Περί του Λεσβίου μουσικού συστήματος

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Δεν βρήκα να έχουν συζητηθεί κάπου στο φόρουμ τα σχετικά με το σύστημα διδασκαλίας της βυζαντινής μουσικής του Γεωργίου Λεσβίου (αν και υπάρχουν κάποια θέματα σχετικά με τα βιβλία του), πώς εμφανίσθηκε, ποια ήταν η εξέλιξή του και η τύχη του, οι διαφωνίες και διαμάχες γύρω απ' αυτό κλπ. Παραθέτω συνδέσμους για δύο άρθρα που αναφέρονται στο θέμα αυτό.
 
Δεν βρήκα να έχουν συζητηθεί κάπου στο φόρουμ τα σχετικά με το σύστημα διδασκαλίας της βυζαντινής μουσικής του Γεωργίου Λεσβίου
Πράγματι από μουσικολογικής πλευράς δεν υπάρχουν σχετικές συζητήσεις, αν και θα είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Τα πιο πάνω άρθρα εξετάζουν το ζήτημα περισσότερο ιστορικά και τελεολογικά παρά στη μουσική του ουσία.

Ιδού λοιπόν κάποιες πρώτες σκέψεις, που θα μπορούσαν να βάλουν σε κίνηση μια μουσικολογική συζήτηση:

Αοριστία και ανακρίβειες στους ορισμούς
ενδεικτικά:
  • ύψος-ένταση-χροιά του μουσικού φθόγγου
  • ασάφεια ως προς την κατατομή κανόνος
  • επανάληψη του Χρυσάνθειου χωρισμού της διαπασών σε 68 τμήματα και της αναντιστοιχίας μαθηματικών λόγων και τμημάτων ανάμεσα στον ελάσσονα και ελάχιστο τόνο
  • τάχος της χρονικής αγωγής
  • άλλο συνήχηση και άλλο συμφωνία
  • εναρμόνιο γένος - ουδεμία σχέση με το αρχαίο, στο οποίο μάλιστα παραπέμπει άστοχα σε υποσημειώσεις!
  • ασαφής ορισμός του ρυθμού, σύγχιση του τάχους με τη βραχεία χρονική αξία και ατυχής σύνδεση των χρονικών αξιών και των καρδιακών παλμών με δευτερόλεπτα, λεπτά κλπ.
  • Σύγχιση και ασάφειες ως προς τους τόνους και τρόπους
    (λχ. δεν μπορεί ο ίδιος τρόπος να είναι ταυτόχρονα διατονικός και χρωματικός)

Πολυπλοκότητα
  • 19 σημάδια καλλωπισμού-ποιότητας!

Πλεονασμοί
  • (όταν υποτίθεται ότι οι χαρακτήρες δείχνουν φθόγγους (οιονεί μαρτυρίες) και όχι διαστήματα, σε τί εξυπηρετεί η ανιούσα και κατιούσα μορφή τους; Απλώς περιπλέκει τη γραφή καθιστώντας την δυσανάγνωστη και συνεπώς δυσεκμάθητη).
    Στο Λέσβιο σύστημα όμως, οι χαρακτήρες μάλλον προσπαθούν να ενσωματώσουν τις μαρτυρίες του συστήματος των 3 Διδασκάλων και να δημιουργήσουν ένα υβριδικό σύστημα ανάμεστα στο διαστηματικό της καθ' ημάς και το τονοδηλωτικό των Αρχαίων ή της Δύσης.

Εν κατακλείδι:
Ένα νεώτερο σύστημα γραφής υποτίθεται ότι είναι ακριβέστερο και ευκολότερο στην εκμάθηση και ανάγνωση.
Το Λέσβιο σύστημα αστοχεί σε αμφότερα τα παραπάνω ζητήματα.

Γενικά δημιουργεί πολύ περισσότερα προβλήματα απ' όσα υποτίθεται ότι λύνει.

ΑΚ
 
Last edited:
Top