14. νίκας τοις [ευσεβέσι/βασιλεύσι]

Σύμφωνα με μαρτυρία του Μπάμπη Άννινου, ο οποίος επισκέφθηκε τον πατριαρχικό ναό στις 14-9-1904, εψάλλη "τοις ευσεβέσι κατ' εναντίων" δύο φορές και "τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων" την τρίτη. (βλ. περισσότερα εδώ σελ. 7-9).
 
Last edited:

Manuel

Μέλος
Αν θυμάμαι καλά υπάρχει και η "διπλωματική" απόφαση της Δ.Ι.Σ.(;) επί μακαριστού Χριστόδουλου: "νίκας τοις βασιλεύσι" και "κατά βαρβάρων" όταν ψάλλεται στους Ναούς και αντιστοίχως "ευσεβέσι - εναντίων" όταν ψάλλεται εκτός των Ναών.
Πάντως είναι να απορεί κανείς, αλλά και να καταθλίβεται συγχρόνως, για το πόσο κούφιοι, κενοί και αγράμματοι, ιδίως επί εκκλησιαστικών θεμάτων, είναι αυτοί που αντέδρασαν και συνεχίζουν να αντιδρούν στο "βασιλεύσι" και μάλιστα να δημιουργούν μεγάλα προβλήματα σε αυτά τα θέματα, στα οποία είναι εντελώς άσχετοι και ανίδεοι, διακατεχόμενοι και ενεργούντες αποκλειστικά και μόνο με βάση τις φιλοσοφικές, ιδεολογικές ή και κομματικές αγκυλώσεις τους. Θέλουν να έχουν και να επιβάλλουν την άποψή τους, στο συγκεκριμένο ζήτημα, καίτοι ουδέποτε έχουν πατήσει το πόδι τους σε εκκλησία, για την οποία όλοι αυτοί αποστρέφουν το πρόσωπό τους και μάλιστα επιδεικτικά, ακόμα και όταν περνούν έξω από ένα Ναό. Ούτε λόγος να γίνεται, βέβαια, για να κάνουν και το σταυρό τους.
Θα τεκμηριώσω αμέσως τα παραπάνω. Κάθε ημέρα, σχεδόν, ψάλλεται στις εκκλησίες η Ακολουθία του Όρθρου. Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, στη έναρξη της Ακολουθίας αυτής και πριν από την ανάγνωση του εξαψάλμου, διαβάζονται το Απολυτίκιον του Τιμίου Σταυρού (αγκάθι γι' αυτούς) "Σώσον ο Θεός τον λαόν σου..." και ακολούθως το Κοντάκιον του Τ. Σταυρού " Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ εκουσίως...", στο οποίο περιλαμβάνονται οι φράσεις "... εύφρανον εν τη δυνάμει σου τους πιστούς βασιλείς ημών, νίκας χορηγών αυτοίς κατά των πολεμίων..." και τέλος και αμέσως μετά, διαβάζεται το Θεοτοκίον "Πραστασία φοβερά και ακαταίσχηντε...", στο οποίο περιλαμβάνονται οι φράσεις: "...σώζε ους εκέλευσας βασιλεύειν και χορήγει αυτοίς ουρανόθεν την νίκην..." Υπάρχουν, βέβαια και πολλοί άλλοι ύμνοι, αλλά και αναγνώσματα με παρόμοιες αναφορές, αλλά επέλεξα αυτά, γιατί είναι πολύ γνωστά σε κάθε εκκλησιαζόμενο, αλλά και καθημερινώς σχεδόν επαναλαμβανόμενα.
Το εξωφρενικό στην περίπτωση αυτή είναι ότι για τα δύο τελευταία τροπάρια ουδείς εξ αυτών διεμαρτυρήθη. 'Οχι γιατί εκεί δεν τους το επέβαλλαν οι αγκυλώσεις τους, αλλά απλά και μόνο γιατί δεν γνώριζαν και δεν γνωρίζουν την ύπαρξη τους, ούτε βέβαια και την τόσο συχνή και επαναλαμβανόμενη ανάγνωσή τους.
Ε, λοιπόν, αυτοί οι άσχετοι ήθελαν και συνεχίζουν να θέλουν και να επιδιώκουν να επιβάλλουν στην Εκκλησία την άποψή τους και επ' αυτού, καίτοι αποδεικνύεται ότι έχουν κυριολεκτικά πλήρη άγνοια. ¨Εφθασαν κάποιοι από αυτούς να αποχωρούν από τους Ναούς και μάλιστα επιδεικτικά και ξεδιάντροπα, διαμαρτυρόμενοι, τάχα, για το "τοις βασιλεύσι".
Έτσι, σιγά - σιγά, φθάσαμε και στο τελευταίο "χτύπημά" τους από κάποιους που φαίνεται να έχουν συνωστισμό στον εγκέφαλό τους: "Στην Ελληνική παιδεία δεν έχει θέση η Ορθόδοξη κατήχηση"(!!!). Προσέξατε παρακαλώ "η ΟΡΘΟΔΟΞΗ κατήχηση". Επομένως, μπορεί να έχουν θέση π.χ. η μασωνική κατήχηση, ή η κατήχηση στο δωδεκάθεο, η παγανιστική και οποιαδήποτε άλλη κατήχηση των ελληνόπουλων. Εκεί, δυστυχώς, φθάσαμε. Αλλά περί αυτών αργότερα.
Τα παραπάνω μπορεί να θεωρηθεί, ότι αποτελούν και απάντηση στην ανάρτηση 16 του Manuel. επ' αυτού του θέματος.

Απάντηση σε μένα ως προς τι; Ως άσχετου ή παγανιστή; Εγώ που εμπίπτω στην απάντησή σας;
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Αν θυμάμαι καλά υπάρχει και η "διπλωματική" απόφαση της Δ.Ι.Σ.(;) επί μακαριστού Χριστόδουλου: "νίκας τοις βασιλεύσι" και "κατά βαρβάρων" όταν ψάλλεται στους Ναούς και αντιστοίχως "ευσεβέσι - εναντίων" όταν ψάλλεται εκτός των Ναών.
Πάντως είναι να απορεί κανείς, αλλά και να καταθλίβεται συγχρόνως, για το πόσο κούφιοι, κενοί και αγράμματοι, ιδίως επί εκκλησιαστικών θεμάτων, είναι αυτοί που αντέδρασαν και συνεχίζουν να αντιδρούν στο "βασιλεύσι" και μάλιστα να δημιουργούν μεγάλα προβλήματα σε αυτά τα θέματα, στα οποία είναι εντελώς άσχετοι και ανίδεοι, διακατεχόμενοι και ενεργούντες αποκλειστικά και μόνο με βάση τις φιλοσοφικές, ιδεολογικές ή και κομματικές αγκυλώσεις τους. Θέλουν να έχουν και να επιβάλλουν την άποψή τους, στο συγκεκριμένο ζήτημα, καίτοι ουδέποτε έχουν πατήσει το πόδι τους σε εκκλησία, για την οποία όλοι αυτοί αποστρέφουν το πρόσωπό τους και μάλιστα επιδεικτικά, ακόμα και όταν περνούν έξω από ένα Ναό. Ούτε λόγος να γίνεται, βέβαια, για να κάνουν και το σταυρό τους.
Θα τεκμηριώσω αμέσως τα παραπάνω. Κάθε ημέρα, σχεδόν, ψάλλεται στις εκκλησίες η Ακολουθία του Όρθρου. Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, στη έναρξη της Ακολουθίας αυτής και πριν από την ανάγνωση του εξαψάλμου, διαβάζονται το Απολυτίκιον του Τιμίου Σταυρού (αγκάθι γι' αυτούς) "Σώσον ο Θεός τον λαόν σου..." και ακολούθως το Κοντάκιον του Τ. Σταυρού " Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ εκουσίως...", στο οποίο περιλαμβάνονται οι φράσεις "... εύφρανον εν τη δυνάμει σου τους πιστούς βασιλείς ημών, νίκας χορηγών αυτοίς κατά των πολεμίων..." και τέλος και αμέσως μετά, διαβάζεται το Θεοτοκίον "Πραστασία φοβερά και ακαταίσχηντε...", στο οποίο περιλαμβάνονται οι φράσεις: "...σώζε ους εκέλευσας βασιλεύειν και χορήγει αυτοίς ουρανόθεν την νίκην..." Υπάρχουν, βέβαια και πολλοί άλλοι ύμνοι, αλλά και αναγνώσματα με παρόμοιες αναφορές, αλλά επέλεξα αυτά, γιατί είναι πολύ γνωστά σε κάθε εκκλησιαζόμενο, αλλά και καθημερινώς σχεδόν επαναλαμβανόμενα.
Το εξωφρενικό στην περίπτωση αυτή είναι ότι για τα δύο τελευταία τροπάρια ουδείς εξ αυτών διεμαρτυρήθη. 'Οχι γιατί εκεί δεν τους το επέβαλλαν οι αγκυλώσεις τους, αλλά απλά και μόνο γιατί δεν γνώριζαν και δεν γνωρίζουν την ύπαρξη τους, ούτε βέβαια και την τόσο συχνή και επαναλαμβανόμενη ανάγνωσή τους.
Ε, λοιπόν, αυτοί οι άσχετοι ήθελαν και συνεχίζουν να θέλουν και να επιδιώκουν να επιβάλλουν στην Εκκλησία την άποψή τους και επ' αυτού, καίτοι αποδεικνύεται ότι έχουν κυριολεκτικά πλήρη άγνοια. ¨Εφθασαν κάποιοι από αυτούς να αποχωρούν από τους Ναούς και μάλιστα επιδεικτικά και ξεδιάντροπα, διαμαρτυρόμενοι, τάχα, για το "τοις βασιλεύσι".
Έτσι, σιγά - σιγά, φθάσαμε και στο τελευταίο "χτύπημά" τους από κάποιους που φαίνεται να έχουν συνωστισμό στον εγκέφαλό τους: "Στην Ελληνική παιδεία δεν έχει θέση η Ορθόδοξη κατήχηση"(!!!). Προσέξατε παρακαλώ "η ΟΡΘΟΔΟΞΗ κατήχηση". Επομένως, μπορεί να έχουν θέση π.χ. η μασωνική κατήχηση, ή η κατήχηση στο δωδεκάθεο, η παγανιστική και οποιαδήποτε άλλη κατήχηση των ελληνόπουλων. Εκεί, δυστυχώς, φθάσαμε. Αλλά περί αυτών αργότερα.
Τα παραπάνω μπορεί να θεωρηθεί, ότι αποτελούν και απάντηση στην ανάρτηση 16 του Manuel. επ' αυτού του θέματος.
Προσυπογράφω και συμπληρώνω: Είναι θέμα καλού ή κακού λογισμού.'Αν π.χ. μπορείς να αντιληφθής ότι λέγοντες "Βασιλείς" εννοούμε τους άρχοντες γενικώς και παραλλήλως η καρδιά σου είναι στον Χριστό, δεν έχεις πρόβλημα. 'Αν όμως κουβαλάς μαζί σου τις κοσμικές σου αγκυλώσεις, τότε ναι, υπάρχει πρόβλημα!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Φίλτατε Manouel μη θίγεστε προσωπικά, οι απαντήσεις αφορούν στο σχόλιό σας και όχι στο πρόσωπό σας. Για το θέμα μας, θα σας παρακαλούσα να ρίξετε μία ματιά στις αναφορές της ακολουθίας της Υψώσεως. Δεν αντιλέγω για την πατερική θεολογική οπτική που αναφέρετε, αλλά δείτε εάν η ακολουθία αναφέρεται σε αυτήν ή σε αυτό που θεωρούμε οι υπόλοιποι προφανές. Τότε μπορεί να βγει και ένα συμπέρασμα για το απολυτίκιο που αποτελεί κατά κανόνα το αποστάλαγμα της εορτής.
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Απάντηση σε μένα ως προς τι; Ως άσχετου ή παγανιστή; Εγώ που εμπίπτω στην απάντησή σας;

Κύριε Manouel,
Κατ' αρχήν η απάντηση του κ. Χρ. Τσακίρογλου είναι εύστοχη και με καλύπτει πλήρως και τον ευχαριστώ.
Βεβαίως η αναφορά μου στην ανάρτησή σας δεν αφορά ούτε στην ασχετοσύνη, ούτε στον παγανισμό και τα υπόλοιπα. Άλλωστε εσείς στην ανάρτησή σας δεν ασχοληθήκατε με αυτό το θέμα.
Απλώς από τις περικοπές των δύο τροπαρίων που παραθέτω προκύπτει, κατά την ταπεινή (και μη θεολογική) μου γνώμη, ότι τα εν λόγω τροπάρια, καθώς και το "Σώσον Κύριε τον λαόν σου..." δεν μπορεί να εννοούν τίποτε άλλο από αυτό που λέγουν.
 
Σύμφωνα με μαρτυρία του Μπάμπη Άννινου, ο οποίος επισκέφθηκε τον πατριαρχικό ναό στις 14-9-1904, εψάλλη "τοις ευσεβέσι κατ' εναντίων" δύο φορές και "τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων" την τρίτη. (βλ. περισσότερα εδώ σελ. 7-9).

Η επιρροή είναι σαφής από το «Κύριε σῶσον τοὺς εὐσεβεῖς» της αρχιερατικής λειτουργίας, στην τελευταία επανάληψη του οποίου λεγόταν παλαιότερα «Κύριε σῶσον τοὺς βασιλεῖς».
 

jhonny

Παλαιό Μέλος
Πολύ σωστά!Τελευταία,βλέπεις,κάποιοι νεόκοποι δήμαρχοι που,για το θεαθήναι,θέλουν να φαίνονται παλικάρια,δυσανασχετούν στο άκουσμα και απαιτούν τροποποιήσεις σαν να είναι άρθρο του συντάγματος ή κανονισμός της βουλής...Τελικά είμαστε φαιδρός λαός...
 
Η επιρροή είναι σαφής από το «Κύριε σῶσον τοὺς εὐσεβεῖς» της αρχιερατικής λειτουργίας, στην τελευταία επανάληψη του οποίου λεγόταν παλαιότερα «Κύριε σῶσον τοὺς βασιλεῖς».

"Κύριε, σῶσον τὸν βασιλέα, καὶ ἐπάκουσον ἡμῶν, ἐν ᾗ ἂν ἡμέρᾳ ἐπικαλεσώμεθά σε." (Ψαλμ. ιθ΄,10)
 

ΠΑΛΗΚΑΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Παλαιό Μέλος
προσωπικά εγώ ψάλλω ΄΄νίκας τοις βασιλεύσει΄΄τώρα για αυτούς που διαμαρτύρονται αγαπητοί μου και θέλουν να ακούν ΄΄νίκας τοις ευσεβέσι΄΄ κάθε πότε έρχονται στην Εκκλησία?Μήπως κάθε Γιορτές που πρέπει να έρχονται αναγκαστικά?τόσοι ψαλμοί λένε μέσα για Βασιλείς αλλά βλέπετε δεν τους ακούνε αφού δεν έρχονται στην Εκκλησία.Όταν λένε για Βασιλέα των Χριστό μας και κύριο μας το καταλαβαίνουν?οχι!αλλά θέλουν να αλλάξουν τα γραφόμενα των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας ενώ αυτοί έχουν φύγει τόσο απο τον Χριστό(μιλάω για πολιτικούς,δημάρχους και πολλούς άλλους).Θα δούμε και θα ακούσουμε πολλά ακόμη απο αυτούς που θέλουν να έχουν λόγο στην Εκκλησία δίχως να έρχονται.Και επιτέλους πρέπει να σταματήσει αυτό το ρεζίλη να τραβάμε την Θ. Λειτουργία γιατί δεν ήρθε ακόμη ο Πρωθυπουργός ή ο Υπουργός ή ο Δήμαρχος ή ο Πρόεδρος.Έλεος!!!
 
Last edited:
D

dimitriskousoulas

Guest
Καλημέρα σας κύριε Δημήτρη.Είχα ακούσει κάποτε στο ραδιόφωνο ένα λόγο ενός κληρικού.Αν θυμάμαι καλά είχε πει ότι είτε πούμε....τοις ευσεβεσι κατ'εναντιον....είτε πούμε....τοις βασιλευσι κατα βαρβαρων....είναι το ίδιο.Δυστυχώς όμως δε θυμάμαι το αν είπε το πιο από τα δύο είναι μεταγενέστερο.Δε θυμάμαι και τον τρόπο που τα έλεγε αν και νομίζω ότι έδινε την έννοια στον ακροατή πως έτσι γράφτηκε το απολυτικιον δηλαδη...τοις βασιλευσι κατα βαρβαρων....Άρα το τοις βασιλεύσι προηγείται.



Εδώ που τα λέμε αυτό προηγείται αν δεν κάνω λάθος.Μην ξεχνάμε ότι σχεδόν όλοι οι λαοί είχαν Μοναρχία τότε.

Προς το παρον σας παραθέτω αυτά.Θα σας στείλω και άλλη απάντηση με άλλες πληροφορίες.

Καλημέρα σας! Χρόνια πολλά για την σημερινή. εωρώ οτί θεολογικώς ο όρος "βασιλεύσι" αναφέρεται στην ουράνια Βασιλεία, σε αυτήν που κληρονομούν όλοι οι Χριστιανοί διά του Τιμίου Σταυρού. Επομένως, δεν πρέπει να συγχέεται με πολιτειακούς θεσμούς και, συνεπώς, δεν υπάρχει λόγος αλλαγής του απολυτικίου. Τουναντίον, ο όρος "βασιλεύσι" εκφράζει την προσδοκία όλων των Χριστιανών, δηλ. να γίνουν κοινωνοί της μετά θάνατον ζωής εις ουρανούς.
Ιστορικώς, δεν γνωρίζω δυστυχώς ποιά γραφή είναι παλαιοτέρα.
 

seniko

Δημήτριος Βασιλείου
Στερεώσαι Κύριος ὁ Θεὸς τοὺς εὐσεβεστάτους καὶ θεοφυλάκτους ἡμῶν υπουργούς, βουλευτές, συντρόφους και λοιπούς παρατρεχάμενους ....
:D:D:D:p:p:p:p
Α ρε έτσι και σας πάρει χαμπάρι ο Υπουργός που μιλάτε για βασιλείες.... :p:p

https://www.youtube.com/watch?v=Wgbm3R4UgmI
 
απόφαση της Δ.Ι.Σ επί μακαριστού Χριστόδουλου: "νίκας τοις βασιλεύσι" και "κατά βαρβάρων" όταν ψάλλεται στους Ναούς και αντιστοίχως "ευσεβέσι - εναντίων" όταν ψάλλεται εκτός των Ναών.
υπαρχει εγκυκλιοσ επι χριστοδουλου,
 
Top