[Ερώτηση] Εσπερινός Μεγάλης Δευτέρας

Diogenes

Νέο μέλος
Στο παρόν βίντεο ο π. Θεόδωρος Ζήσης λέει ότι τα άμφια και τα καλύμματα της Αγίας Τραπέζης και της Προσκομιδής θα έπρεπε να είναι μόνο λευκά ή πορφυρά. Η εισβολή του μαύρου, του μωβ και όλων των άλλων χρωμάτων έγινε από τα παπικά τυπικά. Δηλ. προέρχονται από τον χρωματικό κανόνα της ρωμαικαθολικής εκκλησίας και γι΄αυτό θα πρέπει να επιστρέψουμε στην παλαιά μας παράδοση.

https://www.impantokratoros.gr/7BA09AD1.el.aspx

 

Shota

Παλαιό Μέλος
Κάποια γεωργιανά χφφ του ΙΒ´-ΙΓ´ αι. που είχα δει λένε για την λειτουργία του Μ. Σαββάτου ότι ο ιερέας φοράει το μαύρο στιχάριο και το λευκό φελώνιο (η αντίστροφα, δε θυμάμαι, θα το ξαναδώ). Λευκό προφανώς εκ επιδράσεως της βαπτισματικής λειτουργίας. Αλλά σε άλλες μέρες κι το φελώνιο ήταν μαύρο;

Η λατινική επίδραση αποκλείεται :) Ίσως ήταν μοναχική πράξη, δεν ξέρω.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ο π. Θ. Ζήσης αναφέρεται στην αρχή του βίντεο στην μεταπτυχιακή εργασία του πρωτ/ρου Κωνσταντίνου Κουκόπουλου «Το χρώμα των ιερών αμφίων στη λειτουργική μας παράδοση», την οποίαν μπορεί κανείς να την βρει και σε βιβλιοπωλείο (π.χ. https://www.politeianet.gr/books/97...on-amfion-sti-leitourgiki-mas-paradosi-279656).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ο π. Θ. Ζήσης αναφέρεται στην αρχή του βίντεο στην μεταπτυχιακή εργασία του πρωτ/ρου Κωνσταντίνου Κουκόπουλου «Το χρώμα των ιερών αμφίων στη λειτουργική μας παράδοση», την οποίαν μπορεί κανείς να την βρει και σε βιβλιοπωλείο (π.χ. https://www.politeianet.gr/books/97...on-amfion-sti-leitourgiki-mas-paradosi-279656).
https://analogion.com/forum/index.p...-παράδοση»-Πρωτοπρ-Κων-νος-Κουκόπουλος.33134/

Νομίζω ὅτι δέν ὑπάρχει λόγος γιά περαιτέρω συζήτηση ἐπ᾿ αὐτοῦ. Τό θέμα (μᾶς) εἶναι λυμένο. Οὔτε χωρᾶνε συναισθηματικές ἤ λογικοφανεῖς προσεγγίσεις...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αριστερά ο ιερέας σε σκούρο μπλε.
Δὲν διακρίνω ἱερέα, οὕτε ἐπιτραχήλιο πλὴν τῶν τριῶν ἐπισκόπων. Μᾶλλον γιὰ μοναστικὸ ἔνδυμα πρόκειται.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Επαναφέρω το θέμα της αιτιολόγησης που οι εσπερινοί της Μ. Εβδομάδας επαναλαμβάνουν στιχηρά που ειπώθηκαν στον όρθρο και αντιστοιχούν στην ημέρα που έχει πια ολοκληρωθεί κάνοντας την εξής παρατήρηση: το ίδιο δεν έχουμε και στο μεθέορτο εσπερινό κάθε δεσποτικής εορτής;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Αὐτὸ συνέβαινε καὶ γιὰ τὶς Κυριακές. Ὑπῆρχαν στιχηρά ἀναστάσιμα τῇ Κυριακῇ ἑσπέρας.


Στὸ χφ. Μ. Λαύρας Γ-67 στιχηράριο τέλη ι’-ἀρχὲς ια’ αἰ. φφ. 110v κ.ἑ., P 265 φφ. 250r κ.ἑ., ὅπως καὶ στὸ χφ. ΕΒΕ/ΜΠΤ 702 ἰδιόχειρη ἐξήγηση τοῦ παλαιοῦ ἀναστασιματαρίου ἀπὸ τὸν Χουρμούζιο, μετὰ τὰ στιχηρὰ τῶν αἴνων ἀκολουθοῦν «Τῇ Κυριακῇ ἑσπέρας ἦχος α’ Ὁ σταυρὸν ἑκούσιον καταδεξάμενος σωτὴρ καὶ ταφὴν ὑπομείνας..., Τῷ ἀηττήτῳ σταυρῷ σου παρεστῶτες οἱ θεόφρονες..., Ὁ βασιλεὺς τῶν οὐρανῶν διὰ φιλανθρωπίαν ἑκὼν ἐσταυρώθη καὶ ἑκὼν ἐτάφη...», ὁμοίως σὲ κάθε ἦχο. Ὁμοίως στὰ ΤΜ σσ. 189, 261, 263, 268, 275, χφφ. Vat. gr. 1820 παρακλητικὴ ιβ' αἰ. φφ. 10r-v, 32r, 66r-v, Vat. gr. 1813 παρακλητικὴ ιβ’-ιγ’ αἰ. φφ. 26v-27r, 57v-58r, 87r-v, 114r-v, 141r-v, 199r-v, 226r-v, Vat. gr. 1827 παρακλητικὴ ιγ’ αἰ. φφ. 13r-v, 34v-35r, 57r-v, 75r-v, 95r-v, 111r-v, 126v-127r, BNE 4580 φφ. 53v, 61v, Vindob. Theol. gr. 116 παρακλητικὴ τοῦ ἔτους 1391 φ. 9v, Barb. gr. 307 ὡρολόγιο ιε’ αἰ. φφ. 87r-89r, ὅπου χαρακτηρίζονται «ἀνατολικά», Paris. gr. 252 παρακλητικὴ ιε’ αἰ. σσ. 186, 494, 496, 656, ὅπου χαρακτηρίζονται «ἐκ τῶν ὀγδοήκοντα» καὶ χφφ. Vat. gr. 1837 παρακλητικὴ ιστ’ αἰ. φφ. 29v-30v, 45r-46r, Vat. gr. 1837 παρακλητικὴ ιγ’-ιδ’ αἰ. φφ. 133r-v, 146r-v, Vat. gr. 1866 παρακλητικὴ ιδ’ αἰ. φφ. 160r-163r.


Αὐτὰ τὰ ἰδιόμελα πρέπει νὰ εἶναι σταυροαναστάσιμα καὶ ἀπόδοση (ἀπόηχος) τῆς Κυριακῆς. Σ’ αὐτὴν τὴν κατεύθυνση βρίσκεται καὶ τὸ προκείμενο (ἀλληλούια) «Τῇ Κυριακῇ ὀψέ. Ἀλληλούια. Ὁ Κύριος ἐβασίλευσεν, εὐπρέπειαν ἐνεδύσατο, ἐνεδύσατο Κύριος δύναμιν καὶ περιεζώσατο. Ἀλληλούια. Καὶ γὰρ ἐστερέωσε τὴν οἰκουμένην, ἥτις οὐ σαλευθήσεται. Ἕτοιμος ὁ θρόνος σου ἀπὸ τότε, ἀπὸ τοῦ αἰῶνος σὺ εἶ. Δόξα» (χφ. Σινὰ 863 ὡρολόγιο θ’ αἰ. φφ. 99v-100r).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ναί, τὸ κλείσιμο μιᾶς μεγάλης ἡμέρας σωστὰ θεωρήθηκε ἰδιαίτερο.

Στὸν ἐσπερινὸ ἀποδίδονται καὶ οἱ ἑορτὲς τῶν πατέρων τῆς α’ οἰκουμενικῆς συνόδου, τῶν τεσσαράκοντα μαρτύρων, τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, τῶν Βαΐων καὶ τῶν ἡμερῶν τῆς μεγάλης ἑβδομάδας.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Επ' ευκαιρία, επειδή ψάχνω και δεν το βρίσκω πουθενά, πότε ακριβώς καθιερώθηκε αυτή η αλλαγή ώρας για τις ακολουθίες της Μ. Τεσσαρακοστής και των παραμονών Χριστουγέννων και Θεοφανείων; Κι αν ισχύει η εξήγηση της εξυπηρέτησης των εργαζομένων, γιατί επελέγη ως σημαντικότερη για να εξυπηρετείται ο λαός η ακολουθία του όρθρου και όχι του εσπερινού; Η οποία έχει και περισσότερα αναγνώσματα, έχει και Θ. Λειτουργία.. στις δε τρεις πρώτες ημέρες της Μ. Εβδομάδας, περιέχει και ακριβώς τα ίδια στιχηρά. Αντίστοιχα στη Μ. Τεσσαρακοστή γιατί επελέγη το Απόδειπνο (μικρό και μεγάλο) εις βάρος του εσπερινού και των προηγιασμένων;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Κατὰ τὴν τουρκοκρατία μεταφέθηκαν τὸ πρωὶ ἡ προηγιασμένη καὶ ὁ ἑσπερινὸς τῆς γονυκλισίας (βλ. πρῶτο συνημμένο σ. 42).

Τὰ ὑπόλοιπα θεσμοθετήθηκαν στὸ τυπικὸ τοῦ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου 1838, ἄν καὶ σίγουρα προϋπῆρχαν, βλ. Σημειωματάριον Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου 1807.
 

Attachments

  • Ἡ Ὀρθόδοξη λατρεία κατὰ τὴν Τουρκοκρατία.pdf
    672.9 KB · Views: 13
  • Σημειωματάριον Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου.pdf
    4.7 MB · Views: 21
Top