Rethymno force 33
Active member
Γνωρίζεται σε ποιες ακολουθίες παραμένουν κλειστά τα βημόθυρα και σε ποιες το καταπέτασμα (η κουρτίνα)της Ωραίας Πύλης παραμένει ανοιχτό και σε ποιες κλειστό?
Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ πολλούς ιερείς να το κάνουν και κατά τη Θ. Λειτουργία από τα Πληρωτικά μέχρι το «Μετά φόβου». Αυτό μαρτυρείται κάπου; Προσωπικά το θεωρώ αντιφατικό προς όλες τις παραστατικές κινήσεις που γίνονται στο διάστημα αυτό, όπως ύψωση των χειρών στο «άνω σχώμεν τας καρδίας», οι οποίες έχουν νόημα μόνο αν εκληφθούν ως διαδραστικές προς τον κόσμο.Στὴν προηγιασμένη κλείνουν ἀπὸ τὴν μεγάλη εἴσοδο ἕως τὸ «Μετὰ φόβου...».
Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ πολλούς ιερείς να το κάνουν και κατά τη Θ. Λειτουργία από τα Πληρωτικά μέχρι το «Μετά φόβου». Αυτό μαρτυρείται κάπου; Προσωπικά το θεωρώ αντιφατικό προς όλες τις παραστατικές κινήσεις που γίνονται στο διάστημα αυτό, όπως ύψωση των χειρών στο «άνω σχώμεν τας καρδίας», οι οποίες έχουν νόημα μόνο αν εκληφθούν ως διαδραστικές προς τον κόσμο.
Αναφέρεται κάποιο αγιορείτικο τυπικό αναλυτικά για το κλείσιμο και το άνοιγμα των βημοθύρων?
Το Αγιορείτικον Τυπικό της Εκκλησιαστικής Ακολουθίας- Ιερόν Κελλίον Ευαγγελισμού Καριαί / Άγιον Όρος, Εκδόσεις Καστανιώτη?
Μπορείτε να μου δώσετε αυτά τα λίγα στοιχεία που βρήκατε από το τυπικό της Διονυσίου;Ναι (εχει λιγα στοιχεια), και στο Τυπικόν της Διονυσιου ειχα βρει λιγα στοιχεία.
Εγώ πάλι όχι, τώρα το βλέπω να το κάνουν ιερείς που δεν το έκαναν ποτέ. Γι' αυτό ρωτώ αν μαρτυρείται σε κάποιο παλαιό τυπικό. Αναφέρομαι κυρίως στο καταπέτασμα.Ἀπὸ ὅσο μικρὸς θυμᾶμαι, στὶς περισσότερες ἐκκλησίες ἔκλεινε τὸ καταπέτασμα καὶ τὰ βημόθυρα στὰ Λειτουργικά, λόγω τῆς Μυστικότητος τῆς Θείας Λειτουργίας.
Χθὲς βράδυ ἔκανα λάθος, ὅταν εἶπα Διονυσίου, ἐννοοῦσα τό ΤΚΔ (Τυπικόν π. Κωνσταντίνου Δεληχρήστου, εκδ. β' Λάρισα 2002).
Ἀπὸ ὅτι θυμᾶμαι, αὐτὴ τὴν παράδοση τὴν εἶδα στὸ ἐξωτερικὸ σὲ Σλαβικὲς ἐνοριακὲς ἐκκλησίες.
Φυσικὰ καὶ στὰ μοναστήρια τοῦ γ. Ἐφραῖμ (Φιλοθεϊτικὸν Τυπικόν).
Σύμφωνα μὲ τὸ [ΑΤ] (Ἁγιορειτικὸν Τυπικόν), σ. 45, ὑποσ. 32:
«Τὰ βημόθυρα εἶναι κεκλεισμένα εἰς πάσας τὰς ἀκολουθίας (πλὴν συλλειτούργων). Ἀνοίγονται μόνον πρὸς διέλευσιν τοῦ ἱερέως (εἴς τινα Εἴσοδον ἢ διὰ νὰ θυμιάσῃ) καὶ ἐπανακλείονται».
Συμμετοχή διακόνου όμως προβλέπεται μόνο όταν στον Όρθρο έχουμε μεγάλη δοξολογία.Ὁ ἱερεὺς στὸν ὄρθρο βρίσκεται ἐντὸς τοῦ βήματος, ὁ διάκονος ἐκφωνεῖ ἐκτός αὐτοῦ.
Από το Ιεροδιακονικόν Εκδόσεις Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας.῾Ο διάκονος λαμβάνει μέρος ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ ὄρθρου ἀνεξαρτήτως μεγάλης δοξολογίας
(τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 197, Dmitrievskij τ. 1 σ. 868, τ. 2 σ. 88, χφ. Paris. gr. 385 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. φ. 207v, Π. Τρεμπέλα Μικρὸν Εὐχολόγιον ἔκδ. β’ 1998 τ. 2 σσ. 214, 226, ΤΑΣ κεφ. λ’, Ἰ. Φουντούλη Μοναχικὸς ὄρθρος 1972 σ. 30).
Τελικά ισχύει παλαιόθεν η διαφοροποίηση μεταξύ καταπετάσματος και βημοθύρων, που αναλύθηκε προηγουμένως από το μέλος "Παναγιώτης", ή πρόκειται για κάποια νεώτερη παράδοση/ερμηνεία;Καταπέτασμα (βῆλον πύλης τοῦ βήματος) καὶ βημόθυρα εἶναι ἀνοικτὰ στὸν ὄρθρο ἐξ ἀρχῆς καὶ στὴ λειτουργία ἀπὸ τὴν πρώτη εἴσοδο. Στὸν ἐσπερινὸ ἀνοίγουν μόνο τὴ στιγμὴ ποὺ εἰσέρχονται ὁ ἱερεὺς καὶ ὁ διάκονος στὸ βῆμα, μόνο ὅταν προβλέπεται εἴσοδος. Στὴν προηγιασμένη κλείνουν ἀπὸ τὴν μεγάλη εἴσοδο ἕως τὸ «Μετὰ φόβου...» (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 2 σ. 284). Στὸ ἀπόδειπνο, μεσονυκτικὸ καὶ τὶς ὧρες παραμένουν κλειστά.