«Αλληλούια» (όταν δεν ψάλλεται «Θεός Κύριος»)

Γρηγόριος

Νέο μέλος
Αγαπητοί εν Χριστώ Αδελφοί,

ως νέος στα ψαλτικά να κάνω μια ερώτηση.

Σε κανένα μουσικό βιβλίο (από τα πιο γνωστά και κλασσικά) δεν έχω δει το Αλληλουϊα του όρθρου όταν δεν ψάλλεται "Θεός Κύριος". Στο εγκόλπιον αναφέρεται ως β' ήχου, σε μεγάλες εκκλησίες το έχω ακούσει σε ποικίλες παραλλαγές.

Επίσης δεν βρήκα πουθενά τα "Απόστολοι μάρτυρες και προφήται..." κλπ που λέγονται τα Σάββατα που είναι ολότελα αφιερωμένα στους νεκρούς.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων. Χαίρομαι που κάνω την πρώτη μου ερώτηση και ελπίζω να ξεκινήσει μια γόνιμη αλληλεπίδραση με όλους σας στο site...!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στα διάφορα βιβλία Μ. Εβδομάδος υπάρχει συνήθως το αργό σε Πλ. Δ΄.
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
Από του Δοσιθέου Μοναχού Κατουνακιώτου "οκτάηχον εβδομαδάριον"

Επίσης, τα μετά τα νεκρώσιμα ευλογητάρια
σε πλ. α' κάθισμα " Ανάπαυσον" και Θεοτοκίον "Ο εκ Παρθένου"
 

Attachments

  • σάρωση0005.jpg
    554.1 KB · Views: 463
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σε κανένα μουσικό βιβλίο (από τα πιο γνωστά και κλασσικά) δεν έχω δει το Αλληλουϊα του όρθρου όταν δεν ψάλλεται "Θεός Κύριος". Στο εγκόλπιον αναφέρεται ως β' ήχου, σε μεγάλες εκκλησίες το έχω ακούσει σε ποικίλες παραλλαγές.
Γιά τόν ὑπόλοιπο ἐκτός Μ. Τεσσαρακοστῆς χρόνο, Ἀλληλούια (ἀντί Θεὸς Κύριος) ψάλλεται τά Σάββατα, ὅταν αὐτό ὁρίζεται ἀπό τό Τυπικό. Τότε τά προβλεπόμενα ἀπολυτίκια εἶναι σέ β΄ ἦχο, γι᾿ αὐτό καί στό «εγκόλπιον αναφέρεται ως β' ήχου» στή σελ. 131, ΟΡΘΡΟΣ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ (Ὅταν ψάλλεται Ἀλληλούια).
Ὅμως στή σελ. 137, ΟΡΘΡΟΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ (ἀπὸ Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς) ὁρίζεται εἶς τόν ἦχον τῆς ἑβδομάδος, ὅπου ἀκολουθοῦν οἱ τριαδικοί ὕμνοι κατ᾿ ἦχον, διά νά ψάλλονται εἰς τόν ἐνόρδινον ἦχον. Τότε τό ἀκοῦς σέ διάφορους ἤχους (πού εἶναι ὁ τυχών ἦχος τῆς ἑβδομάδος). Αὐτά τά κατ᾿ ἦχον ἀλληλουιάρια ὑπάρχουν στό Νέον Εἱρμολόγιον Ἀπ. Παπαχρήστου, ὅπως γράφτηκε. Δέν ξέρω ἄν ὑπάρχουν καί σέ βιβλία τοῦ π. Κων. Παπαγιάννη, ἀλλά τοῦ Ἀντιφωναρίου θεωρῶ ὅτι εἶναι κατάλληλα καί δι᾿ αὐτήν τήν περίστασιν.


Επίσης δεν βρήκα πουθενά τα "Απόστολοι μάρτυρες και προφήται..." κλπ που λέγονται τα Σάββατα που είναι ολότελα αφιερωμένα στους νεκρούς.
Ἐκτός ἀπό τό βιβλίο πού ἀνέβηκε, νομίζω ὅτι πρέπει νά ὑπάρχει καί σέ ἄλλα βιβλία.
Τό «Ἀπόστολοι, Μάρτυρες καὶ Προφῆται, Ἱεράρχαι, Ὅσιοι καὶ Δίκαιοι...» δείχνει ὅτι τά Σάββατα εἶναι πρωτίστως ἀφιερωμένα στούς Ἅγιους Πάντες.


 

chriskont

Παλαιό Μέλος
υπάρχει το αλληλούια στο τριώδιο της Μονής Κυπριανού, στο τριώδιο του π. Κ. Παπαγιάννη, στο τριώδιο του Εμ Φαρλέκα.
 

chriskont

Παλαιό Μέλος
επίσης το πληρέστερο εκ των τριωδίων ὀσον αφορά την κάλυψη του περιεχομένου είναι του π. Κ. Παπαγιάννη.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Όλα αυτά που ζητάτε υπάρχουν αναλυτικά στην τρίτομη Μουσική Παρακλητική και στο δίτομο Μουσικό Τριώδιο (το οποίο ήδη αναφέρθηκε στα προηγούμενα μηνύματα μελών του φόρουμ) του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη.
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
Και τα Σαρακοστιανά (σε όλους τους ήχους) από το "Μουσικόν Τριώδιον" του Γέροντα Δοσιθέου
 
Last edited:

Βεροιεύς

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει το "αλληλούια" και στο Τριώδιο του Καραμάνη:Σάββατο κεκοιμημένων σελ.30.
Όπως επίσης την κανονική σειρα απολυτίκιου και θεοτοκίου,τι εννοώ:Απολυτίκιο(Ο βάθει σοφίας...Δόξα την κατάληξη(Έν σοι γαρ την ελπίδα...),και νυν(Σε και τείχος...)
Την καταληξη στο δόξα πολλοί το αποφεύγουν και λένε δόξα και νυν το θεοτοκίο.
 

achilleas13

Μέλος
Μπορει καποιος να ανεβασει ολη την ταξη που ακολουθειται αυτα τα Σαββατα (με αλληλουια) απο το βιβλιο τοθ γερ. Δοσιθεου;
 
Το Αλληλούια προ του Ευαγγελίου (το κλασσικό της Μουσικής Πανδέκτης-τ.IV σε ήχο β΄) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην αρχή του όρθρου; Ή μήπως όχι;
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Το Αλληλούια προ του Ευαγγελίου (το κλασσικό της Μουσικής Πανδέκτης-τ.IV σε ήχο β΄) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην αρχή του όρθρου; Ή μήπως όχι;

κοίτα λίγο το τυπικό κ θα δείς...αν ταιριάζει ή όχι
 

Attachments

  • αλληλούια.pdf
    742.5 KB · Views: 450

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Επεξηγήστε λίγο περισσότερο τη σκέψη σας για να καταλάβω τι εννοείτε.

όπως βλέπετε στο συνημμένο, με τά το "αλληλούια" τα Σάββατα υπάρχει συγκεκριμένο απόλυτίκιο. αν είναι σε ήχο Β΄, τότε οκ. αν όμως είναι σε άλλο ήχο, τότε θα πρέπει να πείς το αλληλούια στον ήχο του απολυτικίου...
 
όπως βλέπετε στο συνημμένο, με τά το "αλληλούια" τα Σάββατα υπάρχει συγκεκριμένο απόλυτίκιο. αν είναι σε ήχο Β΄, τότε οκ. αν όμως είναι σε άλλο ήχο, τότε θα πρέπει να πείς το αλληλούια στον ήχο του απολυτικίου...

όταν έχει το τυπικό Αλληλούια στον όρθρο τώτε το λέμε σε Β ήχο πάντα γιατί πάντα ακολουθεί το ίδιο απολυτίκιο που είναι σε Β ήχο "ΑΠόστολοι μάρυρες και προφήται" εκτός απο τα ψυχοσάββατα που το λέμε σε πλ Δ κατα τριφωνία λόγω του απολυτίκιου της ημέρας. δενη υπάρχει περιπτοση να πεις αλληλουια με άλλο απολυτίκιο εκτος απο αυτά τα 2 και βέβαια το ιδου ο Νυμφίος που είναι την μαγάλη εβδομάδα, αν έχει απολυτίκιο άλλο εκτος απο αυτά τότε λέμε πάντα θεός Κύριος.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
όταν έχει το τυπικό Αλληλούια στον όρθρο τώτε το λέμε σε Β ήχο πάντα γιατί πάντα ακολουθεί το ίδιο απολυτίκιο που είναι σε Β ήχο "ΑΠόστολοι μάρυρες και προφήται" εκτός απο τα ψυχοσάββατα που το λέμε σε πλ Δ κατα τριφωνία λόγω του απολυτίκιου της ημέρας. δενη υπάρχει περιπτοση να πεις αλληλουια με άλλο απολυτίκιο εκτος απο αυτά τα 2 και βέβαια το ιδου ο Νυμφίος που είναι την μαγάλη εβδομάδα, αν έχει απολυτίκιο άλλο εκτος απο αυτά τότε λέμε πάντα θεός Κύριος.

το ιδιο λέμε...
 
Αυτά τα θεώρησα δεδομένα. Το ερώτημά μου είναι άλλο: Είναι κατάλληλο το μέλος για χρήση αντί του Θεὸς Κύριος; Υπάρχουν στοιχεία (διάρκεια, ύφος) που το καθιστούν ακατάλληλο για χρήση στην αρχή του όρθρου;

Υ.Γ: Και εξηγώ ακόμα παραπέρα τη σκέψη μου. Θα πρέπει να είναι σύντομο, αργό ή αργοσύντομο (όπως το της μεγάλης εβδομάδας); Πανηγυρικό ή μυστικοπαθές;
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Νεκταριος;124427 said:
όταν έχει το τυπικό Αλληλούια στον όρθρο τότε το λέμε σε Β ήχο πάντα γιατί πάντα ακολουθεί το ίδιο απολυτίκιο που είναι σε Β ήχο "Απόστολοι μάρτυρες και προφήται" εκτός απο τα ψυχοσάββατα που το λέμε σε πλ Δ κατα τριφωνία λόγω του απολυτίκιου της ημέρας. δεν υπάρχει περίπτωση να πεις αλληλουια με άλλο απολυτίκιο εκτός απο αυτά τα 2 και βέβαια το "ιδού ο Νυμφίος" που είναι την μαγάλη εβδομάδα, αν έχει απολυτίκιο άλλο εκτος απο αυτά τότε λέμε πάντα θεός Κύριος.

Παλαιότερα είχα γράψει ότι καλό είναι να σκεφτόμαστε πολύ πριν γράψουμε κάτι.
Γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να πούμε "Αλληλούια" εκτός από Β' και πλ. δ';
Όταν αντί για "Θεός Κύριος" λέμε "Αλληλούια" (την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής) δεν θα τα πούμε στον ήχο του Τριαδικού Τροπαρίου (Απολυτικίου) που θα ακολουθήσει;
Προσωπικά δεν "ψάχνω" άλλο μέλος, θεωρώ αρκετά τα όσα μέλη υπάρχουν στο Αντιφωνάριον (Κων/νου Παπαγιάννη).
Άλλωστε τις ημέρες που ψάλλεται υπάρχει "πίεση χρόνου" και πολλές επισυναπτόμενες ακολουθίες.

Υ.Γ. Αν διαβάσουμε τα προηγούμενα θα καταλάβουμε ότι ανακυκλώνουμε τα ίδια κι ότι έχουμε γράψει πράγματα που έχουν απαντηθεί νωρίτερα.
 
Last edited:
Παλαιότερα είχα γράψει ότι καλό είναι να σκεφτόμαστε πολύ πριν γράψουμε κάτι.
Γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να πούμε "Αλληλούια" εκτός από Β' και πλ. δ';
Όταν αντί για "Θεός Κύριος" λέμε "Αλληλούια" (την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής) δεν θα τα πούμε στον ήχο του Τριαδικού Τροπαρίου (Απολυτικίου) που θα ακολουθήσει;
Προσωπικά δεν "ψάχνω" άλλο μέλος, θεωρώ αρκετά τα όσα μέλη υπάρχουν στο Αντιφωνάριον (Κων/νου Παπαγιάννη).
Άλλωστε τις ημέρες που ψάλλεται υπάρχει "πίεση χρόνου" και πολλές επισυναπτόμενες ακολουθίες.

Υ.Γ. Αν διαβάσουμε τα προηγούμενα θα καταλάβουμε ότι ανακυκλώνουμε τα ίδια κι ότι έχουμε γράψει πράγματα που έχουν απαντηθεί νωρίτερα.

Έχεις δίκιο αγαπητέ συνάδελφέ σε αυτά που λές αλλα το μονο λάθος είναι οτι δεν διευκρύνησα ότι αυτά που είπα ισχύουν για την ερώτηση που ετέθει στην αρχή της συζήτησης δλδ για τά ΣΑΒΒΑΤΑ και γιαυτο εγραψα αυτα που εγραψα χωρις να λαμβανω υποψιν τις ημερες τις καθημερινες της σαρακοστής αλλα μόνο τους όρθρους του ΣΑΒΒΑΤΟΥ....................................................
γι αυτο κι εγω θα συνιστούσα να μην βιάζεσαι να την "πείς" σε κάποιον έστω κι αν έκανε ένα λάθος γιατί είναι άσχημο. να σαι καλά.
Ααααααααα άσε που η πολυ σκέψη βλάπτει!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Last edited:
Top