'Ηχος χερουβικού Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Θα ήθελα να γνωρίζω, καθώς πλησιάζει η μεγάλη Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, σε ποιό ήχο πρέπει να ψαλεί κατά την Πατριαρχική Παράδοση, το Χερουβικό την προσεχή Κυριακή, ανήμερα της Εορτής. Σε Τρίτο, Πρώτο ή Άγια ;
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Θα ήθελα να γνωρίζω, καθώς πλησιάζει η μεγάλη Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, σε ποιό ήχο πρέπει να ψαλεί κατά την Πατριαρχική Παράδοση, το Χερουβικό την προσεχή Κυριακή, ανήμερα της Εορτής. Σε Τρίτο, Πρώτο ή Άγια ;

1) ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ :

Δευτέρα : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.
Τρίτη : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Βαρύ.
Τετάρτη : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.
Πέμπτη : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Πλ. του Δ΄.
Παρασκευή : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Πλ. του Α΄.
Σάββατο : Χερουβικό – Κοινωνικό,
στόν Ήχο της Εβδομάδος που τελειώνει
( γίνεται η απόδοση του Ήχου ).


2) ΕΟΡΤΕΣ ΤΟΥ ΕΝΙΑΥΤΟΥ :
1η Σεπτεμβρίου ( Αρχή της Ινδίκτου
ή Εκκλησιαστική Πρωτοχρονιά ):
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.

14η Σεπτεμβρίου ( Υψώσεως Τιμίου Σταυρού
& την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως ) :
Δοξολογία Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.

Παραμονή Χριστουγέννων :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Β΄.

Χριστούγεννα :
Δοξολογία σε Ήχο Β΄. ( κατά πρτίμηση σύντομη ).
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.

26η Δεκεμβρίου : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Β΄.

Πρωτοχρονιά : Δοξολογία - Χερουβικό, σε Ήχο Α΄.

Παραμονή Θεοφανείων :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Β΄.

Θεοφάνεια :
Δοξολογία σε Ήχο Β΄. ( κατά προτίμηση σύντομη )
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Βαρύ.

7η Ιανουαρίου : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Β΄.

Σάββατο Λαζάρου : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.

Βαϊων : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.

Πάσχα : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.

Θωμά : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄.

Μεσοπεντηκοστής :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.
Αναλήψεως : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια
ή κατά τον εκλιπόντα Θρασύβουλο Στανίτσα :
Χερουβικό – Λειτουργικά σε Ήχο Πλάγιο του Α΄.
και Κοινωνικό, σε Ήχο Άγια.

Πεντηκοστής : Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Βαρύ.

Μεταμορφώσεως :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.


3) ΓΕΝΙΚΑ :

α) Δεσποτικές Εορτές :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Α΄. ή Πλάγιο του Α΄.
β) Θεομητορικές Εορτές & Εορτές του Τιμίου Σταυρού :
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Δ΄. Άγια.
γ) Εορτές Αγίων :
Χερουβικό – Κοινωνικό, στόν Ήχο της ημέρας.
δ) Εγκαίνια Ιερού Ναού
ή κατά την Εορτή των Εκγαινίων ( 13η Σεπτεμβρίου ):
Χερουβικό – Κοινωνικό, σε Ήχο Βαρύ.
ε) Το « Υπερευλογημένη », ΠΑΝΤΟΤΕ σε Ήχο Β΄.
στ) Η Δοξολογία, ψάλλεται τίς μέν Κυριακές,
στόν Ήχο της ημέρας.
Στίς δέ Δεσποτικές & Θεομητορικές Εορτές,
στόν Ήχο του Δοξαστικού.
ζ) Το « Σήμερον σωτηρία »,
ψάλλεται ΠΑΝΤΟΤΕ, σε Ήχο Δ΄. Χρωματικό.

Σημείωσις :

Εδώ, θα ήθελα να πώ και κάτι, γιά ορισμένους, οι οποίοι στους 4 Πλαγίους Ήχους, ψάλλουν το Τροπάριο « Αναστάς εκ του μνήματος » και μάλιστα, σε Πλάγιο του Δ΄. ‘Ηχο. Είναι μεγάλο λάθος. Εάν όμως επιμένουν να το ψάλλουν, ας μάθουν τουλάχιστον, ότι δέν ανήκει στόν Πλάγιο του Δ΄. Ήχο, αλλά στόν Β΄. Εάν θέλουν να το διαπιστώσουν, ας κοιτάξουν στά Καθίσματα της Τετάρτης, της Εβδομάδας μετά την Κυ-ριακή των Μυροφόρων.
Υπάρχουν επίσης καθορισμένες στιγμές, κατά τίς οποίες οι
Χοροί των Ψαλτών, κάνουν το Σταυρό τους, άλλες που πρέπει να κατεβούν από τα στασίδια τους, και άλλες, που πρέπει να γονατίσουν. Καθορίζονται ακόμα, οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες οι Άρχοντες των Αναλογίων, βγάζουν το Καλπάκι τους.
Ας τα δούμα αναλυτικά όλ’ αυτά :
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σημείωσις :

Εδώ, θα ήθελα να πώ και κάτι, γιά ορισμένους, οι οποίοι στους 4 Πλαγίους Ήχους, ψάλλουν το Τροπάριο « Αναστάς εκ του μνήματος » και μάλιστα, σε Πλάγιο του Δ΄. ‘Ηχο. Είναι μεγάλο λάθος. Εάν όμως επιμένουν να το ψάλλουν, ας μάθουν τουλάχιστον, ότι δέν ανήκει στόν Πλάγιο του Δ΄. Ήχο, αλλά στόν Β΄. Εάν θέλουν να το διαπιστώσουν, ας κοιτάξουν στά Καθίσματα της Τετάρτης, της Εβδομάδας μετά την Κυ-ριακή των Μυροφόρων.

Για το θέμα αυτό έχει γίνει συζήτηση παλαιότερα:
http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=245

Για το θέμα του ήχου θα ήθελα να σημειώσω πως προφανώς φέτος προτιμάμε τον Γ΄ ήχο Χερουβικού και Κοινωνικού χωρίς αυτό να αποκλείει συνδυασμό ή να είναι απαραίτητος κανόνας.
Μη λησμονούμε ότι φέτος η εορτή της Θεοτόκου συμπίπτει με Κυριακή την κατεξοχήν Δεσποτική εορτή της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
 
Θα ήθελα να γνωρίζω, καθώς πλησιάζει η μεγάλη Εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, σε ποιό ήχο πρέπει να ψαλεί κατά την Πατριαρχική Παράδοση, το Χερουβικό την προσεχή Κυριακή, ανήμερα της Εορτής. Σε Τρίτο, Πρώτο ή Άγια ;

Χαίρετε ἀγαπητοί μας ἀδελφοί! Νά προσθέσουμε στά ἤδη ἀναφερθέντα περί τῆς Πατριαρχικῆς τάξεως τά τῆς Ἁγιορειτικῆς: Ψάλλουμε καθημερινά χερουβικό στόν ἥχο τῆς ἐβδομάδος χωρίς λειτουργικά( ἀπαγγέλονται ἐμμελῶς) καί κοινωνικό τῆς ἡμέρας στόν ἥχο του(τώρα τελευταῖα κυκλοφοροῦν καί σέ ὅλους τούς ἥχους). Τίς Κυριακές ψάλλουμε χερουβικό, λειτουργικά καί κοινωνικό στόν ἥχο τῆς ἐβδομάδος πάντα. Στίς Δεσποτικές-Θεομητορικές ψάλλουμε τό χερουβικό-λειτουργικά στόν ἥχο τῆς καταβασίας, κοινωνικό δέ τό τῆς ἑορτῆς. Ε, ὅταν εἶναι πανήγυρις ἤ ἑορταζόμενος ἅγιος μέ εἴσοδο ψάλλουμε ὅτι ἥχο θέλουμε μέ τό κοινωνικό τῶν Ἁγίων.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
σκόπιμο ίσως θα ήταν να ψαλλεί σε ήχο Πρώτο ώστε να συνδυαστεί ηχητικά με την ΄Θ ωδή η οποία ψάλλεται αντί "Αξιον εστί"
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
Αγαπητοί συνάδελφοι, επειδή φέτος η γιορτή πέφτει Κυριακή και, βεβαίως, προηγούνται τα Αναστάσιμα, γνώμη μου είναι ότι ο ήχος που θα προτιμηθεί είναι ο της Κυριακής τουτέστιν ο τρίτος. Αυτά που προανέφερε ο συνάδελφος για τους ήχους των θεομητορικών εορτών κλπ αφορούν την περίπτωση που η εορτή πέφτει σε ημέρα πλην της Κυριακής. Απόδειξη των παραπάνω είναι οι σειρές μελοποιήσεων του κοινωνικού "Ποτήριον" σε όλους τους ήχους: Πανδέκτη 1851, σσ. 794-823 (ποιήματα των Πέτρου Λαμπαδαρίου, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος), Άπαντα Μπερεκέτου, τόμος Γ΄, "Εν ταις εορταίς της Θεοτόκου, ήχος Βαρύς", σσ. 771-776, και πλείστα όσα παραδείγματα...Αν ο ήχος των θεομητορικών εορτών ήταν μόνο Α΄ ή Άγια, προς τι οι παραπάνω μελοποήσεις; όσον αφορά το πώς θα συνταιριάσουμε τον τρίτο με τον Πρώτο της Θ΄ ωδής; προτείνω το εξής: κάνω το Γα του τρίτου Πα του πρώτου, κατ' αναλογίαν του εξαποστειλαρίου Τον νυμφώνα Σου βλέπω και Πασαπνοαρίου. Όπως γίνεται το δεύτερο (και το κάνουμε όλοι τη Μεγαλοβδομάδα), γίνεται και το πρώτο.
Καλό Δεκαπενταύγουστο και του χρόνου όλοι με Υγεία!
Μιχάλης Στρουμπάκης
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Χερουβικό-λειτουργικά ήχος Γ', κοινωνικό 'Ποτήριον' εις "Άγια". :)
 

bstavropoulos

Μέλος
Στην εκκλησιά μας ψάλαμε Χερουβικό Γ' Γρηγορίου, στο φυσικό Γα. Ο ιερέας μας, που έχει περιορισμένες γνώσεις ψαλτικής, συνήθως μένει στο Κε όταν είναι Γ' ήχος. Οπώτε αποφάσισα να ψάλουμε λειτουργικά στο Α' (τα στιχηραρικά του Σουρλαντζή, που είναι πανηγηρικότατα) στο φυσικό Πα για να συνδιάσουμε και το Μεγαλυνάριο. Στο Κοινωνικό είπαμε του Βαλασίου Ιερέως στο πλ Α' (με πολλές ευχαριστίες στον κ.Κων/νου Θεοχάρη για το ωραίο χειρόγραφο και τον Βασίλη Ζαχάρη που το ανέβασε), έπειτα και του Πέτρου στο Άγια, έπειτα και το Ψαλμό 33, έπειτα και το Ψαλμό 22, έπειτα το Ψαλμό 144 και επι τέλους άφησα να ειπωθεί και "του Δείπνου σου", και έπειτα πάλι ψαλμό 33. Ξελαρυγγιαστήκαμε....
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Όλοι λίγο ως πολύ, έχετε δίκιο.
Οι Ήχοι που αναδέρονται παραπάνω, ισχύουν για εορτές που πέφτουν στις υπόλοιπες ημέρες της Εβδομάδας, πλήν Κυριακής. Για τις Κυριακές ισχύουν τα καθιερωμένα, δηλαδή Δοξολογία, Χερουβικό, Λειτουργικά και Κοινωνικό, στον Ήχος της ημέρας. Εάν όμως συμπέσει Δεσποτική Εορτή εν ημέρα Κυριακή, τότε ισχύουν τα της Εορτής. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις υπερισχύει ο Ήχος της ημέρας ( ακόμα και στις Θεομητορικές Εορτές ). Άρα στις 15 Αυγούστου φέτος, έπρεπε να λεχθεί Δοξολογία, Χερουβικό σε Γ΄., Λειτουργικά σε Α΄. ( λόγω Καταβασίας και Κοινωνικόν σε Άγια.
 
Άρα στις 15 Αυγούστου φέτος, έπρεπε να λεχθεί Δοξολογία, Χερουβικό σε Γ΄., Λειτουργικά σε Α΄. ( λόγω Καταβασίας και Κοινωνικόν σε Άγια.

Μα τα Λειτουργικά είναι συνέχεια του Χερουβικού και όχι "προηγούμενα" του Αξιον Εστι (εδώ της Καταβασίας). Άρα Χερουβικό - Λειτουργικά Ηχ. Γ' και αλλαγή στην, αντι Αξιον Εστι, Καταβασία.
 
Στο Κοινωνικό είπαμε του Βαλασίου Ιερέως στο πλ Α' ....., έπειτα και του Πέτρου στο Άγια, έπειτα και το Ψαλμό 33, έπειτα και το Ψαλμό 22, έπειτα το Ψαλμό 144 και επι τέλους άφησα να ειπωθεί και "του Δείπνου σου", και έπειτα πάλι ψαλμό 33. Ξελαρυγγιαστήκαμε....

Τόσα πολλά; Μάλον λόγῳ μεγάλης προσελεύσεως στήν θεία μετάληψη... Ἐμεῖς στό Ὄρος τά χωρίζουμε:λέει τό κοινωνικό-α ὁ ἀριστερός καί τό "Τοῦ Δείπνου σου" ὁ δεξιός, ὁπότε ἔρχεται πιό ξεκούραστο. Μπορεῖ κανείς γιά πολύ κόσμο νά λέει καί τό ἀργό "Τοῦ Δείπνου σου", πού λέμε τή Μεγάλη Πέμπτη.
 

bstavropoulos

Μέλος
Τόσα πολλά; Μάλον λόγῳ μεγάλης προσελεύσεως στήν θεία μετάληψη... Ἐμεῖς στό Ὄρος τά χωρίζουμε:λέει τό κοινωνικό-α ὁ ἀριστερός καί τό "Τοῦ Δείπνου σου" ὁ δεξιός, ὁπότε ἔρχεται πιό ξεκούραστο. Μπορεῖ κανείς γιά πολύ κόσμο νά λέει καί τό ἀργό "Τοῦ Δείπνου σου", πού λέμε τή Μεγάλη Πέμπτη.

Ναι, η Θεία Κοινωνία κράτησε σχεδόν μία ώρα. Είμαστε μικρή ενορία στο Σύδνεϋ Αυστραλίας. Στις μεγάλες ημέρες έρχεται πλήθος πιστών. Δεν έχουμε αριστερό αναλόγιο, αλλά έχω βοηθούς. Δεν τα λέω μόνος μου. Αλλά οι δύο κύριοι βοηθοί μου είναι πρακτικοί - δεν γνωρίζουνε μουσική, και έχουν περιορισμένες ικανότητες στα παπαδικά μαθήματα. Ο ένας έχει μάθει τα χερουβικά που λέω - τα ίδια οχτό χερουβικά πάντα - αλλά σε κοινωνικά δεν έχω πολύ βοήθεια. Επίσης προσπαθούμε εκεί που μπορούμε, να τα λέμε χορωδιακά.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μα τα Λειτουργικά είναι συνέχεια του Χερουβικού και όχι "προηγούμενα" του Αξιον Εστι (εδώ της Καταβασίας).
Από που αντλείτε αυτή την πληροφορία; Για παράδειγμα, σε Κυριακές όπως αυτή των Βαΐων ο ήχος Χερουβικού, (λειτουργικών) και Κοινωνικού, εξαρτάται από τον ειρμό της Θ΄ Ωδής. Τέλος πάντων, πολλά από αυτά έχουν συζητηθεί στην ενότητα του Τυπικού και για μένα πολλά στεγανά ίσως και να μην έπρεπε να υπάρχουν σε αυτά τα θέματα, εφόσον το ένα μπορεί να δικαιολογήσει το άλλο με διάφορους τρόπους, ώστε όλοι να έχουν δίκιο τελικά...
Μια και αναφέρει ο καθένας τις δικές του επιλογές, εγώ έψαλλα δοξολογία στον ήχο του Δοξαστικού (κατά το ΤΜΕ) Χερουβικό και λειτουργικά στον Γ΄ ήχο και στο Κοινωνικό έγιναν επιλογές διαφόρων ήχων, εφόσον οι πιστοί που κοινώνησαν ήταν πάρα πολλοί.
 
Από που αντλείτε αυτή την πληροφορία; Για παράδειγμα, σε Κυριακές όπως αυτή των Βαΐων ο ήχος Χερουβικού, (λειτουργικών) και Κοινωνικού, εξαρτάται από τον ειρμό της Θ΄ Ωδής. Τέλος πάντων, πολλά από αυτά έχουν συζητηθεί στην ενότητα του Τυπικού και για μένα πολλά στεγανά ίσως και να μην έπρεπε να υπάρχουν σε αυτά τα θέματα, εφόσον το ένα μπορεί να δικαιολογήσει το άλλο με διάφορους τρόπους, ώστε όλοι να έχουν δίκιο τελικά...
Μια και αναφέρει ο καθένας τις δικές του επιλογές, εγώ έψαλλα δοξολογία στον ήχο του Δοξαστικού (κατά το ΤΜΕ) Χερουβικό και λειτουργικά στον Γ΄ ήχο και στο Κοινωνικό έγιναν επιλογές διαφόρων ήχων, εφόσον οι πιστοί που κοινώνησαν ήταν πάρα πολλοί.

Υπάρχουν πολλές περιπτωσεις.. Είπα για την εορτη του 15Αυγουστου όταν τυχαίνει Κυριακή. Σωστό το παράδειγμα της Κυριακής των Βαΐων, όμως μη ξεχνάμε ότι εκείνη τη μέρα δε έχει Αναστάσμα (όπως όλες τις Κυριακές όπου το Χερουβικό ακολουθεί τον ήχο της Παρακλητικής)
 

xristos o psaltis

Νέο μέλος
sunh8ws agaphte ale3andre mpainei prwtos hxos logw tou megalunariou kai eneiwte alloi hxoi
edw sthn a9hna eidika 15augousto mpainei kanenas prwtos,pl.prwtou h pl.deuterou
alla ontws,fetos 15augoustos valame trito hxo kai phge wraia...
 
Top