«Ανοιγέσθω η πύλη», Δοξαστικό Εσπερίων Υπαπαντής Κ. Πρίγγου

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης

Αντιγράφω κι εδώ το σχολιασμό μου στο youtube.

Και δεύτερη ηχογράφηση ανεβάζω με το Δοξαστικό των Εσπερίων της Υπαπαντής στη σύνθεση του μακαριστού Κωνσταντίνου Πρίγγου. Αυτή τη φορά το κείμενο ερμηνεύεται από τη χορωδία του Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός» υπό τη χοραρχία του αειμνήστου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνστανινουπόλεως Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου κατά τη διοργάνωση των Δημητρίων του 1970.

Δε θα το ανέβαζα αν δεν είχε να προσφέρει κάτι διαφορετικό στην αριστοτεχνικότατη εκτέλεση που ανέβηκε στο: http://www.youtube.com/watch?v=I8LMaTkgANU. Περιέχονται, όμως, κάποιες μουσικές γραμμές εκτενέστερες, που δεν περιήλθαν στην Πατριαρχική Φόρμιγγα του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Επί τούτου ανεβάζω και το μουσικό κείμενο στη γραφή του Θρασυβούλου Παπανικολάου. Δεν προοριζόταν, μάλλον, για τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς έχει διαφορετική κατάληξη, όμως το υπόλοιπο μέλος είναι όμοιο.

Το κείμενο προέρχεται από φωτοαντίγραφο παλαιάς παρτιτούρας συναυλίας. Η δε ηχογράφηση προέρχεται από την εκπομπή του κ. Νίκου Νικολάου «Ψαλμοίς και ύμνοις» της 31ης Ιανουαρίου 2010 που ανέβηκε στο http://analogion.com/forum/showpost.php?p=67146.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστίες για την ωραία ανάρτηση! Τόσο η παρτιτούρα όσο και το ηχητικό δείχνουν ωστόσο πως πρόκειται για μεταγενέστερη της Φόρμιγγας (χρυσανθική) διασκευή.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Από ό,τι φαίνεται το εν λόγω Δοξαστικό έγινε ιδιαίτερα προσφιλές από τους Θεσσαλονικείς. Αξίζει να συγκεντρωθεί η απόδοσή του γραπτώς από τους Άρχοντες Αθ. Καραμάνη, αλλά και από μεταγενέστερες παρτιτούρες του Χρυσάνθου, του Ταλιαδώρου, αλλά και του Τσατσαρώνη. Όλα με την ένδειξη Κ. Πρίγγου. Ανακαλώ και μια ωραιότατη απόδοση της χορωδίας του Αθ. Πέττα σε κασσέτα με ωραία σόλο (ίσως και από τον Δ. Παϊκόπουλο)....

Γιάννη, όρμα...

Δ

Υγ Συνημμένο αντίδωρο, έτους 1997.
 

Attachments

  • Anoigesthw_Taliadoros.pdf
    265.3 KB · Views: 89
Last edited:

aposapostolopoulos

Απόστολος Αποστολόπουλος
Από ό,τι φαίνεται το εν λόγω Δοξαστικό έγινε ιδιαίτερα προσφιλές από τους Θεσσαλονικείς. Αξίζει να συγκεντρωθεί η απόδοσή του γραπτώς από τους Άρχοντες Αθ. Καραμάνη, αλλά και από μεταγενέστερες παρτιτούρες του Χρυσάνθου, του Ταλιαδώρου, αλλά και του Τσατσαρώνη. Όλα με την ένδειξη Κ. Πρίγγου.
Δ.

Επίσης (να συμπληρώσω κι εγώ στα γραφόμενα του αγαπητού Δημήτρη) υπάρχει γραπτή απόδοση, στο νεοεκδοθέν (2011) "Νέον Στιχηράριον του Ενιαυτού, Φωναίς Αισίαις) υπό του Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου της Μ.Χ.Ε., Αβραάμ Ευθυμιάδου, πάλι με την την ένδειξη "Κων/νου Πρίγγου".
Αντιγράφω υποσημείωση του Μακαριστού Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου, που υπαρχει στο τέλος του Δοξαστικού.

"Τούτο, μελοποιηθέν υπό του αλήστου μνήμης, φίλου, διδασκάλου και συνεργάτου Κων. Πρίγγου, Άρχ. Πρωτ. Μ.Χ.Ε. (+1964),
εψάλη το πρώτον υπ' αυτού μετά πολυμελούς χορού την 1η Φεβρ. 1932,
εν τω πανηγυρικώ Εσπερινώ του εν Θεσ/νίκη Ι. Ν. της Υπαπαντής του Σωτήρος,
και παρατίθεται, αντί ημετέρου, εις μνημόσυνον αιώνιον αυτού.
"
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστούμε τον αξιόλογο συνάδελφο για την ανάρτηση του Δοξαστικού του Εσπερινού της Υπαπαντής του Κυρίου, υπό δασκάλου - Άρχ. Πρωτ. Χαρ. Ταλιαδώρου, "Ανοιγέσθω η πύλη..." ,με την παρατήρηση, ότι υπάρχει ένα "γραφικό λαθάκι" στην τέταρτη σειρά - τελευταίο μέτρο, για να "διαβαστει" σωστά η Παραλλαγή, αλλά και να εκτελεσθεί ανάλογα το μέλος, θα πρέπει να προστεθεί ένα "κέντημα" στο δεύτερο -η- της συλλαβής "Μη"!
Εξ' άλλου, "ουδείς άσφαλτος"!
Ευχαριστώ.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ευχαριστίες για την ωραία ανάρτηση! Τόσο η παρτιτούρα όσο και το ηχητικό δείχνουν ωστόσο πως πρόκειται για μεταγενέστερη της Φόρμιγγας (χρυσανθική) διασκευή.
Παρακαλώ!
Δεν γνωρίζω αν πρόκειται για μεταγενέστερη διασκευή, μάλλον δεν το νομίζω. Ο Χρύσανθος είχε ανέκδοτα Δοξαστικά από τον Πρίγγο (πρβλ κι εδώ που στο τέλος του κειμένου το λέει καθαρά), όπως και πολλοί Θεσσαλονικείς θιασώτες του άλλωστε. Για τη χρήση αργότερων θέσεων που δεν πέρασαν στην Πατριαρχική Φόρμιγγα κάνει λόγο και ο κ. Χαρίλαος Ταλιαδώρος στον πρόλογο του ψηφιακού δίσκου με έργα ανέκδοτα (εν πολλοίς τουλάχιστον) του Πρίγγου. Πρόσφατα μάλιστα διασταύρωσα και κάποια από τα εκεί ψαλλόμενα. Στο παραπάνω μουσικό κείμενο αναφέρεται το όνομα του Πρίγγου και δεν έχω λόγο να το αμφισβητήσω, τουλάχιστον ως προς τις θέσεις. Για την ανάλυση των θέσεων, μπορεί πράγματι να μπήκε χέρι, αν και μικρή απόκλιση έχει από το πρωτότυπο.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Παρακαλώ!
Δεν γνωρίζω αν πρόκειται για μεταγενέστερη διασκευή, μάλλον δεν το νομίζω. Ο Χρύσανθος είχε ανέκδοτα Δοξαστικά από τον Πρίγγο (πρβλ κι εδώ που στο τέλος του κειμένου το λέει καθαρά), όπως και πολλοί Θεσσαλονικείς θιασώτες του άλλωστε. Για τη χρήση αργότερων θέσεων που δεν πέρασαν στην Πατριαρχική Φόρμιγγα κάνει λόγο και ο κ. Χαρίλαος Ταλιαδώρος στον πρόλογο του ψηφιακού δίσκου με έργα ανέκδοτα (εν πολλοίς τουλάχιστον) του Πρίγγου. Πρόσφατα μάλιστα διασταύρωσα και κάποια από τα εκεί ψαλλόμενα. Στο παραπάνω μουσικό κείμενο αναφέρεται το όνομα του Πρίγγου και δεν έχω λόγο να το αμφισβητήσω, τουλάχιστον ως προς τις θέσεις. Για την ανάλυση των θέσεων, μπορεί πράγματι να μπήκε χέρι, αν και μικρή απόκλιση έχει από το πρωτότυπο.

Ο Χρύσανθος όπως και οι Καραμάνης και Ευθυμιάδης κατείχαν αναμφίβολα ανέκδοτες (συνήθως παλαιότερες της Φόρμιγγας) συνθέσεις Πρίγγου, τις οποίες συχνά διασκεύαζαν (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό). Επί του προκειμένου, αν κρίνω από το ιδιαίτερα αναλελυμένο κμν του Καραμάνη και την γραμμή που έθεσε ως παραπομπή, η εκδοχή του Χρυσάνθου μοιάζει πολύ κοντά στο πρωτότυπο, το οποίο χρησίμευσε ως βάση και για τους δύο. Την τελική απάντηση ίσως μας προσφέρει ο Ευθυμιάδης..Απόστολε;!
 
Last edited:

psaltaki

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΙΡΤΣΙΟΣ
μηπως θα μπορουσαμε να είχαμε και την παρτιτουρα;

Ευχαριστούμε!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ανέβηκε από τους Χαλκιδικιώτες το μέλος αυτό εδώ. Δεν γνωρίζω αν πηγή για το κείμενό τους είναι το Μηνολόγιο του Ευθυμιάδη καθώς δεν το έχω. Το μέλος διαφέρει στις αναλύσεις, οι οποίες στο χειρόγραφο του Θρασυβούλου Παπανικολάου είναι πιο συνοπτικές.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Φίλος έχει το Δοξαστάριο του Τσατσαρώνη. Ανατρέχοντας εκεί βρήκα το εν θέματι Δοξαστικό με την ένδειξη:

Κωνσταντίνου Πρίγγου (στη μνήμη του)
Ενθύμιο από τον Ι. Ν. Υπαπαντής Θεσσαλονίκης (1933)


Συγκρίνοντας το μέλος με τα ήδη αναρτηθέντα, έχει κάποιες κατά τόπους διαφορές, καθώς ο Τσατσαρώνης μάλλον το συντέμνει ελαφρώς, αλλά και πολλές ομοιότητες πότε με το χειρόγραφο του Παπανικολάου που έχω στο βίντεο, πότε με αυτό του Ευθυμιάδη που δακτυλογράφησαν οι Χαλκιδικιώτες. Συνεπώς, κανένα δεν είναι στη γνήσια γραφή, όλα είναι κατά τόπους πειραγμένα χάριν αναλύσεων (αφού αναλύονται σε διαφορετικά σημεία). Μένει, λοιπόν, να συνεχίσουμε την έρευνα για να βρούμε το πρωτότυπο.

ΥΓ: Αν μπορεί κάποιος φίλος να σαρώσει τις αντίστοιχες σελίδες του Δοξασταρίου του Τσατσαρώνη για να τις δούμε όλοι, ας το κάνει. Εγώ δεν κατάφερα να πείσω το φίλο μου να το σαρώσουμε, φοβάται μη χαλάσει το βιβλίο του...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ιδού και το μουσικό κείμενο.
 

Attachments

  • «Ανοιγέσθω η πύλη», Κ. Πρίγγου (υπό Γ. Τσατσαρώνη).pdf
    857.8 KB · Views: 71

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Ο Πρίγγος, όπως μαρτυρούν(-ούσαν) κάμποσοι αυτήκοοι, παρουσίαζε -κυρίως ψάλλων αλλά και συγγράφων- το ίδιο μάθημα κάθε φορά ανάλογα με τον οίστρο του, τις συνθήκες -αλλά και την εποχή (εννοώ αλλιώς στα 1930 κι αλλιώς στα 1950).
Αυτό το "περί διασκευών" από τους μαθητές και συνεχιστές του που ήταν αυτήκοοί του αποτελεί λογισμό πολύ νεότερων ηλικιακά και αποπροσανατολίζει τους μη γνωρίζοντες. Μόνον όσοι δεν άκουσαν π.χ. τους μεγάλους της Θεσσαλονίκης να μουρμουρίζουν άφθονο "ζωντανό" Πρίγγο σε παρέες δικαιούνται να αμφιβάλλουν για τη γνησιότητα των όσων παραθέτουν στα βιβλία τους.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ο Πρίγγος, όπως μαρτυρούν(-ούσαν) κάμποσοι αυτήκοοι, παρουσίαζε -κυρίως ψάλλων αλλά και συγγράφων- το ίδιο μάθημα κάθε φορά ανάλογα με τον οίστρο του, τις συνθήκες -αλλά και την εποχή (εννοώ αλλιώς στα 1930 κι αλλιώς στα 1950).
Αυτό το "περί διασκευών" από τους μαθητές και συνεχιστές του που ήταν αυτήκοοί του αποτελεί λογισμό πολύ νεότερων ηλικιακά και αποπροσανατολίζει τους μη γνωρίζοντες. Μόνον όσοι δεν άκουσαν π.χ. τους μεγάλους της Θεσσαλονίκης να μουρμουρίζουν άφθονο "ζωντανό" Πρίγγο σε παρέες δικαιούνται να αμφιβάλλουν για τη γνησιότητα των όσων παραθέτουν στα βιβλία τους.

Ακαδημαϊσμός;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ο Πρίγγος, όπως μαρτυρούν(-ούσαν) κάμποσοι αυτήκοοι, παρουσίαζε -κυρίως ψάλλων αλλά και συγγράφων- το ίδιο μάθημα κάθε φορά ανάλογα με τον οίστρο του, τις συνθήκες -αλλά και την εποχή (εννοώ αλλιώς στα 1930 κι αλλιώς στα 1950).
Αυτό το "περί διασκευών" από τους μαθητές και συνεχιστές του που ήταν αυτήκοοί του αποτελεί λογισμό πολύ νεότερων ηλικιακά και αποπροσανατολίζει τους μη γνωρίζοντες. Μόνον όσοι δεν άκουσαν π.χ. τους μεγάλους της Θεσσαλονίκης να μουρμουρίζουν άφθονο "ζωντανό" Πρίγγο σε παρέες δικαιούνται να αμφιβάλλουν για τη γνησιότητα των όσων παραθέτουν στα βιβλία τους.

Πού δ'ο ακαδημαϊσμός;
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Με την αυθαίρετη κάπως χρήση του όρου "ακαδημαϊσμός", εννοώ, αγαπητέ, την "'ακαδημαϊκότροπη" τάση των πολύ συχνά αμφισβητούντων τη γνησιότητα των παρατιθεμένων μελών του Πρίγγου σε εκδόσεις μαθητών του -υπό την ευρύτερη έννοια- και ομιλούντων για "διασκευές". Ο Πρίγγος δεν καλοχωράει σε τακτοποιημένα πανεπιστημιακά συρτάρια, πιστέψτε με. Όσοι Πριγγολογούν και ψάχνουν καλώς πράττουν, αρκεί να σέβονται τη ζωντανή παρακαταθήκη.
Συγγνώμη για την ασάφεια.
 
Last edited:
Top