Μεγάλο Ἀπόδειπνο

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
Μεγάλο Ἀπόδειπνο

Σελ.20 (κάτω κάτω)
"Τὸ θεοτοκάριο σχολάζει κατὰ τὶς ἑβδομάδες τῆς τυρινῆς και της Α΄ εβδομάδος των νηστειών...''
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ Θεοτοκάριο σχολάζει κατὰ τὶς ἑβδομάδες τῆς ἀπόκρεῳ καὶ τῆς τυρινῆς, τὶς δεσποτικὲς καὶ θεομητορικὲς ἑορτές, τὶς ἀποδόσεις τους καὶ κατὰ τὰ προεόρτια καὶ μεθέορτα τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου, τοῦ Σταυροῦ, τῶν Χριστουγέννων, τῶν Θεοφανείων καὶ τῆς Πεντηκοστῆς (ΤΑΣ), ὁπότε καὶ δὲν ψάλλεται Παράκληση στὶς κοινὲς ἀκολουθίες τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος (ἐνορίας), διότι εἶναι καιρὸς ὑμνωδίας τοῦ Δεσπότου.

Τὰ παλαιὰ τυπικὰ κατὰ τὴν α' ἑβδομάδα τῶν νηστειῶν δὲν ὁρίζουν ἀργία τοῦ Θεοτοκαρίου (ΤΑΣ, χφ. Σινὰ 1096 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 164v (Dmitrievskij τ. 3 σσ. 58-59), τυπικὸ Εὐεργέτιδος ιβ' αἰ. σ. 516), οὔ τε ὅλα ὁρίζουν τὸν Μεγάλο Κανόνα (χφ. Σινὰ 1096 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 164v (Dmitrievskij τ. 3 σσ. 58-59), τυπικὰ Εὐεργέτιδος σ. 516, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σσ. 205-207, Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 σσ. 174-175, Μήλι τοῦ ἔτους 1292 (Dmitrievskij τ. 1 σσ. 874-876)).

Ὁ Μεγάλος Κανόνας στὴν α' ἑβδομάδα πρέπει νὰ εἰσήχθη τὸν ιβ' αἰ. ἀπὸ τὰ χφφ. ΤΑΣ.
 
Last edited:

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
Τα τροπάρια "Την ημέραν διελθών...'' σε τι ήχο ψάλλονται;
 

Diogenes

Νέο μέλος
Στο επισυναπτ. αρχείο «Μέγα απόδειπνο.pdf» γράφει στην σελ. 34:
Τὴν ἡμέραν διελθῶν...ψάλλονται (σὲ ἦχο β’ εἱρμολογικό, ὑποθέτω, ὅπως καὶ τὸ προηγηθὲν Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός...).
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ «Μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός...» ψάλλεται σὲ ἦχο β'
(χφ. Paris. gr. 22 ψαλτήριο τοῦ ἔτους 1126 φ. 231r)

δὶς ἄνευ στίχων καὶ ὁμοίως δὶς ὁλόκληρο εἰς τὰ Δόξα..., Καὶ νῦν..., στὸ τέλος δέ: ῞Οτι μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός
(Ὡρολόγιον ἐκδ. 1509, 1520, 1757 καὶ Πανθέκτη ἔκδ. 1817 τ. 1 σ. 104).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Στὴν στουδιτικὴ παράδοση «ὁ προεστώς, εἴτε ἄλλος ὁ προτραπείς, ἄρχεται μετὰ φωνῆς καὶ ἤχου καὶ μέλους· Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός. Καὶ ψάλλουσιν αὐτὸ σχολαίως οἱ δύο χοροὶ ἀμοιβαδόν»

(τυπικὰ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 206, Μήλι τοῦ ἔτους 1292 (Dmitrievskij τ. 1 σ. 874), ὁμοίως χφ. Σινὰ 893 ὡρολόγιο τοῦ ἔτους 1382 φ. 114v).

Ὁ ποιμένας βεβαιώνει καὶ ἐπιστηρίζει ὅλη τὴν ἀδελφότητα «ἐμμένειν ἐν τῇ πίστει» (Πρ. ιδ’ 22), παρὰ τὶς δυσκολίες.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Κατὰ τὴν ἀρχαία τάξη, μετὰ τὸν 90ο ψαλμὸ ψάλλεται καὶ ὁ 120ος:

Ἦρα τοὺς ὀφθαλμούς μου εἰς τὰ ὄρη, ὅθεν ἥξει ἡ βοήθειά μου.
ἡ βοήθειά μου παρὰ Κυρίου τοῦ ποιήσαντος τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν.
μὴ δῴης εἰς σάλον τὸν πόδα σου, μηδὲ νυστάξῃ ὁ φυλάσσων σε.
ἰδοὺ οὐ νυστάξει οὐδὲ ὑπνώσει ὁ φυλάσσων τὸν ᾿Ισραήλ.
Κύριος φυλάξει σε, Κύριος σκέπη σοι ἐπὶ χεῖρα δεξιάν σου·
ἡμέρας ὁ ἥλιος οὐ συγκαύσει σε, οὐδὲ ἡ σελήνη τὴν νύκτα.
Κύριος φυλάξει σε ἀπὸ παντὸς κακοῦ, φυλάξει τὴν ψυχήν σου ὁ Κύριος.
Κύριος φυλάξει τὴν εἴσοδόν σου καὶ τὴν ἔξοδόν σου ἀπὸ τοῦ νῦν καὶ ἕως τοῦ αἰῶνος.


(χφφ. ὡρολόγια Sinai Chest I n° 58 ὡρολόγιο θ’ αἰ. φ. 4v, Erlangen A 2 τοῦ ἔτους 1025 φ. 52r, Vat. gr. 1966 ια’ αἰ. φ. 183v, Corpus Christi College 480 ιβ’ αἰ. φ. 286r).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Τελεῖται στὸν ἐσωνάρθηκα

(ΤΕ σ. 512, D ΙΙΙ σ. 529, Σ8 φφ. 167v, 176r, Σ στ. 620BC, ΤΑΣ κεφ. μ’),


ἐκτὸς ἄν ἕπεται ἡμέρα μὲ Ἀλληλούια[1] (γιὰ τὶς μετάνοιες· βλ. ὧρες). Ἡ βασιλικὴ πύλη πρὸς τὸν κυρίως ναὸ παραμένη κλειστή

(ΤΓΡ σ. 136, Ἁγιορειτικὸν τυπικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας 1995 σ. 35)

προσδιορίζοντας τὴ σύναξη.

Ὁ ἱερεὺς δὲν εἰσέρχεται στὸ ἅγιο βῆμα

(ΠΝ φ. 178r, ΤΓΡ σ. 766).


Ἄν προβλέπεται Εὐαγγέλιο, βρίσκεται ἐξ ἀρχῆς σὲ δισκέλιο.


Δὲν θυμιάζει ὁ ἱερεύς.





[1] Ἐκτὸς Σαββάτου.


 

Attachments

  • Μέγα ἀπόδειπνο.docx
    94.7 KB · Views: 41

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ «Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεὸς...»[1] ψάλλεται σὲ ἦχο β'

(χφ. Paris. gr. 22 ψαλτήριο τοῦ ἔτους 1126 φ. 231r· πλ. β’ ἔχουν τὰ χφφ. ὡρολόγια Σινὰ 900 ιε’ αἰ. φ. 104r, RGB 270.I 41 ιστ’ αἰ. φ. 162v, Ὡρολόγιον Κρυπτοφέῤῥης 1950 σ. 159)

δὶς ἄνευ στίχων[2] στὴν ἀρχὴ καί, μετὰ τὰ Δόξα..., Καὶ νῦν..., τρὶς ὁλόκληρο

(χφφ. ὡρολόγια Sinai Chest I n° 58 θ’ αἰ. φ. 2v, Τορίνου Taurinensis B. VII. 30 τέλη θ’ αἰ. φ. XΙVr, Erlangen A 2 τοῦ ἔτους 1025 φ. 53r, Houghton 3 τοῦ ἔτους 1105 φ. 254v, Paris. gr. 22 τοῦ ἔτους 1126 φ. 232v, Vat. gr. 1864 ιβ’ αἰ. φ. 282v, Corpus Christi College 480 ιβ’ αἰ. φ. 287r, Σινὰ 865 ιβ’ αἰ. φ. 143v, Βritish Library Additional 31214 ιβ’ αἰ. φ. 166v, Paris. gr. 329 α’ ἥμισυ ιγ’ αἰ. σ. 75, Σινὰ 62 ιγ’ αἰ. φ. 178r, Barocci 21 μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1240-1325 φ. 238r, Τ. Σταυροῦ 53 ιγ’-ιδ’ αἰ. φ. 74r, Σινὰ 903 ιγ’-ιδ’ αἰ. φ. 13r, Λειμῶνος 95 τοῦ ἔτους 1368/9 φ. 154r, Paris. gr. 263 ιδ’ αἰ. φ. 180r, Σινὰ 907 ιδ’ αἰ. φ. 90r, Paris. gr. 12 τοῦ ἔτους 1419 φ. 271v, Biblioteka Uniwersytecka R 492 τοῦ ἔτους 1452 φ. 102v, Walters Art Museum W. 534 μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1440-1460 φ. 172r, Σινὰ 877 τοῦ ἔτους 1467 φ. 101v, Pal. gr. 265 τοῦ ἔτους 1476 φ. 118v, Barb. gr. 307 ιε’ αἰ. φ. 300v, Σινὰ 892 τοῦ ἔτους 1502 φ. 50v, Ῥουσάνου 38 τοῦ ἔτους 1530 φ. 92r, τυπικὸ Μεσσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 206, Dmitrievskij τ. 1 σ. 874).





[1] Ὁ πιστός, χωρὶς ἠλεκτρικὸ φῶς μέχρι τὰ μέσα τοῦ κ’ αἰ., φοβᾶται καί, μέχρι νὰ χωνέψει, προσεύχεται γιὰ τοὺς κινδύνους τοῦ σκοταδιοῦ ποὺ κυριαρχεῖ. Λέγει τὸ «Πιστεύω» καὶ τὸ «Κύριε τῶν δυνάμεων» λύτρωσέ μας «ἀπὸ φόβου νυκτερινοῦ, ἀπὸ βέλους πετομένου ἡμέρας, ἀπὸ πράγματος ἐν σκότει διαπορευομένου» (ψ. 90, 5-6), ἀπὸ κακοποιούς, ἐπιδρομεῖς, δαίμονες, «τοὺς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου» (Ἐφ. στ’ 12), «ὅτι μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός» (Ἡσ. η’ 8).
[2] χφφ. Μ. Λαύρας Γ-5 ΤΑΣ ιβ’ αἰ. φ. 116r, Σινὰ 1094 ΤΑΣ ιβ’ αἰ. φ. 76v, Σινὰ 1097 τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 35r, χφφ. ὡρολόγια Τ. Σταυροῦ 103 ιε’ αἰ. φ. 95r, Σινὰ 2036 ιε’ αἰ. φ. 150r, Barocci 1 ιε’ αἰ. φ. 113r, Σινὰ 892 τοῦ ἔτους 1502 φ. 49v, Σινὰ 871 ιστ’ αἰ. φ. 240r, RGB 270.I 41 ιστ’ αἰ. φ. 162v, Ὡρολόγιον 1509, 1520, 1604, Dmitrievskij τ. 3 σ. 609.
 

Καλογιάννης Νέστορας

ᾌσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπ
Υπόψη ότι μεταξύ των παλαιοπίστων της Ρωσίας υπάρχει και το Μεσαίο Απόδειπνο, τελούμενο σε παραμονές εορτών, Σάββατο βράδυ κλπ.
Έχουμε κάποια τυπική διάταξη προκειμένου να λάβουμε μια ποιο σχετική γνώση γύρω από την ακολουθία του Μεσαίου Αποδείπνου;;;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Έχουμε κάποια τυπική διάταξη προκειμένου να λάβουμε μια ποιο σχετική γνώση γύρω από την ακολουθία του Μεσαίου Αποδείπνου;;;
Ναι βέβαια.
Ευλογία ιερέως,Βασιλεύ ουράνιε, Τρισάγιον κλπ. Κύριε ελέησον (ιβ΄). Δόξα και νυν. Δεύτε προσκυνήσωμεν (τρις). Ψαλμός 90ος. Δόξα... Καὶ νῦν... Ἀλληλούϊα, Ἀλληλούϊα, Ἀλληλούϊα. Δόξα σοι ὁ Θεός, (γ'), Κύριε, ἐλέησον (γ') Δόξα... Καὶ νῦν.. Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός... Τὴν ἡμέραν διελθών και τα εφεξής δύο τροπάρια.
Ἡ ἀσώματος φύσις, Πιστεύω, Παναγία Δέσποινα Θεοτόκε κλπ Εἶτα, Τρισάγιον, Δόξα... Καὶ νῦν... Παναγία Τριάς, Κύριε, ἐλέησον (γ'), Δόξα... Καὶ νῦν... Πάτερ ἡμῶν... Ὅτι σοῦ ἐστιν... Τροπάριον του Αγίου της ημέρας. Δόξα και νυν Θεοτοκίον ή Σταυροθεοτοκίον.
Τὸ Κύριε, ἐλέησον (μ') Δόξα... Καὶ νῦν... Τὴν τιμιωτέραν... Ἐν ὀνόματι Κυρίου, εὐλόγησον, Πάτερ. ὁ Ἱερεὺς Δι' εὐχῶν τῶν ἁγίων Πατέρων ἡμῶν... Εἶτα τὴν ἑπομένην Εὐχὴν τοῦ Μεγάλου Βασιλείου Κύριε, Κύριε, ὁ ῥυσάμενος ἡμᾶς...
Δεῦτε, προσκυνήσωμεν... (ἐκ γ'), ψαλμοί Ν, ΞΘ και ΡΜΒ, Δοξολογία και Κανών ικετήριος προς τη Θεοτόκο.
'Αξιον εστι, Τρισάγιον, Τροπάρια της ημέρας και εν συνεχεία η Ακολουθία συνεχίζει και τελειώνει όπως το Μικρό Απόδειπνο.
 
Top