ΠΕΤΤΑΣ ΑΘ=Κασσιανη Πλ.Αος

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Με συγχωρείς αλλά το θέμα δεν είναι νομίζω πού κάνει εντελείς καταλήξεις η σύνθεση του Πέττα αλλά αν έχει το δικαίωμα ο Πέττας να συνθέτει αλλάζοντας τον ήχο.
Νομίζω ότι το είπα αρκετά ξεκάθαρα παραπάνω. Το θέμα δεν είναι αν θα γράψει κάποιος μια νέα σύνθεση ή αν θα αλλάξει τον ήχο. Εννοείται, ότι μπορεί να το κάνει, αφού η ψαλτική είναι μια τέχνη. Δεν πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ότι είναι μια τέχνη εκκλησιαστική και ο κάθε δημιουργός πρέπει να εκφράζεται σεβόμενος τους κανόνες αυτής της τέχνης. Αλλιώς, υπηρετεί κάποιο άλλο είδος μουσικής και θα πρέπει να αναζητήσει και τον κατάλληλο χώρο (έξω από τη λατρεία της Εκκλησίας) για να εκφραστεί.

Και οι ιεροί κανόνες είναι εκείνοι που αναφέρθηκαν ως επιχείρημα για να μου απαντήσουν στη γνώμη μου ότι επιτρέπεται και να συνθέτει ο Πέττας όπως του καπνίσει αλλά και εμείς επιτρέπεται να τον αποδοκιμάζουμε που συνθέτει έτσι.
Μην παραποιείτε αυτά που έγραψα. Οι ιεροί κανόνες αναφέρθηκαν ως ένας (ατυχής, ίσως) προβληματισμός για το τί είναι εκείνο που ενοχλεί όσους δεν θέλουν να θεωρούν τους ψάλτες ως κατώτερο κλήρο.
Οι κανόνες οι οποίοι δεσμεύουν κάποιον για το πως θα γράψει εκκλησιαστική μουσική είναι οι κανόνες που διέπουν την εκκλησιαστική μελοποιΐα και όχι-βέβαια- οι ιεροί κανόνες. Είναι ξεκάθαρα τα πράγματα, γιατί τα μπερδεύετε; Διαβάστε λίγο προσεκτικότερα τα προηγηθέντα μηνύματα.
Δεν καταλαβαίνω γιατί εκλάβατε έτσι τα γραφόμενά μου...
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Ο ψάλτης ΔΕΝ είανι καλλιτέχνης.
Είναι ΚΑΙ καλλιτέχνης (επειδή η διακονία του περιλαμβάνει την θεραπεία μιας τέχνης).
Ο ψαλτης είναι πρωτίστως πιστός που συμμετέχει στη λατρεία του Θεού και για λόγους πρακτικούς και άλλους εκπροσωπεί το λαό ψάλλοντας, διαβάζοντας, απαγγέλοντας τα διατεταγμένα.

Όποιος θεωρεί τον ψάλτη ως καλλιτέχνη να θυμάται τον Κύριο με το φραγκέλιο εντός του Ναού του Σολομώντα. Φυσικά το ίδιο και περισσότερο ισχύει για υτόν που θεωρεί τον ιερέα επαγγελματία κ.ό.κ.
 

agrippas

Μέλος
Διαφωνώ. Μπορεί ένας ψυχρός εκτελεστής καλλιτέχνης που ο ίδιος δεν πιστεύει καν αυτά που διαβάζει αλλά τα εκτελεί σωστά να γεννήσει και να μεταδώσει πολύ περισσότερο θρησκευτικό αίσθημα και πίστη από κάποιον που πιστεύει μεν και νιώθει αυτά που λέει αλλά εκτελεί την τέχνη λάθος ή είναι φάλτσος ή είναι άχρονος/δεν έχει αισθητική και κάνει τους άλλους να κοιμούνται/θέλουν να φύγουν/κλείνουν τα αυτιά τους/τον κοιτάνε με βάσανο. Πρωτίστως πρέπει να είναι καλλιτέχνης. Τώρα αν (προσωπικά και μέσα του) αισθάνεται κιόλας αυτά που λέει, τότε μαγκιά του.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Κι εγώ νομίζω ότι ο ψάλτης (οφείλει να) είναι πρωτίστως καλλιτέχνης (υπό μία έννοια). Όχι ότι είναι πιο σημαντικό να είναι καλλιτέχνης από το να είναι πιστός και ευσεβής. Αλλά πιστοί και ευσεβείς είναι και οι υπόλοιποι χριστιανοί, ίσως και περισσότερο. Ο ψάλτης ξεχωρίζει απ' αυτούς γιατί ανεβαίνει επάνω στο αναλόγιο για να «θεραπεύσει» την τέχνη αυτή, που δεν είναι προσωπική και αυθαίρετη, αλλά εκκλησιαστική με κανόνες και παράδοση που οφείλει να σέβεται. Το ίδιο συμβαίνει με τον αρχιτέκτονα που σχεδιάζει μια εκκλησία και με τον αγιογράφο που αγιογραφεί. Το ίδιο και με τον ποιητή, για τον οποίο το πρώτιστο, χωρίς το οποίο δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει είναι να κατέχει την τέχνη του. Κανείς ευσεβής ούτε και άγιος δεν διανοείται να συνθέσει π.χ. ακολουθίες αν δεν κατέχει την σχετική τέχνη, που αν και εκκλησιαστική, ωστόσο έχει κοινούς (πολλούς) κανόνες με την αντίστοιχη κοσμική τέχνη. Κατά τα άλλα ο εκκλησιαστικός καλλιτέχνης μπορεί (να πιστεύει ότι είναι ή) και να είναι ο χειρότερος των αμαρτωλών.
Και όπως δεν μπορεί ο άτεχνος να αγιογραφήσει ή να σχεδιάσει μια εκκλησία, ή ο αμόρφωτος να συνθέσει εκκλησιαστικούς ύμνους, έτσι και ο άμουσος, παράφωνος, αδαής δεν μπορεί να ψάλλει επάνω στο αναλόγιο, όσο ευσεβής και άγιος και αν είναι.
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Οταν ανεβασα την Κασσιανη του Αθ Πεττα σε ηχο Πλ. του Αου , στο πρωτο μηνυμα του παρωντος θεματος , ομολογουμενως δεν περιμενα οτι θα εχει το θεμα αυτο τοση ''κινηση'' .
Επισυναπτω ξανα την εν λογω Κασσιανη σε Πλ.Αο , αυτη την φορα σε οχι (μαλλον) ζωντανη εκτελεση , καθως και ετερη Κασσιανη σε Πλ.Δο , παλι σε συνθεση Αθανασιου Πεττα .
Και παλι τα σχολεια δικα σας . Ευχαριστω για την συμετοχη σας .
Φιλικα Β.Λ.
 

Attachments

  • 01=14'33''=Αθ Πεττας-Χορος=ΚΑΣΣΙΑΝΗ Πλ.Αος.mp3
    6.7 MB · Views: 45
  • 02=11'43''=Αθ Πεττας-Χορος=ΚΑΣΣΙΑΝΗ Πλ.Δος.mp3
    5.4 MB · Views: 39

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
Τελείως παρεπιμπτόντως και επειδή το ανέφερε ο κ. Λευκόπουλος, να σημειώσω ότι το δοξαστικό Τὸν ἥλιον κρύψαντα ήταν παλαιότερα μελοποιημένο σε ήχο πλ. β' και έτσι συναντάται σε όλα τα παλαιά χφφ. Νομίζω ότι ο Γερμανός στα μέσα του 17ου αιώνα ήταν ο πρώτος που το μελοποίησε σε ήχο πλ. α' (λίγο αταίριαστος ήχος για την ημέρα και το περιεχόμενο του ποιήματος).
Μανώλη, ἂν δὲν κάνω λάθος κι ὁ Κων/νος ἀρκετὰ ἀργότερα σὲ πλ. δ΄. Ἀλλὰ τοῦ Γερμανοῦ ἔπιασε.
 
Last edited by a moderator:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Μανώλη, ἂν δὲν κάνω λάθοε κι ὁ Κων/νος ἀρκετὰ ἀργότερα σὲ πλ. δ΄. Ἀλλὰ τοῦ Γερμανοῦ ἔπιασε.

Χριστός Ανέστη Γρηγόρη
Πράγματι, αν και εγώ δεν το θυμάμαι πρέπει να έχεις δίκιο, μιας και το ανέφερε και ο Shota εδώ.
Χαίρε εν Κυρίῳ αναστάντι
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Κάνεις λάθος. Ο ψάλτης είναι καλλιτέχνης και μάλιστα από τους καλά καλούς καλλιτέχνες. Διότι αυτό που αναπαράγει με τη φωνή του είναι υψηλής αισθητικής τέχνη η οποία χρήζει σεβασμού ως τέτοια και δεν υπάρχει καν θέμα συζήτησης.

Παράδειγμα καλλιτέχνη ανθρώπου που τίμησε την τέχνη του (και η τέχνη του τον τίμησε επάξια) εδώ: http://lyk-mous-thess.thess.sch.gr/...kARAMANHS/photo karamanis/site_photos/1ad.jpg (πρόσεξε το χαρακτηρισμό από το Υπουργείο)

Συγγνώμη για το εκτός θέματος, αλλά έπρεπε να απαντήσω επί του προσωπικού για να μην δημιουργούνται (και εδώ) εντυπώσεις ότι ο ψάλτης είναι κληρικός ή κατά συνθήκη οσιομάρτυρας δηλ. όταν δεν συμφέρει οικονομικά να πληρώνεται καλά, βαφτίζουμε τη χρήση του φωνητικού του ταλέντου "λειτούργημα" και την ανωτάτη επιστημονικά θέση του στο ναό "κατώτερο κλήρο" για να εξασφαλίσουμε διά της υποτίμησης ΚΑΙ να του φάμε λεφτά αλλά ΚΑΙ να του κάνουμε περισσότερο έλεγχο και κουμάντο.
Πολυ σωστη η αποψη σου φιλε μου...πολυ σωστη!!!! Αντικατοπτριζει πληρως τη ''πονηρη'' νοοτροπια καποιων (ιερεων κ μή) οι οποιοι πατωντας στο θρησκευτικο μας συναισθημα προσπαθουν να μας κανουν να νιωσουμε ενοχες κ μονο που πληρωνομαστε...ποσο μαλλον να ζητησουμε κ αυξηση!!!
Συγγνωμη για το εκτος θεματος μνμ μου αλλα δεν μπορουσα να παραβλεψω μια τοσο σωστη τοποθετηση...:D
 
Top