Βάπτισμα και αεροβάπτισμα - Προβληματισμοί με αφορμή το "Σχηματολόγιον", ήτοι Ευχολόγιον Β' της Ι.Μ.Σίμωνος Πέτρας

billion

Active member
Πρόσφατα ήλθε στα χέρια μου το Σχηματολόγιον της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας. Περιλαμβάνει τις ακολουθίες Βαπτίσεως και της Μοναχικής κουράς με τα επακολουθούμενά τους. Τέλος περιλαμβάνει τις ευχές της Γονυκλισίας της Πεντηκοστής.

Αν κάνουμε μια δημοσκόπηση στους ιερείς για το ποιες θεωρούν ως τις πιο δύσκολες ποιμαντικά ακολουθίες έχω την εντύπωση ότι η πλειοψηφία θα απαντήσει τις νεκρώσιμες ακολουθίες νέων ανθρώπων και γενικότερα τους αιφνίδιους θανάτους και μετά τις βαπτίσεις.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ακολουθίας του βαπτίσματος έγκειται στο γεγονός ότι προσαρμόζουμε μια ακολουθία η οποία είναι φτιαγμένη για ενήλικες σε βρέφη ή ακόμα χειρότερα σε νήπια. Γι’ αυτό και γίνονται τα γνωστά μπρος-πίσω στην ακολουθία για να μπορέσει η ακολουθία να γίνει πρακτικά υποφερτή.

Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα της ακολουθίας είναι η τελείως ακατήχητη αντίληψη του κόσμου για το μυστήριο, ξεκινώντας από τους γονείς, επεκτείνεται στον/στους ανάδοχο/αναδόχους και απλώνεται στους προσκεκλημένους. Πολύ δύσκολα «ξεριζώνεται» από το μυαλό του ακατήχητου κόσμου ο λεγόμενος «στολισμός» ο οποίος κάτι το παντελώς άσχετο και εμπορικό σε σχέση με το μυστήριο. Στη συνέχεια, ακολουθεί και το απαραίτητο «traditional greek» τραπέζι που όπως και στον γάμο, έτσι και στη βάπτιση σε μικρότερη όμως κλίμακα, το κόστος του αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για την τέλεση του μυστηρίου σε μικρό διάστημα από την γέννηση του παιδιού, με αποτέλεσμα το παιδί να μεγαλώνει και να βαπτίζεται σε ηλικία του 1 ετούς ή και μεγαλύτερη. Αυτό με τη σειρά του, έχει ως επακόλουθο τον μεγάλο κίνδυνο να πεθάνει αβάπτιστο ένα παιδί αφού μετατίθεται αργότερα η βάπτιση, αλλά και όταν βαπτιστεί το νήπιο πλέον, να γίνει δύσκολη η βάπτισή του αφού το παιδί είναι μεγάλο σε βάρος αλλά και πιο ανεπτυγμένο διανοητικά με αποτέλεσμα να αισθάνεται πιο αμήχανα και να μην είναι συνεργάσιμο κατά την βάπτιση. Στα παραπάνω, προστίθεται και η αψυχολόγητη συμπεριφορά του οικογενειακού περιβάλλοντος και των φωτογράφων η οποία συμπεριφορά κάνει τα πράγματα δυσκολότερα.

Μία κατηγορία από μόνη της είναι η περίπτωση όπου η εγκυμοσύνη-γέννα "προέκυψε απρογραμμάτιστα ή επιπόλαια". Και πάλι το θύμα είναι το παιδί, η βάπτιση του οποίου αργεί συνήθως ή θα φτύσει αίμα βιώνοντας μία κόλαση με το πακέτο "Γαμοβάπτιση".

Φυσικά, όλα αυτά δεν μας δίνουν άφεση αλλά μεγαλώνουν την ευθύνη μας και αποτελούν κίνητρο μεγαλύτερης προσπάθειας να κάνουμε το καθήκον μας ως ιερείς. Ευθύνη του ιερέως είναι (και κανενός άλλου) να εμπνεύσει πρώτα στους γονείς και έπειτα στους υπόλοιπους την αλήθεια που βρίσκεται στο μυστήριο απαλλαγμένο από κάθε τι περιττό. Απλό μεν αλλά δεν είναι τόσο εύκολο πάντοτε.

Η πείρα δείχνει ότι η ιδανική ηλικία για να βαπτιστεί ένα βρέφος είναι η ηλικία ανάμεσα 2-9 μηνών.

Θεωρώ πρακτικά δύσκολη την εφαρμογή της απολούσεως την 8η ημέρα σε βρέφη, νήπια και παιδιά λόγω των σημερινών συνθηκών ένδυσης και θερμοκρασίας δηλαδή των ακατάλληλων συνθετικών ρούχων, εσώρουχων κλπ αλλά και της αύξησης της υγρασίας στη χώρα μας ακόμη και σε χειμερινή περίοδο. Η αυξημένη υγρασία προκαλεί έντονο αίσθημα δυσφορίας στις μικρές ηλικίες. Υπάρχει και ένα θέμα με τις πάνες που πλέον είναι μίας χρήσεως και δεν πλένονται. Ίσως η οικονομία της εκκλησίας που μεταφέρει την απόλουση την 3η ημέρα να είναι πιο πρακτική. Αλλά και πάλι αυτό αποτελεί μια προσωπική οπτική.

Παίρνοντας αφορμή από την όμορφη και πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση της Ι.Μ.Σίμωνος Πέτρας, νομίζω ότι το «Σχηματολόγιον», χωρίς να θέλω να μειώσω τη γενικότερη αξία και πολύτιμη δουλειά που έχει γίνει – αυτό θα ήταν άδικο – έχει ένα συγκεκριμένο μεγάλο δογματικό λάθος κατά την προσωπική μου γνώμη στο οποίο θα ήθελα να σταθούμε. Γράφει: «Διάταξις περί βαπτίσματος εν κινδύνω θανάτου»,…,«ο βαπτίζων, υψών το βρέφος λέγει: Βαπτίζεται ο/η δούλος/δούλη του Θεού (δεῖνα) εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, αμήν. (Εκ τρίτου).

Αυτό το «εκ τρίτου» με προβληματίζει ιδιαίτερα και το αισθάνομαι ως λάθος διότι δεν βαπτιζόμαστε 3 φορές αλλά μία φορά κάνοντας επίκληση στα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Άλλο η τριπλή κατάδυση και άλλο η επανάληψη των ίδιων λόγων τρις. Στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Βαπτίσεως (το οποίο είναι και το α’ εωθινό) μας υποδεικνύεται από τον ίδιο τον Κύριο πως οφείλει να γίνει το βάπτισμα: «Πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν». (Μτθ 28, 19-20). Ειδάλλως, έρχεται σε αντίθεση με τον ιερό κανόνα ΜΘ’ των Αγίων Αποστόλων ο οποίος λέει: «Εἴ τις ἐπίσκοπος, ἢ πρεσβύτερος, κατὰ τὴν τοῦ Κυρίου διάταξιν μὴ βαπτίσῃ εἰς Πατέρα καὶ Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα, ἀλλ᾿ εἰς τρεῖς ἄναρχους, ἢ εἰς τρεῖς υἱούς, ἢ εἰς τρεῖς παρακλήτους, καθαιρείσθω». Ο κανόνας βέβαια αναφέρεται σε κληρικό, αλλά μου φαίνεται ότι έχει αντίκρυσμα και στον λαϊκό αφού ο τελευταίος τελεί το λεγόμενο αεροβάπτισμα.

Επίσης, δεν αναφέρεται στις διατάξεις ότι το αεροβάπτισμα γίνεται κατ’ ανατολάς, με ύψωση του παιδιού στη φράση «Βαπτίζεται ο δούλος/η δούλη του Θεού (δεῖνα) εις το όνομα του Πατρός (οπότε και γίνεται σταυροειδής ύψωση του παιδιού όπως στον σαραντισμό), και του Υιού (ξανά σταυροειδής ύψωση του παιδιού) και του Αγίου Πνεύματος, Αμήν (ξανά σταυροειδής ύψωση του παιδιού). Δεν ισχύουν αυτά; Μήπως κάνω εγώ λάθος;

Στη συνέχεια, αναφέρει το βιβλίο: «Και ευθύς, ει πάρεστιν ιερεύς, χρίει αυτό τω αγίω μύρω, λέγων˙ Σφραγίς δωρεάς πνεύματος αγίου, αμήν». Αυτό το συναντάω για πρώτη φορά σε αεροβάπτισμα. Είναι γνωστό ότι κατά την βάπτιση τελούνται δύο μυστήρια: το Βάπτισμα το οποίο μας καθαρίζει από τις αμαρτίες, και το Χρίσμα το οποίο αναγεννά τον άνθρωπο, τον σφραγίζει, τον πληρώνει και τον κοσμεί με το Άγιο Πνεύμα και κατ’ επέκταση με τα χαρίσματά του, όντας ο άνθρωπος καθαρός και κενός από το προηγηθέν βάπτισμα ώστε να καταστεί καινός. Ποια είναι η γνώμη σας; Και πώς ακριβώς γίνεται αυτό πρακτικά; Δεν θα πρέπει μετά να σκουπιστεί με ειδική πετσέτα η οποία θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε ή να καεί ή να πλυθεί με ειδικό τρόπο όπως πλένονται τα ιερά καλύμματα; Και αν πραγματικά τελεστεί το Χρίσμα, θα πρέπει – άμα ζήσει το παιδί και βαπτιστεί κανονικά – να το ξέρει ο ιερέας ώστε να μην ξανακάνει το Χρίσμα.

Κατά τα άλλα, ενδιαφέρον στο βιβλίο έχουν κάποιες ανέκδοτες ευχές που αφορούν τη γέννηση, την αποβολή, την βάπτιση, τα μοναχικά σχήματα και την γενικότερη εκκλησιαστική διακονία εκτός ευχολογίου ενώ ιδιαίτερη εντύπωση μου έκαναν τα όμορφα λόγια του ιερέως κατά την επίδοση της λαμπάδας στον νεοφώτιστο.

Ξεκαθαρίζω πως όλα τα παραπάνω λέγονται καλοπροαίρετα για την αποφυγή σημαντικών λαθών (αν όντως είναι λάθη) και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν κακόβουλη κριτική μηδενισμού της γενικότερης δουλειάς η οποία είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετική και απολαμβάνει μεγάλης αποδοχής.
 

Attachments

  • 20200325201149086.pdf
    171.2 KB · Views: 62
Μερικές ερωτήσεις αδαούς:

1. «ει πάρεστιν ιερεύς, χρίει αυτό τω αγίω μύρω»: Γιατί δεν τελεί το Βάπτισμα ο παρών ιερεύς (απλά και απέριττα) και περιμένει να γίνει από λαϊκό το αεροβάπτισμα για να τελέσει το Χρίσμα;
2. Μπορεί να βαπτισθεί ξανά άνθρωπος που έχει δεχθεί κανονικώς το Χρίσμα; Μπορεί δηλαδή να προηγηθεί το Χρίσμα του Βαπτίσματος;
3. Σε περίπτωση μεγάλης ανάγκης γιατί να γίνει αεροβάπτισμα χωρίς την χρήση ύδατος, όπερ βασικό στοιχείο του βαπτίσματος; Μου φαίνεται σαν να τελούμε την Θεία Ευχαριστία με κάτι άλλο ενώ έχουμε κρασί;

Συγχωρέστε μου την εμπλοκή στο θέμα , αν και αδαής.
 

billion

Active member
κ. Καραογλάν, και εμείς αδαείς είμαστε και χαιρόμαστε για την εμπλοκή σας.

Μόνο καλό μπορεί να προσφέρει η καλοπροαίρετη συζήτηση.

1. Για το πρώτο θέμα, οι σκέψεις μου λένε τα εξής: το αεροβάπτισμα είναι μία λύση εξαιρετικής ανάγκης ώστε να μην πεθάνει κάποιος αβάπτιστος. Οι διατάξεις του βιβλίου μιλάνε πρώτα για την περίπτωση όπου δεν είναι άμεσα διαθέσιμος κάποιος ιερέας, οπότε επιστρατεύεται κάποιος λαϊκός.
Σε δεύτερο χρόνο, εννοείται ότι αν υπάρχει ιερέας διαθέσιμος εκείνος τελεί το αεροβάπτισμα.
Τελείται αεροβάπτισμα όταν δεν υπάρχει χρόνος για να τελεστεί το κανονικό βάπτισμα ή όταν υπάρχει φαρμακευτική ή/και μηχανική υποστήριξη που δεν επιτρέπει την κανονική τέλεση της βαπτίσεως έστω και απλά και απέριττα.

2. Αυτή η απορία σας είναι πολύ εύλογη και εύστοχη και σας ευχαριστώ που την μοιράζεστε. Δεν έχω απάντηση. Γενικώς όπως ανέφερα και στο παραπάνω μήνυμα δεν έχω ξανασυναντήσει τέτοια οδηγία. Γι' αυτό και την δημοσιεύω μήπως κάποιος έχει κάτι να πει. Αναμένουμε!

3. Την τρίτη ερώτηση με συγχωρείτε αλλά δεν την καταλαβαίνω. Τί ακριβώς εννοείτε; Πώς θα γίνει αεροβάπτισμα με νερό;
 
Να θέσω ένα ευρύτερο ερώτημα:

Εφ΄ όσον διαθέτουμε Μεγάλο ή απλό Αγιασμό ή έστω νερό (κατά την διάταξη το βρέφος «δει μόνον αποπλυθήναι και ευθύς βαπτισθήναι») γιατί είτε ο Ιερέας (ο οποίος θα μπορούσε να φέρει μαζί του Μεγάλο Αγιασμό , αν δεν υπάρχει στο σπίτι και όχι μόνο το Άγιον Μύρον) είτε ο λαϊκός εν ανάγκη δεν ραίνει το κινδυνεύον βρέφος με τον αγιασμό ή το απλό ύδωρ λέγοντας «Βαπτίζεται…..» και γίνεται αεροβάπτισμα;
Γιατί , δηλαδή, δεν χρησιμοποιούμε Ύδωρ (=συστατικό στοιχείο του μυστηρίου του Βαπτίσματος ) και αεροβαπτίζουμε;
Γιατί τελικά κάνουμε αεροβάπτισμα ενώ υπάρχει ύδωρ;
Πως επικράτησε η παράδοση να χρησιμοποιούμε (εκτός Σαχάρας) αέρα για βάπτισμα και όχι ύδωρ;

«ὡς δὲ ἐπορεύοντο κατὰ τὴν ὁδόν, ἦλθον ἐπί τι ὕδωρ, καί φησιν ὁ εὐνοῦχος· ἰδοὺ ὕδωρ· τί κωλύει με βαπτισθῆναι;»
 

billion

Active member
Με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε ότι ο Μέγας Αγιασμός είναι ότι πιο κοντά υπάρχει στη Βάπτιση.

Άρα από αυτή την οπτική κ. Καραογλάν, ίσως έχετε δίκαιο. Θα ήταν ορθότερο, σε περίπτωση αεροβαπτίσματος, εφόσον όπως λέει και ο κ. Μανόλης υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος, να χρησιμοποιηθεί πρώτα ο Μέγας Αγιασμός και μετά το Χρίσμα με προσεκτικό τρόπο.

Όμως παραμένει αναπάντητο το τι θα γίνει μετά όμως. Ενδεχομένως, η απάντηση να επηρεάζει τα παραπάνω. Αν ζήσει το παιδί, ο ιερέας θα τα επαναλάβει όλα; Και Βάπτισμα και Χρίσμα; Μήπως γι' αυτό δεν χρησιμοποιείται νερό στο αεροβάπτισμα; Και μήπως τελικά δεν πρέπει να γίνει ούτε Χρίσμα; Μήπως εντέλει το αεροβάπτισμα είναι ένα πρώτο, ανεπίσημο ως προς τα βασικά στοιχεία, ωστόσο καθόλα έγκυρο όμως μυστήριο, το οποίο ολοκληρώνεται ως προς τα τελετουργικά του στοιχεία στην κανονική βάπτιση;
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Έχω συναντήσει διάφορες τακτικές και αντιλήψεις σχετικά με το αεροβαπτισμα. Το πιο αβασιμο, και λαθος κατά τη γνώμη μου, είναι να κοινωναει το βρέφος χωρίς να έχει προηγηθεί το χρίσμα. Μάλιστα όταν το είπα στο ιερέα μου είπε πως αρκεί το βάπτισμα. Διαισθανθηκα όμως ότι δεν το είχε πολυψαξει και έπραξε αυτοβούλως.
Νομίζω πως σε διάφορα τέτοια λεπτά ζητήματα (όπως και το τι περιέχει το βάπτισμα αργότερα) ο κάθ ύλην αρμόδιος είναι ο επίσκοπος και κάθε ιερέας πρέπει να πράττει κατά τις οδηγίες του, ακόμη και αν δεν τον αναπαυουν πλήρως.
Έχω ακούσει και για αεροβαπτισμα ενήλικης, λόγω πολύ μεγάλων δυσκολιών, που επίσης με προβλημάτισε
 
Μήπως εντέλει το αεροβάπτισμα είναι ένα πρώτο, ανεπίσημο ως προς τα βασικά στοιχεία, ωστόσο καθόλα έγκυρο όμως μυστήριο

Αν πρόκειται για ένα καθ΄ όλα έγκυρο μυστήριο , γιατί να επαναληφθεί αν το παιδί ζήσει;

Φαίνεται ότι στην περίπτωση που το βρέφος πεθάνει θεωρείται κατ΄οικονομίαν βαπτισμένο. Σε περίπτωση , όμως, που ζήσει αίρεται η οικονομία και τελείται εξ αρχής το μυστήριο, διότι το προηγηθέν αεροβάπτισμα θεωρείται τουλάχιστον ατελές, αν μη ανυπόστατο. Περίεργη εξακολουθεί κατά τη γνώμη μου να θεωρείται η τέλεσις χρίσματος από παρόντα Ιερέα, πράγμα που εμπλέκει περισσότερο τα πράγματα σε περίπτωση επανάληψης του Βαπτίσματος.

Βασική για το θέμα θα ήταν μια αναδρομή στις λειτουργικές και κανονικές πηγές. Κατά πόσο δηλαδή προβλέπεται το αεροβάπτισμα από την καταγεγραμμένη λειτουργική μας παράδοση όσο και από τους κανόνες της Εκκλησίας ή πρόκειται περί ισχυράς λαϊκής παράδοσης σιωπηρώς και κατ΄άκραν οικονομίαν γενομένης ανεκτής από την Εκκλησία. Αυτό που με ξενίζει είναι η περιφρόνηση του ύδατος σε ένα τέτοιο κατ΄οικονομία βάπτισμα και γι΄αυτό μίλησα για λαϊκή λειτουργική παράδοση.

Αλήθεια, τι γίνεται εάν ο κινδυνεύων είναι ενήλιξ; Τον σηκώνουμε και τον αεροβαπτίζουμε και αυτόν χωρίς την χρίση ύδατος;

Οι αρμοδιότεροι έχουν τον λόγο.
 
Δεν είχα δει το προηγούμενο μήνυμα (8) με την παραπομπή από τον Φουντούλη, όταν έστειλα το δικό μου (9).
Νομίζω ότι μετά από αυτό το τοπίο ξεκαθαρίστηκε.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... Το πιο αβάσιμο, και λάθος κατά τη γνώμη μου, είναι να κοινωνάει το βρέφος χωρίς να έχει προηγηθεί το χρίσμα.
Σέ ποιά περιοχή τῆς Ἑλλάδος δέν χρίουν οὐδόλως τά βαπτιζόμενα;;;;;;;;;;;; :eek:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Βιβλιογραφικῶς δόξα τῷ Θεῷ στό Ψ ἀπό τοῦ 2009 ἔχουμε «Λειτουργική-Τελετουργική» π. Κων/νου Παπαγιάννη. Δεῖτε σελ. 163.
Πιό ἀναλυτικά, ἀλλά τά ἴδια καί στήν ἔκδοση τοῦ 1973, σελ. 324/325.
Ἐκεῖ μνημονεύει καί τό Εὐχολόγιον τὸ Μέγα, ἔκδοσις Μ. Σαλιβέρου πού δόξα τῷ Θεῷ μέ τίς ἐνέργειες τοῦ Μανόλη Θεοδωράκη ἔχουμε στό Ψ.
Ὁ π. Κ. Παπαγιάννης παραπέμπει σελ. 513, ἀλλά ἀφορᾶ στήν ἔκδοση τοῦ 1927. Στή σάρωση τοῦ Μανόλη τό βλέπετε στή σελ. 521 κ.ἑ..

Ἐπίσης ἀνέγνωσα Τελετουργική : συμβολή στην ιστορία της χριστιανικής λατρείας / Γεωργίου Θ. Βεργώτη σελ. 137.

Ἀπό τά Πανελλήνια Λειτουργικά Συμπόσια τό Α΄ ἦταν ἀφιερωμένο στό Βάπτισμα, ἀλλά δέν ἔγινε ἀναφορά.
 

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης

Attachments

  • Α' Λειτουργικό Συμπόσιο.pdf
    11.9 MB · Views: 73

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Σέ ποιά περιοχή τῆς Ἑλλάδος δέν χρίουν οὐδόλως τά βαπτιζόμενα;;;;;;;;;;;; :eek:
Τι εννοείτε, πάτερ;
Όντως υπάρχει περιοχή που δεν τελείται το χρίσμα;
 

Diogenes

Νέο μέλος
Αντιγραφές δικές μου:

ΧΦ. ΣΙΝΑ 994 (εὐχολόγιο ιδ’ αἰ. φφ. 214r-216r):
«Εὐχὴ εἰς ἀποθνήσκον νήπιον ἔχουσα τὸ προοἵμιον πάνη σύντομον· τῶν ἁγίων βαπτισμάτων·
Τοῦ κυρίου δεηθῶμεν:- Εὐχὴ
Κύριε ὁ θεὸς ὁ παντοκράτωρ· ὁ πάσης κτίσεως δημιουργὸς· ὁρατῆς καὶ ἀοράτου· ὁ ποιήσας τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν· τὴν θάλασσαν καὶ πάντα τὰ ἐναυτοῖς. ὁ συναγαγῶν τὰ ὕδατα εἰς συναγωνὴν μίαν. ὁ κλίσας/κλύσας τὴν ἄβυσσον καὶ σφραγισάμενος αὐτὴν τῶ φοβερῶ καὶ ἐνδόξω ὁνόματί σου· ὁ μετεωρίσας τὰ ὕδατα τὰ ὑπὲρ ἄνω τὸν οὐρανὸν· σὺ ἐστερέωσας τὴν γῆν ἐπὶ τῶν ὑδάτων. σὺ ἐκραταίωσας ἐν τῇ δυνάμει σου τὴν θάλασσαν. σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τοῦ ὕδατος. σὺ φοβερὸς εἶ καὶ τίς ἀντιστήσεταί σοι ( ; )· ἔπιδε κύριε επὶ τὴν κτίσιν σου ταύτην καὶ τοῦτο τὸ ὕδωρ. καὶ δὸς αὐτῶ τὴν χάριν τῆς ἀπολυτρώσεως. τὴν εὐλογίαν τοῦ ἰορδάνου, ποίησον αὐτῷ ἀφθαρσίας πηγήν¿ ἁγιασμοῦ δῶρον· ἁμαρτιμάτων λυτήριον. νοσημάτων ἀλεξητήριον· δαίμοσιν ὁλεθρίον. ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον· ἀγγελικῆς ἰσχύος πεπληρωμένον· φυγέτωσαν ἀπ’ αὐτοῦ οἱ ἐπιβουλεύοντες τὸ πλάσματί σου· ὅτι τὸ ὄνομά σου κύριε ἐπεκαλεσάμην. τὸ θαυμαστὸν καὶ ἔνδοξον. καὶ φοβερὸν τοῖς ὑπεναντίοις:-
Καὶ εὐθέως βάλλει ἔλαιον εἰς τὸ ὕδωρ
Εἶτα βαπτίζετε ὁ δούλος τοῦ Θεοῦ· οδ΄ (ὁ δεῖνα)
Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ πατρὸς καὶ τοῦ υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου πνεύματος καὶ στολίζη αὐτὸ καὶ ἀλήφει τὸ ἅγιον μῦρον. καὶ λέγει ὅσει εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε Χριστὸν ἐνεδύσασθαι ἀλληλούια:- »



ΕΥΧΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟΥ GOAR (ἔτ. 1730, σελ. 303):
«Cum prolixum sit satis & otium requirat plurimum Baptismi solemniter administrati officium, non immerito requirat aliquis, quo pacto premente necessitate vel morbo, Sacramentum istud Graeci conferant? Eximit praesens dubium Georgii Coresii Chiensis ad me MS missum, in quo contracta baptismi solemnitas legitur hujusmodi.
Εὐχὴ εἰς ἀποθνῆσκον νήπιον ἔχουσα τὸ προοίμιον πάμπαν σύντομον τῶν ἁγίων βαπτισμάτων, καὶ εὐλογητόν. λέγει δὲ ὁ Ιερεὺς. Εύλογημένη ἠ βασιλεία τοῦ Πατρός. μετέπειτα. Τρισάγιον Παναγία Τριάς. Πάτερ ἡμῶν. Οτι σοῦ ἔστιν, Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν.
Κύριε ὁ Θεὸς ὁ παντοκράτωρ, ὁ πάσης κτίσεως ὁρατῆς τε, καὶ ἀοράτου πλάστης, ὁ ποιήσας τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν, καὶ τὴν θάλασσαν καὶ πάντα τὰ ἐν αὐτοῖς, ὁ συνάγων τὰ ὕδατα εἰς συναγωνὴν μίαν, ὁ κλείσας τὴν ἄβυσσον καὶ σφραγισάμενος αὐτὴν τῷ φοβερῷ, καὶ ἐνδόξῳ ὀνόματί σου, ὁ μετεωρίσας τὰ ὕδατα τὰ ὑπεράνω τῶν οὐρανῶν. σὺ ἐστερέωσας τὴν γῆν ἐπὶ τῶν ὑδάτων, σὺ ἐκραταίωσας ἐν τῇ δυνάμει σου τὴν θάλασσαν, σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τῶν ὑδάτων, σὺ φοβερὸς εἶ, καὶ τὶς ἀντιστήσεταί σοι; ἔπιδε Κύριε επὶ τὴν κτίσιν σου ταύτην, καὶ ἐπὶ τὸ ὕδωρ τοῦτο· καὶ δὸς αὐτῷ τὴν χάριν τῆς ἀπολυτρώσεως, τὴν εὐλογίαν τοῦ Ιορδάνου, ποίησον αὐτὸ ἀφθαρσίας πηγὴν, ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήριον, δαίμοσιν ὀλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον, ἀγγελικῆς ἰσχύος πεπληρωμένον. φυγέτωσαν ἀπ’ αὐτοῦ οἱ ἐπιβουλεύοντες τῷ πλάσματί σου· ὅτι τὸ ὄνομά σου Κύριε ἐπεκαλεσάμην, τὸ θαυμαστὸν, καὶ ἔνδοξον, καὶ φοβερὸν τοῖς ὑπεναντίοις.
Καὶ εὐθέως βάλλει ἔλαιον εἰς τὸ ὕδωρ. Εἶτα βαπτίζει λέγων. Βαπτίζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ, καὶ τὰ ἑξῆς.
Καὶ εὐθέως στολίζει αὐτὸν· καὶ ἀλείφει τὸ μῦρον, λέγων· Σφραγὶς δωρεᾶς, καὶ τὰ ἑξῆς.
Καὶ μετέπειτα γυροῖ αὐτὸν κατὰ τὴν τάξιν, ψάλλων. τὸ Οσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε.
Καὶ γίνεται ἀπόλυσις.»



ΕΥΧΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟ ΜΕΓΑ ΣΑΛΙΒΕΡΟΥ (ἔκδ.β΄;, 19;;, σελ. 521-522):
«ΕΥΧΗ
ΕΙΣ ΑΠΟΘΝΗΣΚΟΝ ΝΗΠΙΟΝ (3)
(3): Βλέπε καὶ Κώδικα (Εὐχολόγιον) ἀριθ. 953 (ἔτ. 1536) Μεγ. Λαύρας ἔνθα «Ἀκολουθία εἰς τὰ ἀποθνήσκοντα νήπια πρὸς ὥραν βαπτιζόμενα», καὶ Κώδικα ἀριθ. 12 (ιε΄ αἰῶνος) Μονῆς Βατοπεδίου, ἔνθα «Ἀκολουθία εἰς ἀποθνῆσκον νήπιον». Εἰς τὰς ἐν χρήσει ἐκδόσεις τῆς Βενετίας δὲν εὐρίσκεται ἡ εὐχὴ αὕτη.

Λέγει ὁ Ἱερεύς· Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρὸς κτλ. Μετέπειτα Τρισάγιον Παναγία Τριάς. Πάτερ ἡμῶν· Ὅτι σοῦ ἐστιν.
Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν.
Κύριε ὁ Θεός, ὁ παντοκράτωρ, ὁ πάσης κτίσεως ὁρατῆς τε, καὶ ἀοράτου πλάστης, ὁ ποιήσας τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν καὶ τὴν θάλασσαν καὶ πάντα τὰ ἐν αὐτοῖς, ὁ συνάγων τὰ ὕδατα εἰς συναγωγὴν μίαν, ὁ κλείσας τὴν ἄβυσσον καὶ σφραγισάμενος αὐτὴν τῷ φοβερῷ καὶ ἐνδόξῳ ὀνόματί σου, ὁ μετεωρίσας τὰ ὕδατα τὰ ὑπεράνω τῶν οὐρανῶν: Σὺ ἐστερέωσας τὴν γῆν ἐπὶ τῶν ὑδάτων, σὺ ἐκραταίωσας ἐν τῇ δυνάμει σου τὴν θάλασσαν, σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τῶν ὑδάτων, σὺ φοβερὸς εἶ, καὶ τίς ἀντιστήσεταί σοι; Ἔπιδε, Κύριε, ἐπὶ τὴν κτίσιν σου ταύτην, καὶ ἐπὶ τὸ ὕδωρ τοῦτο· καὶ δὸς αὐτῷ τὴν χάριν τῆς ἀπολυτρώσεως, τὴν εὐλογίαν τοῦ Ἰορδάνου· ποίησον αὐτὸ ἀφθαρσίας πηγήν, ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήριον, δαίμοσιν ὀλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον, ἀγγελικῆς ἰσχύος πεπληρωμένον· φυγέτωσαν ἀπ’ αὐτοῦ οἱ ἐπιβουλεύοντες τῷ πλάσματί σου· ὅτι τὸ ὄνομά σου, Κύριε, ἐπεκαλεσάμην τὸ θαυμαστόν, καὶ ἔνδοξον, καὶ φοβερὸν τοῖς ὑπεναντίοις.
Καὶ εὐθέως βάλλει ἔλαιον εἰς τὸ ὕδωρ. Εἶτα βαπτίζει λέγων.
Βαπτίζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ, καὶ τὰ ἑξῆς.
Καὶ εὐθέως στολίζει αὐτόν· καὶ ἀλήφει τὸ μῦρον, λέγων
Σφραγὶς δωρεᾶς, καὶ τὰ ἑξῆς. Καὶ μετέπειτα γυροῖ αὐτὸν κατὰ τὴν τάξιν, ψάλλων τό· Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε (1).
Καὶ γίνεται (2) Ἀπόλυσις.


(1) Περὶ Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελίου οὐδὲν ἀναφέρεται. Ἀσφαλῶς ὅμως, πρὸ τῆς ἀπολύσεως, γίνεται ἀνάγνωσις τῶν σχετικῶν περικοπῶν, ὡς καὶ ἡ ἀκολουθία τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος ὁρίζει. Πρβλ. σελ. 100.
(2) Πρβλ. Εὐχολόγιον Γκοάρου σελ. 303. »
 
Last edited:

billion

Active member
Σας ευχαριστώ όλους για τις απόψεις και τα επισυναπτόμενα αρχεία.

Αυτές οι αντιγραφές από τα ευχολόγια που έστειλαν πολύ ευγενικά το μέλος "Diogenes" και ο κ. Μανόλης Θεοδωράκης δεν αφορά περίπτωση που η βάπτιση γίνεται σε ναό; Διότι νομίζω ότι σε δωμάτιο κλινικής νοσοκομείου δεν θα είναι τόσο εύκολο να πραγματοποιηθεί η βάπτιση. Δεν λέω αδύνατο αλλά πάντως έχει κάποια πρακτική δυσκολία. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για το νερό και το έλαιο που θα τρέξει, για να πλύνει τα χέρια του ο ιερέας και ο βοηθός που θα κρατήσει το παιδί (λογικά ο γονιός) αλλά και θα πρέπει να έχεις μία άνεση χρόνου τουλάχιστον 15-20 λεπτών για να πραγματοποιηθούν τα της ακολουθίας αν προσθέσουμε και τα αναγνώσματα. Χώρια για τον χρόνο που θα χρειαστεί ο ιερέας να πάρει να απαραίτητα πράγματα και να προσέλθει στο νοσοκομείο.

Μια ακόμη σκέψη: αν όντως πραγματοποιηθούν τα παραπάνω και το παιδί ζήσει, θα πρέπει τότε λογικά να μην γίνει από την αρχή η ακολουθία του βαπτίσματος αλλά να τελεστούν μόνο αυτά που δεν τελέστηκαν δηλαδή οι αφορκισμοί, η τριχοκουρία, η ευλογία ενδυμάτων, η απόλουση, η ευχή "Κύριε ο Θεός ημών, ο εκ του πληρώματος της κολυμβήθρας..." και η επίδοση του Σταυρού. Είναι έτσι ή περιττεύουν;

Και ένα τελευταίο: αν υποθέσουμε ότι όλα γίνουν έτσι, το παιδί αυτό δεν θα έχει ανάδοχο. Υπάρχει κάποιο ουσιαστικό πρόβλημα με αυτό;
 
Top