Η ιστορική εξέλιξη του Μεγάλου Αποδείπνου

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
http://panagiotisandriopoulos.blogspot.com/2009/03/blog-post_26.html

Προσωπικά το βρήκα ενδιαφέρον.

Βασίλη 1000 ευχαριστώ και 1000 μπράβο.

Το πρωί λέγαμε σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον π. Μάξιμο για την Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου και τις Ώρες...

Δεν ξέρω βέβαια από που βγαίνει το συμπέρασμα αυτό:
"Το Μικρό Απόδειπνο επικράτησε τελικά για τις εκτός της Τεσσαρακοστής ημέρες, δηλ. για όλο το υπόλοιπο λειτουργικό έτος, αλλά ακόμα και για τις Παρασκευές, τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής."

Νομίζω ότι τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έχουμε Μέγα Απόδειπνο αν και στις Ενορίες δεν τελείται αφού καλύπτει την εσπερινή σύναξη μόνο ο Κατανυκτικός Εσπερινός.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Βασίλη 1000 ευχαριστώ και 1000 μπράβο.

Το πρωί λέγαμε σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον π. Μάξιμο για την Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου και τις Ώρες...

Δεν ξέρω βέβαια από που βγαίνει το συμπέρασμα αυτό:
"Το Μικρό Απόδειπνο επικράτησε τελικά για τις εκτός της Τεσσαρακοστής ημέρες, δηλ. για όλο το υπόλοιπο λειτουργικό έτος, αλλά ακόμα και για τις Παρασκευές, τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής."

Νομίζω ότι τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έχουμε Μέγα Απόδειπνο αν και στις Ενορίες δεν τελείται αφού καλύπτει την εσπερινή σύναξη μόνο ο Κατανυκτικός Εσπερινός.

Πάντως τα Ευαγγέλια της Παννυχίδος τα οποία έμειναν την Α΄ Εβδομάδα των Νηστειών σε λειτουργική χρήση μέχρι στα Απόδειπνα ακόμη και την Παρασκευή της Α' εβδομάδος είναι θέμα για προβληματισμό. Τί μορφή είχε η Παννυχίς την Παρασκευή εσπέρας;
Κατανυκτική;
Ήταν διαφορετικός ο τρόπος σκέψης- υπολογισμού της ημέρας στον Ενοριακό Τύπο τουλάχιστον για τις ημέρες της Νηστείας;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντως αλλού λέει ότι:
"Σε πιο παλιά φάση το Μέγα Απόδειπνο ψαλλόταν και κατά τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, καθώς και κατά τις νηστείες των Χριστουγέννων και των αγίων Αποστόλων κατά τις ημέρες που ψάλλεται το «Αλληλούϊα»"
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σωστά. Ἀφοῦ δέν ὑπῆρχε ὁ διαχωρισμός μεταξύ «μικροῦ» καί «μεγάλου» Ἀποδείπνου, δέν ὑπάρχει καί γιά τήν Παννυχίδα.

Βέβαια κλασική πηγή γιά τό συγκεκριμένο θέμα εἶναι τό ἔργο τοῦ μακαριστοῦ καθηγητοῦ Ἰω. Φουντούλη, Λειτουργική, τεῦχος Ε΄, Ἀκολουθίαι τοῦ Νυχθημέρου (Σημειώσεις πρός χρῆσιν τῶν φοιτητῶν), Θεσσαλονίκη 1969, δακτυλογραφημένο, καί μόνον ἀπό τήν Βιβλιοθήκη τοῦ ΑΠΘ.
Νά εἶναι καλά ὁ Μανόλης (ὅπως ἔχω ξαναγράψει) πού μοῦ τό προμήθευσε.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὁ πιστός, χωρὶς ἠλεκτρικὸ φῶς μέχρι τὰ μέσα τοῦ κ’ αἰ., φοβᾶται καί, μέχρι νὰ χωνέψει, προσεύχεται γιὰ τοὺς κινδύνους τοῦ σκοταδιοῦ ποὺ κυριαρχεῖ.

Λέγει τὸ «Πιστεύω» καὶ τὸ «Κύριε τῶν δυνάμεων» λύτρωσέ μας «ἀπὸ φόβου νυκτερινοῦ, ἀπὸ βέλους πετομένου ἡμέρας, ἀπὸ πράγματος ἐν σκότει διαπορευομένου» (ψ. 90, 5-6), ἀπὸ κακοποιούς, ἐπιδρομεῖς, δαίμονες, «τοὺς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου» (Ἐφ. στ’ 12), «Ὅτι μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός» (Ἡσ. η’ 8).
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μήπως μπορεῖ νὰ βρεθεῖ τὸ ἄρθρο

A. Raes, “Les complies dans les rites orientaux,” Orientalia Christiana Periodica 17 (1951), σσ. 133–45;

Εὐχαριστῶ πολύ!
 
Top