Η πατριαρχική τάξη του «Κέλευσον»

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Στο Πατριαρχειο υπαρχει και η ταξις του Κελευσον. Αλλα δεν γνωριζω αν ανηκει στο παρον θεμα, αλλα ουτε και αν ειναι καταγεγραμμενη καπου.

Οπως την θυμαμαι απο την Πολη, πανω κατω ειναι ετσι:

Μετα το κελευσον, ο κανοναρχος παραμενει στο μεσον του Σολεα. Στο "Πασα πνοη αινεσατω τον Κυριον" με το που αρχιζει η φρασις "αινειται τον κυριον", υποκλινεται στον Πατριαρχη, κανει μετανοια, ανεβαινει στον θρονο ασπαζεται το χερι του Πατριαρχη, (προσοχη, χωρις χειραψια). Μετα κατεβαινει, κανει ξανα μετανοια στον Πατριαρχη, υποκλιση προς τον θρονο, και μια τελευταια υποκλιση προς την ωραια πυλη, και αμεσως μετα ανεβαινει στο αναλογιο.

Στο Κυριε Εκεκραξα, η πρωτη υποκλιση γινεται στην δευτερη φραση "Κυριε Εκεκραξα".
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Στο Πατριαρχειο υπαρχει και η ταξις του Κελευσον. Αλλα δεν γνωριζω αν ανηκει στο παρον θεμα, αλλα ουτε και αν ειναι καταγεγραμμενη καπου.

Οπως την θυμαμαι απο την Πολη, πανω κατω ειναι ετσι:

Μετα το κελευσον, ο κανοναρχος παραμενει στο μεσον του Σολεα. Στο "Πασα πνοη αινεσατω τον Κυριον" με το που αρχιζει η φρασις "αινειται τον κυριον", υποκλινεται στον Πατριαρχη, κανει μετανοια, ανεβαινει στον θρονο ασπαζεται το χερι του Πατριαρχη, (προσοχη, χωρις χειραψια). Μετα κατεβαινει, κανει ξανα μετανοια στον Πατριαρχη, υποκλιση προς τον θρονο, και μια τελευταια υποκλιση προς την ωραια πυλη, και αμεσως μετα ανεβαινει στο αναλογιο.

Στο Κυριε Εκεκραξα, η πρωτη υποκλιση γινεται στην δευτερη φραση "Κυριε Εκεκραξα".

Ένα παιδί από κάθε χορό, ώστε σε περίπτωση που τελευταία στιγμή γίνει κάτι σε αυτόν που πρόκειται να πει το "Κέλευσον" να υπάρξει άμεση αντικατάσταση. Όταν έρθει η ενδιάτακτη ώρα, που είναι η δεύτερη φορά που ακούγεται η φράση "Κύριε εκέκραξα" στον Εσπερινό και η φράση "Αινείτε τον Κύριον" στο Πασαπνοάριο στον Όρθρο, κάνουν τα παιδιά συγχρόνως τρεις εδαφιαίες μετάνοιες, πάει πρώτα αυτός που απήγγειλε το "Κέλευσον" να πάρει ευχή, επιστρέφει στη θέση του, πάει ο δεύτερος, επιστρέφει κι αυτός και κατόπιν ξανακάνουν μαζί συγχρόνως τρεις εδαφιαίες μετάνοιες και επιστρέφουν στους χορούς. Αυτό τουλάχιστον είδα να γίνεται στην Αγ. Αικατερίνη Θεσσαλονίκης όπου ψάλλω αριστερά στον Άρχοντα Α' Δομέστιχο κ. Μιλτιάδη Παππά και όπου έχουμε την ευτυχία να ανεβαίνουν και παιδάκια - κανοναρχάκια στο αναλόγιο, οπότε υποθέτω πως έτσι θα γίνεται και στον Πατριαρχικό Ναό. Τώρα, για το σχήμα δεν θυμάμαι πώς κάνουν και πού, αλλά μπορώ να ρωτήσω και να σας ενημερώσω, αν ενδιαφέρεστε.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
θα ήθελα να ρωτήσω κάτι για όποιον γνωρίζει, σχετικά με το ''κέλευσον''. Είχα διαβάσει στην σελίδα www.cmkon.org ότι το ''κέλυσον δέσποτα'' πρέπει να λέγεται μόνο σε κλιτόν ύφος και όχι σε άλλο. Ισχύει αυτό; Γιατί στους εν Ελλάδι ναούς το ακούω και σε άλλους ήχους.
Ευχαριστώ, Τάσος
 
Στο Πατριαρχειο υπαρχει και η ταξις του Κελευσον. Αλλα δεν γνωριζω αν ανηκει στο παρον θεμα, αλλα ουτε και αν ειναι καταγεγραμμενη καπου.

Οπως την θυμαμαι απο την Πολη, πανω κατω ειναι ετσι:

Μετα το κελευσον, ο κανοναρχος παραμενει στο μεσον του Σολεα. Στο "Πασα πνοη αινεσατω τον Κυριον" με το που αρχιζει η φρασις "αινειται τον κυριον", υποκλινεται στον Πατριαρχη, κανει μετανοια, ανεβαινει στον θρονο ασπαζεται το χερι του Πατριαρχη, (προσοχη, χωρις χειραψια). Μετα κατεβαινει, κανει ξανα μετανοια στον Πατριαρχη, υποκλιση προς τον θρονο, και μια τελευταια υποκλιση προς την ωραια πυλη, και αμεσως μετα ανεβαινει στο αναλογιο.

Στο Κυριε Εκεκραξα, η πρωτη υποκλιση γινεται στην δευτερη φραση "Κυριε Εκεκραξα".

Επειδή συνήθως είναι δύο άτομα, κάνουν υπόκλιση και μεταξύ τους, και διασταυρωτά πηγαίνουν στα αναλόγια. Έτσι όπως γυρνάνε δηλαδή να κάνουν την υπόκλιση, είναι πλέον στραμμένοι ο καθένας στο αναλόγιο από το οποίο κατέβηκε.
 

Θωμάς Carroll

Θωμάς Κάρρολλ
Κάνει ο κανονάρχος εδαφιαίες μετάνοιες και το Σάββατο εσπέρας αν, επειδή άρχεται η Κυριακή, μόνο μικρές;
 
Κάνει ο κανονάρχος εδαφιαίες μετάνοιες και το Σάββατο εσπέρας αν, επειδή άρχεται η Κυριακή, μόνο μικρές;

Ο κανόνας της Συνόδου ισχύει από την είσοδο των ιερέων στο βήμα και αφορά στην προσευχή επί των γονάτων... όχι στις μετάνοιες. "Έτι και έτι κλίναντες τα γόνατα...". Αυτό γνώριζαν την εποχή της Συνόδου.
Ωστόσο, εάν γίνει η επέκταση του κανόνα στις μοναχικές μεγάλες μετάνοιες αυτές σταματούν Παρασκευή εσπέρας, όσες είναι ενταγμένες στην ακολουθία (εφόσον προβλέπεται Αλληλούια)...
Όσο αφορά τις μεγάλες μετάνοιες που γίνονται χάριν ασπασμού με σταυρό (σε εικόνες, λείψανα) και χωρίς σταυρό (σε ζωντανούς ανθρώπους), οι πηγές είναι διφορούμενες... Εγώ δεν έχω βγάλει ακόμα συμπέρασμα.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Είχα διαβάσει στην σελίδα www.cmkon.org ότι το ''κέλυσον δέσποτα'' πρέπει να λέγεται μόνο σε κλιτόν ύφος και όχι σε άλλο. Ισχύει αυτό; Γιατί στους εν Ελλάδι ναούς το ακούω και σε άλλους ήχους.
Σαφώς και πρέπει να λέγεται σε κλιτόν , όπως και ο απόστολος . Οι εμμελείς απαγγελίες λέγονται σε κλιτόν, αυτό επιτάσσει η παράδοση.Τώρα όσο για τον Ελλαδικό χώρο η ψαλτική δυστυχώς εκτός βέβαια κάποιων περιπτώσεων , βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο οπότε δεν χρειάζεται να δίνουμε και πολύ σημασία σε αυτά που ακούμε.
και κατόπιν ξανακάνουν μαζί συγχρόνως τρεις εδαφιαίες
Χωρίς να το έχω ψάξει το θέμα μου φαίνεται ακραία, υπερβολική και αυθαίρετη αυτή η πρακτική σχετικά με εδαφιαίες μετάνοιες στο ¨κέλευσον¨ και μάλιστα τρείς + τρείς = έξι. Έλεος πιά !
Αυτό που έβλεπα πάντοτε στη θεσσαλονίκη όταν έψαλλαν οι τρείς γίγαντες . Κέλευσον σε κλιτόν, 2 ψάλτες μπροστά στον επίσκοπο, πηγαίνοντας μια υπόκλιση και φεύγοντας ασπασμός της δεξιάς. Αυτά, τα υπόλοιπα νομίζω είναι "ου κατ επίγνωσιν ζήλος".
 
Top