Περί του κοινωνικού Μ. Σαββάτου ''Εξηγέρθη...'' Πέτρου Λαμπαδαρίου

P

ptz

Guest
-Ανεβάζω αποκεκομμένο από την Πανδέκτη το εν θέματι κοινωνικό του αειμνήστου Διδασκάλου και θέλω να παραθέσω μερικές σκέψεις περί τούτου.
-Κατ' αρχήν νομίζω αποτελεί ένα κομψοτέχνημα σύνθεσης,τόσο γιά το νόημά του,όσο και γιά την μέρα που έχει ορισθεί να ψάλλεται.
-Είναι σχετικά μικρό και μπορεί να καταταγεί στα συντετμημένα κοινωνικά σε σχέση με την δομή των παλαιών κοινωνικών αλλων κλασικών μελοποιών.
-Ομως παρουσιάζει μία σπάνια γιά συνθέσεις Πέτρου ιδιομορφία.Χρησιμοποιεί σε αυτό ο μελοποιός δέκα έξι-ναί [16] νότες.Από τον κάτω
ΔΙ έως τον επάνω-δίς-ΚΕ.Αυτό βέβαια απαιτεί μεγίστη φωνητική έκταση του ψάλλοντος.Ητοι εάν το ξεκινήσεις από φυσικό ΠΑ να μπορείς να πατήσεις τον κάτω ΔΙ και όλους τους πριν από αυτόν,αλλά και να ανέβεις και να πατήσεις τον πάνω δις ΚΕ και όλους τους πριν από αυτόν.Εάν αλλαχθεί η τονικότητα προς τα κάτω ή προς τα πάνω θα παρουσιασθούν άλλα προβλήματα.Γενικά
ο Διδάσκαλος-που πρέπει να τις είχε αυτές τις νότες-πιστεύω ότι το μελοποίησε με αυτές τις δυσκολίες γιά να τονίσει μελωδικά τις αντιθέσεις
όπως π.χ Εξηγέρθη-υπνών, Κύριος-Ανέστη.
-Ηχητικά δεν βρήκα πρόχειρα ακούσματα.Δεν ξέρω αν στο χαώδες πολύτιμο αρχείο του ψαλτολογίου υπάρχουν από οποιονδήποτε μονοφωνικά ή χορωδιακά.Οι επαϊοντες ας βοηθήσουν.Παραθέτω μόνον δύο ηχητικά που έχω
πρόχειρα.Το ένα με τον μακαρίτη Ν.Δανιηλίδη από το Πατριαρχείο το 1960,που δεν το λέει ακριβώς από μέσα αλλά το έχει ως κορμό.Το δεύτερο είναι ένα ημιτελές απο την ταπεινότητά μου του 1993 καθ' ότι δεν ντρέπομαι να ομολογήσω μετά τον υψηλό ΠΑ [που τον σηματοδοτεί ως ΔΙ-η τονικότητα όμως δεν αλλάζει] τράπηκα σε άτακτη οπισθοχώρηση,αλλάζοντας την γραμμή.Το ίδιο όμως κάνει και ο μακαρίτης Δανιηλίδης μετά τον πάνω ΓΑ.Ακούστε όμως στο ''σώζων'' πως όμορφα
επεμβαίνει ο κυρ Θρ.Στανίτσας.
-Τέλος χθές τηλεφωνικά και παρεπιπτόντως ρώτησα τον φίλο Αρχ.Πρωτοψάλτη Δ.Νερατζή αν το έχει ψάλλει ή το έχει ακουστικά και μού είπε πως παλαιά το είχε πεί μία φορά στην 'Ανδρο.
-Αυτά και συγχωρέστε μου την πολυλογία. Ομως τέτοια σύνθεση χρειάζεται διατριβή. Π.ΤΖ

Υγ1.Οποιος έχει υπ 'οψιν του άλλα ηχητικά ας βοηθήσει.
Υγ2.Επίσης από τα νέα αστέρια του ψαλτολογίου με τις ωραίες νεανικές φωνές,κάποιος ας το ηχογραφήσει σε όποια τονικότητα τον εξυπηρετεί γιά να υπάρχει αυτή η σπουδαία σύνθεση.
 

Attachments

  • 01.κοινων.''Εξηγέρθη...''-ΠΕΤΡΟΥ[ κείμενο].pdf
    866.2 KB · Views: 328
  • 02.κοινων.''Εξηγερθη...''-ΠΕΤΡΟΥ[Ν.Δανιηλίδης-Κωνπλη1960].mp3
    8 MB · Views: 257
  • 03.κοινων.''Εξηγέρθη...''-ΠΕΤΡΟΥ[ημιτελές Π.Τζανάκος-Αθήνα 1993].mp3
    4.8 MB · Views: 170
όντως θέλει πολύ πνευμόνι το μάθημα . και ειδικά τέτοιες μέρες που υπάρχει φωνητική κόπωση .
για το φωνητικό εύρος του Πέτρου δεν ξέρω . ούτε γνωρίζω αν οι παλαιότεροι συνθέτες (για τους σύγχρονους ξέρουμε γιατί τους ακούσαμε ) γράφαν για το λαρύγγι τους .
αλλά αναρρωτιέμαι ποιος λάρυγγας έχει τόσο μεγάλη έκταση για να εκτελέσει το δοξαστικό της Κασσιανής του Χουρμουζίου ....
ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κ. Τζανάκο για την ευγενική προσφορά του
 

tb---

τσοπάνης
Το συμψάλαμε φέτος με εκλεκτό μέλος του φόρουμ , μόνο που κάναμε μια παρασπονδία...., όταν πιάναμε ΚΕ , το μεταφέραμε στον ΠΑ, μιας και η φωνή του ψάλτη ήταν σε άσχημη κατάσταση.... πάντως και έτσι όπως το είπαμε ήταν ένα όνειρο ~
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
-Ανεβάζω αποκεκομμένο από την Πανδέκτη το εν θέματι κοινωνικό του αειμνήστου Διδασκάλου και θέλω να παραθέσω μερικές σκέψεις περί τούτου.
-Κατ' αρχήν νομίζω αποτελεί ένα κομψοτέχνημα σύνθεσης,τόσο γιά το νόημά του,όσο και γιά την μέρα που έχει ορισθεί να ψάλλεται.
-Είναι σχετικά μικρό και μπορεί να καταταγεί στα συντετμημένα κοινωνικά σε σχέση με την δομή των παλαιών κοινωνικών αλλων κλασικών μελοποιών.
-Ομως παρουσιάζει μία σπάνια γιά συνθέσεις Πέτρου ιδιομορφία.Χρησιμοποιεί σε αυτό ο μελοποιός δέκα έξι-ναί [16] νότες.Από τον κάτω
ΔΙ έως τον επάνω-δίς-ΚΕ.Αυτό βέβαια απαιτεί μεγίστη φωνητική έκταση του ψάλλοντος.Ητοι εάν το ξεκινήσεις από φυσικό ΠΑ να μπορείς να πατήσεις τον κάτω ΔΙ και όλους τους πριν από αυτόν,αλλά και να ανέβεις και να πατήσεις τον πάνω δις ΚΕ και όλους τους πριν από αυτόν.Εάν αλλαχθεί η τονικότητα προς τα κάτω ή προς τα πάνω θα παρουσιασθούν άλλα προβλήματα.Γενικά
ο Διδάσκαλος-που πρέπει να τις είχε αυτές τις νότες-πιστεύω ότι το μελοποίησε με αυτές τις δυσκολίες γιά να τονίσει μελωδικά τις αντιθέσεις
όπως π.χ Εξηγέρθη-υπνών, Κύριος-Ανέστη.
-Ηχητικά δεν βρήκα πρόχειρα ακούσματα.Δεν ξέρω αν στο χαώδες πολύτιμο αρχείο του ψαλτολογίου υπάρχουν από οποιονδήποτε μονοφωνικά ή χορωδιακά.Οι επαϊοντες ας βοηθήσουν.Παραθέτω μόνον δύο ηχητικά που έχω
πρόχειρα.Το ένα με τον μακαρίτη Ν.Δανιηλίδη από το Πατριαρχείο το 1960,που δεν το λέει ακριβώς από μέσα αλλά το έχει ως κορμό.Το δεύτερο είναι ένα ημιτελές απο την ταπεινότητά μου του 1993 καθ' ότι δεν ντρέπομαι να ομολογήσω μετά τον υψηλό ΠΑ [που τον σηματοδοτεί ως ΔΙ-η τονικότητα όμως δεν αλλάζει] τράπηκα σε άτακτη οπισθοχώρηση,αλλάζοντας την γραμμή.Το ίδιο όμως κάνει και ο μακαρίτης Δανιηλίδης μετά τον πάνω ΓΑ.Ακούστε όμως στο ''σώζων'' πως όμορφα
επεμβαίνει ο κυρ Θρ.Στανίτσας.
-Τέλος χθές τηλεφωνικά και παρεπιπτόντως ρώτησα τον φίλο Αρχ.Πρωτοψάλτη Δ.Νερατζή αν το έχει ψάλλει ή το έχει ακουστικά και μού είπε πως παλαιά το είχε πεί μία φορά στην 'Ανδρο.
-Αυτά και συγχωρέστε μου την πολυλογία. Ομως τέτοια σύνθεση χρειάζεται διατριβή. Π.ΤΖ

Υγ1.Οποιος έχει υπ 'οψιν του άλλα ηχητικά ας βοηθήσει.
Υγ2.Επίσης από τα νέα αστέρια του ψαλτολογίου με τις ωραίες νεανικές φωνές,κάποιος ας το ηχογραφήσει σε όποια τονικότητα τον εξυπηρετεί γιά να υπάρχει αυτή η σπουδαία σύνθεση.

Δάσκαλε πολύ σύντομα:

Θερμότατες ευχαριστίες για αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα.

ηχογραφήθηκε από τον Π. Νεοχωρίτη για τα Σύμμεικτα του Μ. Χατζηγιακουμή και κυκλοφορεί, και υπάρχει ( διασκευασμένο) από χορό υπό τον Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο σε ηχογραφήσεις στο ψαλτολόγιο. Αν θυμάμαι καλά αυτό το κμν υπάρχει και στην έντυπη έκδοση της Μ. Εβδομάδος του μακαριστού Άρχοντος.


Δ.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το συμψάλαμε φέτος με εκλεκτό μέλος του φόρουμ , μόνο που κάναμε μια παρασπονδία...., όταν πιάναμε ΚΕ , το μεταφέραμε στον ΠΑ, μιας και η φωνή του ψάλτη ήταν σε άσχημη κατάσταση.... πάντως και έτσι όπως το είπαμε ήταν ένα όνειρο ~

Ασε...
Εγώ φέτος είπα τρία κοινωνικά!!!
Του Πέτρου σε α΄, του Μανουήλ σε α΄και του Πέτρου Μπερεκέτη σε δ΄.
Και το χειρότερο; Είναι η μοναδική ημέρα που δεν ηχογράφησα! :D
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
αλλά αναρρωτιέμαι ποιος λάρυγγας έχει τόσο μεγάλη έκταση για να εκτελέσει το δοξαστικό της Κασσιανής του Χουρμουζίου ....

Ίσως το έγραψε για εκγύμνανση. άραγε ο Χουρμούζιος το έψαλε ποτέ;
ή (εάν έψαλλε αριστερά...) έλεγε- πάντα- του Πέτρου;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ο Χουρμούζιος βέβαια την ίδια θέση στο "και ανέστη" στην μετάφραση που μας δίνει στο ΤΑΜΕΙΟΝ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑΣ "πιάνει" άνω ΔΙ κι όχι ΚΕ.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Ίσως το έγραψε για εκγύμνανση. άραγε ο Χουρμούζιος το έψαλε ποτέ;
ή (εάν έψαλλε αριστερά...) έλεγε- πάντα- του Πέτρου;

Σε χειρόγραφα αναφέρεται ότι δεν είναι μάθημα για να ψάλλεται στην εκκλησία αλλά για την εκγύμναση των μαθητών. Για τον λόγο αυτό έχει πολύ περίεργες-ασυνήθιστες παραχορδές.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δάσκαλε πολύ σύντομα:

Θερμότατες ευχαριστίες για αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα.

ηχογραφήθηκε από τον Π. Νεοχωρίτη για τα Σύμμεικτα του Μ. Χατζηγιακουμή και κυκλοφορεί
Δ.
Eυχαριστούμε για την υπενθύμιση.
 

Attachments

  • Εξηγέρθη ως ο υπνών. Νεοχωρίτης.mp3
    9.8 MB · Views: 249
Ο Χουρμούζιος βέβαια την ίδια θέση στο "και ανέστη" στην μετάφραση που μας δίνει στο ΤΑΜΕΙΟΝ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑΣ "πιάνει" άνω ΔΙ κι όχι ΚΕ.
εαν φτάσεις εκεί πάνω ... τι δι, τι κε . στο ίδιο " ρεγκίστρο " είσαι ... αλλού είναι τα προβλήματα ...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Περί υπερβολικής έκτασης σε μαθήματα βλπ κ εδώ από συζητήσεις παλιότερα, όπου κ αναφορά στον Γιαμαλή.


Δ.
 
συγχαρητήρια ( αν και ο μαθητής δεν μπορεί να συγχαίρει τον δάσκαλο ) στον κ. Τζανάκο για την ακριβή και εύρυθμη εκτέλεση . Δεν χορταίνω να την ακούω..
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;70392 said:
-Ανεβάζω αποκεκομμένο από την Πανδέκτη το εν θέματι κοινωνικό του αειμνήστου Διδασκάλου και θέλω να παραθέσω μερικές σκέψεις περί τούτου.

-Ομως παρουσιάζει μία σπάνια γιά συνθέσεις Πέτρου ιδιομορφία.Χρησιμοποιεί σε αυτό ο μελοποιός δέκα έξι-ναί [16] νότες.Από τον κάτω
ΔΙ έως τον επάνω-δίς-ΚΕ.Αυτό βέβαια απαιτεί μεγίστη φωνητική έκταση του ψάλλοντος.Ητοι εάν το ξεκινήσεις από φυσικό ΠΑ να μπορείς να πατήσεις τον κάτω ΔΙ και όλους τους πριν από αυτόν,αλλά και να ανέβεις και να πατήσεις τον πάνω δις ΚΕ και όλους τους πριν από αυτόν.Εάν αλλαχθεί η τονικότητα προς τα κάτω ή προς τα πάνω θα παρουσιασθούν άλλα προβλήματα.Γενικά
ο Διδάσκαλος-που πρέπει να τις είχε αυτές τις νότες-πιστεύω ότι το μελοποίησε με αυτές τις δυσκολίες γιά να τονίσει μελωδικά τις αντιθέσεις
όπως π.χ Εξηγέρθη-υπνών, Κύριος-Ανέστη.
-Ηχητικά δεν βρήκα πρόχειρα ακούσματα.Δεν ξέρω αν στο χαώδες πολύτιμο αρχείο του ψαλτολογίου υπάρχουν από οποιονδήποτε μονοφωνικά ή χορωδιακά.Οι επαϊοντες ας βοηθήσουν
-Τέλος χθές τηλεφωνικά και παρεπιπτόντως ρώτησα τον φίλο Αρχ.Πρωτοψάλτη Δ.Νερατζή αν το έχει ψάλλει ή το έχει ακουστικά και μού είπε πως παλαιά το είχε πεί μία φορά στην 'Ανδρο.
-Αυτά και συγχωρέστε μου την πολυλογία. Ομως τέτοια σύνθεση χρειάζεται διατριβή. Π.ΤΖ

Υγ1.Οποιος έχει υπ 'οψιν του άλλα ηχητικά ας βοηθήσει.
Υγ2.Επίσης από τα νέα αστέρια του ψαλτολογίου με τις ωραίες νεανικές φωνές,κάποιος ας το ηχογραφήσει σε όποια τονικότητα τον εξυπηρετεί γιά να υπάρχει αυτή η σπουδαία σύνθεση.

Δάσκαλε, συνεχίζω και πάλι με προχειρες σκέψεις.

Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι ο Πέτρος, που είναι η όντως πέτρα, η βάση της Μουσικής μας, μελοποιεί ένα τόσο απαιτητικό και σοβαρότατο όπως πάντα μάθημα. Η αναμφίλεκτη κλασικότητα των συνθέσεών του και στα Κοινωνικά του εξασφάλισε μια βέβαιη θέση σε όλες τις ανθολογίες, και σε όλη τη διδακτέα ύλη ωδείων και σχολών. Από αυτή την άποψη όσοι διδάσκουν ( ως οφείλουν) κλασικά κοινωνικά πχ από τη Συλλογή του Πρωγάκη, ή και άλλες Ανθολογίες, ακόμα και από τον Μουσ. Πανδέκτη της Ζωής, οφείλουν να παραδώσουν στους μαθητές και αυτό το κείμενο. Επομένως, και εκτός εκκλησίας είναι λογικό να υπάρχουν ηχογραφήσεις του από διαφόρους. Ενδεχομένως κάποιοι να προτιμούν άλλα μαθήματα, ακριβώς και λόγω της έκστασής του, πχ το αντίστοιχο του Γ. Κρητός ( που παραθέτουν οι επιμελητές του τόμου της Ζωής. Έχω την αίσθηση ότι χορωδία ( το ύφος της οποίας δε βρίσκει απολύτως σύμφωνο όχι μόνο τον γράφοντα, αλλά και άλλους ουκ ολίγους) έχει κυκλοφορήσει όλη τη Μ. Εβδομάδα του Γ. Ραιδεστηνού σε ψηφιακούς δίσκους. Υποθέτω ότι το ίδιο κοινωνικό θα υπάρχει κ εκεί.

Δ.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
ευχαριστούμε για την ανάρτηση (αν δεν υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα)
Θεωρώ λογικό να υπάρχουν, αλλά για ένα μόνο δείγμα και δη για επιστημονικό σκοπό ελπίζω να μην υπάρχει πρόβλημα.
 

Στράτος

Μέλος
...στο ερώτημα αν δε σου βγαίνει ( όπως εγώ), τί λες; πηγαίνεις στο του Κρητός που είναι πιο βατό...!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στράτος;70417 said:
...στο ερώτημα αν δε σου βγαίνει ( όπως εγώ), τί λες; πηγαίνεις στο του Κρητός που είναι πιο βατό...!

Υπάρχουν κι άλλες συνθέσεις. Ενδεικτικά Μανουήλ Χρυσάφη, Βαλασίου, Μπερεκέτη.
Αλλά του Πέτρου σε α΄ ήχο "δεν παίζεται".

[Το ΤΑΣ προβλέπει ως ήχο του Κοινωνικού τον ήχο δ΄]
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ίσως το έγραψε για εκγύμνανση. άραγε ο Χουρμούζιος το έψαλε ποτέ;

Ο Βουδούρης λέει κάπου ότι ο Χουρμούζιος δεν είχε καλή φωνή και ότι τα αργά χερουβικά του είναι μελοποιημένα με το ney ( :eek: ). Δεν ξέρω εάν αληθεύει αυτό.
 
Top