Θυρανοίξια Ησυχαστηρίου Αγίου Νικολάου στο Rättvik της Σουηδίας (ψαλλόμενα & παρατηρήσεις)

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μετά τις επίμονες και επίπονες προσπάθειες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σουηδίας και πάσης Σκανδιναυΐας κ. Κλεόπα μας αξίωσε ο Θεός να εορτάσουμε την εορτή του Αγίου Νικολάου και τα Θυρανοίξια στο Ιερό Ησυχαστήριο του Αγίου Νικολάου στο Rättvik της Σουηδίας που απέχει περίπου 3:30 ώρες από την Στοκχόλμη. Το Σάββατο απόγευμα τελέσθηκε ο Αρχιερατικός Εσπερινός και την Κυριακή ο Όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Σουηδίας κ. Κλεόπα.
Τί ψάλλαμε:

Εσπερινός: 6 μ.μ.

Κεκραγάρια ήχος β΄, Πέτρου Βυζαντίου πρωτοψάλτου.
Στιχολογία ¨Θου Κύριε¨ Μανουήλ πρωτοψάλτου.
Στιχηρά ήχος β΄ Ιωάννου Πρωτοψάλτου και στιχηρά Αγίου σύντομα.
Δοξαστικόν, ήχος πλ. β΄Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Θεοτοκίον, ήχος β΄ Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Απόστιχα σύντομα ήχος β΄σκλ. χρωμ. Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Δοξαστικόν, ήχος πλ. β΄Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Προεόρτιον, ήχος πλ. β΄ Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Απολυτίκια: Αναστάσιμον, του Αγίου και Θεοτοκίον μέλη της παραδόσεως.

Όρθρος: 9 π.μ.

Απολυτίκια, Καθίσματα, Ευλογητάρια.
Υπακοή, Αναβαθμοί και Προκείμενον σύντομα.
Καταβασίαι σύντομαι, Πέτρου Βυζαντίου, ήχος α΄.
Αίνοι και στιχολογία των Αίνων
Στιχηρά Αναστάσιμα ήχος β΄Πέτρου Λαμπαδαρίου
και στιχηρά Αγίου σύντομα ήχος α΄
Δοξαστικόν ήχος πλ. α΄ από στήθους.
Και νυν ¨Υπερευλογημένη¨ ήχος β΄
Δοξολογία Μεγάλη ήχος β΄ Ιακώβου Πρωτοψάλτου.
¨Σήμερον σωτηρία¨ ήχος δ΄ (χρωμ.)

Θεία Λειτουργία: 10:15 π.μ.

Τυπικά και Μακαρισμοί αναστάσιμοι 4 και του Αγίου η στ᾿ ωδή εις 4.
Τρισάγιον σύντομον ήχος β΄
Αλληλουϊάριον ήχος β΄.
¨Σιγησάτω πάσα σαρξ¨ ήχος πλ. β΄ Ιωάννου Αρβανίτη.
Λειτουργικά ημέτερα ήχος β΄
Κοινωνικόν ¨Κύριε, ηγάπησα ευπρέπειαν...¨ ήχος πλ. α΄ Δημητρίου Λώτου κατ᾿ εξήγησιν Ιωάννου Αρβανίτη.
Κοινωνικόν ¨Αινείτε...¨ Κων. Παπαγιάννη ήχος β΄ σύντομον μετά στιχολογίας.
Ύμνοι Απολύσεως, ήχος β΄
 
Last edited:

sbilis

Μέλος
Καλησπέρα, επιτρέψτε μου την ερώτηση: γιατί "Σιγησάτω":confused:..χωρίς ειρωνία το σχόλιό (καθώς όλα παρεξηγούνται στα forums)..καλό βράδυ!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εψάλη το "Σιγησάτω..." κατά μίμηση της διατάξεως των Εγκαινίων.
Άλλωστε δεν υπάρχει ξεκάθαρη πρόβλεψη από το ΤΜΕ ούτε για τα Εγκαίνια και ψάλλεται εξ' έθους. Πάντως δεν ερωτήθηκα για το κοινωνικό προφανώς διότι δεν ενοχλούν οι αλλαγές εκεί (;) ή επειδή θεωρούμε ότι στο κοινωνικό ψάλλουμε ότι θέλουμε...
Και στο Κοινωνικόν εψάλη λοιπόν το "Κύριε ηγάπησα ευπρέπειαν οίκου σου..." απόλυτα ταιριαστό στην περίπτωση

Το " Σιγησάτω" σπάνια ψάλλεται, προβλέπεται σε αρχαίες λειτουργίες και για αυτό επιλέγει εξαιρέτως για την μεγάλη ημέρα αυτή σε ήχο πλ. β' στο υπέροχο μέλος του αγαπητού καθηγητού Ιωάννου Αρβανίτη.
 

sbilis

Μέλος
Ω του παραδόξου..γνώριζα για το κοινωνικό αλλά όχι για το "Σιγησάτω"..Μεγάλη "πληγή" το κοινωνικό..ευχαριστώ για τις πληροφορίες..καλή δύναμη!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εψάλη το "Σιγησάτω..." κατά μίμηση της διατάξεως των Εγκαινίων.
Άλλωστε δεν υπάρχει ξεκάθαρη πρόβλεψη από το ΤΜΕ ούτε για τα Εγκαίνια και ψάλλεται εξ' έθους.
Ἐδῶ ὁ Μ. Θεοδωράκης ἀναφέρει σχετικὴ μεσοβυζαντινὴ μαρτυρία γιὰ τὴν θέση τοῦ Σιγησάτω στὰ ἐγκαίνια. Τὰ θυρανοίξια θεωρῶ πὼς εἶναι μιὰ ἁπλὴ ἀκολουθία ἁγιασμοῦ, χωρὶς φυσικὰ τὴ σημασία τῶν Ἐγκαινίων.

Πάντως δεν ερωτήθηκα για το κοινωνικό προφανώς διότι δεν ενοχλούν οι αλλαγές εκεί (;) ή επειδή θεωρούμε ότι στο κοινωνικό ψάλλουμε ότι θέλουμε...
Και στο Κοινωνικόν εψάλη λοιπόν το "Κύριε ηγάπησα ευπρέπειαν οίκου σου..." απόλυτα ταιριαστό στην περίπτωση
Ἀφοῦ ὅμως ψάλλατε καὶ Αἰνεῖτε τὰ καλύψατε ὅλα.

Το " Σιγησάτω" σπάνια ψάλλεται, προβλέπεται σε αρχαίες λειτουργίες και για αυτό επιλέγει εξαιρέτως για την μεγάλη ημέρα αυτή σε ήχο πλ. β' στο υπέροχο μέλος του αγαπητού καθηγητού Ιωάννου Αρβανίτη.

Μεγάλη ἡμέρα συναισθηματικὰ γιὰ τοὺς κτήτορες μπορεῖ νὰ εἶναι, δὲν ἱσοῦται ὅμως μὲ τὴν ἀκολουθία τῶν Ἐγκαινίων, ποὺ εἶναι ὄντως ἡ ΜΕΓΑΛΗ μέρα ἑνὸς νέου ναοῦ, ἄξια ἐτήσιας ἐνθύμησης στὸ διηνεκές. Τὰ θυρανοίξια εἶναι μιὰ ἁπλὴ ἀκολουθία ἁγιασμοῦ τροποποιημένη νὰ ταιριάζει στὸν ἰδιαίτερο χαρακτήρα κτηρίου ναοῦ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Καί στήν ἀνάμνηση ἐγκαινίων ψάλλεται τό Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτείᾳ (ὅ.π.).
Ἀρχαιότερος ὕμνος ἀπό τό Οἱ τὰ χερουβίμ, καλῶς ἐπελέγη καί καλύπτομαι...

Το " Σιγησάτω" σπάνια ψάλλεται, προβλέπεται σε αρχαίες λειτουργίες και για αυτό επιλέγει εξαιρέτως για την μεγάλη ημέρα αυτή σε ήχο πλ. β' στο υπέροχο μέλος του αγαπητού καθηγητού Ιωάννου Αρβανίτη.

Συγχαρητήρια στούς συντελεστές καί ἄς ἀνέχονται καί τίς γνῶμες μας σ᾿ αὐτό τό φιλικό φόρουμ, πού φιλικά καί χωρίς διάθεση ἀνακρίσεως ἤ κατακρίσεως γίνονται. Μᾶλλον πρός ἐμπλουτισμό ὅλων μας.
Ὁ «μάγειρας» ὅμως ἔχει τήν εὐθύνη τοῦ «μενοῦ» κι ἕνας καλός «μάγειρας» γνωρίζει πῶς θά συνθέσει ἀπό τόν πλοῦτο τῶν «ὑλικῶν» γιά ἕνα ἀξιοπρεπές, πρωτότυπο καί ξεχωριστό ἀποτέλεσμα!


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Καί στήν ἀνάμνηση ἐγκαινίων ψάλλεται τό Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτείᾳ (ὅ.π.).
Ἀρχαιότερος ὕμνος ἀπό τό Οἱ τὰ χερουβίμ, καλῶς ἐπελέγη καί καλύπτομαι...

Διαφωνῶ καὶ ἐξήγησα παραπάνω τὸ γιατί. Ἡ ἀρχαιότητα δὲν νομίζω πὼς ἀποτελεῖ κριτήριο, διαφορετικὰ θὰ ψάλλαμε τὸ Φῶς ἰλαρόν.

Συγχαρητήρια στούς συντελεστές καί ἄς ἀνέχονται καί τίς γνῶμες μας σ᾿ αὐτό τό φιλικό φόρουμ, πού φιλικά καί χωρίς διάθεση ἀνακρίσεως ἤ κατακρίσεως γίνονται. Μᾶλλον πρός ἐμπλουτισμό ὅλων μας.
Συμφωνῶ ἀπόλυτα σὲ ὅλα καὶ τὰ συγχαρητήρια γιὰ τὴν ψαλτικὴ καὶ ποιμαντικὴ μέριμνα στὴν μακρινὴ Σουηδία εἶναι ἐκ τῶν οὐκ ἄνευ.
Ὁ «μάγειρας» ὅμως ἔχει τήν εὐθύνη τοῦ «μενοῦ» κι ἕνας καλός «μάγειρας» γνωρίζει πῶς θά συνθέσει ἀπό τόν πλοῦτο τῶν «ὑλικῶν» γιά ἕνα ἀξιοπρεπές, πρωτότυπο καί ξεχωριστό ἀποτέλεσμα!
Διαφωνῶ.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis

Διαφωνῶ καὶ ἐξήγησα παραπάνω τὸ γιατί. Ἡ ἀρχαιότητα δὲν νομίζω πὼς ἀποτελεῖ κριτήριο, διαφορετικὰ θὰ ψάλλαμε τὸ Φῶς ἰλαρόν.

Το ότι δεν προβλέπεται είναι γεγονός.
Δεν προβλέπεται όμως ούτε στα εγκαίνια σύμφωνα με το ισχύον τυπικό, ούτε και στην ανάμνηση των εγκαινίων. Και δεν γνωρίζω κανένα ναό ενοριακό τουλάχιστον που να τηρεί την ψαλμωδία του ¨Σιγησάτω πάσα σαρξ...¨ στην ανάμνηση των εγκαινίων. Εμμέσως η απάντηση βρίσκεται στο μήνυμα του κ. Θεοδωράκη που ομιλεί περί της αρχαίας πανηγύρεως. Εμείς είχαμε την ημέρα της ανακαινίσεως, της πανηγύρεως και των θυρανοιξίων του μοναστηριού. Και στα εγκαίνια θα το ψάλλουμε αν μας αξιώσει ο Θεός. Δεν γνωρίζω και δεν πιστεύω ότι θα τηρηθεί στην ανάμνηση των εγκαινίων.

 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Ο Πανώτης στην υπ' αυτού διαρθρωθεισα διάταξη κάνει προέκταση-τροποποίηση σε κάθισμα και κοντάκιο-οίκο αν δεν κάνω λάθος. Με το ίδιο (ορθό κατ' εμε) σκεπτικό, μπορεί να προεκταθει η χρήση ακομη και ολοκλήρου της ακολουθίας των Εγκαινίων (εσπερινός-όρθρος-λειτουργία σημ.:εννοειται άνευ της τάξεως) με ή χωρίς τις απαραίτητες τροποποιήσεις (λ.χ. οπου εγκαινίων=(θυρ)ανοιξιων), απο τη στιγμή που ψάλλεται απολυτικιο Εγκαινίων, αναγνώσματα και κοινωνικό βάσει των μεχρι τουδε διατάξεων θυρανοιξίων και μαζί με αυτά και το Σιγησατω (περί ού και ο ντόρος - μαζί με τους υπόλοιπους λόγους που αναφέρονται πιο πάνω).
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας

Το ότι δεν προβλέπεται είναι γεγονός.
Δεν προβλέπεται όμως ούτε στα εγκαίνια σύμφωνα με το ισχύον τυπικό, ούτε και στην ανάμνηση των εγκαινίων. Και δεν γνωρίζω κανένα ναό ενοριακό τουλάχιστον που να τηρεί την ψαλμωδία του ¨Σιγησάτω πάσα σαρξ...¨ στην ανάμνηση των εγκαινίων. Εμμέσως η απάντηση βρίσκεται στο μήνυμα του κ. Θεοδωράκη που ομιλεί περί της αρχαίας πανηγύρεως. Εμείς είχαμε την ημέρα της ανακαινίσεως, της πανηγύρεως και των θυρανοιξίων του μοναστηριού. Και στα εγκαίνια θα το ψάλλουμε αν μας αξιώσει ο Θεός. Δεν γνωρίζω και δεν πιστεύω ότι θα τηρηθεί στην ανάμνηση των εγκαινίων.


Τηρείται ανάμνηση εγκαινίων πουθενά (πλην ίσως ευαρίθμων Μονών);

Ευχαριστώ,

δ.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Πάντως ψάλλεται η ακολουθία...
Μηναίον: 13 Σεπ, 9 Δεκ.

Ναι αυτά είναι γνωστά, όπως και άλλα επιπρόσθετα καθ΄όλον τον ενιαυτό, αλλά αναφέρονται σε ανάμνηση εγκαινίων άλλων ναών. Η ερώτησή μου είχε να κάνει με το αν εορτάζεται (και πού) η ανάμνηση εγκαινίων ετησίως.

δ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τηρείται ανάμνηση εγκαινίων πουθενά (πλην ίσως ευαρίθμων Μονών);

Ευχαριστώ,

δ.



Στὸν ναὸ τοῦ ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Ῥώσσου στὸ Προκόπι Εὐβοίας καὶ σὲ ἕναν ναὸ τῶν Ἀθηνῶν (ἁγ. Μαρίνα Ἡλιουπόλεως;). Νομίζω καὶ ἀλλοῦ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο Πανώτης στην υπ' αυτού διαρθρωθεισα διάταξη κάνει προέκταση-τροποποίηση σε κάθισμα και κοντάκιο-οίκο αν δεν κάνω λάθος. Με το ίδιο (ορθό κατ' εμε) σκεπτικό, μπορεί να προεκταθει η χρήση ακομη και ολοκλήρου της ακολουθίας των Εγκαινίων (εσπερινός-όρθρος-λειτουργία σημ.:εννοειται άνευ της τάξεως) με ή χωρίς τις απαραίτητες τροποποιήσεις (λ.χ. οπου εγκαινίων=(θυρ)ανοιξιων), απο τη στιγμή που ψάλλεται απολυτικιο Εγκαινίων, αναγνώσματα και κοινωνικό βάσει των μεχρι τουδε διατάξεων θυρανοιξίων και μαζί με αυτά και το Σιγησατω (περί ού και ο ντόρος - μαζί με τους υπόλοιπους λόγους που αναφέρονται πιο πάνω).

Τότε γιατὶ νὰ γίνονται θυρανοίξια καὶ νὰ μὴν γίνονται ἐγκαίνια κατ' εὐθείαν; Τὰ ὑλικὰ ποὺ προβλέπονται καὶ τὰ ἅγια λείψανα δὲν εἶναι δύσκολο νὰ βρεθοῦν οὕτε κι ἕνας ἐπίσκοπος γιὰ τὴν ἀκολουθία.

Πάντως ἡ μεσοβυζαντινὴ μαρτυρία συσχετίζει τὸ Σιγησάτω σαφῶς μὲ ἀκολουθία ἐγκαινίων καὶ σαφῶς ὀφείλει νὰ ψαλεῖ στὴν τυχὸν ἀνάμνηση αὐτῶν. Γιὰ τὰ θυρανοίξια καὶ τὴν σημασία τους ἀναφέρθηκα παραπάνω.

ΥΓ. Καλὸ θὰ ἦταν νὰ μεταφερθοῦν οἱ παρατηρήσεις περὶ τῆς ἀκολουθίας στὸ σχετικὸ θέμα, ὥστε νὰ μὴν ἀποσπᾶται ἀδίκως ἡ προσοχὴ ἀπὸ τὸ παρὸν θέμα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Μεταφέρθηκε καταλλήλως με ανακατευθύνσεις. Άλλο θέμα που σχολιάσθηκε.
 
Last edited:
Top