dimskrekas
Δημήτρης Σκρέκας
Στὸ χφ. Μ. Λαύρας Γ-11 ιβ’ αἰ. περιέχονται «Μεγαλυνάρια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου» (φφ. 109r-119v) καὶ «Μεγαλυνάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» (φφ. 182r-186v). Μακαριστάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου ὑπάρχουν καὶ στὸ χφ. Vat. gr. 1661 ἑρμηνεία στὸ Κατὰ Λουκᾶν τοῦ ἔτους 1116-1117 φ. 86r.
«Στιχηρὸν πρὸς Τῶν ἀγγέλων. Εἰς τὸν ἄμωμον.
Τῶν ἀγγέλων ὁ δῆμος κατεπλάγη ὁρῶν σε τὴν τὸν κτίστην τεκοῦσαν Θεοτόκε Μαρία ἐν Σιὼν τεθαμμένην καὶ δεσποτικαῖς ὕπερθεν παλάμεσιν αἰρομένην ἀπὸ γῆς μετάρσιον»
(χφ. Σινὰ ΜΓ 84 θ’-ι’ αἰ. (Τὰ νέα εὑρήματα, φωτογραφία 97)).
Ἑπτὰ εὐλογητάρια τῆς Κοιμήσεως διασώζει τὸ χφ. Ῥωσικῆς Κρατικῆς Βιβλιοθήκης (RGB) 270 32 μηναῖο Αὐγούστου ιβ’ αἰ. φφ. 222r-223r, ἐνὼ δεκατέσσερα τὸ χφ. Σινὰ 30 ἀνθολόγιο ιδ’ αἰ. φφ. 414v-417v.
Στὴν ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἀντὶ πολυελέου ἐψάλλετο ἄμωμος (τυπικὸ Εὐεργέτιδος ιβ’ αἰ. σ. 487, χφφ. Σινὰ 656 ἀνθολόγιο ιβ’ αἰ. φ. 46r, 1096 ΤΑΣ ιβ’ αἰ. φ. 125r, 1097, τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 136v, 1103 Σιναϊτικὸ τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 106v).
Ἄρα τὸ ποιητικὸ εἶδος τῶν μεγαλυναρίων μᾶλλον ἐγράφη πρῶτον διὰ τὴν ἑορτὴν τῆς κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου καὶ ἀναλογικῶς συνετέθησαν ἀργότερα ὅμοια γιὰ τὴν ταφὴν τοῦ Κυρίου.
Ευχαριστίες για τις παραπομπές, αλλά τί κάνει τα «Μεγαλυνάρια εις την Κοίμησιν της Θεοτόκου» να φαίνονται αρχαιότερα αυτών του Μ. Σαββάτου;