Πατριαρχική "απαγορευτική" εγκύκλιος για την χρήση ψηφιακών μέσων στα αναλόγια

Status
Not open for further replies.

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Γεμίσαμε "Πάπες" που αποφθέγγονται ως από καθέδρας. Όλοι αυτοί γνωρίζουν την αλήθεια, οι άλλοι οφείλουν απλώς να σκύψουν το κεφάλι και να την αποδεχθούν.
Όχι και πολύ ορθόδοξο, αλλά τι να κάνουμε! Κανείς δεν είναι τέλειος.
 
Συμφωνώ απόλυτα με την οδηγία του Πατριαρχείου. Πρέπει να κάνουμε υπακοή. Ο Κύριος δεν έχει ανάγκη από δικαιολογίες και επειχηρηματολογία περί του αντιθέτου. Είναι χρέος μας να συνεχίσουμε την παράδοση του ψαλτηρίου, όπως την μάθαμε από τους δασκάλους μας. Εκείνοι δεν είχαν ηλεκτρονικά μέσα, που αντικαθιστούν τα λειτουργικά βιβλία και το ισοκράτημα. Ούτε ισχυρά μικρόφωνα και μεγαφωνικές εγκαταστάσεις. Είχαν ισχυρή παρουσία όμως στο ψαλτήρι και όχι ισχυρή λειψανδρία της εποχή μας. Ας περπατήσουμε στα βήματά τους με την απλή, λιτή και ταπεινή μας διακονία για να έχουμε την άνωθεν ευλογία. Είναι χρέος μας να μεταδώσουμε την ψαλτική τέχνη στους νέους με κόπο και ιδρώτα, όπως τη μάθαμε. Τέλος για να χρησιμοποιήσω μια λαϊκή έκφραση, ο ψάλτης ο καλός πρέπει να λειτουργεί σαν μοτεράκι από την αρχή της ακολουθίας μέχρι το Δι ευχών, γνωρίζοντας να απαγγέλει και να ψάλλει από στήθους τον προοιμιακό του εσπερινού, τον εξάψαλμο, την τιμιωτέρα, τις περισσότερες καταβασίες και άλλα πολλά. Εύχομαι πάντως όλοι μας να ειρηνεύσουμε και να ψάλλουμε προς δόξαν και μόνον του Τριαδικού Θεού. Να είστε όλοι καλά!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πρέπει να κάνουμε υπακοή. Ο Κύριος δεν έχει ανάγκη από δικαιολογίες και επειχηρηματολογία περί του αντιθέτου. Είναι χρέος μας να συνεχίσουμε την παράδοση του ψαλτηρίου, όπως την μάθαμε από τους δασκάλους μας.
Με συγκινεί και μένα η έννοια της υπακοής, όσο και η έννοια της παράδοσης.
Εκείνο που δεν έχω ξεκαθαρίσει στο μυαλό μου είναι αν η χρήση των μέσων αυτών εντάσσεται στη γενικότερη τεχνολογική εξέλιξη, την οποία καλώς υιοθετεί η εκκλησία, ως μέρος ενός κόσμου που πορεύεται μεν στη θέωση, αλλά και εξελίσσεται μαζί με την ανθρώπινη σοφία. Τα μικρόφωνα, ο φωτισμός κ.λπ. είναι μέρος αυτή της εξέλιξης.
Η συζήτηση νομίζω ότι βοηθάει να αποσαφηνιστούν τα όρια. Εκείνο που πρέπει να λείψει είναι οι απόλυτες τοποθετήσεις. Και η υιοθέτηση επιχειρημάτων του τύπου «το σφάλμα του άλλου είναι καλύτερο;».
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Το Πατριαρχείο Δογματικά τα έχει κάνει όλα ίσωμα, αλλά με τα tablet καλά έκανε, έχει και η βλακεία τα όρια!70 χρονών παππούδες να έρχονται με το tablet και να ψάχνουν τις ακολουθίες,χώρια ότι δεν ξέρουν και από τυπικό και τους διευκολύνει,αλλά παρακωλύεται η γνώση.Λοιπόν όποιος θέλει ταμπλέτα σπίτι του, η Εκκλησία δεν είναι τόπος για πειραματισμούς και καινοτομίες, στην Εκκλησία πάμε για Κάθαρση και δοξολογία στο Θεό όχι για Μόστρα!αρέσει σε ψάλτες δεν αρέσει πρόβλημα τους, πρέπει η χαζομάρα στην Εκκλησία να πάψει.
ο 70αρης που έρχεται να βοηθήσει πουλάει μόστρα;;
Σοβαρά τώρα;;

Η κάθαρση και η δοξολογία ε[ιτυγχάνονται με διαφορετικό τρόπο για τον κάθε άνθρωπο.
Να αποκλείσω κάποιον από το ψαλτήρι γιατί χρησιμοποιεί τάμπλετ;;
Για τον συνταξιούχο είναι τεράστια η χαρά του να προσφέρει κάτι, νιώθει δημιουργικός.
Και εγώ θα του πω "όχι τάμπλετ";;
Μήπως ν του επιβάλω να φορά και μανδύα διότι το πουκάμισό του μπορεί να σκανδαλίζει τους υπόλοιπους;;;
 
Επιλεκτική δηλαδή υπακοή στο πατριαρχείο .
Οπου μας βολεύει
A la carte
Το Πατριαρχείο Δογματικά τα έχει κάνει όλα ίσωμα, αλλά με τα tablet καλά έκανε, έχει και η βλακεία τα όρια!70 χρονών παππούδες να έρχονται με το tablet και να ψάχνουν τις ακολουθίες,χώρια ότι δεν ξέρουν και από τυπικό και τους διευκολύνει,αλλά παρακωλύεται η γνώση.Λοιπόν όποιος θέλει ταμπλέτα σπίτι του, η Εκκλησία δεν είναι τόπος για πειραματισμούς και καινοτομίες, στην Εκκλησία πάμε για Κάθαρση και δοξολογία στο Θεό όχι για Μόστρα!αρέσει σε ψάλτες δεν αρέσει πρόβλημα τους, πρέπει η χαζομάρα στην Εκκλησία να πάψει.
 
Προβληματίζομαι με κάποιες αφοριστικου περιεχομένου απαντήσεις .
Είπαμε δεν υπάρχει καλη και κακή τεχνολογια .
Υπάρχει χρήση και κατάχρηση .
Στο διαδύκτιο βρίσκεις χίλια χρήσιμα και ενα εκατομμύριο άχρηστα .
Με την λογική αυτή ας ξηλώσουμε φώτα ,πολυελαίους και μικροφωνικές και ηλεκτρικά σήμαντρα .
Επαναλαμβάνω και παλι ,το όποιο πρόβλημα προέρχεται απο την κακή χρήση και κατάχρηση της τεχνολογίας .
 

Bill40001

Βασίλης Καρυώτης
Να πω την γνώμη μου και εγώ σχετικά με την πατριαρχική εγκύκλιο.
Η χρήση των ταμπλετ και γενικότερα της τεχνολογίας στα αναλόγια δεν είναι και άσχημη. Αλλά πρέπει να υπάρχει ένα μέτρο. Δεν θα πρέπει να αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου τα ιερά βιβλία. Καλό είναι να χρησιμοποιειται όταν ένας ψάλτης δεν μπορεί να κουβαλήσει μαζί του 10 μουσικά βιβλία για μια λειτουργία (π.χ. έχει μαζι του το βιβλίο της θ. λειτουργιας και θέλει να ψάλλει καταβασίες αργές στο αντίδωρο). Φανταστείτε όμως να διαβάζει ο παπάς τις εκφωνήσεις απο τάμπλετ ή ο αρχιερέας να δίνει στον αναγνώστη τάμπλετ να διαβάζει τον απόστολο. Σε καμία περίπτωση δεν πρεπει να αντικατασταθούν τα ιερά βιβλία.
Όσον αφορά το ισοκράτημα καλύτερο και προτιμότερο είναι το φυσικό. Αλλά αν προτιμηθεί το τεχνητό να ακούγεται ήπια και όχι σκληρά ώστε να μην "τρυπάει" τα αυτιά των πιστων
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Οι 70ρηδες με το τάμπλετ δεν είναι κακό/κατακριτέο, ίσως ο συνάδελφος κάτι άλλο εννοούσε και δεν νομίζω είναι η ουσία σε αυτό. (Ο πατέρας μου είναι 70ρης με τάμπλετ, όχι για ψαλτική όμως). Εμένα προσωπικά με εκνευρίζει ιδιαίτερα όταν φιλοξενώ στο αναλόγιο κάποιον (ανεξαρτήτου ηλικίας) και ενώ τα έχω ΟΛΑ πάνω ανοιχτά (τα απαραίτητα), μου ανοίγει τάμπλετ να πει ΤΑ ΙΔΙΑ από εκεί μέσα (το ίδιο μουσικό μάθημα από το ίδιο βιβλίο). Να είσαι στο ίδιο αναλόγιο και άλλος να κοιτάει εδώ, άλλος εκεί κοκ. Μου έχει τύχει και εκνευρίζομαι...είμαι παράξενος, δε ξέρω.
ΥΓ. Δε λέω ότι φταίει το τάμπλετ για αυτό, θα μπορούσε να το κάνει κάποιος που έχει ψυχική εμμονή και θέλει να ψάλλει από το δικό- ολοδικό- του βιβλίο. Αυτό όμως ακόμα δεν το έχω ζήσει...
 
Παλι μιλάμε για εξτριμ καταστάσεις .
Μα πας φιλοξενούμενος και κουβαλάς τάμπλετ και βιβλία ;
Δεν γίνεται ...
Οι 70ρηδες με το τάμπλετ δεν είναι κακό/κατακριτέο, ίσως ο συνάδελφος κάτι άλλο εννοούσε και δεν νομίζω είναι η ουσία σε αυτό. (Ο πατέρας μου είναι 70ρης με τάμπλετ, όχι για ψαλτική όμως). Εμένα προσωπικά με εκνευρίζει ιδιαίτερα όταν φιλοξενώ στο αναλόγιο κάποιον (ανεξαρτήτου ηλικίας) και ενώ τα έχω ΟΛΑ πάνω ανοιχτά (τα απαραίτητα), μου ανοίγει τάμπλετ να πει ΤΑ ΙΔΙΑ από εκεί μέσα (το ίδιο μουσικό μάθημα από το ίδιο βιβλίο). Να είσαι στο ίδιο αναλόγιο και άλλος να κοιτάει εδώ, άλλος εκεί κοκ. Μου έχει τύχει και εκνευρίζομαι...είμαι παράξενος, δε ξέρω.
ΥΓ. Δε λέω ότι φταίει το τάμπλετ για αυτό, θα μπορούσε να το κάνει κάποιος που έχει ψυχική εμμονή και θέλει να ψάλλει από το δικό- ολοδικό- του βιβλίο. Αυτό όμως ακόμα δεν το έχω ζήσει...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ανεκδοτολογικό.
Υπάρχουν ψάλτες κάποιας (περασμένης) ηλικίας, που έχουν φάει τα αναλόγια με το κουτάλι, αλλά βρίσκονται τώρα εκτός και παροπλισμένοι. Και φαίνεται ότι τους στοιχίζει αυτό. Και θέλουν να ψάλλουν κι αυτά που θέλουν να ψάλλουν. Κι έρχονται και με τα βιβλία τους ή με φωτοτυπίες πολυκαιρισμένες που με το ζόρι διαβάζονται. - Από που είναι το κομμάτι; Ρωτάω. - Από Καραμάνη. - Άσε τόχω. Του ανοίγω στο τάμπλετ το σχετικό βιβλίο, το μεγεθύνω ώστε το τροπάριο να πιάνει όλη τη σελίδα και του το δίνω. Έτσι τα καταφέρνει. Με τη δική του φυλλάδα (ή βιβλίο) τα μισά δεν τα ξεχωρίζει να τα διαβάσει. Ή του προτείνω να πει κάτι από το Μηναίο. Μικρά τα γράμματα, δυσκολεύεται. - Άσε, του λέω, τόχω κι αυτό. Ανοίγω τα Μηναία στο τάμπλετ, κάνω και ένα zoom in, το ευχαριστιέται ο άνθρωπος. Αλλιώς αυτοσχεδιάζει στην πορεία, προς ζημίαν όλων.
Τα παραπάνω δεν είναι ασφαλώς επιχειρήματα, ("Άρα πρέπει να ...."). Φωτίζουν απλώς το τοπίο γι' αυτούς που αγνοούν κάποια πρακτικά ζητήματα και προβλήματα της ψαλτικής καθημερινότητας, ώστε να αποκτήσουν πιο σφαιρική άποψη.
 
Last edited:

Giorgos Sterpis

Νέο μέλος
Έτσι φαίνεται πως έχουν τα πράγματα. Η επιστολή απευθύνεται προς τον Μητροπολίτη Ίμβρου και Τενέδου με αφορμή Θ. Λειτουργία που τελέστηκε σε εξωκλήσι της Ίμβρου. Από την εν λόγω ακολουθία υπάρχει και βίντεο.

https://fanarion.blogspot.com/2018/08/blog-post_37.html

Βλέποντας το βίντεο, παρατηρεί κανείς ότι στη θεία λειτουργία το τάμπλετ είχε εξαφανιστεί, μέχρι και το χερουβικό ειπώθηκε απ' έξω! Εύχομαι να μην έγινε παρατήρηση στους γέροντες κατά τη διάρκεια της ακολουθίας.
Δύο πράγματα σκέφτομαι:
α. Σε ένα τέτοιο εκκλησάκι χωρίς αναλόγιο, θα ήταν προτιμότερο να έβαζαν αναλόγιο και να έκλεινε τελείως ο χώρος, ή να κρατούσαν στα χέρια πεντακόσια βιβλία οι άνθρωποι;
β. Γι αυτόν τον εικονολήπτη που γύριζε γύρω γύρω στο μικρό εκκλησάκι ακόμη και στην μεγάλη είσοδο και σε όλη τη θεία λειτουργία δεν θα βγει εγκύκλιος; Το τάμπλετ μας μάρανε.
Τέλος πάντων, πάντως οι γέροντες που έψαλλαν ήταν πολύ διακριτικοί στη χρήση, τουλάχιστον από όσο μπόρεσα εγώ να διακρίνω. Κρίμα για την όλη φασαρία....
 
Με συγκινεί και μένα η έννοια της υπακοής, όσο και η έννοια της παράδοσης.
Και ο Σωκράτης μπορεί να θεωρούσε την καταδίκη του αστήρικτη και άδικη.
Όμως τί έπραξε; Και τί μας δίδαξε με τη στάση του αυτή;

Η συζήτηση νομίζω ότι βοηθάει να αποσαφηνιστούν τα όρια.
!!!
 

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Σχετικά με την ακολουθία στο εξωκλήσι της Ίμβρου, θεωρώ πως το κινητό επιστρατεύτηκε λόγω ελλιπούς προετοιμασίας και προχειρότητας. Εφόσον μεταφέρθηκαν ιερά σκεύη, βιβλία, ακόμα και κάμερα για τηλεοπτική μετάδοση, θα έπρεπε να προβλεφθεί κι ένα μηναίο ή ένα φορητό αναλόγιο. Πόσο μάλιστα όταν πρόκειται για ακολουθία που τελέστηκε παρουσία του Πατριάρχη και ενός ακόμα επισκόπου. Προσωπικά θα θεωρούσα απαράδεκτο σε χοροστασία επισκόπου να του δώσω να ψάλλει τις καταβασίες από τηλέφωνο. Θα φρόντιζα να προετοιμαστώ κατάλληλα.

Καταλαβαίνω πως κάποιους δεν τους ενοχλεί να τελείται η ακολουθία με το τηλέφωνο να πηγαίνει από χέρι σε χέρι. Προσωπικά την βρίσκω ιδιαίτερα ενοχλητική και ξένη προς την τάξη της Μ. Εκκλησίας. Ο Πατριάρχης, ως θεματοφύλακας της τάξης αυτής, απευθύνθηκε στον οικείο ποιμενάρχη ώστε την επόμενη φορά να υπάρχει καταλληλότερη προετοιμασία.

Όσον αφορά καθαυτό το ζήτημα της χρήσης συσκευών συσκευών στη λατρεία, θεωρώ πως οι ενστάσεις εντοπίζονται σε δύο βασικά σημεία. Το πρώτο αφορά τον σκανδαλισμό των πιστών όταν αυτές χρησιμοποιούνται με εμφανή τρόπο. Το δεύτερο αφορά την αποκλειστικότητα της χρήσης: τα λειτουργικά βιβλία καθαγιάζονται στη συνείδηση των πιστών λόγω της αποκλειστικής χρήσης τους στη λατρεία, ενώ το ίδιο δεν ισχύει απαραίτητα για τις συσκευές.

Μολαταύτα, πρόκειται για μία συζήτηση που θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια. Ο καθένας μπορεί να καταθέτει τις απόψεις, του θεωρώ όμως απαράδεκτο να χρησιμοποιούνται προσβλητικές εκφράσεις για εκκλησιαστικά πρόσωπα, μάλιστα σε φόρουμ που γράφουν άνθρωποι που διακονούν την Εκκλησία. Επεσήμανα μία τέτοια περίπτωση στους συντονιστές, τους οποίους ευχαριστώ για άλλη μία φορά για τον χρόνο και την υπομονή τους.
 
Status
Not open for further replies.
Top