Σειρά του εωθινού ευαγγελίου Όρθρου Κυριακής ΤΜΕ vs. αρχαία παράδοση

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί,

Ως γνωστόν, τα αρχαία τυπικά, καθώς και η απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος να επιστρέψει στην παλαιά παράδοση μεταθέτοντας το εωθινό ευαγγέλιο και τον Ν᾽ Ψαλμό και τα συναφή αμέσως μετά τους αναβαθμούς (στις Κυριακές) και πρίν τους Κανόνες, Καταβασίες, Θ᾽ωδή κτλ...δημιουργούν ένα πλαίσιο προβληματικό γιαυτούς που ακολουθούν το ΤΜΕ (διατάξεις Κυριακών).

Θα ήθελα να μάθω ΠΟΤΕ έγινε η απόφαση απο την ΜΧΕ και ΠΟΙΟΙ οι λόγοι για την μεταφορά της σειράς του εωθινού ευαγγελίου ΜΕΤΑ τα μεσώδια καθίσματα, συναξάριο και τις καταβασίες;

Ευχαριστώ για όποιο σχόλιο και απάντηση

ΝΓ
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε μαζί με επόμενα μηνύματα από το θέμα Πατριαρχική Θ. Λειτουργία 18ης Απριλίου 2010 (Κυριακή των Μυροφόρων) Ι. Μ. Ζωοδόχου Πηγής Βαλουκλή

Κων/νος Βαγενάς;71936 said:
Στο Τυπικό, βέβαια, με ξένισε - καθότι δεν το 'χα ξαναζήσει - η θέση του Εωθινού. Δεν πειράζει, αυτό ήταν το λιγότερο. Οι άνθρωποι φυλάνε Θερμοπύλες.

Φιλε μου μη σε ξενιζει η ορθη θεση του Εωθινου συμφωνως προς το τυπικον της Μ.τ.Χ.Ε ! Ενω αυτοι βρισκονται στο στομα των λυκων (διαφορων αποχρωσεων και χρωματισμων) , ημεις αναπαυομενοι και ρεμβαζοντες εν μεσω ανειπωτης χλιδης , αλλαξαμε την θεση του και οχι μονον αυτου . Αλλαξαμε και το "Εγκολπιον του αναγνωστου" , ετσι για να δυσκολεψουμε τη ζωη των αρχαριων κυριως ψαλτων , "σφαγιασαμε" τα Μεγαλυναρια κ.λ.π , κ.λ.π , κ.λ.π.............................

Ευχαριστουμε για τα υπεροχα ακουσματα !
 
Last edited by a moderator:

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Στο Τυπικό, βέβαια, με ξένισε - καθότι δεν το 'χα ξαναζήσει - η θέση του Εωθινού. Δεν πειράζει, αυτό ήταν το λιγότερο. Οι άνθρωποι φυλάνε Θερμοπύλες.

Κύριε Κωνσταντίνο μου να μην σε ξενίζει γιατί αυτή είναι η ορθή τάξη του Εωθινού,και εγώ αυτήν τηρώ πάντοτε. Επίσης κατόπιν υποδείξεως του οικίου Δεσπότου μας όλες οι ενορίες της Μητροπολιτικής μας περιφαίριας αυτό ακολουθούμε.

Σε ευχαριστούμε για τα υπέροχα ακούσματα που ανέβασες!!!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κύριε Κωνσταντίνο μου να μην σε ξενίζει γιατί αυτή είναι η ορθή τάξη του Εωθινού,και εγώ αυτήν τηρώ πάντοτε. Επίσης κατόπιν υποδείξεως του οικίου Δεσπότου μας όλες οι ενορίες της Μητροπολιτικής μας περιφαίριας αυτό ακολουθούμε.
Μιχάλη καί λοιποί,
Τό θέμα ἔχει συζητηθεῖ. Δεῖτε ἐδῶ ὅπου καί οἱ σχετικοί σύνδεσμοι, ἀλλά καί σ᾿ αὐτό ὑπάρχει ἀναφορά, καθώς καί σέ ἄλλα. Καί μήν τό κάνουμε θέμα ἐδῶ.
Βέβαια δέν φταῖτε ἐσεῖς ἀλλά ὁ Κωνσταντῖνος πού τό ἀνέφερε αὐθόρμητα. Ἐγώ τόν ρώτησα κατ᾿ ἰδίαν καί ὄντως βγαίνει τό συμπέρασμα ὅτι λόγῳ τῆς ἡλικίας του δέν γνώρισε τήν κατά τό ΤΜΕ μεταγενέστερα καθιερωθεῖσα τάξη, πού ἡ Ἱ. Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐπενέφερε στήν ὀρθή θέση. Καί τοῦ φάνηκε περίεργο πῶς ἐν μέσῳ τῶν καταβασιῶν παρεμβάλλεται τό εὐαγγέλιον. Εἶναι σάν τά παιδιά πού γεννήθηκαν μέ τό εὐρώ καί δέν γνώρισαν τή δραχμή ἤ ὅπως ἐμεῖς πού οἱ γονεῖς μας ἀκόμη καί σήμερα μᾶς μιλοῦν γιά τήν ὀκά, ἐνῶ δέν ἔχουμε ἰδέα.


 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Ανεξάρτητα από την ορθότητα της θέσης ή όχι, για την οποία τυγχάνω αναρμόδιος να αποφανθώ, η τοποθέτηση του Εωθινού Ευαγγελίου μετά τους Αναβαθμούς σε πλειάδα Ι. Μητροπόλεων της Ελλάδος, σίγουρα απέβη αρκετά βολική ως προς το ωράριο της χοροστασίας των Επισκόπων... :D

Ο έτι μικρότερος αριθμός των εκκλησιαζομένων που ακούν και προσκυνούν το Ιερό Ευαγγέλιο την ώρα αυτή όπως και η απώλεια της ωραίας τάξεως της προσκυνήσεως του Ι. Ευαγγελίου από τον χοροστατούντα αρχιερέα, είναι στοιχεία της ακολουθίας που δυστυχώς έπεσαν στον βωμό της ορθότητας. Όπως λένε και οι αγγλόφωνοι φίλοι "you can't make an omelette, unless you break some eggs" ... :D
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Κων/νος Βαγενάς;71936 said:
Στο Τυπικό, βέβαια, με ξένισε - καθότι δεν το 'χα ξαναζήσει - η θέση του Εωθινού.
Και εδώ στην Ελλάδα μέχρι πριν λίγα χρόνια τότε το λέγαμε. Πολλοί το τηρούμε ακόμη έτσι. Εντύπωση μου κάνει που φάνηκε άγνωστη η τάξη αυτή.
 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Και εδώ στην Ελλάδα μέχρι πριν λίγα χρόνια τότε το λέγαμε. Πολλοί το τηρούμε ακόμη έτσι. Εντύπωση μου κάνει που φάνηκε άγνωστη η τάξη αυτή.

Απαντώντας συνεκδοχικά σε όλους:

Εντάξει, έγραψα ένα μήνυμα με πολύ σημαντικά - για μένα, τουλάχιστον - πράγματα και το τελευταίο που μ' ενδιέφερε ήταν αυτό που σχολιάστηκε κατά κόρον...

Τί να πω...

Εμένα μου προξενεί ΜΕΓΙΣΤΗ εντύπωση που στέκεστε σ' αυτό και όχι στην ουσία, απ' τη στιγμή μάλιστα που ούτε εγώ δεν του έδωσα σημασία, ούτε καν - κι από κει να απαντήσω στο πλάγιο ερώτημά σας - το χαρακτήρισα ως "λανθασμένο", ούτε είπα πως μου είναι άγνωστη αυτή η τάξη, απλώς δεν την έχω συνηθίσει. Είμαι 20 και άρχισα να ασχολούμαι με την ψαλτική και να πηγαίνω συστηματικά στον Όρθρο δυο χρόνια πριν, και τότε δεν ήξερα καλά τί ακριβώς γίνεται. Δεν θυμάμαι πάντως κάτι τέτοιο.

...
[θα ανεβάσω όσο πιο γρήγορα και την Θ. Λειτουργία]
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Καλά, μην το παίρνεις πατριωτικά! Εγώ δεν έγραψα κάτι για να σε θίξω, ούτε και οι υπόλοιποι φαντάζομαι. Απλά πρέπει να έχει 3-4 χρόνια που έπαψε να λέγεται σε εκείνο το σημείο το Ευαγγέλιο και το παρατήρησα παριμένοντας να ακούσω πως ενδεχομένως σε κάποιους ναούς στον κόσμο εφαρμοζόταν από παλιότερα η θέση του Ευαγγελίου στην αρχή του Όρθρου.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καλά, μην το παίρνεις πατριωτικά! Εγώ δεν έγραψα κάτι για να σε θίξω, ούτε και οι υπόλοιποι φαντάζομαι. Απλά πρέπει να έχει 3-4 χρόνια που έπαψε να λέγεται σε εκείνο το σημείο το Ευαγγέλιο και το παρατήρησα παριμένοντας να ακούσω πως ενδεχομένως σε κάποιους ναούς στον κόσμο εφαρμοζόταν από τότε η θέση του Ευαγγελίου στην αρχή του Όρθρου.
Ἀπό τό 2003/2004 δέν εἶναι «3-4 χρόνια» Γιάννη (φαίνεται καί στά θέματα πού ἔχει συζητηθεῖ)!

ΥΓ. Πῶς περνᾶν᾿ τά χρόνια...


 

EpifaniosP

Επιφάνιος Παπαντωνίου
Ιδιαίτερα μου άρεσε και η απόδοση της Ευαγγελικής περικοπής από τον Ιεροδιάκονο (δεν γνωρίζω, βέβαια, το όνομά του).
Είναι ο διάκονος που ακούγεται στη εκφώνηση Τη Θεοτόκο και μητέρα του φωτός; Αν ναι, είναι ο πατήρ Κυπριανός, διάκονος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου.
 
όλα καλά αγαπητοί συνάδελφοι αλλα γιατι την Κυριακη το εωθινον Ευαγγέλιον να είναι μετα τις καταβασίες και τις καθημερινες εορτές μεγάλων αγίων μετά τους αναβαθμούς? Δεν θα είναι σωστό να υπάρχει μια τάξις στην ακολουθία δηλ όπως είναι τωρα μετα τους αναβαθμούς?
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Και εδώ στην Ελλάδα μέχρι πριν λίγα χρόνια τότε το λέγαμε. Πολλοί το τηρούμε ακόμη έτσι. Εντύπωση μου κάνει που φάνηκε άγνωστη η τάξη αυτή.

Εκτός θέματος:

Και τελικά γιατί βγαίνουν αυτές οι εγκύκλιοι αν είναι να μην εφαρμόζονται;
(Φυσικά δεν αναφέρομαι στο Πατριαρχείο αλλά στις εν Ελλάδι Εκκλησίες)

Προσωπικά θα μπορούσα να πω,
π.χ. αν απαραιτήτως μας απασχολεί να υπάρχει και περισσότερος κόσμος να λέγαμε το Ευαγγέλιον στο τέλος του Όρθρου (κατά το πρότυπο του Ασματικού Όρθρου) και το κήρυγμα να γίνεται για τον ίδιο λόγο στην απόλυση της Θείας Λειτουργίας.
Όμως υπάρχουν συνοδικές αποφάσεις οι οποίες πρέπει να τηρούνται.
Δυστυχώς ο καθένας κάνει ότι θέλει...
Και να "μάθουμε" εμείς τον κόσμο ότι πρέπει να έρθει νωρίτερα στην εκκλησία να ασπασθεί το Ευαγγέλιον, το οποίο συμβολίζει την Ανάσταση του Χριστού, να μάθουμε εμείς τον κόσμο να έρθει πριν την ακρόαση των Αναγνωσμάτων και του Θείου Λόγου, ακριβώς μετά το Ευαγγέλιον.
Δυστυχώς ο καθένας κάνει ότι θέλει...
 
Last edited:

karandreas lazaros

Π. Λάζαρος καρανδρέας
Χριστός Ανέστη!
Χθές το απόγευμα πραγματοποιήθηκε εσπερίδα ιεροψαλτών στην Ι.Μ. Νεαπόλεως (είχε ανακοινωθεί) όπου μεταξύ άλλων μίλησε και ο πρωτ. π. κων/νος Παπαγιάννης με θέμα "επισήμανση λειτουργικών σφαλμάτων" (εντός των ημερών θα το ανεβάσω). Εκείνο που μπορώ συμπερασματικά να πω είναι ότι οι εγκύκλιοι της Ι. Συνόδου ελάχιστα τηρούνται απ' τις κατά τόπους Μητροπόλεις. Η κίνηση αυτή της Ι.Μ.Νεαπόλεως, εύχομαι να αποτελέσει παράδειγμα πρός μίμησιν γιά τις υπόλοιπες διότι, είμαι πεπεισμένος πως σε βάθος χρόνου θα δώσει λύσεις σε θέματα τυπικής διάταξης δια της γνώσης και όχι κατά το δοκουν.
 

karandreas lazaros

Π. Λάζαρος καρανδρέας
Χριστός Ανέστη αδέρφια!
Παραθέτω την εισήγηση του π. Κων/νου Παπαγιάννη στην εσπερίδα.
 

Attachments

  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ Ο.tif
    23 KB · Views: 62
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 2.tif
    44.1 KB · Views: 25
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 4.tif
    46.4 KB · Views: 21
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΣΝΣΙΣ 5.tif
    45.4 KB · Views: 20
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 6.tif
    43.2 KB · Views: 18
  • ΛΕΙΤΟΥΠΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 7.tif
    45.5 KB · Views: 20
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 8.tif
    45.2 KB · Views: 22
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ.1tif.tif
    42.2 KB · Views: 17
  • ΛΕΙΤΟΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 9.tif
    45.5 KB · Views: 17
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 10.tif
    45 KB · Views: 15
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΤΟΠΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΙΣ 11.tif
    46.9 KB · Views: 19
  • Αντίγραφο από Σάρωση10-04-29 0959.tif
    21.6 KB · Views: 29

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Προσωπικά θα μπορούσα να πω,
π.χ. αν απαραιτήτως μας απασχολεί να υπάρχει και περισσότερος κόσμος να λέγαμε το Ευαγγέλιον στο τέλος του Όρθρου (κατά το πρότυπο του Ασματικού Όρθρου) και το κήρυγμα να γίνεται για τον ίδιο λόγο στην απόλυση της Θείας Λειτουργίας.
Όμως υπάρχουν συνοδικές αποφάσεις οι οποίες πρέπει να τηρούνται.
Δυστυχώς ο καθένας κάνει ότι θέλει...

Ο προβληματισμός δεν είναι μόνο δικός μου, αλλά φαίνεται ότι είχαν συζητηθεί και το 2003 στο Ε΄Λειτουργικό Συμπόσιο εξ΄ ου και το ενδιαφέρον πόρισμα, προ της αποφάσεως για την επαναφορά στην αρχαία πράξη:

"Τό ἐξαιρετικά ἐνδιαφέρον θέμα τῶν "Ἑωθινῶν Εὐαγγελίων", ἐξετάσθηκε μέσα ἀπό τήν σκοπιά τῆς ἱστορικῆς τους ἐξέλιξης καί τῆς ποιμαντικῆς δεοντολογίας.Τονίσθηκε ἰδιαίτερα, ὡς διαπίστωση ἐκ μέρους τῶν συνέδρων, ἡ ἄγνοια τῆς ἀξίας τῶν Ἑωθινῶν Εὐαγγελίων ἐξ αἰτίας τοῦ χρόνου κατά τόν ὁποῖον ἀναγινώσκονται, λόγῳ τοῦ φτωχοῦ ἐκκλησιάσματος κατά τήν ὥραν ἐκείνην τοῦ ὄρθρου τῆς Κυριακῆς. Τό ἰδανικό βέβαια θά ἧταν νά ἐπανέλθει στήν ὀρθή θέση.
Ἡ ποιμαντική ὅμως συγκατάβαση συνηγορεῖ ὅπως τό θέμα συζητηθεῖ καί ἐνδεχομένως μετατεθεῖ ἡ ἀνάγνωση τους μετά τούς "Αἴνους" ἤ μετά τήν "Δοξολογία" τοῦ ὄρθρου. Εἰδικότερα ἔγινε σύσταση καί ὑπενθύμηση, ὅπως οἱ ἱερεῖς φοροῦν κατά τήν ἀνάγνωση τοῦ Ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου "λευκό φελώνιο" καί τοῦτο γιά νά τονίζεται ἡ συμβολική παρουσία τήν ὥρα ἐκείνη τοῦ ἱερέως ὡς ἀγγέλου ἐπί τοῦ μνήματος καί ἡ τελετουργική ἀκρίβεια καί παράδοση τῆς ἀνάγνωσης τῶν Ἑωθινῶν Εὐαγγελίων."

Πηγή:http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/liturgical/liturgical-0005.htm
 
Top