"Παρατηρήσεις περὶ Ἁγίων «ἑορταζομένων εἰς η’» ἐν Κυριακῇ
Ἐν Κυριακῇ, ἡ διαφορὰ εἰς τὴν τυπικὴν διάταξιν τοῦ Ὄρθρου μεταξὺ Ἁγίου «
ἑορταζομένου εἰς η’» καὶ Ἁγίου ἑορταζομένου (εἰς η’ καὶ)
ἐπισήμως, εἶναι εἰς:
•
τὰ Καθίσματα τῆς α’ καὶ β’ στιχολογίας,
•
τὴν σειρὰν τῶν Κοντακίων ἀπὸ γ’ καὶ ἀφ’ ς’ ᾠδῆς,
•
καὶ τὸ Δοξαστικὸν τῶν Αἴνων.
Αὐτὰ συμπεραίνουμε ἀπὸ μιὰ ἁπλὴ σύγκριση τῶν σχετικῶν τυπικῶν διατάξεων, σελ. 97 καὶ 100 ἀντίστοιχα. Οἱ Ἅγιοι ποὺ ἑορτάζονται ἐπισήμως, δίνονται στὴν σελ. 102. Παλαιότερον, φαίνεται ὅτι δὲν ὑπῆρχε τέτοιος διαχωρισμός. Μόνον λοιπὸν ἐὰν ὑπάρχει σοβαρὸς λόγος θὰ πρέπει ὁ Ἅγιος νὰ ἑορτάζεται ἐπισήμως ἐν Κυριακῇ, διὰ νὰ τιμᾶται ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου ὅπως τὸ Τυπικὸν ὁρίζει, δηλ. εἰς τὰ Καθίσματα τὰ Ἀναστάσιμα μόνον, τὸ Ἀναστάσιμον Κοντάκιον μετὰ τοῦ Οἴκου αὐτοῦ ἀφ’ ς’ ᾠδῆς, καὶ τὸ Ἑωθινὸν Δοξαστικὸν μετὰ τοὺς Αἴνους.",
ἀπό τό
Τυπικόν Όρθρου Ενοριών (2008), σ. 40.
Ἐπισήμως ἑορταζόμενοι Ἅγιοι (σ. 102)
Εἴθισται ἵνα ἐπισήμως ἑορτάζωνται αἱ μνῆμαι τῶν ἑξῆς Ἁγίων:
- Τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α’, Δ’ καὶ Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου
- Τὸ Γενέσιον, ἡ Ἀποτομὴ καὶ ἡ Σύναξις τοῦ Προδρόμου
- Τῶν κορυφαίων ἀποστόλων Πέτρου καὶ Παύλου
- Τοῦ ἀποστόλου Ἀνδρέου
- Ἡ σύναξις τῶν ιβ’ Ἀποστόλων
- Τῶν τεσσάρων Εὐαγγελιστῶν (ἑκάστου)
- Ἡ σύναξις τῶν Ἀσωμάτων
- Τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν
- Τοῦ Ἁγίου Γεωργίου
- Τοῦ Ἁγίου Δημητρίου
- Τοῦ Ἁγίου Νικολάου
- Τῶν Ἁγίων Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης
- Τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου
- Τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου
- καὶ ἄλλων Ἁγίων, εἰς τὴν μνήμην τῶν ὁποίων ἐστὶν ὁ Ναὸς ἀνατεθειμένος, ἢ πανηγυρίζεται ἐν αὐτῷ ἡ μνήμη αὐτῶν ἐπισήμως.