«Εξέδυσάν με» : δοξαστικό αίνων όρθρου Μ. Παρασκευής

xelwnas

Παλαιό Μέλος
Οριστε και ενας συνδιασμος που σκοτωνει... Φ + Φ...

Φιρφιρης εκτελει Φιλανθιδη!
 

Attachments

  • 02 Εξέδυσάν με δόξα αίνων Όρθρου Μεγ. Παρασκευής.mp3
    4.5 MB · Views: 86

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Το κειμενο του Φιλανθιδη! Αρκετα λιτο και απλο σε σχεση με αλλα του δοξαστικα.

Ορθότερα, η λιτή κ απλή εκδοχή του Δοξαστικού, την οποία δημοσίευσε. Γιατί ο ίδιος ήξερε να γράφει κ να ψάλλει κ (υπερ)αναλυτικά/καλλιφωνικά..
 
Μὴ ξεχνᾶμε ὅτι ἀπὸ τὰ μέσα τοῦ 19ου αἰ. μέχρι τὶς πρῶτες δεκαετίας τοῦ 20οῦ ἠταν τοῦ συρμοῦ ἡ συγγραφὴ (καὶ ψαλμώδηση;) ἀπὸ πολλοὺς γνωστοὺς καὶ ἄγνωστους συνθέτες μελῶν περίεργων καὶ περίπλοκων. Παράδειγμα ὄχι μόνο διάφορα παπαδικὰ μέλη ἀλλὰ καὶ Ἄξιόν ἐστιν, δοξαστικά, δοξολογίες σύντομες κ.ἄ.. Εὐτυχῶς τὰ περισσότερα δὲν ἔχουν εὐδοκιμήσει, ἐνῶ καὶ ὁ συρμὸς ἔχει ἀλλάξει.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
Ορθότερα, η λιτή κ απλή εκδοχή του Δοξαστικού, την οποία δημοσίευσε. Γιατί ο ίδιος ήξερε να γράφει κ να ψάλλει κ (υπερ)αναλυτικά/καλλιφωνικά..

Φανταζομαι σκοπιμα διαλεξε την απλη γραφη.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;122999 said:
Μὴ ξεχνᾶμε ὅτι ἀπὸ τὰ μέσα τοῦ 19ου αἰ. μέχρι τὶς πρῶτες δεκαετίας τοῦ 20οῦ ἠταν τοῦ συρμοῦ ἡ συγγραφὴ (καὶ ψαλμώδηση;) ἀπὸ πολλοὺς γνωστοὺς καὶ ἄγνωστους συνθέτες μελῶν περίεργων καὶ περίπλοκων. Παράδειγμα ὄχι μόνο διάφορα παπαδικὰ μέλη ἀλλὰ καὶ Ἄξιόν ἐστιν, δοξαστικά, δοξολογίες σύντομες κ.ἄ.. Εὐτυχῶς τὰ περισσότερα δὲν ἔχουν εὐδοκιμήσει, ἐνῶ καὶ ὁ συρμὸς ἔχει ἀλλάξει.

Θα συνιστούσα να είμαστε πιο συγκρατημένοι στις κρίσεις μας κ λιγότερο "αλλεργικοί" σε όσα μας φαίνονται (σήμερα) περίεργα κ περίπλοκα. Δεν επρόκειτο περί "συρμού" απλώς..Υπάρχει κ η μελισματική/καλλιφωνική εκτέλεση-απόδοση στη ΒΜ..

Φανταζομαι σκοπιμα διαλεξε την απλη γραφη.

Κ ο Πρίγγος σκόπιμα παρέδωσε κ την συνθετότερη.

υγ. Προς Συντονιστές: το παρόν θέμα θα μπορούσε να "συγχωνευθεί" με το παλαιότερο.
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Με αφορμή την ανάρτηση που έγινε για τον π. Θωμά


και με όλο τον σεβασμό στον υπέροχο αυτόν λευίτη, θα ήθελα να θέσω τον προβληματισμό μου για το μέλος του ανωτέρω ύμνου.
Ο ύμνος αυτός, είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο και αναφέρει όλο το παράπονο του Κυρίου μας για την αχαριστία των ανθρώπων. Λογικό λοιπόν, η μελοποίησή του να θέλει να αναδείξει αυτό το παράπονο, με την επιλογή (σκοπίμως επί τούτου πιστεύω) των γραμμών και θέσεων του πλ. β' ήχου.
Από την στιγμή που κάποιος λοιπόν μερακλής πρωτοψάλτης έβγαλε και το δικό του παράπονο ψάλλοντάς το, συμμετέχοντας φαντάζομαι και στο θείο δράμα, ο ύμνος έγινε δράμα. Και έστω ότι η πρωτοβουλία του έγινε ανεκτή. Αλλά εδώ το πράγμα οδεύει άνευ τροχοπέδης επί το χείρον. Ο ύμνος από παράπονο του Κυρίου μας, έγινε must της Μ. Εβδομάδος μαζί με την "Κασσιανή" και το "Ήδη βάπτεται". Μήπως όλοι μαζί, και κυρίως εσείς, οι πρωτοψάλτες, να βάλουμε ένα χεράκι να διορθώσουμε κάποια "κακώς κείμενα";;;

Τελειώνω με το εξής αστείο:
"Πριν από αρκετά χρόνια (πάνω από 10), αφού τελείωσε ο Πρωτοψάλτης το "Εξέδυσάν με" -με τα γνωστά συγχαρητήρια, χτυπήματα στην πλάτη κλπ κλπ -ξεκίνησα να ψάλλω το "Και νυν... Τον νώτον μου..." κατά τον ίδιο τρόπο, έτσι, από αντίδραση (κατά μία έννοια).
Βγαίνει τρέχοντας ο ιερεύς από την Βόρεια Πύλη και με ένα ύφος που ακόμη δεν το έχω ερμηνεύσει, με διακόπτει και μου λέει: Δεν ψάλλεται έτσι αυτό, ψάλλε το σωστά" !!!:eek::eek::confused::confused:

Απλά την άποψή σας θα ήθελα.


Να ξεκαθαρίσω ότι η φωνή κ η κατάρτιση του π.Θ.Χρυσικού
είναι άριστη (στα αυτιά μου τουλάχιστον:)).
Η άποψή μου για το θέμα συμπίμπτει με του
π.Μαξίμου.

Τα παραδείγματα άπειρα ότι το μέλος πια ΔΕΝ ψάλλεται
έτσι όπως θέλει η Παράδοση (απλά κ λιτά). Για σκεφθείτε το γιατί!
Ε ξ έ λ ι ξ η.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εγώ προσωπικά ντρέπομαι να ψάλλω τέτοια μέλη εν ώρα ακολουθίας. Το θεωρώ εξαιρετικά θεατρινίστικο και αταίριαστο. Το ίδιο και για το στιχηρό των αίνων του Γ ήχου "Εις το μνήμα..."
 
Τα παραδείγματα άπειρα ότι το μέλος πια ΔΕΝ ψάλλεται
έτσι όπως θέλει η Παράδοση (απλά κ λιτά). Για σκεφθείτε το γιατί!
Ε ξ έ λ ι ξ η.

Καὶ ἄν ὁ κάθε ἱεροψάλτης -γνωστὸς ἢ ἄγνωστος δὲν ἔχει σημασία- "ἐξελίσσει" τὴν μουσικὴ ὅπως ὁ ἴδιος θέλει, τί γίνεται; Ὑπενθυμίζω τί εἰχα γράψει προηγουμένως σὲ ἄλλο θέμα: "α) Τον τελευταίο καιρό ακούω από ραδιοφώνου το στιχηρόν των αίνων του Δ΄ ήχου "Επεθύμησαν γυναίκες" σε αργή και ελεύθερη χρονική αγωγή. β) Κάποιοι, ίσως μη ικανοποιημένοι από το ήδη αργόν και πεποικιλμένον μέλος του "Άλαλα τα χείλη" προσπαθούν στο κομμάτι "Λουκά ιερωτάτου" να χρησιμοποιήσουν την γραμμή του Α΄ Εωθινού "τοις μαθηταίς επειγομένοις", καταλήγοντες όμως όχι στον Πα αλλά στον Κε!".
Ἄραγε, πόσοι καὶ ποιοὶ ἄλλοι νεωτερισμοὶ καὶ καινοφανῆ μέλη θὰ καθιερωθοῦν ὠς "'ἐξέλιξη τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς";
 
Last edited by a moderator:

Shota

Παλαιό Μέλος
Το εν λόγω δοξαστικό (μαζί με το «Τὸν νῶτόν μου») από τον Εμμανουήλ Βαμβουδάκη ανέβηκε εδώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Το θέμα συγχωνεύθηκε με παλαιό υπάρχον, όπως υπέδειξε ο Διαχειριστής. Για την μέχρι τώρα πληρότητα, μπορείτε να το διεξέλθετε εξ αρχής.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ρουμανικη σύνθεση από το Δοξαστάριο του Anton Pann (Ἐξέδυσάν με... Τὸν νῶτόν μου).
 

Attachments

  • GKM_Rum_5055b_Anton_Pann_noul_doxastar_tom_2_buc_1841_p_0086.png
    GKM_Rum_5055b_Anton_Pann_noul_doxastar_tom_2_buc_1841_p_0086.png
    66.3 KB · Views: 46
  • GKM_Rum_5055b_Anton_Pann_noul_doxastar_tom_2_buc_1841_p_0087.png
    GKM_Rum_5055b_Anton_Pann_noul_doxastar_tom_2_buc_1841_p_0087.png
    70.5 KB · Views: 29

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Υπάρχει κ η μελισματική/καλλιφωνική εκτέλεση-απόδοση στη ΒΜ..

Ποιὰ εἶναι τὰ γνωρίσματά αὐτῆς; Ἀπαντᾶται καὶ ἑκτὸς τοῦ Καλοφωνικοῦ Εἱρμολογίου; Καὶ σὲ τὶ ἔκταση;

Καὶ πόσο μοιάζουν τὸ Ἐξέδυσαν με ἤ τὸ Εἰς τὸ μνῆμα μὲ καλοφωνικοὺς εἱρμοὺς, ποὺ ἀπ' ὅσο γνωρίζω δὲν ψάλλονταν ἑντὸς ἀκολουθίας (ἄν κάνω λάθος διόρθωσέ με);
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Εγώ προσωπικά ντρέπομαι να ψάλλω τέτοια μέλη εν ώρα ακολουθίας. Το θεωρώ εξαιρετικά θεατρινίστικο και αταίριαστο. Το ίδιο και για το στιχηρό των αίνων του Γ ήχου "Εις το μνήμα..."

Οι..ξεδιάντροποι Αγιορείτες ψάλλουν παρόλ'αυτά τα αργά Κύριε ελέησον του Π. Φιλανθίδου καθώς και άλλα "περίπλοκα" μαθήματα (βλ. Καλλίφωνο Αηδόνα). Και δεν θα ντρέπονταν καθόλου να ψάλλουν αυτό το "Επί ξύλου βλέπουσα"...ο δυνάμενος χωρείν, χωρείτω!
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οι..ξεδιάντροποι Αγιορείτες ψάλλουν παρόλ'αυτά τα αργά Κύριε ελέησον του Π. Φιλανθίδου καθώς και άλλα "περίπλοκα" μαθήματα (βλ. Καλλίφωνο Αηδόνα).

Ἐ καί;

Καὶ μόνο τὸ ἀλαζονικό κείμενο του Φιλανθίδη ποὺ διαβάζω στὸν Β΄ τόμο ...
 

Attachments

  • Pages from ATHONIAS B'-2.pdf
    1.4 MB · Views: 108
Οι..ξεδιάντροποι Αγιορείτες ψάλλουν παρόλ'αυτά τα αργά Κύριε ελέησον του Π. Φιλανθίδου καθώς και άλλα "περίπλοκα" μαθήματα (βλ. Καλλίφωνο Αηδόνα). Και δεν θα ντρέπονταν καθόλου να ψάλλουν
Οἱ Ἁγιορεῖτες ψάλλουν ὡς κλασικὰ τὰ περιλαμβανόμενα στὴν Καλλίφωνο Ἀηδόνα μέλη, ὅπως καὶ οἱ Πατριαρχικοὶ τὰ περιλαμβανόμενα στὴν συλλογὴ τοῦ Πρωγάκη. Ἀφοῦ αὐτὸ ἠταν τὸ πρῶτο κατ' οὐσίαν συγκεντρωτικὸ βιβλίο μαθημάτων ποὺ κυκλοφόρησε, ἑπόμενο ἦταν νὰ ἐπικρατήσουν καὶ τὰ εἰς αὐτὸ διαλαμβανόμενα μαθήματα. Εἶχα γράψει σὲ προηγούμενο μήνυμά μου γιὰ τὸν συρμὸ τοῦ 19ου αἰ.. Πιστεύω ὅτι τὸ ἔργο καὶ ἡ διδασκαλία τοῦ Νικολάου πρωτοψάλτου Σμύρνης εἶχαν εὐρύτατες προεκτάσεις ἐπὶ δεκαετίες σὲ ὅλο τὸν ἑλληνικὸ χῶρο. Ἀρκετοὶ μάλιστα Μικρασιάτες μοναχοὶ θὰ εἶχαν ἤδη διδαχθεῖ τὰ μουσικὰ πλησίον τοῦ Νικολάου ὴ πλησίον μαθητῶν του. Πιθανότατα δὲ καὶ ὁ ἐκ Σμύρνης λίαν ἐνάρετος καὶ (μουσικο)λογιώτατος ἱδρυτὴς τῆς ἀδελφότητος τῶν Δανιηλαίων ἱερομ. Δανιήλ.
Εἰρήσθω ἐν παρόδῳ, δὲν σημαίνει ὅτι ὅ,τι πράττεται ἢ ἐπράττετο στὸ Ἅγιον Ὄρος ἀποτελεῖ παράδειγμα πρὸς μίμησιν. Παλαιότερα ἁγιογραφοῦσαν σχεδὸν ἀποκλειστικῶς μὲ ἀναγεννησιακὸ τρόπο. Σημαίνει ὅτι αὐτὸ ἔπρεπε νὰ πράττουν τότε καὶ οἱ ἐκτὸς Ἁγίου Ὄρους; (Δυστυχῶς, βέβαια, αὐτὸ ἔπρατταν ἀκολουθοῦντες τὸν συρμὸ τῆς ἐποχῆς...)
 
Last edited by a moderator:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ἐ καί;

Καὶ μόνο τὸ ἀλαζονικό κείμενο του Φιλανθίδη ποὺ διαβάζω στὸν Β΄ τόμο ...

Συγνώμη, αλλά ο Πρόλογος ενός βιβλίου δεν..τρώγεται/ψάλλεται..Ελπίζω ο χιρσίζ Πέτρος να ήταν πιο ταπεινό(σχημο)ς και προπάντων "ντροπαλός"..:D
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οι..ξεδιάντροποι Αγιορείτες ψάλλουν παρόλ'αυτά τα αργά Κύριε ελέησον του Π. Φιλανθίδου καθώς και άλλα "περίπλοκα" μαθήματα (βλ. Καλλίφωνο Αηδόνα). Και δεν θα ντρέπονταν καθόλου να ψάλλουν αυτό το "Επί ξύλου βλέπουσα"...ο δυνάμενος χωρείν, χωρείτω!

Συγνώμη, αλλά ο Πρόλογος ενός βιβλίου δεν..τρώγεται/ψάλλεται..Ελπίζω ο χιρσίζ Πέτρος να ήταν πιο ταπεινό(σχημο)ς και προπάντων "ντροπαλός"..:D

Δὲν ψάλλεται, ἀλλὰ σοῦ δίνει νὰ καταλάβεις τὸ περιεχόμενο καὶ τὴν νοοτροπία τοῦ συγγραφέα καὶ νὰ βγάλεις τὰ δικά σου συμπεράσματα, ὄχι αὐτὰ ποὺ βολεύουν ...

Περὶ Πέτρου δὲν γνωρίζουμε πολλά, ἀλλὰ μποροῦμε νὰ καταλάβουμε ἀπὸ τὴν συντριπτικὴ πλειοψηφία τῶν ἐκκλησιαστικῶν του μελῶν ...
 
Top