Θ. Στανίτσας και ερμηνεία κλασσικών μελών (ειδικά Πέτρου)

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Καλησπέρα.

Άκουγα νωρίτερα τους Άρχοντες Κ. Πρίγγο και Θ. Στανίτσα στην ηχογράφηση από τον Αγ. Ιωάννη των Χίων στις 7 Ιανουαρίου 1957. Ακούγοντας το Και νυν των Αίνων "Σήμερον ο Χριστός" αναρωτήθηκα απο ποιο κείμενο ψάλλει ο τότε Λαμπαδάριος Θ. Στανίτσας (κατά την προσφιλή τακτική του κ. Τζανάκου :)). Και εντόπισα βεβαίως - βεβαίως τη σύνθεση στο Δοξαστάριο του Πέτρου (εκδ. Βουκουρεστίου 1820)! Ερμηνεύει τη σύνθεση όπως εμφανίζεται στο κείμενο εκτός της φράσης "Δόξα τω φανέντι Θεώ" όπου εκτελεί άλλη, πλην όμως κλασσική, θέση που χρησιμοποιεί ο Πέτρος.

Για του λόγου το αληθές επισυνάπτω το ηχητικό απόσπασμα, το "Σήμερον ο Χριστός", καθώς και τη θέση που παραλλάσει την οποία βρήκα 4 σελίδες πριν στο δεύτερο ιδιόμελο της Θ' των μεγάλων Ωρών των Θεοφανείων.

Τελικά, εντός και εκτός Πατριαρχικού Ναού, δεσπόζει ο Διδάσκαλος...
 

Attachments

  • 3 Και νύν (Θεοφανείων).mp3
    2.4 MB · Views: 164
  • Σήμερον ο Χριστός.png
    139.1 KB · Views: 125
  • 1.png
    34.8 KB · Views: 60
K

konman

Guest
Καλησπέρα.

Άκουγα νωρίτερα τους Άρχοντες Κ. Πρίγγο και Θ. Στανίτσα στην ηχογράφηση από τον Αγ. Ιωάννη των Χίων στις 7 Ιανουαρίου 1957. Ακούγοντας το Και νυν των Αίνων "Σήμερον ο Χριστός" αναρωτήθηκα απο ποιο κείμενο ψάλλει ο τότε Λαμπαδάριος Θ. Στανίτσας (κατά την προσφιλή τακτική του κ. Τζανάκου :)). Και εντόπισα βεβαίως - βεβαίως τη σύνθεση στο Δοξαστάριο του Πέτρου (εκδ. Βουκουρεστίου 1820)! Ερμηνεύει τη σύνθεση όπως εμφανίζεται στο κείμενο εκτός της φράσης "Δόξα τω φανέντι Θεώ" όπου εκτελεί άλλη, πλην όμως κλασσική, θέση που χρησιμοποιεί ο Πέτρος.

Για του λόγου το αληθές επισυνάπτω το ηχητικό απόσπασμα, το "Σήμερον ο Χριστός", καθώς και τη θέση που παραλλάσει την οποία βρήκα 4 σελίδες πριν στο δεύτερο ιδιόμελο της Θ' των μεγάλων Ωρών των Θεοφανείων.

Τελικά, εντός και εκτός Πατριαρχικού Ναού, δεσπόζει ο Διδάσκαλος...

Ακριβως,
Πετρος και παλι Πετρος.Η συγκεκριμενη θεση "Δοξα το φανεντι Θεω" ειδικα προς το τελος των Δοξαστικων ερμηνευεται και ετσι, ακομα κι εαν δεν το γραφει το μουσικο κειμενο.
Ο Στανιτσας επαιζε με τις θεσεις και ηξερε τις εναλλακτικες σε καθε περιπτωση,υπαρχουν πολλες εναλλασομενες θεσεις που χρησιμοποιουσε πραγμα που ηξερε να κανει πολυ καλα.

Σωστο μεγαλειο και πραγματικο σχολειο ηταν ο Αρχοντας.

Ορισμενα ιδιομελα που θα ειπωθουν και σαν Δοξαστικα -και συμβαινει αρκετα συχνα- εκτος οτι θα ειπωθουν πιο αργα καλο ειναι να γνωριζει κανεις τις εναλλακτικες θεσεις να το εμπλουντισει και το κανει λιγακι εκτενεστερο. και το αντιστροφο οταν εχουμε Δοξαστικο που θα ειπωθει σαν ιδιομελο π.χ. στο τελος του ορθρου της Κυριακης συχνα λεμε το Δοξαστικο του Αγιου στον τελευταιο στιχο των αινων για να πουμε Δοξα το Εωθινον και νυν Υπερευλογημενη.

Ωστοσο -ας μην παμε μακρια-ο Αρχοντας μπορει να το λεει απ τον Πριγγο οπως συνηθιζε...ο οποιος κι εκεινος "δουλευε" πανω στην βαση του Πετρου με μικρες αναλυσεις και ισως με την ιδια λογικη
ιδου..
 

Attachments

  • 055_Σήμερον ο Χριστός. Ήχος Δεύτερος.pdf
    187.5 KB · Views: 101
Top