[Ερώτηση] Δίγοργο εκτέλεση

Anton75

New member
Αγαπητοι αδελφοι,

επειδη ειμαι ως επι το πλειστον αυτοδιδαχτος, χρειαζομαι μια διευκρινηση σε οτι αφορα το διγοργο. Μου φαινεται πως τις περισσοτερες φορες το διγοργο εκτελειται σαν παρεστιγμενο ακομα και οταν δεν εχει σημειωθει η στιγμη. Μαλιστα η εκτελεση του διγοργου τις περισσοτερες φορες γινεται σαν να υπαρχει στιγμη/τελεια στα δεξια του διγοργου. Εγω ειχα την εντυπωση πως αν δεν ειναι παρεστιγμενο το διγοργο, οι τρεις φθογγοι μειραζοναι ισα το χρονο, δηλαδη 1/3+1/3+1/3. Μολις τωρα ειχαι βαλει το βιντεο απο το youtube και μελεταγα το 'Επι σοι Χαιρει Κεχαριτωμενη' του Σουρλατζη. Τα διγοργα δεν εμπεριεχουν στιγμες, ενω εκτελουνται σαν να υπαρχουν στιγμες που δινουν την εντυπωση πως το διγοργο παντα εκτελειται 2/3+ 1/6 + 1/6. Με αλλα λογια, ο πρωτος φθογγος του διγοργου εκτελειται/κρατειται με μια μικρη παραταση, ενω οι δυο τελευταιοι φθογγοι εκτελουνται γρηγοργα. Μου κανει εντυπωςη πως το τριγοργο σχεδον παντα εκτελειται με τους φθογγους να μοιραζονται ισα το χρονο, δηλ 1/4+1/4+1/4+1/4. Δεν ξερω αν εγινα κατανοητος, αλλα θα χαρω πολυ να λαβω συμβουλες και οδηγιες απο εμπειρους ψαλτες που κατεχουν την θεωρια..
 
Το παρεστιγμενο ειναι ίδιον του Πατριαρχικού ύφους .
Κανονικά και σύμφωνα με τα περισσότερα θεωρητικά ,η κατανομή ειναι ίση .
Αν υποθετικά χωρίσουμε σε τρία ίσα μέρη τον χρονο ,τοτε θα έχει απο ενα τρίτο ο κάθε φθόγγος.
Κάτι σαν το τρίηχο στην ευρωπαϊκή μουσική .
Ενώ στην αντίθετη περίπτωση ,στο παρεστιγμενο δηλαδή ,θα έχουμε διαίρεση του χρονου σε τέσσερα μέρη και η αναλογία θα ειναι όγδοο με δυο δέκατα έκτα .
Ψιλα γράμματα και ο κάθε ερμηνευτής εχει την δικη του θεώρηση .
Οπως και στα θεωρητικά που κυκλοφορούν ,ενδεχομένως να βρείτε ,άλλη χρονική κατανομή ,που να διαφέρει ελαφρώς ,αλλα δεν γίνεται αντιληπτή στην πράξη ,στην εκτέλεση .
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Το δίγοργο ήταν και είναι μια αποτύπωση στην νέα μέθοδο του τριαδικού χρόνου.

Στην παλαιά γραφή λχ στο ειρμολόγιο του Πέτρου Πελοποννησίου κάθε σημάδι είχε δύο χρόνους, από τους δύο χρόνους κατά την προφορική παράδοση ο τονισμένος κλέβει διάρκεια από τον άτονο ώστε αυτοί οι δύο χρόνοι να φαίνεται ότι χωρίζονται σε τρία συμμετρικά ή ασύμμετρα μέρη. Λέγεται και διπλός χρόνος. Ο χρόνος που κλέβει η ισχυρή συλλαβή δεν είναι αυστηρά προκαθορισμένος -μετρήσιμος, για αυτό λέγεται άλογος. Λειτουργεί όπως ακριβώς περιγράφεται ο αρχαίος άλογος χορείος από τον Αριστόξενο τον Βακχείο κλπ.

Στην εκκλησιαστική μουσική παντού συναντάμε το μοτίβο του διπλού χρόνου, όταν ψάλλεις με τον νου χωρίζεις σε τρία μέρη τους δύο χρόνους, έτσι μπορείς να ψάλλεις παραδοσιακά και να σου βγει σωστά και η ερμηνεία της ποιότητας της μελωδίας. Μας εξηγεί ο Αγαθάγγελος Κυριαζίδης στο βιβλίο του "Ο Ρυθμογράφος" ότι εκεί που εναλλάσεται συνέχεια τονισμένη μουσική συλλαβή με άτονη ο ψάλλων αρέσκεται να τονίζει την τονισμένη περισσότερο και να ψάλλει τριαδικό χρόνο(καταβασίες, κρατήματα).

Δείτε πως έχει αναλύσει ο Κωνσταντίνος πρωτοψάλτης στο Αναστασιματάριο του την καταβασία Ανοίξω το στόμα μου όπως κανονικά πρέπει να ψάλλονται οι καταβασίες κι όχι όπως εσφαλμένα διδάσκονται σήμερα σε όλες σχεδόν τις σχολές. Οι σχολές κάνουν το αντίθετο, αντί να δείχνουν αυτόν τον τρόπο διαίρεσης και ερμηνείας του χρόνου, βάζουν τους μαθητές να μετράνε συνεπτυγμένο ρυθμό χωρίς να έχει καταλάβει κανείς τους τι γίνεται στους δύο χρόνους όπως εξήγησα πριν. Έτσι έχει σχεδόν χαθεί η παράδοση και θα εξαφανιστεί πλήρως γιατί αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα επικρατεί στην Ελλάδα.
Περισσότερα αναλύω στην εργασία μου για τον χρόνο εδώ
 
Last edited:
Μα το εξηγώ .
1/3 +1/3+1/3 .
Η άλλη κατανομή ,αφορα το παρεστιγμενο
Για αυτο εκανα και αντιπαραβολή προς την ευρωπαϊκή μουσική
Ειχα υπόψη την παλιότερη κουβέντα ,Απλα απάντησα άμεσα για να διευκολύνω τον συνάδελφο που μάλλον δεν ξέρει να χρησιμοποιεί ακόμα την αναζήτησή στο «ψ» .
 
Last edited:
Top