Κυριακών. Εάν αυτό δεν υπάρχει, τι να τα κάνω τα υπόλοιπα; Δεν κάνουμε μελέτη τυπικού στο αναλόγιο, απλά ψάλουμε...
Σέβομαι την άποψη του π. Κων/νου για την μείξη. Δεν αναιρεί τα αρχαία αντίφωνα και προπαντώς δεν τα αλλοιώνει, όπως απαράδεκτα έκανε το παλαιό εγκόλπιο. Σημειώνει την δυνατότητα ψαλμωδία αυτών κατά την νεώτερη διάταξη.
Ε, αυτό λέμε τόσην ώρα: το "Συλλειτουργικό" δυστυχώς δεν περιλαμβάνει τη δυνατότητα ψαλμώδησης κατά τη νεώτερη τάξη και σε μπλοκάρει στο αναλόγιο, ενώ με το νέο εγκόλπιο δεν γίνεται αυτό!
Υ.Γ. 1 Τα συνήθη αντίφωνα είναι αυτά που προβλέπονται από Ωρολόγιο και ΤΜΕ...
Τα συνήθη αντίφωνα είναι αυτά που λέγονται συνήθως στην εκκλησία. Αυτά ονομάζω εγώ "συνήθη" και νομίζω και η συντριπτική πλειοψηφία των ψαλτών. Τα ίδια έχει και το νέο εγκόλπιο, με την προσθήκη απλά και 4ου στίχου.
Υ.Γ. 2 η μείξη στίχων τυπικών με εφύμνια δεν ήταν καθολικά αποδεκτή , ούτε η συνήθεις, διάταξη. Ισως κατά τόπους. Οπότε μή κρίνουμε μόνο εξ' ιδίων...
Εξ ιδίων κρίνεις όταν κρίνεις με βάση την ατομική σου περίπτωση. Η περίπτωση να λέγονται οι στίχοι του α' αντιφώνου των Κυριακών δεν είναι δική μου, αλλά του 90% και βάλε των ενοριών σε όλη την Ελλάδα ΣΗΜΕΡΑ. "Κατά τόπους" ονομάζεται αυτό;
Υ.Γ. 3 Ποιος είναι ο ψαλμικος στίχος στο γ' αντίφωνο του "παλαιού" εγκολπίου;...
"Αύτη η ημέρα Κυρίου" (και το νέο έχει ως 3ο στίχο "Αύτη η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος") και "Αινεσάτωσαν αυτόν οι ουρανοί και η γη". Πού το πρόβλημα; Ότι δεν έχει 3 στίχους αλλά 2; Μα ούτως ή άλλως στο απολυτίκιο λέμε έναν στίχο και μόνο, γιατί τότε βγαίνει ο ιερέας και δεν μας αφήνει να πούμε παραπάνω (στο 90% των περιπτώσεων και πάλι...)
Γ. 4 Εφόσον η εκκλησία εισάγει νεώτερα αντίφωνα- μπορεί να αναθεωρεί και να βελτιώνει την έκδοση των Εγκολπίων...
Καμία αντίρρηση. Αλλά η "βελτίωση" της έκδοσης του "Συλλειτουργικού" δεν αποδέχεται τη θέση που λες, περί του δικαιώματος της εκκλησίας να εισάγει νεώτερα αντίφωνα... Σε ό,τι αφορά το νέο εγκόλπιο, δεν είμαι αντίθετος με την αποκατάσταση της διασαλευθείσας τάξης στα αντίφωνα που κάνει, αν θεωρήσουμε βάσιμα τα όσα γράφει στον πρόλογο ο π. Κων/νος, αφού αυτή δεν αποκλίνει και τόσο από τα όσα λέγαμε: απλώς προστίθεται ένας 4ος στίχος στο α' και β' αντίφωνο και ένας 3ος στο γ', σε σχέση με το παλαιό εγκόλπιο (που ούτως ή άλλως για το γ' δεν μας καίει και τόσο, όπως είπα). Άλλωστε, η διάταξη με 4 στίχους στα α' και β' αντίφωνα και 3 στο γ' μας είναι γνωστή από τα αντίφωνα διαφόρων εορτών. Είπαμε, αν είναι να φτιάξουν κάποια πράγματα που δεν τα λέγαμε λόγω βαρεμάρας / άσκοπης "εξοικονόμησης" χρόνου, ας φτιάξουν. Όχι όμως και να μας καταργήσει εντελώς τους στίχους του α' αντιφώνου των Κυριακών, όπως κάνει το "Συλλειτουργικό"...

Κι απ' ότι βλέπω, δεν είναι ότι δεν το παραδέχεσαι κι εσύ. Απλώς δεν θες να το γράψεις ευθέως, για να μην κατηγορηθείς ως "πολέμιος" ενός αξιόλογου (δεν αντιλέγω) βιβλίου. Οπότε το δικαιολογείς ότι "ε, είναι για την τάξη του Όρους πιο πολύ" ή "εντάξει, έχει πολλά άλλα πράγματα ορθά, οπότε είναι καλό" κλπ.κλπ., πράγματα όμως τα οποία εγώ δεν σχολίασα κι ούτε με ενδιαφέρουν. Ξαναλέω ότι το θέμα είναι όσοι ασχολούνται με τη συγγραφή τέτοιων βιβλίων να πιάσουν λίγο και μια ψαλτική συχνότητα και να μην τα βλέπουν τελείως στενά, επιστημονικά τα πράγματα αυτά, γιατί, στην τελική, ο ψάλτης που το χρησιμοποιεί συνεχώς στο αναλόγιο είναι ο βασικός κριτής και όχι ο τάδε ή ο δείνα λειτουργιολόγος...
 
Last edited:
Επανήλθαμε στην λογική του άσπρου-μαύρου και του μαύρου άσπρου.
Δεν μ αρέσουν τα δικηγορίστηκα τερτίπια ..
Το θέμα από την αρχή τέθηκε άστοχα και άκομψα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί όλο αυτό το κομφούζιο .off topic και άκυρα όπως λες .
Ατυχείς εκφράσεις προσέβαλαν το έργο και το πρόσωπο του μακαριστού.
Η διαγραφή μηνυμάτων που έθιξες , με την δική μου αισθητική και το δικό μου κριτήριο , μάλλον σε προστάτευε ..
Παλι εξάγονται αυθαίρετα συμπεράσματα πως όποιος δεν κάνει αυτά που εμείς κάνουμε , είναι η μειοψηφεία.
Τα θέματα με αντικείμενο τα δυο εγκόλπια , Σιμωνόπετρας και Νέου Εγκολπίου Α.Δ. είναι αρκετά παλιά στο ψαλτολόγιο αλλά και το θέμα των αντιφώνων έχει συζητηθεί και σχεδόν εξαντληθεί .
Συ είπας , ότι δεν πολυασχολείσαι με αυτά ή δεν σε πολυενδιαφέρουν .
Αλλά τώρα τι άλλαξε και προσπαθείς ..να διαμορφώσεις "κοινή γνώμη"
Η εμμονή με το θέμα , εκτός από ενοχλητική "λιαν" , μοιάζει και ύποπτη.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Το θέμα παρασυζητήθηκε, δεν προσπαθώ να διαμορφώσω καμία γνώμη. Απλώς το συνέχισα περισσότερο απ' όσο θα έπρεπε, κουράζοντας τους αναγνώστες (νομίζω ήταν προφανές...) γιατί μου έκανε εντύπωση η προσπάθεια που γινόταν -και συνεχίζει να γίνεται- να μην αναγνωρίζεται μια τελείως οφθαλμοφανής παράλειψη, που ο καθένας που θα έψελνε ανοίγοντας πρώτη φορά το Συλλειτουργικό, θα μπορούσε να ψάχνεται. Μέχρι και το ότι... προσβάλω τη μνήμη του Φουντούλη ειπώθηκε (!!!), εκεί οδηγούν οι παρωπίδες που μπορεί να έχει κάποιος, όταν στην ουσία δεν βλέπει μπροστά του, καλυπτόμενος από την ανάγκη υπεράσπισης ενός συγγράμματος πάση θυσία (να μην πω τι "γνωστές" ιστορίες μου θυμίζει αυτό...). Κατά παραλλαγή λοιπόν της προτροπής του domesticus: "Ξέρετε κάτι συνάδελφοι; Μιας και επιμένετε, να σας το θέσω αλλιώς: πηγαίντε και ψάλτε σε ενορία και βάλτε στο αναλόγιο το Συλλειτουργικό και δείξτε στους συναδέλφους που σας πλαισιώνουν τους στίχους που θα πρέπει να πουν από το α' αντίφωνο της Κυριακής..."
 
Το θέμα παρασυζητήθηκε, δεν προσπαθώ να διαμορφώσω καμία γνώμη. Απλώς το συνέχισα περισσότερο απ' όσο θα έπρεπε, κουράζοντας τους αναγνώστες (νομίζω ήταν προφανές...)
Επιτέλους μια αλήθεια.
γιατί μου έκανε εντύπωση η προσπάθεια που γινόταν -και συνεχίζει να γίνεται- να μην αναγνωρίζεται μια τελείως οφθαλμοφανής παράλειψη, που ο καθένας που θα έψελνε ανοίγοντας πρώτη φορά το Συλλειτουργικό, θα μπορούσε να ψάχνεται.
Αλλά κι όμως συνεχίζεις .
εκεί οδηγούν οι παρωπίδες που μπορεί να έχει κάποιος, όταν στην ουσία δεν βλέπει μπροστά του,
..ο "οφθαλμίατρος" σε πείραξε και δημιούργησες μείζων θέμα και τώρα μας κατηγορείς ότι φοράμε παρωπίδες .
Εσύ αγνοούσες παντελώς μέχρι πρότινος τις εκδόσεις Συλλειτουργικού και Νέου Εγκολπίου Α.Δ. και φοράμε εμείς τις παρωπίδες αγαπητέ ;;:rolleyes:


καλυπτόμενος από την ανάγκη υπεράσπισης ενός συγγράμματος πάση θυσία (να μην πω τι "γνωστές" ιστορίες μου θυμίζει αυτό...
Πες ότι παίρνουμε και ποσοστά επί των πωλήσεων .:confused:

. Κατά παραλλαγή λοιπόν της προτροπής του domesticus: "Ξέρετε κάτι συνάδελφοι; Μιας και επιμένετε, να σας το θέσω αλλιώς: πηγαίντε και ψάλτε σε ενορία και βάλτε στο αναλόγιο το Συλλειτουργικό και δείξτε στους συναδέλφους που σας πλαισιώνουν τους στίχους που θα πρέπει να πουν από το α' αντίφωνο της Κυριακής..."
Ούτε ανάπηρος είμαι ,ούτε ανάλγητος πνευματικά.
Είμαι ψάλτης από 8 χρονών και επί πολλά χρόνια χρησιμοποιούσα το Συλλειτουργικό , μέχρι που βγήκε το νέο εγκόλπιο.
Το "...μετά πρώτης και δευτέρας νουθεσίας ....." εδώ πάει γάντι...
Εντύπωση αλγεινή μου προκαλεί η "επανεμφάνιση " παλαιών "εφησυχαζόντων " μελών μέσω "ευχαριστηρίων" !
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μετά από αρκετές ημέρες διακοπών στην όμορφη Λευκάδα...
...η οποία δεν συνάδει με αυτά που ψάλλονται σήμερα στις ενορίες, κι εγώ αυτό λέω. Μάλλον συμφωνούμε...
Τί ψάλλονται σήμερα στις ενορίες; στην πράξη βλέπω (κι όχι μόνο στο ναό που υπηρετούσα) αρκετή πολυμορφία (η οποία δεν είναι κακή) αλλά και αναρχία πολλές φορές. Προσωπικά η διάταξη των Τυπικών και Μακαρισμών (αν και όχι υποχρεωτική) με βρίσκει σύμφωνο, διότι και το ΤΜΕ τηρείται με αυτό τον τρόπο και επαναφέρονται στην ζώσα λατρεία και αποφεύγονται λειτουργικές αλχημείες. Το ξαναλέω. Όχι υποχρεωτικό αλλά η πιο σύμφωνη με όλα λύση.

Μα αυτό κάνω. Απλώς το λέω και στους άλλους, μην το πάρει κανείς και βρεθεί προ απροόπτου και ψάχνει συνήθη αντίφωνα Κυριακών και δεν τα βρίσκει...
Εμείς το αγοράσαμε και με δικά μας έξοδα όταν δεν είχε εκδοθεί το ΝΕΟ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ. Ήταν προδρομική έκδοση. Από μόνος είπες ότι στην λατρεία δεν γίνονται πράγματα με "επιβολή". Ωριμάσανε οι συνθήκες. Όσοι προσπάθησαν να βελτιώσουν σιγά σιγά την κατάσταση και το ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ και το ΝΕΟ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ βοήθησαν στην ορθότερη τέλεση των ακολουθιών.
Μα κι εγώ αυτό είπα: ότι ακαδημαϊκά, αν ενδιαφέρεται κανείς όχι να ψάλει στην εκκλησία, αλλά να μάθει τυπικό ή να μάθει την τάξη της Σιμωνόπετρας, μπορεί να είναι αξιολογώτατο και άριστο, δεν αντιλέγω! Ψαλτικά όμως είναι άβολο. Αυτά που λες ότι αποκαταστάθηκαν δεν τα κρίνω, γιατί δεν με ενδιαφέρουν ψαλτικά: τα ανοιξαντάρια τα λέω μουσικά (άλλωστε οι βασικοί στίχοι αποτελούν μέρος του προοιμιακού, οπότε υπάρχουν ούτως ή άλλως), στιχολογία αίνων δεν είθισται, το Πληρωθήτω αλλού δεν λέγεται και όπου λέγεται είναι γνωστό από το νέο εγκόλπιο ή υπάρχει κάπου σημειωμένο, από τότε που διετάχθη να λέγεται κλπ. Ψαλτικά με ενδιαφέρουν εν πρώτοις τα "στάνταρ", στα οποία καταλέγεται και η ονομαζόμενη εδώ "μείξη" των αντιφώνων, δηλ. οι γνωστοί στίχοι του α' αντιφώνου των Κυριακών. Εάν αυτό δεν υπάρχει, τι να τα κάνω τα υπόλοιπα; Δεν κάνουμε μελέτη τυπικού στο αναλόγιο, απλά ψάλουμε...
Θέτεις πολλά θέματα πάλι. Αλλά δυστυχώς δεν έχεις λειτουργική παιδεία να κρίνεις τα δύο αυτά λειτουργικά βοηθήματα. Για λειτουργική χρήση κι όχι ακαδημαϊκή είναι και τα δύο βιβλία. Το ΝΕΟ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ είναι επίσημο και "στάνταρ". Για τα αντίφωνα απάντησα και δεν καταλαβαίνω γιατί ένα βιβλίο να έχει το α΄ αντίφωνο με την μείξη όταν δεν έχει το β΄ και το γ΄. Χρήζει εξετάσεως η εμμονή σου σε αυτό. Εξηγεί στην Εισαγωγή. Το (όχι και τόσο παλαιό) εγκόλπιο "αλλοιώνει" τα παλαιά αντίφωνα τα οποία ήταν "συνήθη". Αυτά που γίνονται στην διάταξη των "καθημερινών" εκεί είναι απαράδεκτα. Δεν υπάρχει λόγος για τέτοια αλλοιώση. Δείτε π.χ. ότι τα παλαιά τα σημειώνει και ο Άγγελος Βουδούρης. Το εάν στο "χωριό μας" δεν τα έψαλε ο χ΄ ψάλτης ή δεν τα ήθελε ο παπάς δεν αποτελούν παράδοση της εκκλησίας. Μή φορτώνουμε σε αυτήν την "δόξα του Προεστού" ή την "λόξα την δική μας". Η στιχολογία των Αίνων πρέπει να γίνεται και ίσως υπονοείται και από το ΤΜΕ. Όπως γίνεται και πρέπει να γινεται η στιχολογία των Ψαλμών του Λυχνικού. Και για το "Πληρωθήτω" μπορείς να διαβάσεις στο Ψαλτολόγιον τους λόγους που επιβάλουν την επαναφορά του. Η εκκλησία αποφάσισε την αναθεώρηση του Εγκολπίου βάση της παραδόσεως, αλλά εμείς επιμένουμε εγωϊστικά σε αυτό που νομίζουμε εμείς καλύτερο...

Ε, αυτό λέμε τόσην ώρα: το "Συλλειτουργικό" δυστυχώς δεν περιλαμβάνει τη δυνατότητα ψαλμώδησης κατά τη νεώτερη τάξη και σε μπλοκάρει στο αναλόγιο, ενώ με το νέο εγκόλπιο δεν γίνεται αυτό!
Τα συνήθη αντίφωνα είναι αυτά που λέγονται συνήθως στην εκκλησία. Αυτά ονομάζω εγώ "συνήθη" και νομίζω και η συντριπτική πλειοψηφία των ψαλτών. Τα ίδια έχει και το νέο εγκόλπιο, με την προσθήκη απλά και 4ου στίχου.
Εξ ιδίων κρίνεις όταν κρίνεις με βάση την ατομική σου περίπτωση. Η περίπτωση να λέγονται οι στίχοι του α' αντιφώνου των Κυριακών δεν είναι δική μου, αλλά του 90% και βάλε των ενοριών σε όλη την Ελλάδα ΣΗΜΕΡΑ. "Κατά τόπους" ονομάζεται αυτό;
Μιλάς για ατομική περίπτωση εντελώς προσβλητικά για μένα. Το αντιπαρέρχομαι και αφήνω να κρίνουν. Δεν θα παίζουμε με τις λέξεις εδώ. "Συνήθη" και αρχαία και παλαιά είναι οι ψαλμοί 91, 92, 94. Τα υπόλοιπα είναι τα "νεώτερα". Ούτε Κυριακών, ούτε καθημερινών. Διάβασε τα αντίστοιχα θέματα.
Τα έχει το αναθεωτημένο Νέο Εγκόλπιο. Επιβάλεται πλέον η χρήση αυτού. Ούτε Συλλειτουργικό - ούτε παλαιά έκδοση, ούτε "φωτοτυπίες"...

"Αύτη η ημέρα Κυρίου" (και το νέο έχει ως 3ο στίχο "Αύτη η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος") και "Αινεσάτωσαν αυτόν οι ουρανοί και η γη". Πού το πρόβλημα; Ότι δεν έχει 3 στίχους αλλά 2; Μα ούτως ή άλλως στο απολυτίκιο λέμε έναν στίχο και μόνο, γιατί τότε βγαίνει ο ιερέας και δεν μας αφήνει να πούμε παραπάνω (στο 90% των περιπτώσεων και πάλι...)
OBS!!!
Δεν υπάρχει τέτοιος ψαλτικός στίχος! Αυτά βελτιώνει το Νέο Εγκόλπιο!
Και μάλιστα χρησιμοποιεί "ορθότερα" τον α΄ στίχο του ψαλμού για α΄ στίχο όπως επέβαλε η παλαιά παράδοση. Ο π. Κων/νος είναι όχι απλά βαθύς γνώστης της λειτουργικής παράδοσης αλλά βίωσε την ζώσα λατρεία στην Θεσσαλονίκη και η επιλογή αυτού του προσώπου για την σύνταξη των λειτουργικών βιβλίων ήταν η καλύτερη δυνατή.
Καμία αντίρρηση. Αλλά η "βελτίωση" της έκδοσης του "Συλλειτουργικού" δεν αποδέχεται τη θέση που λες, περί του δικαιώματος της εκκλησίας να εισάγει νεώτερα αντίφωνα... Σε ό,τι αφορά το νέο εγκόλπιο, δεν είμαι αντίθετος με την αποκατάσταση της διασαλευθείσας τάξης στα αντίφωνα που κάνει, αν θεωρήσουμε βάσιμα τα όσα γράφει στον πρόλογο ο π. Κων/νος, αφού αυτή δεν αποκλίνει και τόσο από τα όσα λέγαμε: απλώς προστίθεται ένας 4ος στίχος στο α' και β' αντίφωνο και ένας 3ος στο γ', σε σχέση με το παλαιό εγκόλπιο (που ούτως ή άλλως για το γ' δεν μας καίει και τόσο, όπως είπα). Άλλωστε, η διάταξη με 4 στίχους στα α' και β' αντίφωνα και 3 στο γ' μας είναι γνωστή από τα αντίφωνα διαφόρων εορτών. Είπαμε, αν είναι να φτιάξουν κάποια πράγματα που δεν τα λέγαμε λόγω βαρεμάρας / άσκοπης "εξοικονόμησης" χρόνου, ας φτιάξουν. Όχι όμως και να μας καταργήσει εντελώς τους στίχους του α' αντιφώνου των Κυριακών, όπως κάνει το "Συλλειτουργικό"...
Δες παραπάνω τί γράφω. Εδώ δεν προβλέπονται Αντίφωνα στο Άγιο Όρος για κάποιες Θεομητορικές... Στο Άγιο Όρος οι διατάξεις είναι πιο συντηρητικές στο θέμα αυτό. Δεν προβλέπει μείξη Τυπικών και Εφυμνίων. Ψάλλουν συχνά τα Τυπικά με τους Μακαρισμούς και τους αρκεί. Προφανώς δε θα μπορούσε το ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ να τα έχει. Έχει τα αρχαία αντίφωνα με εναλλαγή των εφυμνίων. Δεν θα εισάγει η Σιμωνόπετρα τα νέα αντίφωνα. Το κάνει η Εκκλησία με το παλαιό και τα βελτιώνει με το νέο εγκόλπιο. Έχω επιφυλάξεις, αλλά το τηρώ κατά τόπους και καιρούς, αν και δεν τα θεωρώ αναγκαία.
 
Top