π. Κωνσταντίνου, Ο εκσυγχρονισμός της λατρείας

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Παλαιά άρθρα του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, με επίκαιρο περιεχόμενο. Πολύ πριν τις προσπάθειες για την "λειτουργική αναγέννηση".
 

Attachments

  • π. Κωννου Παπαγιάννη, Ο εκσυγχρονισμός της Θ. Λατρ, Γρ. Παλαμάς 51 (1968) 345-354.pdf
    243.9 KB · Views: 403

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Παλαιά άρθρα του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, με επίκαιρο περιεχόμενο. Πολύ πριν τις προσπάθειες για την "λειτουργική αναγέννηση".

Το πέτυχα σήμερα μέσω άλλων συνδέσμων.

Λέτε απλώς "επίκαιρο"; Αυτό το άρθρο θα μπορούσε να ἐχει δημοσιευτεί χτες ή σήμερα ή σε... ένα μήνα σε ένα από τα blogs και τους διάφορους ιστότοπους.

Πώς τόλμησε να τα πει αυτά τότε; Είναι φανερή, βέβαια, απ' το ύφος η ορμητικότητα της νιότης.
Απ' ό,τι βλέπω, τα ίδια παραμένουν ζητούμενο και σήμερα, 40 χρόνια μετά.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Απορώ πώς μου είχε διαφύγει νωρίτερα...
Σήμερα το διάβασα.
ΕΥΣΤΟΧΟΤΑΤΟΣ.

Είναι για μένα λυπηρό πως πολλοί σωτήρες της Ορθοδοξίας (ευτυχώς υπάρχουν πολλοί σήμερα) τον χαρακτηρίζουν αλιβάνιστο, αλειτούργητο νεοβαρλααμίτη, αιρετικό, προτεσταντίζοντα και χίλια δυο άλλοι.

Κρίμα...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Είναι για μένα λυπηρό πως πολλοί σωτήρες της Ορθοδοξίας (ευτυχώς υπάρχουν πολλοί σήμερα) τον χαρακτηρίζουν αλιβάνιστο, αλειτούργητο νεοβαρλααμίτη, αιρετικό, προτεσταντίζοντα και χίλια δυο άλλοι.
Κρίμα...

Το να υπάρχει "διαφωνία" ή επιφύλαξη είναι ίσως θεμιτό και αναγκαίο.
Άλλωστε προσέφερε τόσα.
Ότι μας αρέσει το δεχόμαστε κι ότι όχι, μπορούμε να το "απορρίψουμε".
Το να χαρακτηρίζουμε όμως τον π. Κωνσταντίνο Παπαγιάννη με τέτοιους απαράδεκτους χαρακτηρισμούς είναι το λιγότερο άδικο.
Μακάρι να είχαν όλοι οι κληρικοί το ελάχιστο της ευαισθησίας και της γνώσεως σε θέματα λειτουργικής, τυπικού και ψαλτικής του π. Κωνσταντίνου.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Απορώ πώς μου είχε διαφύγει νωρίτερα...
Σήμερα το διάβασα.
ΕΥΣΤΟΧΟΤΑΤΟΣ.

Είναι για μένα λυπηρό πως πολλοί σωτήρες της Ορθοδοξίας (ευτυχώς υπάρχουν πολλοί σήμερα) τον χαρακτηρίζουν αλιβάνιστο, αλειτούργητο νεοβαρλααμίτη, αιρετικό, προτεσταντίζοντα και χίλια δυο άλλοι.

Κρίμα...
Διάβασα όλες τις σελίδες, και δεν βρήκα τίποτε απολύτως που να δικαιολογεί τους προαναφερόμενους χαρακτηρισμούς '' αλιβάνιστο, αλειτούργητο νεοβαρλααμίτη, αιρετικό, προτεσταντίζοντα και χίλια δυο άλλα'' από αυτούς των οποίων τα στοιχεία δεν αναφέρονται ( μήπως θα έπρεπε να αναφέρονται ???), και ως εκ τούτου αυτοί τους επιστρέφονται.
Πάντως εγώ σε ότι αφορά εμένα ως ιεροψάλτη θα συνεχίσω σταδιακά να εφαρμόζω στο μέτρο του εφικτού τις προτάσεις του Πατρός Κωνσταντίνου.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Θετει πολλα ζητηματα εκ των οποιων καποια εχουν ηδη εφαρμοστει αλλα θα μπορουσαν να εφαρμοστουν και καποια αλλα θελουν αρκετη συζητηση! Απλως μου εκανε τρομερη εντυπωση και το εξης σημειο οπου επικαλειται τα λεγομενα καποιου Κων/νου Καλλινικου ο οποιος συγκαταλεγει στις καινοτομιες της εκκλησιας και το γεγονος οτι η εκκλησια (ποιο σωστο να πουμε καποιοι ιεραρχες) συλλειτουργουν με Αγγλικανους και Λουθηριανους.:eek: Αυτο οπως και οτι γινεται με τους Ρωμαιοκαθολικους δεν συγκαταλλεγονται στις καινοτομιες αλλα στις εκτροπές δυστυχως της διοικουσης εκκλησιας. Αλλο οι καινοτομιες που προαγουν και προσαρμοζουν τη λατρεια προς πνευματικο οφελος των πιστων και αλλο πραγμα να αναγνωριζουμε με τις πραξεις μας ως εκκλησια αιρετικους καταργωντας και απο πανω τους Πατερες και οσα αυτοι διδαξαν και θεσπισαν ως προς τις αιρεσεις και το πως θα συνδιαλασομεθα μαζι τους. Αυτα εχουν διαχρονικη αξια και δεν προκειται για καθημερινα πνευματικα ζητηματα των πιστων οπου εκει υπαρχει ο πνευματικος αλλα και της λατρειας οπου μπορει να υπαρξει προσαρμογη μεσα σε καποια πλαισια παντα. Μην τα τσουβαλιαζουμε ολα:wink:
 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Αγαπητέ κ. Greekψαλτη

1.αν και εν πολλοις συμφωνώ μαζί σου θέλω να σου υπεθυμίσω πως και ο τύπος της λατρείας που μας έχει παραδωθεί και αυτός απο τους Αγίους Πατερες δώθηκε. Και δεν μίλω μόνο για τους παλαιους αλλά και τους σύγχρονους που αγίασαν συμμετεχοντας στα παραδεδομένα και αποδεικνύοντας οτι όποιος θέλει μπορεί. Δεν ήταν ούτε πανεπιστημιακοί, ούτε θεολόγοι. Απλοί καθημερινοί άνθρωποι που η χάρη του Θεού τους σκέπασε. Και κατανούσαν ερμήνευαν, εξομολογούσαν, μιλούσαν χωρις τα σημερινά κόμπλεξ ορισμένων που για να καλύψουν την ανεπάρκεια τους στρέφονται σε χίλια μύρια, αναγεννήσεις, αναφωτίσεις, αλληλοβραβευσεις, συνέδρια χρωματισμένων κ.τ.λ. αντι να μιμηθούν τη ζωή αυτὠν των ανθρώπων και να μας βοηθήσουν...

2.Θα ήθελα επίσης να σου υπενθυμήσω το Κυριακό "ανευ εμου ου δυνασθε ποιείν ουδέν". Σήμερα βέβαια η χάρη του αγίου Πνεύματος όπως λέγεται απο μερικούς( και ιεράρχες ακόμα) θεωρείται μαγικό...

3. Μην ξεχνάς οτι με αυτά "που μπορούμε να συζητήσουμε" βάζουμε μία ρεύστότητα και ο καθένας θα κάνει οτι έρθει στην κούτρα του. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει θέμα! Περπατούν στα σύνεφα όσοι νομίζουν οτι με "αναγεννήσεις" θα αλλάξει κάτι. ΧΑ! Θα έγκρατεύομαστε, θα έχουμε συνεχως στο νού μας το Θεο, θα ασκητεύουμε, κ.τ.λ. μετα απο όλα αυτά. Όποιος δεν θέλει να ζύμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει, λέμε στο Πήλιο.

Όλα τα κάνει η χαρή του Θεού. Κάνεις ένα βήμα και ο Θεός θα κάνει για σένα άλλα δέκα..
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Ως προ τα θεματα πιστεως, ομολογιας αλλα και συνδιαλλαγης με τους αιρετικους δεν υπαρχει ζητημα! Τα πραγματα ειναι ξεκαθαρα! Ασχετα απο τα απαραδεκτα που γινονται και τα οποια κουκουλωνουν -ή ετσι τουλαχιστον πιστευουν- με το μανδυα μιας αγαπης χωρις αληθεια. ''Αγάπα εν αληθεία'', ειπε καποιος μεγαλος Πατερας της εκκλησιας. Η αγαπη απο μονη της δεν στεκει, ειναι τροπον τινα ''αιρεση''.
Τωρα ως προς τα υπολοιπα, πιο καθημερινα ζητηματα λατρειας και ζωης της εκκλησιας τα πραγματα δεν ειναι ασπρο-μαυρο. Να σου αναφερω πως ο Μεγας Βασιλειος θεωρουσε μίασμα τη θεσπιση δευτερου γαμου αλλα και αναγκαιο κακο! Επομενως πρεπει να υπαρχει δημιουργικη συνεχεια της παραδοσης και της ζωης της εκκλησιας κανοντας σωστη χρηση του κατ'οικονομιαν, χωρις να αλλοιωνεται το Ορθοδοξο φρονημα.
 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Greekψαλτης;81377 said:
Ως προ τα θεματα πιστεως, ομολογιας αλλα και συνδιαλλαγης με τους αιρετικους δεν υπαρχει ζητημα! Τα πραγματα ειναι ξεκαθαρα! Ασχετα απο τα απαραδεκτα που γινονται και τα οποια κουκουλωνουν -ή ετσι τουλαχιστον πιστευουν- με το μανδυα μιας αγαπης χωρις αληθεια. ''Αγάπα εν αληθεία'', ειπε καποιος μεγαλος Πατερας της εκκλησιας. Η αγαπη απο μονη της δεν στεκει, ειναι τροπον τινα ''αιρεση''.
Τωρα ως προς τα υπολοιπα, πιο καθημερινα ζητηματα λατρειας και ζωης της εκκλησιας τα πραγματα δεν ειναι ασπρο-μαυρο. Να σου αναφερω πως ο Μεγας Βασιλειος θεωρουσε μίασμα τη θεσπιση δευτερου γαμου αλλα και αναγκαιο κακο! Επομενως πρεπει να υπαρχει δημιουργικη συνεχεια της παραδοσης και της ζωης της εκκλησιας κανοντας σωστη χρηση του κατ'οικονομιαν, χωρις να αλλοιωνεται το Ορθοδοξο φρονημα.


Δεν πιστεύω να συγκρίνετε τον Μ. Βασίλειο (Ο Ασκητής, Ο Θεολόγος, Ο Ποιμήν ο καλός, ο θρόνος της χάριτός του Θεού!) με την σημερινή εκκλησιαστική κατάσταση! Δέχομαι οτι για κάποιες ειδικές περιπτώσεις να "οικονομούνται" τα πράγματα αλλά γι αυτές ας αποφασίζουν οι Βασίλειοι (οι συγχρονοι). Αλλά να αποφασίζουν (και) άνθρωποι που ολη τους τη ζώη την πέρασαν γράφοντας τον χειροτόνητήριο εις επίσκοπον (για να μην πω αλλά που βγάζουν οι τηλέοράσεις ανα διαστήματα).... Έλεος κ. Ιωάννη Μ..... Αυτό δεν είναι οικονομία. Είναι ξεπεσμός στην λογική των δυτικών "εκκλησιών". Άλλωστε και αυτοί που αγαπολογώντας συμπροσευχονται με αιρετικούς κ.τ.λ. απο οικονομία δήθεν το κάνουν. Αλλά επείδη δεν είναι Βασίλειοι κανουν οικονομία και εκει που δεν πρέπει και δεν χρειάζεται. Κατα τα άλλα συμφωνώ με αυτά που λέτε :)
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μακρυγιάννης;81424 said:
Δέχομαι οτι για κάποιες ειδικές περιπτώσεις να "οικονομούνται" τα πράγματα αλλά γι αυτές ας αποφασίζουν οι Βασίλειοι (οι συγχρονοι).

Πάλι καλὰ ποὺ δέχεστε καὶ αὐτό.

Θὰ ἦταν ἐνδιαφέρον βέβαια να μὰς ἀναλύσετε τὰ κριτήριά σας ἀποδοχῆς τῆς οἰκονομίας ...
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Φιλε Μακρυγιαννη ανεφερα τη σταση του Μ.Βασιλειου για να δειξω πως η εκκλησια οντως καινοτομουσε και καποιες φορες με ''βαρια καρδια'', οπως φαινεται και στη περιπτωση του δευτερου γαμου και την σταση του Μ.Βασιλειου. Το εκανε ομως παρολα ταυτα επειδη σκοπος ειναι η σωτηρια των ψυχων μας και οχι η αυστηρη και μονο τηρηση καποιων πραγματων τη στιγμη που δεν προαγουν τη πνευματικη μας προοδο εξαιτιας αλλαγων στη ζωη των ανθρωπων. Δεν εκανα καμμια συγκριση και το θεμα αλλωστε δεν ειναι οι συγκρισεις αλλα ο παραδειγματισμος μας απο τις πρακτικες που ακολουθουσαν οι Μεγαλοι Πατερες της εκκλησιας μας! Χρειαζεται μεγαλη προσοχη, προσευχη και διακριση στις όποιες αλλαγες, και πιστευω συμφωνουμε ολοι σε αυτο! Ομως αλλαγες μπορουν να υπαρξουν σε ζητηματα που απτονται τη ζωη της εκκλησιας στην εκαστοτε εποχη της ζωης του ανθρωπου πανω στη Γη. Αυτο μας διδασκουν και οι Πατερες με τη σταση τους σε διαφορα ζητηματα ανα τους αιωνες:cool: Μας διδαξαν ακομη και πως να αντιμετωπιζουμε τους αιρετικους, αφου πολλακις και οι ιδιοι αντιμετωπισαν τρομερες αιρεσεις που κλυδωνισαν το σωμα της εκκλησιας! Παντα με αγαπη προς τους πλανεμενους αδελφους μας. Με αγαπη ομως η οποια θα εχει την αληθεια του Ευαγγελιου μεσα της!:wink:
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Φιλε Μακρυγιαννη ανεφερα τη σταση του Μ.Βασιλειου για να δειξω πως η εκκλησια οντως καινοτομουσε και καποιες φορες με ''βαρια καρδια'', οπως φαινεται και στη περιπτωση του δευτερου γαμου και την σταση του Μ.Βασιλειου. Το εκανε ομως παρολα ταυτα επειδη σκοπος ειναι η σωτηρια των ψυχων μας και οχι η αυστηρη και μονο τηρηση καποιων πραγματων τη στιγμη που δεν προαγουν τη πνευματικη μας προοδο εξαιτιας αλλαγων στη ζωη των ανθρωπων. Δεν εκανα καμμια συγκριση και το θεμα αλλωστε δεν ειναι οι συγκρισεις αλλα ο παραδειγματισμος μας απο τις πρακτικες που ακολουθουσαν οι Μεγαλοι Πατερες της εκκλησιας μας! Χρειαζεται μεγαλη προσοχη, προσευχη και διακριση στις όποιες αλλαγες, και πιστευω συμφωνουμε ολοι σε αυτο! Ομως αλλαγες μπορουν να υπαρξουν σε ζητηματα που απτονται τη ζωη της εκκλησιας στην εκαστοτε εποχη της ζωης του ανθρωπου πανω στη Γη. Αυτο μας διδασκουν και οι Πατερες με τη σταση τους σε διαφορα ζητηματα ανα τους αιωνες:cool: Μας διδαξαν ακομη και πως να αντιμετωπιζουμε τους αιρετικους, αφου πολλακις και οι ιδιοι αντιμετωπισαν τρομερες αιρεσεις που κλυδωνισαν το σωμα της εκκλησιας! Παντα με αγαπη προς τους πλανεμενους αδελφους μας. Με αγαπη ομως η οποια θα εχει την αληθεια του Ευαγγελιου μεσα της!:wink:

Να ρωτήσω ποιες είναι λ.χ. κάποιες απο τις συγχρονες αναγκες που θα αναγκαζαν για πνευματικούς λόγους την Εκκλησία να κανει σε καποια θέματα οικονομία ή και "καινοτομία" όπως είπατε. Και δεύτερον τι είναι αυτο που σας κάνει να νομίζετε (οχι εσείς προσωπικά) οτι δεν το κάνει ήδη εκει που πραγματικά χρειάζεται και δεν προσβάλεται η πίστη;:)
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Να ρωτήσω ποιες είναι λ.χ. κάποιες απο τις συγχρονες αναγκες που θα αναγκαζαν για πνευματικούς λόγους την Εκκλησία να κανει σε καποια θέματα οικονομία ή και "καινοτομία" όπως είπατε. Και δεύτερον τι είναι αυτο που σας κάνει να νομίζετε (οχι εσείς προσωπικά) οτι δεν το κάνει ήδη εκει που πραγματικά χρειάζεται και δεν προσβάλεται η πίστη;:)

Φιλε μου μιλω πολυ απλα και επικαλουμενος τρομερες αλλαγες του παρελθοντος που κατ'οικονομιαν επραξαν οι Μεγαλοι Πατερες. Τι δεν καταλαβαινεις σε αυτο? Δεν ειπα οτι σημερα δεν γινονται λαθη, καθε αλλο. Ομως μην ξεχνας πως ''ο Θεός αγάπη εστί...'' και χαριν της δικης μας αναξιοτητας και αδυναμιας λειτουργει το κατ'οικονομιαν που στηριζεται σε αυτη ακριβως την απειρη αγαπη του Θεου προς εμας. Αρκει και απο τη μερια μας να υπαρχει ειλικρινη προσπαθεια και οχι οποτε μας συμφερει να επικαλουμαστε την αγαπη του Θεου, σκεπτομενοι πονηρα λες και μπορουμε να κοροιδευσουμε το Θεο.:eek:
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Το θέμα νομίζω έχει άμεση συνάρτηση με αυτό το θέμα. Άλλωστε ο π. Κων/νος είναι γνωστόν από ποιό χώρο προέρχεται...

Και οι προτάσεις του θα κριθούν πρώτον και κύριον από το Σώμα της Εκκλησίας αν δεν έχουν κριθεί ήδη...
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Το θέμα νομίζω έχει άμεση συνάρτηση με αυτό το θέμα. Άλλωστε ο π. Κων/νος είναι γνωστόν από ποιό χώρο προέρχεται...

Και οι προτάσεις του θα κριθούν πρώτον και κύριον από το Σώμα της Εκκλησίας αν δεν έχουν κριθεί ήδη...

Φιλοι μου το θεμα δεν ειναι να κανουμε το δικαστη εμεις εδω αλλα να συζητησουμε τις αποψεις καποιου η οποιες και απο πολλους προβαλλονται σημερα. Δεν ειναι κακο να συζηταμε και να προβληματιζομαστε. Το σωμα της εκκλησιας δηλ. ο πιστος λαος πολλες φορες ασπαζεται ακριτα οτι του σερβιρουν καποιοι:wink:
Υ.Γ. Απο ποιο χωρο προερχεται ο π. Κων/νος??:confused:
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Το παρόν θέμα αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο κείμενο του π. Κων/νου Παπαγιάννη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Γρηγόριος Παλαμάς», πριν από 42 χρόνια. Αν θέλει κάποιος να κάνει μια εποικοδομητική συζήτηση, και να μη φωνασκεί ασκόπως, ας διαβάσει το κείμενο και ας αναφερθεί στα συγκεκριμένα μέτρα που προτείνονται.
Δεν θα λύσουμε εμείς τώρα το ζήτημα της οικονομίας που ασκεί η Εκκλησία ανά τους αιώνες.

ΥΓ. Στο θέμα αυτό, δημοσιεύονται πλήθος άρθρων του π. Κων/νου Παπαγιάννη, που συχνά άπτονται θεμάτων «οικονομίας», «εκσυγχρονισμού», «αλλαγών» που προτείνονται. Ας μην ανακατώνουμε όλα τα ζητήματα σε ένα θέμα, για να μπορούμε να συζητήσουμε.
 
Last edited:

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Τα ζητήματα αυτά τα έχουμε συζητήσει επανειλημμένως σε διάφορα σημεία του φόρουμ και δεν έχουμε καταλήξει σε ένα κοινώς αποδεκτό συμπέρασμα. Νομίζω ότι δεν έχει νόημα να τα σχολιάσουμε μαζεμένα σε αυτό το θέμα, αφ'ενός διότι έχουν ήδη συζητηθεί, αφ' ετέρου γιατί θα πλατιάσουμε.

Αυτό που έχω να πω, είναι ότι οι κατηγορίες περί Προτεσταντίζουσας νοοτροπίας, κατ' εμέ στέκουν και έχουν πολύ ισχυρά ερείσματα. Πρώτον και κύριο σημείο που φαίνεται αυτό, είναι η εμμονή του π. Κων/νου καθώς και όσων μοιράζονται τις ιδέες του, στην «επαναφορά της αρχαίας τάξης», πράγμα το οποίο είναι κοινό στον Προτεσταντισμό. Αν αυτό στενοχωρεί κάποιους, δεν μπορώ να κάνω κάτι. Το ότι υπάρχει όμως ομοιότητα στον τρόπο σκέψης, είναι πασιφανέστατο.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Δεν θα λύσουμε εμείς τώρα το ζήτημα της οικονομίας που ασκεί η Εκκλησία ανά τους αιώνες.

Η συζητηση δεν εβλαψε ποτε κανεναν. Η εκκλησια δεν ειναι κατι το απροσωπο. Εκκλησια ειμαστε ολοι μας κληρος και λαος και ανα τους αιωνες εχουν παρθει παμπολλες αποφασεις τις οποιες καλο ειναι να εξεταζουμε προς παραδειγματισμο. Δεν καταλαβαινω λοιπον τη προτροπη σας για ληξη της συζητησης:confused: Παρατηρω γενικοτερα πως στον Ορθοδοξο χωρο υπαρχει μια ταση να αποφευγονται συζητησεις επι καποιων θεματων επικαλουμενοι καποιοι γενικα και αοριστα (δεν εννοω εσας κ. Νεοκλη:D) το αλανθαστο και αυθεντια της εκκλησιας... Λαθος!
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τα ζητήματα αυτά τα έχουμε συζητήσει επανειλημμένως σε διάφορα σημεία του φόρουμ και δεν έχουμε καταλήξει σε ένα κοινώς αποδεκτό συμπέρασμα. Νομίζω ότι δεν έχει νόημα να τα σχολιάσουμε μαζεμένα σε αυτό το θέμα, αφ'ενός διότι έχουν ήδη συζητηθεί, αφ' ετέρου γιατί θα πλατιάσουμε.

Αυτό που έχω να πω, είναι ότι οι κατηγορίες περί Προτεσταντίζουσας νοοτροπίας, κατ' εμέ στέκουν και έχουν πολύ ισχυρά ερείσματα. Πρώτον και κύριο σημείο που φαίνεται αυτό, είναι η εμμονή του π. Κων/νου καθώς και όσων μοιράζονται τις ιδέες του, στην «επαναφορά της αρχαίας τάξης», πράγμα το οποίο είναι κοινό στον Προτεσταντισμό. Αν αυτό στενοχωρεί κάποιους, δεν μπορώ να κάνω κάτι. Το ότι υπάρχει όμως ομοιότητα στον τρόπο σκέψης, είναι πασιφανέστατο.

Ο σκοπός της ανάρτησης διαφόρων θεμάτων είναι για να συζητάμε σχετικά μ' αυτά, κι όχι για να βρίσκει ο καθένας την ευκαιρία, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές του και τα κολλήματά του, να κατηγορεί τον άλλον είτε γιατί είναι «οργανωσιακός» είτε γιατί είναι «προτεσταντίζων», είτε γιατί είναι «οπισθοδρομικός», είτε ...
Αν νομίζεις, όπως λες, ότι η συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα εδώ, δεν έχει νόημα, δεν υπάρχει και λόγος να το σχολιάζεις.
 
Top