Διακο-Διονύσιος Φιρφιρής (1912-1990)

Shota

Παλαιό Μέλος
Και για να γίνω πιο κατανοητός ( ; )• για την Δυτική κλασική μουσική έχουν γίνει προ ετών κάποιες μετρήσεις, με αποτελέσματα στον συνημμένο. Η εκτίμηση μου είναι πως η τονική έκταση του βιμπράτο του Φιρφιρή είναι σχεδόν 10 η 12 μόρια πάνω η κάτω, ενώ η συχνότητα σχετικά χαμηλή, ίσως 5 κύκλοι. Για την κλασική μουσική η έκταση είναι γύρω το ημιτόνιο (αυξάνει κάπως στα σημεία περισσότερου ενθουσιασμού, αλλά βεβαίως άλλο να ψάλλεις ένα ύμνο στην εκκλησία και άλλο να πεις τον Otello).

Τώρα κατά ποσό αληθεύει αυτό που λέω, μόνο οι μετρήσεις μπορούν να το δείχνουν.
 

Attachments

  • 5B9129B6-F951-4341-A8B2-8EC0DF99B5D1.jpeg
    5B9129B6-F951-4341-A8B2-8EC0DF99B5D1.jpeg
    438.4 KB · Views: 28

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Είπα κάπου πως ο Φιρφιρής δεν έχει το Καρεώτικο ύφος;

Αλλά αυτό το «ευρύς» βιμπράτο δεν είναι το συστατικό του, αλλιώς θα το είχαν και ο Μαγκαβός η ο Διάκο-Ιωάσαφ. Είναι τεχνικό ελάττωμα.

Όχι, δεν είπες, ούτε καν εννόησα κάτι τέτοιο. Απλώς μια απάντηση στο πώς βλέπει ένας ομότεχνός τους, ο γερο-Δανιήλ, τόσο τον δ. Διονύση όσο και τους άλλους Καρεώτες. Μήπως αυτό το βιμπράτο εννοεί; Εσύ παρατηρείς πως άλλοι Καρεώτες δεν το έχουν. Ίσως να είναι και τα δύο: αν δεν ήταν Καρεώτης να μην ήταν τόσο έντονο το βιμπράτο του...
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
Ο Φιρφιρής είναι ένα κεφάλαιο από μόνος του που έχει αφήσει ιστορία στην ψαλτική του Αγίου Όρους. Το ύφος του μοναδικό και ανεπανάληπτο χάθηκε ανεπιστρεπτί.Γίνεται από κάποιους σήμερα προσπάθεια ερμηνείας με αυτό το ύφος, αλλά αποτελούν κακές και ενοχλητικές απομιμήσεις, καλύτερα θα ήταν να ψάλλουν φυσιολογικά . Παλιότερα έψαλλαν και άλλοι στο Όρος με αυτό το ύφος αλλά όχι σαν τον Φιρφιρή. Νομίζω πως αυτό το ύφος είναι το Σμυρναίικο και εξηγούμε. Όταν ήμουν στρατιώτης στη Χίο κάποιος ντόπιος μου γνώρισε τον πρωτοψάλτη Χίου Νίκο Χατζησταμάτη , ο οποίος τότε είχε αποσυρθεί λόγω γήρατος. Τότε μου έψαλλε κάτι και το ύφος του μου θύμησε πολύ Φιρφιρή. Του το είπα και μου απάντησε ότι και άλλος μου το έχει πει αυτό αλλά εγώ δεν τον ξέρω αυτόν τον ψάλτη. Και συνεχίζοντας είπε ότι αυτό το ύφος που έχω εγώ είναι του Νικολάου Σμύρνης διότι ο δάσκαλος μου ήταν από εκεί και πολλοί ψάλτες της Σμύρνης έρχονταν στη Χίο. Παρεμπιπτόντως να πω ότι τουλάχιστον όταν ήμουν εγώ στη Χίο πριν 30 χρόνια τους καλούς ψάλτες τους λάτρευαν. Ήταν πολύ μερακλήδες ! Τώρα δεν ξέρω αλλά δεν αλλάζουν τόσο γρήγορα αυτά τα πράγματα. Επίσης κάτι από Φιρφιρή και Χ/σταμάτη θυμίζουν και οι αμανέδες του Νούρου, Σμυρνιός κι αυτός. Φυσικά μαζί με τον αφανισμό του ελληνικού πολιτισμού της Ανατολής χάθηκε και το ψαλτικό ύφος . Ευτυχώς όμως που διατηρούνται κάποιες παλιές ηχογραφήσεις. Αυτά για να ξέρουμε τι ακούμε ! Ας καταθέσουν και άλλοι την άποψη τους με περισσότερα στοιχεία. Έχω και γω πολλές κασέτες από Φιρφιρή ζωντανές ηχογραφήσεις ίσως κάποια στιγμή μπορέσω να ανεβάσω το υλικό. Και ο Χ/σταμάτης μου είχε δώσει κάποιες κασέτες τις οποίες θα ανεβάσω εν ευθέτω χρόνο.Ευχαριστώ !
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Όχι, δεν είπες, ούτε καν εννόησα κάτι τέτοιο. Απλώς μια απάντηση στο πώς βλέπει ένας ομότεχνός τους, ο γερο-Δανιήλ, τόσο τον δ. Διονύση όσο και τους άλλους Καρεώτες. Μήπως αυτό το βιμπράτο εννοεί; Εσύ παρατηρείς πως άλλοι Καρεώτες δεν το έχουν. Ίσως να είναι και τα δύο: αν δεν ήταν Καρεώτης να μην ήταν τόσο έντονο το βιμπράτο του...

Δεν ξερω. Οπως το ακουω εγω, οι Καρεωτες εχουν εντονους λαρυγγισμους και αναλυσεις, αλλα οχι τοσο ευρης βιμπρατο οπως ο Φιρφιρης. Με κουραζει αυτο. Κι ο Χασανιδης με κουραζει, αν και το βιμπρατο του δεν εχει την ιδια τονικη εκταση οπως το του Φιρφιρη.

Οχι ομως ο π. Φιλοθεος Γρηγοριατης.

Για να διεκρινιζω, δεν εχω κανενα γενικο προβλημα με το βιμπαρτο, αντιθετως, δεν μ'αρεσουν "ξηρες" φωνες. Και μπορω να αναφερω πολλα μεγαλα ονωματα της λυρικης σκηνης με το "γρηγορο" βιμπρατο, που παρολο αυτο μ'αρεσουν πολυ.
 
Ένα (ίσως) κακό προκάλεσε η αναλυτική (στο βαθμό που ήταν δυνατό αυτό να γίνει) σημειογραφία μετά τους τρεις διδασκάλους : έκρυψε στους αμύητους αυτό που λέμε «έκφραση». Αυτή δεν διδάσκεται μέσα από νότες και καταγραφές. Ένας μέγιστος της έκφρασης και ο π Φιρφιρής….


Άς το δούμε έτσι….
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Μη μπλέκουμε τα ευρωπαϊκά με τα βυζαντινά. Μέρα με τη νύχτα.
Οι σολίστες λυρικών σκηνών γνωρίζουν καλά πόσο βιμπράτο θα βάλλουν για να ευχαριστήσουν το απαιτητικό πλούσιο κοινό.
Οι σολίστες των μοναστηριών δεν ξέρουν τί είναι το βιμπράτο αλλά ξέρουν να ερμηνεύουν πιο δύσκολα κομμάτια π.χ. Νικολάου Σμύρνης με καλλωπιστικούς, στα οποία ο φτωχός ακροατής δέν θα χειροκροτήσει. Απλώς θα κλάψει.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Μη μπλέκουμε τα ευρωπαϊκά με τα βυζαντινά. Μέρα με τη νύχτα.
Οι σολίστες λυρικών σκηνών γνωρίζουν καλά πόσο βιμπράτο θα βάλλουν για να ευχαριστήσουν το απαιτητικό πλούσιο κοινό.
Οι σολίστες των μοναστηριών δεν ξέρουν τί είναι το βιμπράτο αλλά ξέρουν να ερμηνεύουν πιο δύσκολα κομμάτια π.χ. Νικολάου Σμύρνης με καλλοπιστικούς, στα οποία ο φτωχός ακροατής δέν θα χειροκροτήσει. Απλώς θα κλάψει.

Ετσι, μπραβο, τελειωσε η συζητηση :)

ΥΓ. Χειροκροτηματα.
 
Θα επαναφερω την συζήτηση περί του καρεωτικου γιατί μου έμειναν μερικές απορίες αν και δεν ξέρω αν πλέον υπάρχει ενδιαφέρον, καθώς έχουν συζητηθεί παλαιότερα :giggle:
Και νομίζω πως τα <<βιμπρατα>> ας πούμε απότελουν συστατικό του καρεωτικου, διότι οι περισσότεροι καρεωτες τα χρησιμοποιουσαν( φιρφιρης, χασανιδης, και ο διακο ιωασαφ και άλλοι που έχει διατυπωθεί πως ψαλλουν καρεωτικα όπως ο παπά Βασίλης της κολιτσους)και δεν νομίζω πως είναι από γεράματα, διότι δεν είναι ένα απλό τρεμουλιασμα της φωνής, εκτός από τον Μακαβο που τα ομορφαίνει με συγκεκριμένα απλά αλλά πολύ όμορφα γυρίσματα.
Εσείς τι θα λέγατε;
 
Top