Διάταξις Αγρυπνίας

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Γιατί όμως το Αγιορείτικον Τυπικόν στην σελ. 88 αναφέρει πως απόλυσις της Θ Ώρας ου γίνεται.
«Περὶ τοῦ τὴν αὐτὴν λειτουργίαν τῶν εὐχῶν πάντοτε καὶ ἐν ταῖς ἐννάταις, καὶ ἐν ταῖς ἑσπέραις ὀφείλειν γίνεσθαι» (ιη’ κανόνας Λαοδικείας περὶ τὸ 363). Ἄρα ἡ θ’ δὲν συνάπτεται στὸν ἑσπερινό. Διαφορετικὰ δὲν ἔχει νόημα ἡ θεσμοθέτηση καὶ τῶν δύο ἀκολουθιῶν. Βλ. καὶ Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ τεῦχος ε’ Ἀκολουθίαι τοῦ νυχθημέρου (σημειώσεις πρὸς χρήσιν τῶν φοιτητῶν) Θεσσαλονίκη 1969 σ. 62.
 

Shota

Παλαιό Μέλος

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὅταν ἡ λιτὴ ἐξέλθει, κλείνεται ἡ βασιλικὴ πύλη πρὸς τὸν κυρίως ναό

(τυπικὸ τοῦ ναοῦ τῆς ᾿Αναστάσεως τοῦ ἔτους 1122 σ. 49, Συμεὼν Θεσσαλονίκης (+1429) P.G. τ. 155 στ. 708A, Dmitrievskij τ. 3 σ. 692, Ἁγιορειτικὸν τυπικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας 1995 σ. 93).

«Ἐγώ εἰμι ἡ θύρα» (Ἰω. ι’ 9). «Kρούετε καὶ ἀνοιγήσεται ὑμῖν» (Ματ. ζ’ 7) οἱ λιτανεύοντες.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μετὰ τὴν εὐχὴ τῆς ἀρτοκλασίας «Εὐλογήσω τὸν Κύριον, ἕως τὸ οὔκ ἐλαττωθήσονται παντὸς ἀγαθοῦ[1], Δόξα, Καὶ νῦν»

(χφφ. Κρατικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ῥωσίας 173.Ι 501 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 130v, ἁγ. Σάβα 312 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1201 φ. 3r, Dmitrievskij 3 σ. 400, χφφ. Πρωτάτου 72 ΤΑΣ ιγ’ αἰ. φ. 21v, Σινὰ 1101 Σιναϊτικὸ τυπικὸ τοῦ ἔτους 1311 φ. 18r, Ῥουσάνου 36 ΤΑΣ α’ ἥμισυ ιδ’ αἰ. φ. 4v, Ῥουσάνου 34 ΤΑΣ μέσα ιδ’ αἰ. φ. 2r, Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας 56 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. φ. 8r, Λειμῶνος 88 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. φ. 4r, Παντοκράτορος 272 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. σ. 8)

«Κύριε ἐλέησον, Κύριε ἐλέησον, Κύριε εὐλόγησον. Ὁ ἱερεὺς· Εὐλογία Κυρίου ἐφ ὑμᾶς πάντοτε»

(χφ. Πρωτάτου 72 ΤΑΣ ιγ’ αἰ. φ. 21v).



[1] Ἅπαξ.
 
Last edited:

alex7305

Well-known member
Μερικές απορίες ως προς την διάταξη:
1) Ο Ρήγας στην διάταξη της αγρυπνίας προβλέπει στίχους στο προκείμενο του μικρού εσπερινού, ενώ ο π.Δοσίθεος στο ΤΑΣ όχι. Προβλέπεται η παράλειψη των στίχων λόγω του χαρακτήρα της ακολουθίας; Είναι σωστή;
2) Ο πατήρ Δοσίθεος στην διάταξη της αγρυπνίας προβλέπει καταγράφει διαφορετική μικρά απόλυση από το ΤΜΕ και το ΤΓΡ. Πού οφείλεται αυτό και ποια εκ των δύο εκδοχών είναι ορθότερη;
3) Η υποσημείωση 52 του ΤΑΣ από τον πατέρα Δοσίθεο αναφέρει πως για την κανονική τέλεση αγρυπνίας στην Κυριακή απαιτούνται ιδιόμελα του αγίου της μονής ή του ναού και στους οκτώ ήχους. Τι γίνεται όταν δεν έχουμε ιδιόμελο του αγίου στον ήχο της εβδομάδας;
4) Γνωρίζουμε την ακριβή τάξη της ανάγνωσης των Πράξεων των Αποστόλων, των Επιστολών και και της Αποκάλυψης ανά Κυριακή;

Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων και συγγνώμη για τον όγκο των αποριών!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
1) Ψάλλεται μὲ στίχους. Τὸ πρὸ-κείμενο, ἐφύμνιο ἀκολουθεῖ κείμενο-κατεβατὸ-στιχολογία.

2) Ἡ ὀρθὴ εἶναι τοῦ ΤΜΕ σ. 15. Ἡ μεταγενέστερη ἀνάπτυξη τῶν ἀπολύσεων εἶναι ἐπιῤῥοὴ ἀπὸ τὸ «Σῶσον ὁ Θεὸς τὸν λαόν σου...» τῆς λιτῆς, τὸ ὁποῖο εἶχε ἀναπτυχθεῖ νωρίτερα.

3) Ψάλλομε τὸ τοῦ πλαγίου ἤχου, ἄν ὑπάρχει, ἤ τὸ τοῦ κυρίου ἤχου σὲ ἑβδομάδα πλαγίου ἤχου, ἄν ὑπάρχει ἤ κάποιο ἄλλο, ἐκτὸς τῆς κυρίας ἡμέρας τῶν μεγάλων δεσποτικῶν καὶ θεομητορικῶν ἑορτῶν, ὁπότε παραλείπεται.

4) Ἡ ἔκταση τῆς ἀναγνώσεως ἐξηρτᾶτο ἀπὸ τὴ διάρκεια τῆς νυκτὸς καὶ τῆς ἀκολουθίας τῆς ἀγρυπνίας. Οἱ μοναχοὶ ἄκουγαν τὴν Καινὴ διαθήκη, τὴν ὁποία δὲν εἶχαν σὲ πανάκριβο χειρόγραφο ὁ καθένας τους.
 

alex7305

Well-known member
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις και ιδιαίτερα για την ενδιαφέρουσα ερμηνεία περί αναγνώσεως. Όσον αφορά το 2), αυτό ισχύει και για την απόλυση που καταγράφεται στο τυπικό του Ρήγα, όπου μνημονεύονται οι τρεις Ιεράρχες και ο άγιος Νικόλαος;
 

alex7305

Well-known member
Περί μικράς εκτενούς στον μικρό εσπερινό
 

Attachments

  • 1854 (Ναός+ Μικρά Εκτενής).jpg
    1854 (Ναός+ Μικρά Εκτενής).jpg
    868.1 KB · Views: 43
Top