Γεύσασθε Αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού (πλ β΄ Γα) ΜΠΤ 705

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Κατόπιν σχετικής ευγενικής παρακλήσεως του κ.Μεντζά

Ανεβαστε αυτά που μας κρυβουν... Οτι μπορει ο καθεις:)

παραθέτω το κοινωνικόν της Προηγιασμένης Λειτουργίας "Γεύσασθε και ίδετε" σε ήχο πλ β΄ δίφωνο (Γα) που αποδίδεται στον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό και βρίσκεται μετεγεγραμένο υπό Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος στον κώδικα ΕΒΕ-ΜΠΤ 705.

Το καθαρόγραψα πριν κάτι χρόνια με μαρκαδοράκι, συγχωρέστε μου την τυχόν μη άρτια παρουσίαση...
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η μορφολογία του γλυκυτάτου αυτού μαθήματος του Δαμασκηνού με τις επαναλαμβανόμενες διφωνίες εναλλάσοντας θέσεις νεανές μα θέσεις νενανώ μας αποκαλύπτει από που ξεκίνησε ο πλάγιος του δευτέρου.
Άσκηση: Δοκοιμάστε να το ψάλετε ξεκινώντας μια διφωνία κάτω (στον πρώτο φθόγγο πείτε βου κι όχι δι) τι παρατηρείτε; :wink:
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Πολύ καιρό μετά την ανάρτησή του, είδα το θέμα και θυμήθηκα ότι κάπου είχα ξαναδεί (και μάλιστα ψάλλει) το κοινωνικό αυτό. Ανεβάζω το ίδιο από το βιβλίο "Μ.Εβδομάς" του Γ.Ραιδεστηνού (ακριβής ανατύπωση από τον Ρηγόπουλο, της α' έκδοσης του 1884). Έχει κάποιες μικροδιαφορές (;)
 

Attachments

  • Γεύσαθε (πλ β΄) Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού-1.jpg
    512.2 KB · Views: 209
  • Γεύσαθε (πλ β΄) Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού-2.jpg
    484.3 KB · Views: 135

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Έχει κάποιες μικροδιαφορές (;)

Ελάχιστες, οι οποίες οφείλονται εις την προς το συνηθέστερον από τον Ραιδεστηνό μεταβολήν ορισμένων "παράξενων" μικρο-θέσεων που εμπεριέχονται σε ορισμένες μουσικές θέσεις.

Κατά τα άλλα είναι ίδιο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Κατόπιν σχετικής ευγενικής παρακλήσεως του κ.Μεντζά



παραθέτω το κοινωνικόν της Προηγιασμένης Λειτουργίας "Γεύσασθε και ίδετε" σε ήχο πλ β΄ δίφωνο (Γα) που αποδίδεται στον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό και βρίσκεται μετεγεγραμένο υπό Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος στον κώδικα ΕΒΕ-ΜΠΤ 705.

Το καθαρόγραψα πριν κάτι χρόνια με μαρκαδοράκι, συγχωρέστε μου την τυχόν μη άρτια παρουσίαση...

Ευθύμη ευχαριστούμε.
Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε είναι ότι την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής προτιμάμε "κλασσικότερες" συνθέσεις και παγιωμένους ήχους.
Η τάση που υπήρχε για οκτάηχη σύνθεση "Νυν αι δυνάμεις" και "Γεύσασθε..." δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος, εξ' αιτίας της συντηρητικότητος της περιόδου και της πιο σπάνιας τέλεσης της Ακολουθίας των Προηγιασμένων. (σε σχέση με την Λειτουργία του Ι. Χρυσοστόμου)
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Έχει κάποιες μικροδιαφορές (;)
Ο Ραιδεστινός στον πρόλογό του αναφέρει σαφώς:

"Εκδίδων ήδη ταύτην δεν διστάζω να είπω, ότι τα εν τη μουσική ταύτη βίβλω αρχαία και ανέκδοτα μουσουργήματα ερμηνεύσας εκ της αρχαίας μουσικής μεθόδου μετήνεγκον εις την νυν εν χρήσει παρ' ημίν μέθοδον των τριών διδασκάλων Χρυσάνθου, Γρηγορίου και Χουρμουζίου, και επί τη βάσει της αρχαίας αι προσήκουσαι διορθώσεις των λοιπών μαθημάτων των μεταγενεστέρων εγένοντο, και τα πλείστα αυτών δια νέων όλως μουσικών γραμμών και κατά το σεμνοπρεπές και όντως επιβάλλον αρχαίον εκκλησιαστικόν ύφος εκαλλωπίσθησαν."

Επομένως, όντας εγκρατής της παλαιάς παρασημαντικής, έκανε δικές του εξηγήσεις στα μέλη. Αυτό φαίνεται καθαρότερα και σε πιο γνωστά μέλη, όπως τα Λειτουργικά της Θ. Λειτουργίας του Μ. Βασιλείου ή το "Σιγησάτω" του Ιακώβου. Πιο μεγαλοπρεπής, κατά τη γνώμη μου, η εξήγησή του και στα δύο μέλη σε αντιπαραβολή με τις γνωστές.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: tzo
Top