«Η ψαλτική της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα αναπόσπαστα μέρη της ταυτότητάς της»

Diogenes

Νέο μέλος
https://www.pemptousia.gr/2022/11/i...a-apo-ta-anapospasta-meri-tis-taftotitas-tis/ :
«Η ψαλτική της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα αναπόσπαστα μέρη της ταυτότητάς της»
1 Νοεμβρίου 2022
«Η Θεσσαλονίκη δεν υπήρξε συμπρωτεύουσα μόνον του Βυζαντίου και της Ελλάδος. Υπήρξε και η συμπρωτεύουσα της Εκκλησιαστικής μας μουσικής. Με ισχυρούς δεσμούς με την Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως και με την Αγιορειτική Παράδοση. Από τη Θεσσαλονίκη άρχισε τα βήματά της η βυζαντινή μελωδία στη νεώτερη εποχή. Και είναι καλά γνωστό ότι έγραψε και γράφει την δική της ξεχωριστή ιστορία στην τέχνη του Δαμασκηνού και του Κουκουζέλη. Αυτήν την παράδοση ζωντανεύει απόψε ο Βυζαντινός Χορός του Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, σε χαιρετισμό στην εκδήλωση με τίτλο: «ΔΗΜΗΤΡΙΟΝ ΥΜΝΗΣΩΜΕΝ», που συνδιοργάνωσαν ο Τομέας Μακεδονίας – Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Σωματείο Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Καλαφάτης: «Η ψαλτική της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα αναπόσπαστα μέρη της ταυτότητάς της. Δίπλα στην μακεδονική παράδοση, ενισχυμένη με τα ηχοχρώματα που έφεραν μαζί τους τα αδέλφια μας από τις αλησμόνητες πατρίδες του Πόντου, της Ανατολικής Θράκης και της Μικρασίας, φέρει έως τις μέρες μας μία μοναδική σύνθεση που μαρτυρεί ότι η πόλη μας μπορεί και παράγει ακόμη αυθεντικό πολιτισμό σε δύσκολες εποχές. Ποιος δεν γνωρίζει για το έργο των Θεσσαλονικέων Ιεροψαλτών: του Χρυσάνθου, του Καραμάνη, του Ταλιαδώρου, του Παναγιωτίδη, του Λυκούργου Πετρίδη και πολλών άλλων, οι οποίοι δημιούργησαν “Σχολή”».

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών ανέφερε: «Σήμερον συγκαλείται ημάς, του Αθλοφόρου η παγκόσμιος πανήγυρις», αναφέρει το Δοξαστικό του Εσπερινού του Πολιούχου της πόλης μας, Αγίου Δημητρίου. Δοξαστικό για έναν παγκόσμιο Άγιο, Μεγαλομάρτυρα της Χριστιανοσύνης. Δοξαστικό που έμελλε να συνδεθεί με την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Αλλά και να πάρει θέση στην αιώνια σύνδεση ανάμεσα στις έννοιες Πίστη, Πατρίδα, Παράδοση. Έννοιες που τιμούμε τις μέρες αυτές με κατάνυξη, εθνική περηφάνια και ανάταση. Έννοιες που η πόλη μας κρατούσε και κρατά πάντα ψηλά στις καρδιές των ανθρώπων της. Και ναι για όλα αυτά είμαστε περήφανοι. Πολύ περήφανοι», τονίζοντας ότι: «Με την σημερινή εκδήλωση αφενός αποδίδουμε ευχαριστία προς τον Άγιo Δημήτριο και αφετέρου τιμούμε και απολαμβάνουμε τους κόπoυς και την τέχνη των Ιεροψαλτών της πόλης μας».

Ο κ. Καλαφάτης εξέφρασε τις ευχαριστίες του στον Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμο και στους Σεβασμιώτατους Μητροπολίτες Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, κ. Βαρνάβα, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνο και Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης, κ. Πλάτωνα, υπό την Αιγίδα των οποίων τέθηκε η εκδήλωση. Και ευχαρίστησε τους Πρωτοψάλτες κ.κ. Πέτρο Παπαεμμανουήλ και Χρήστο Χαλκιά, τον καταξιωμένο ηθοποιό κ. Λεωνίδα Κακούρη και όλους όσοι συνετέλεσαν στη διοργάνωση της συναυλίας.


Στην εκδήλωση χαιρετισμό απηύθυναν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης κ. Βασίλειος Γάκης και ο Πρόεδρος του Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός» κ. Πάρης Γκούνας.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
https://www.pemptousia.gr/2022/11/i...a-apo-ta-anapospasta-meri-tis-taftotitas-tis/ :
«Η ψαλτική της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα αναπόσπαστα μέρη της ταυτότητάς της»
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

................................................................................... Ποιος δεν γνωρίζει για το έργο των Θεσσαλονικέων Ιεροψαλτών: του Χρυσάνθου, του Καραμάνη, του Ταλιαδώρου, του Παναγιωτίδη, του Λυκούργου Πετρίδη και πολλών άλλων, οι οποίοι δημιούργησαν “Σχολή”».

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.
Συγχαρητήρια για την εκδήλωση και ευχαριστούμε για την ανάρτηση.
Να παρατηρήσω, καλοπροαίρετα, ως προς τα αναφερόμενα του κ. Καλαφάτη, ότι ο τρόπος και το ύφος του αειμνήστου Άρχ. Λ. Πετρίδη, διαφέρει σημαντικά, από εκείνο του μακαριστού Άρχ. Αθ. Καραμάνη πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν μπορούν να ενταχθούν στην ίδια Μ. Σχολή...
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Μην ξεχνάμε και "τον Πατριάρχη της Θεωρίας της Ε.Β.Μ." αείμνηστο Αβραάμ Ευθυμιάδη, εδώ.
ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ όλων, που αφενός μεν, συνέβαλλαν, ο καθένας με το μερίδιο που του αναλογεί, στην εξέλιξη της Ε.Β.Μ. , αφετέρου δε, είναι πρότυπα για τους νεώτερους ιεροψάλτες και ταυτόχρονα "αστείρευτες πηγές, πληροφοριών & στοιχείων του ζωντανού μουσικού πολιτισμού", που ονομάζεται Ε.Β.Μ.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Μην ξεχνάμε και "τον Πατριάρχη της Θεωρίας της Ε.Β.Μ." αείμνηστο Αβραάμ Ευθυμιάδη,…
…ο οποίος μάλλον αναφέρθηκε στην εκδήλωση, διότι φαίνεται η φωτογραφία του πάνω δεξιά.

Αλλά ο Δημήτριος Σουρλαντζής δεν είναι στην φωτογραφία και ίσως ούτε αναφέρθηκε καθόλου.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος

Αλλά ο Δημήτριος Σουρλαντζής δεν είναι στην φωτογραφία και ίσως ούτε αναφέρθηκε καθόλου.
Εις μνημόσυνον αιώνιον και του μακαριστού Άρχ. Δ. Σουρλαντζή, εδώ.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Υπήρχε στην Θεσσαλονίκη και ένας άλλος μεγάλος Δάσκαλος: ο ά.μ.τ.Μ.τ.Χ.Ε. κ. Δημήτριος Σουρλαντζής. Βέβαια, αυτός ήταν άλλη σχολή και γι’ αυτό διέφερε.
Αν συγκρίνουμε τά γραπτά, ήταν όντως από άλλη «σχολή» κάπως σοβαρότερος.
Ὰν συγκρίνουμε τήν φωνή βγαίνουν μπροστά του όλοι με χρόνια φαρυγγίτιδα και ανεμβολίαστοι ;) χρήζοντες γαργάρων με τουμποφλο.
Δεκαετία 80 είχα κάτι κασέτες με το ψάλσιμό του αλλά έγραφαν (δια χειρός) Πρίγγος. Πω,πω έλεγα, τί ψαλτάρα είναι αυτός ο Πρίγγος!
Τότε δέν είχαμε την ενημέρωση πού έχουμε σήμερα.
Υπήρχε φυσικά τό «μέσον» γιά υπηρεσία σε μεγάλο Ναό, ερτ, κ.α. πού δέν είναι υπεύθυνος μόνο ο δεσπότης αλλά τελικά χάνει ο λαός ακούσματα, παράδοση κ.α.
Και μετά θάνατον δε τό «μέσον» ισχύει.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ὰν συγκρίνουμε τήν φωνή βγαίνουν μπροστά του όλοι με χρόνια φαρυγγίτιδα και ανεμβολίαστοι ;) χρήζοντες γαργάρων με τουμποφλο.

Θαυμάζουμε δικαίως στον αείμνηστο Σουρλαντζή την καθαρότητα της φωνής, την υψιφωνία και τον αυστηρά τονισμένο χρόνο. Όμως η τοποθέτησή της φωνής του δεν είναι εύκολο και ίσως ούτε θα πρέπει να γίνεται αντικείμενο μίμησης. (Και μάλλον δεν έγινε). Ήταν αυτό που λέμε sui generis.

Νομίζω ότι αυτό που κυρίως του χρωστάει η μουσική μας παράδοση και η εκκλησία είναι οι λιτές, μεστές και ευκρινέστατες μουσικές συνθέσεις του, που μετακένωσαν το κλασικό μελοποιητικό πνεύμα στη σύγχρονη ψαλτική.
 
Top