[Ανακοίνωση] Αιωνία η μνήμη αυτού

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Σήμερα είναι των Αγίων Μαρτύρων, Χρυσάνθου και Δαρείας.
Σαν σήμερα γιόρταζε ο αείμνηστος Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος.
Αιωνία του η μνήμη.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
Μεγάλος Δάσκαλος και ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Δάσκαλε θα σε θυμόμαστε και θα ψάλλουμε μαθήματα σου. Αιωνία σου η μνήμη.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Επισυναπτω το δοξαστικο των αινων της Κυριακης της Σταυροπροσκυνησεως (Γης των νηστειων) στην μνημη του μεγαλου Αρχωντα Πρωτοψαλτη και δασκαλου της Β.Μ , εξαιρετικου ΑΝΘΡΩΠΟΥ και προσωπικου μου φιλου , Χρυσανθου Θεοδοσοπουλου .
Αιωνια του η μνημη .
 

Attachments

  • 07=4'30''=Την υψηλοφρωνα γνωμη Πλ.Δος.mp3
    4.1 MB · Views: 131

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Αγαπητοί μου φίλοι,
επιτρέψτε μου να αναδημοσιεύσω (τροποιημένο και εμπλουτισμένο) μήνυμά μου για το Δάσκαλό μας Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο.

Ο μέγας Χρύσανθος αντλούσε από μια τεράστια δεξαμενή προφορικής παράδοσης.
Αντλούσε από το μεγάλο πατέρα του Θεοδόσιο Θεοδοσόπουλο, "το αηδόνι της Ανατολής", όπως τον αποκαλούσαν στην Τραπεζούντα. Έχουμε ακούσει ανώνυμους γηραιούς μικρασιατικής προέλευσης ψάλτες από τη Θράκη, οι οποίοι απηχούσαν στη φωνή και στην τεχνική τους ύφος όμοιο με του Χρυσάνθου. Μεγάλο μέρος του χαμένου μικρασιατικού ύφους επεβίωνε στο Χρύσανθο, είτε ως μελισματικές θέσεις και αναλύσεις, είτε ως εκτελεστικό ύφος και χρώμα.
Αντλούσε από τον άλλο Πόντιο πρωτομάστορα της σύνθεσης και συνεχιστή του Πολίτικου Νηλεϊκού ύφους και σχολής Τριαντάφυλλο Γεωργιάδη, του οποίου μέλη ανέβαζε όλο και περισσότερο τα τελευταία του χρόνια. Η εξωπατριαρχική Πολίτικη παράδοση έχει κι αυτή το μερίδιό της στο Χρύσανθο, όπως είχε βεβαίως και στους Άρχοντες Πρωτοψάλτες και γίγαντες της νεότερης Βυζαντινής μουσικής Πρίγγο και Στανίτσα.
Αντλούσε από το Θεσσαλονικείον ύφος και μέλος, όπως το ενσάρκωσαν δάσκαλοι σαν το Σωκράτη Παπαδόπουλο, το γερο-Βαφειάδη κλπ. Αυτό το κεφάλαιο θα άξιζε περαιτέρω διερεύνησης.
Αντλούσε τελικά από την πατριαρχική σχολή και κυρίως από τους Πρίγγο και Παναγιωτίδη. Η τελική διαμόρφωση του εκτελεστή Χρυσάνθου ήταν οπωσδήποτε το κυρίαρχο Πατριαρχικό ύφος. Ειδικά ο Πρίγγος, πουθενά αλλού δεν διεσώθη πιο ατόφιος παρά στη σπάνια φωνή και τεχνη του Χρυσάνθου. Άφησε κολοσσούς πίσω του ο πρίγγος που συνέχισαν ή και προχώρησαν το ύφος του (άλλο θέμα για μελέτη και συζητήσεις αυτό), αλλά ο πιο κοντινός του ήταν, και για τα πιο αρχάρια ώτα, ο Χρύσανθος.
Όλα αυτά ζούσαν στη χρυσή φωνή και εκτέλεση του αειμνήστου, ο οποίος είχε το χάρισμα να συνδυάζει και να αυτοσχεδιαζει. Τι να πρωτοθυμηθώ; Ο ναός πλημμύριζε από ψαλμωδία! ''Κι απ' την πολλήν την ψαλμουδιά εσειόντανε οι κολώνες" που τραγουδάει το δημοτικό άσμα της Αγια-Σοφιάς. Αυτή την πυρετώδη και γλυκυτάτη ένταση, μου φαίνεται πιά, ουδείς εκ των συγχρόνων του την έβγαζε σ' αυτό το βαθμό. Ας είναι το μνημόσυνόν του αιώνιον.

(Άπειρες ευχαριστίες κι ευλογίες αξίζουν σε όλους εσάς που ανεβάζετε μέλη του στο διαδίκτυο. Ερευνήστε παρακαλώ επικαίρως για την πρώτη εκ 4 κασσετών Μεγάλη του Εβδομάδα, σαφώς ανώτερη και διαφορετική από τη μεταγενέστερη εξ 6 κασσετών έκδοση. Μακάρι να προλάβουν όσοι διαθέτουν αυτή τη σπουδαία παρακαταθήκη να μας την κοινωνήσουν μέχρι το Πάσχα.)
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ερευνήστε παρακαλώ επικαίρως για την πρώτη εκ 4 κασσετών Μεγάλη του Εβδομάδα, σαφώς ανώτερη και διαφορετική από τη μεταγενέστερη εξ 6 κασσετών έκδοση. Μακάρι να προλάβουν όσοι διαθέτουν αυτή τη σπουδαία παρακαταθήκη να μας την κοινωνήσουν μέχρι το Πάσχα.)
Τα έχει ένας φίλος, αλλά μετά το Πάσχα, μάλλον, θα μπορεί να μου τα δώσει... Πείτε μας, αν μπορείτε, λεπτομέρειες για τις διαφορές. Είναι άλλες εκτελέσεις; Πώς καταλαβαίνουμε ποια συλλογή είναι ποια; Επίσης, απ' τη στιγμή που πρόκειται για εμπορικές κασέτες, μήπως δεν έχουμε άδεια αναδημοσίευσής τους; Και η Θ. Λειτουργία από τέτοιες κασέτες ανέβηκε... Επειδή, όμως, πρόκειται για ζωντανές εγγραφές από αρχεία διαφόρων θιασωτών, διόλου απίθανο να μην έχουμε πρόβλημα. Αλλά ας το ψάξουμε και λίγο. Εν τοιαύτη περιπτώσει, ανεβάζω και το Τριώδιο με τον Άρχοντα!
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Η πρώτη έκδοση κασσετών είναι φωνητικά και εκτελεστικά ανώτερη. Συγκρίνατε για παράδειγμα το "Εξέδυσάν με" (αλλά και το "Τον νώτον μου" από έναν επίσης καλύτερο της Β΄Εκδόσεως Σπυριδόπυλο) και ... θα καταλάβετε. Οι εκτελέσεις είναι "ζωντανές" και υπάρχουν μουσικόφιλοι που αποδεδειγμένα τις διαθέτουν από προσωπικές εγραφές είτε εν τω ναώ είτε εκ του ραδιοφώνου και της τηλεοράσεως. Η μισή Ελλάδα άκουγε (μέσω τηλεράσεως κυρίως) και μαγνητοφωνούσε Χρύσανθο από τα τέλη του '70. Ποιός μπορεί να ξεχωρίσει και να οικειοποιηθεί τι;
Το αυτό συμβαίνει και με τις απείρως περισσότερες (μιλάμε για πάνω από 10-15 κασσετόφωνα σε κάθε ακολουθία) ιδιωτικές καταγραφές του άλλου εκείνου κεφαλαίου και πηγής της νεότερης εκτελεστικής παράδοσης του Άρχοντος Θρασυβούλου Στανίτσα. Εκεί επίσης να δείτε "γλέντια" σε μεγαλοβδομαδιάτικες στιγμές από τον άλλο Άγιο Δημήτριο, των Αμπελοκήπων Αθήνας! Ας σημειώσω ότι σύμφωνα με απολύτως αξιόπιστη πηγή οι δυο άρχοντες αλληλοθαυμάζονταν στο έπακρον εκτελεστικά και συγγραφικά (φοβάμαι σε βαθμό απκλειστικότητας, εκεί στα 1980...). Όσοι πιστοί, ας μας συμπληρώσουν τη μεγαλοβδομαδιάτικη πανδαισία του Χρυσάνθου με τη μεγαλοβδομαδιάτικη μυσταγωγία του Θρασυβούλου (σας παραπέμπω και στα αντίστοιχα Threads και συνακόλουθα links για υλικό Στανίτσα).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Θυμάμαι διήγηση Πρωτοψάλτη της Θεσσαλονίκης μαθητή του Ταλιαδώρου να μας διηγείται το εξής περιστατικό: Συνέπεσε να είναι στο ίδιο τραπέζι αυτός, ο Στανίτσας και ο Ταλιαδώρος. Οπότε, γυρνάει και του κάνει ο Στανίτσας εμπιστευτικά: μόνο ο Χρύσανθος αξίζει από δώ (Θεσσαλονίκη)!

Πάντως, ο ενδοιασμός μου δεν είναι γενικά για τις ηχογραφήσεις του Χρυσάνθου, αλλά για αυτές που κυκλοφόρησαν στο εμπόριο από τη γυναίκα του. Μπορεί να είναι οποιουδήποτε, αλλά κυκλοφόρησαν με κάποια υποτυπώδη επεξεργασία (υπερβολικά υποτυπώδη στις πλείστες των περιπτώσεων) και είναι φορέας εσόδων για την οικογένεια. Αν γνωρίζει κανείς τη χήρα του Χρυσάνθου ώστε να πάρει έστω και προφορική άδεια, θα ήταν ορθότερο και θα μπορούσαμε να ανεβάσουμε και όλα όσα κυκλοφόρησαν. Βέβαια, δεν πιστεύω να μη δώσει την άδεια, αλλά πιστεύω πως έχουμε τουλάχιστον ηθική υποχρέωση να την ρωτήσουμε και να την ενημερώσουμε για μια τέτοια δημοσίευση.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Ασφαλώς και είναι κατά πάντα προτιμότερη η άδεια της σεβαστής χήρας του αειμνήστου για το επισήμως εκδεδομένο και επεξεργασμένο υλικό(νομίζω πάντως ότι η όποια ηχητική επεξεργασία αφαιρεί από τις αρμονικές των φωνών, όσο κι αν αποθυροβοποιεί).
Οι φυσικοί και πνευματικοί διάδοχοι του μεγάλου δασκάλου Χρυσάνθου θα πρέπει να χαίρουν που η κληρομομιά του βρίσκει τόσο εύφορο έδαφος για να βλαστήσει. Όσο περισσότερο μνημονεύεται και ακούγεται τόσο το καλύτερο. Η ψυχή του νομίζω ότι θα αναπαύεται με τόσους μετά θάνατον ακροατάς και μαθητάς, παρά την όποια παρατυπία σε θέματα δικαιωμάτων.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Για το θέμα Στανίτσα-Χρυσάνθου υπαρχουν αυθεντικές μαρτυρίες εξ Αθηνών από το στενό κύκλο του Άρχοντος Θρασυβούλου. Είναι πολλές οι εγκωμιαστκές αναφορές του στο Άρχοντα Χρύσανθο. Εντοπίζονται και αντίστροφες αναφορές από Θεσσαλονίκης προς Αθήνας! Και βεβαίως να μνημονεύσουμε ότι εκείνος που έψαλε το Στανίτσα επί του τάφου (για να τον ακολουθήσει μετά ένα χρόνο) ήταν ο Χρύσανθος.
Αναρωτιέμαι πάντως τι να απέγιναν οι εκατοντάδες, όπως έχω προαναφέρει, μαγνητοφωνήσεις του Στανίτσα από το πλήρωμα του Αγίου Δημητρίου Αθηνών... Ας σκεφθούμε όμως και για το πόσες από ραδιοφώνου ηχογραφήσεις έχουν γίνει κατά τις δεκαετίες '70 και '80, οπότε το κρατικό ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης αναμετέδιδε στα μεσαία και με υψηλή ηχητική ποιότητα κάθε Κυριακή και καθ' όλες τις μεγάλες εορτές, Μεγάλες Εβδομάδες, Χαιρετισμούς Άγιο Δημήτριο (το δεύτερο κρατικό ραδιόφωνο Θεσσαλονίκης μετέδιδε εναλλάξ Αγία Σοφία-Άγιο Γρηγόριο Παλαμά). Μιλάμε για υπέρ τις 2000 αναμεταδόσεις με Χρύσανθο και άλλες τόσες με Ταλιαδώρο-Καραμάνη! Αν έχουν -όπως υπολογίζω- ηχογραφηθεί κάποιες εκατοντάδες μας αρκεί...Πρόσκληση προς όλους μας για ψάξιμο, πριν τις φάει η σκόνη και η λήθη.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ο αείμνηστος Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος "στο ΡΙΚ, 09.09.1988",
δύο εβδομάδες πριν την κοίμησή του:


Έχουν συμπληρωθεί, από τότε, περισσότερο από τριάκοντα & δύο έτη!
Πότε κιόλας...
ΑΙΩΝΙΑ η ΜΝΗΜΗ αυτού!!!
 
Last edited by a moderator:
Top