Περί διπλών κοινωνικών

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... και μετά πες και "Του Δείπνου σου" μιας και έχει επικρατήσει...και είναι και ταιριαστό στην περίσταση (του Φουντούλη αυτό όχι δικό μου)
Ἀνεπιφύλακτα θά ἔγραφα ὅτι ΟΥΔΕΝ ΨΕΥΔΕΣΤΕΡΟΝ ΤΟΥΤΟΥ, ἄν ὁ μακαριστός καθηγητής δέν ἔγραφε «ταιριαστό ὁπωσδήποτε» στήν ἀπάντηση 339 (δέστε την ὅλη ἐδῶ) μέ τήν ἔννοια τοῦ «μέν», ἴσως γιά νά μήν ἀντιδικήσει μέ τήν νεώτερη πρακτική τοῦ Πατριαρχικοῦ Νοῦ καί τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀλλά σημασία ἔχει νά διαβάσουμε τό « δ έ » πού εἶναι «Ἡ συνέχισις τοῦ κοινωνικοῦ εἶναι ἡ μόνη ὀρθή καί παραδοσιακή λύσις».
Ἔχουν γραφτεῖ πολλά καί σημαντικά ἐδῶ, πού καλόν εἶναι νά τά «ξαναπεράσουμε» ἕνα διάβασμα μένοντας ἐπί τοῦ θέματος σ᾿ αὐτό πού ἔγραψε ὁ Διονύσιος στό μήνυμα 10 «Σχετικῶς μὲ τὸ «Τοῦ Δείπνου σου» ἔχω πολλὰ νὰ πῶ, ἀλλὰ σὲ ἄλλη εὐκαιρία. πρὸς τὸ παρὸν ἀναφέρω ὅ,τι εἶπε ὁ πρωτοψάλτης Δημοσθένης Παϊκόπουλος σὲ συνέντευξί του πρὸς τὴν «Συμβολὴ» (τεῦχος 13 σ. 29-37)· τὸ «Τοῦ δείπνου σου» λέγεται μόνον τὴν μεγάλη πέμπτη, καὶ αὐτὴ εἶναι ἡ τάξις ποὺ ἴσχυε καὶ στὸ πατριαρχεῖον μέχρι τὸ πρόσφατον παρελθόν.» μέ τήν ἐλπίδα νά μᾶς πεῖ τά περισσότερα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...τὸ «Ποτήριον σωτηρίου». ἀσφαλῶς σὲ ὅλους μας δημιουργεῖ ἔκπληξιν ἕνα ἀρχαῖο τυπικὸ νὰ ἀναφέρῃ σὲ μίαν δεσποτικὴν ἑορτὴν ἕνα κοινωνικὸν ποὺ σήμερα χρησιμοποιεῖται στὶς θεομητορικὲς ἑορτές. ἴσως λοιπὸν νὰ ἐνδιαφέρῃ ἡ πληροφορία ὅτι τὸ «Ποτήριον σωτηρίου» στὴν πραγματικότητα δὲν εἶναι θεομητορικὸν κοινωνικόν. αὐτὸ συμπέρανα στὴν «Συμβολὴ» τεῦχος 5, σ. 38-44 (ἀπορούμενα τοῦ τυπικοῦ ὑπ᾿ ἀριθμοὺς 11 καὶ 12), ὅπου ἐξετάζω τὸ θέμα τῶν θεομητορικῶν κοινωνικῶν, καὶ ἔχω κάποιες μαρτυρίες πατέρων τῆς ἐκκλησίας καὶ ἄλλων εἰδικῶν ὅτι τὸ «Ποτήριον» εἶναι κοινωνικὸν κοινὸν γιὰ ὅλες τὶς ἡμέρες. ἐπίσης στὸ ἴδιο τεῦχος ἐξετάζεται τὸ ἐρώτημα πῶς συνδέθηκε τελικῶς τὸ «Ποτήριον» μὲ τὶς θεομητορικὲς ἑορτές καὶ δίδονται κάποιες πιθανὲς ἀπαντήσεις.
ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ !!! Κι ἀλήθεια λέω...
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Στα εν χρήσει Μηναία προτάσσεται το Αινείτε και ακολουθεί το Αγαλλιάσθε.
Τα σύγχρονα Τυπικά υποδεικνύουν, αν δεν απατώμαι, ψαλμώδηση (μόνο) του Αγαλλιάσθε.

Πλεονασμός ή μεταγενέστερη προσθήκη (αν ναι, πότε ;) του Αγαλλιάσθε ; :confused:

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την όποια απάντηση.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στα εν χρήσει Μηναία προτάσσεται το Αινείτε και ακολουθεί το Αγαλλιάσθε.
Τα σύγχρονα Τυπικά υποδεικνύουν, αν δεν απατώμαι, ψαλμώδηση (μόνο) του Αγαλλιάσθε.

Πλεονασμός ή μεταγενέστερη προσθήκη (πότε ;) του Αγαλλιάσθε ; :confused:

Αν δούμε την εξέλιξη στο θέμα των Κοινωνικών θα δούμε ότι συνήθως το ΤΜΕ επιλέγει ένα εκ των δύο ή περισσότερων Κοινωνικών.

Το "Αινείτε" είναι Δεσποτικό Κοινωνικόν και προηγείται ενώ το "Αγαλλιάσθε δίκαιοι" στίχος για την εορτή των Αγίων Πάντων.
Θα έπρεπε να ψάλλονται και τα δύο.

Τα σύγχρονα Τυπικά όπως τα ονομάζεται (αν εννοείται φυσικά τα Πατριαρχικά Τυπικά) έχουν ένα Κοινωνικόν.
Ανάλογα με την επισημότητα ή μή του εορταζομένου Αγίου επιλέγουν άλλες φορές το "Αινείτε" κι άλλες φορές το του Εορταζομένου Αγίου.

Πάντως έχω την εντύπωση ότι η χρήση διπλών ή και τριπλών κοινωνικών όχι μόνο δεν καταργεί το εν χρήσει Τυπικόν (ΤΜΕ) αλλά είναι
και πιο σύμφωνο με αυτό, αφού αυτό προβλέπει μόνον την ψαλμώδηση Κοινωνικού (μέχρι να μεταλάβουν όλοι οι πιστοί)
κι όχι άλλων τροπαρίων ταιριαστών μεν με το θέμα της Μετάληψης όπως
"Του δείπνου σου" ή τις Ευχές τις μεταλήψεως [αλλά ασφαλώς όχι ορθά]
ή αταίριαστων... "Που πορευθώ" ή "Εξομολογείσθε" ή "Ένας είναι ο Θεός..." ή "Αγνή Παρθένε" κ.α.

Σημ. Μπορείτε να δείτε σημειώσεις στα Δίπτυχα 2008 για διπλά Κοινωνικά υπό Διονυσίου Μπιλάλη Ανατολικιώτη.
 
Last edited:

ixadin

Ηχάδιν
Αν έχω κατανοήσει την σχετική συζήτηση που έχει γίνει σε άλλο θέμα ή και εδώ, αυτό που ρωτάς Δημήτρη δεν έχει σχέση με υπο συζήτηση πρόβλημα.

[Το Πεντηκοστάριο αμφιταλαντεύεται μεταξύ των πρωτείων της Κυριακής (κοινωνικό Αινείτε) και των πρωτείων της δεσποτικής εορτής του Πάσχα και του κύκλου του (κοινωνικό Αγ. Πάντων)]
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αν έχω κατανοήσει την σχετική συζήτηση που έχει γίνει σε άλλο θέμα ή και εδώ, αυτό που ρωτάς Δημήτρη δεν έχει σχέση με υπο συζήτηση πρόβλημα.

[Το Πεντηκοστάριο αμφιταλαντεύεται μεταξύ των πρωτείων της Κυριακής (κοινωνικό Αινείτε) και των πρωτείων της δεσποτικής εορτής του Πάσχα και του κύκλου του (κοινωνικό Αγ. Πάντων)]

Εγώ πάντως λέω ότι έχει αγαπητέ Χρίστο.
Είναι θέμα Κοινωνικού κι όχι πρωτείων.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Επανέρχομαι στο θέμα των διπλών Κοινωνικών.
Την Κυριακή 25/11 μπορούν να ψαλλούν το σύνηθες κοινωνικό "Αινείτε τον Κύριον..." και το συνηθισμένο σε θεομητορικές "Ποτήριον σωτηρίου" το οποίο είναι αρχαίο κοινωνικό- στίχος προτρεπτικός για την μετάληψη του τιμίου σώματος και αίματος. [Και ο στίχος "Εις μνημόσυνον" μπορεί να ψαλλεί επί τη μνήμη της Αγίας Αικατερίνης]

Ενδιαφέρον μήνυμα με σχετικές παραπομπές για το αρχαίο Κοινωνικό "Ποτήριον σωτηρίου":
http://analogion.com/forum/showpost....38&postcount=2
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στον πανηγυριζοντα ναο μου,μπορω να ψαλω το "εις μνημοσυνον"???

Εγώ θα πρότεινα και τα δύο:
"Ποτήριον..."-ως απαίτηση του ΤΜΕ προ του "Μετα φόβου..." και "Εις μνημόσυνον..." κατά την μετάληψη για την πανήγυρη.
Ωραία σύνθεση "Ποτήριον σωτηρίου" έχει ο Γρηγόριος ο Πρωτοψάλτης σε ήχο πλάγιο του Δ'.
Σημειώνω ότι το Κοινωνικό αυτό υπάρχει και στους οκτώ ήχους στην Μουσική Πανδέκτη του Ιωάννου.
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Εγώ θα πρότεινα και τα δύο:
"Ποτήριον..."-ως απαίτηση του ΤΜΕ προ του "Μετα φόβου..." και "Εις μνημόσυνον..." κατά την μετάληψη για την πανήγυρη.
Ωραία σύνθεση "Ποτήριον σωτηρίου" έχει ο Γρηγόριος ο Πρωτοψάλτης σε ήχο πλάγιο του Δ'.
Σημειώνω ότι το Κοινωνικό αυτό υπάρχει και στους οκτώ ήχους στην Μουσική Πανδέκτη του Ιωάννου.
Σας ευχαριστω πολυ.Συνηθως ψαλλω το "ποτηριον" του χρυσαφου σε "αγια",ενα κομματι που κυριολεκτικα "τα σπαει"...
Αλλα φετος θα πω του Γρηγοριου που προτεινετε.
Εκπληκτικο "εις μνημοσυνον",ειναι και του Δανιηλ σε "βαρυ".
 
Top