«Την Ωραιότητα» Ήχος Γ' (αργόν)

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε μαζί με τα επόμενα μηνύματα από το θέμα "Την ωραιότητα" αργόν - εκτέλεσις Ιακώβου ναυπλιώτου. Άλλο σχετικό θέμα «Την ωραιότητα» κατ'εκτέλεσιν K.Πρίγγου.

Εἶναι δυνατὸν νὰ ἀνεβεῖ καὶ τὸ κλασικὸ κείμενο ποὺ ἑρμηνεύει ὁ ἀείμνηστος Ἄρχων γιὰ διδακτικοὺς λόγους;

Εὐχαριστῶ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μουσική συλλογή Γ. Πρωγάκη.
 

Attachments

  • 1.jpg
    275.6 KB · Views: 154
  • 2.jpg
    297.4 KB · Views: 62

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὁρίστε, πεδὶον λαμπρὸν μουσικολογίας καὶ ψαλτικῆς συνάμα, νὰ καταγράψει κάποιος καὶ νὰ ἑρμηνεύσει -κατὰ τὸ δυνατόν- τὶ γράφει τὸ κείμενο καὶ τὶ ψάλλει ὁ γνησιώτερος ἐκπρόσωπος τοῦ περιφήμου ὕφους τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας.

Ὄχι μόνο στὸ συγκεκριμένο ἀλλὰ καὶ στὶς ἀρκετὲς ἄλλες ἀξιόλογες ἠχογραφήσεις τοῦ Ἰακώβου, ἀνατρέχοντας καὶ στὴν παλαιότερη γραφὴ τῶν προηγούμενων αἰώνων καὶ σὲ ὅλες τὶς πηγὲς τοῦ 19ου αἰ. καὶ στὰ διάφορα χγφ. μεταγραφῶν τῶν Τριῶν.

Τότε καὶ μόνον τότε θὰ μπορέσουμε ὅλοι οἱ ψάλτες -θιασῶτες τῆς πατρώας ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς- νὰ υἱοθετήσουμε πράγματα καὶ καταστάσεις, πέραν φρατριασμῶν καὶ καθέτων ἀπόψεων.

Τότε καὶ μόνον τότε θὰ ὑπάρξει οὐσιαστικὴ μουσικολογικὴ ἐπιστημονικὴ συνεισφορὰ στὸν χῶρο τοῦ μάχιμου ἀναλογίου, πέραν τῆς συγγραφῆς ἄρθρων, βιβλίων καὶ θεωρητικῶν μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ ἀποκτήσουμε θέση ΔΕΠ σὲ κάποιο τριτοβάθμιο ἴδρυμα ἤ νὰ προβάλλουμε τὸν ἑαυτό μας στὰ συνέδρια ἤ νὰ δικαιολογήσουμε τὴν ἐγωϊστικὴ μας προσκόλληση σὲ πρόσωπα καὶ ἀπόψεις ποὺ πλέον δὲν ἔχουμε τὸ κουράγιο νὰ ἀπαρνηθοῦμε.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Σίγουρα, φίλε domesticus, είναι μια ενδιαφέρουσα πρόκληση. Η αἰσθησἠ μου πάντως είναι ότι αν βάλεις δίπλα διπλα το κείμενο του Πρωγάκη και αυτό του Χάρη (καταγραφή) δεν θα μπορέσεις να βρεις συγκεκριμένα "κλειδιά" για το πώς αποκωδικοποιείται και αναλύεται γενικά η κλασική γραφή από τους μεγάλους δασκάλους. Αυτό που καταγράφει ο Χάρης είναι το φιλτράρισμα μέσω της πείρας, του μουσικού πλούτου και της στιγμιαίας προσωπικής έμπνευσης του Ιακώβου, που όλα ήταν στιγμιαία και μοναδικά την ώρα της ερμηνείας (με την έννοια ότι και ο ίδιος ο Ιάκωβος σε άλλη χρονική στιγμή πιθανόν άλλη ερμηνεία του μέλους θα έδινε). Με άλλα λόγια οι αναλύσεις μέχρι ένα ποσοστό 30-40% διδάσκονται, αλλά από κει και πέρα μόνο βιώνονται δημιουργικά. Άλλωστε αν πρέπει να δικαιολογήσουμε τον χαρακτηρισμό της τέχνης αυτής ως "μυσταγωγίας", κάποιοι θα πρέπει να είναι και οι "μύστες" σε αντιδιαστολή προς τους απλούς μαθητές. :)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Γιώργος Μ.;69050 said:
Η αἰσθησἠ μου πάντως είναι ότι αν βάλεις δίπλα διπλα το κείμενο του Πρωγάκη και αυτό του Χάρη (καταγραφή) δεν θα μπορέσεις να βρεις συγκεκριμένα "κλειδιά" για το πώς αποκωδικοποιείται και αναλύεται γενικά η κλασική γραφή από τους μεγάλους δασκάλους.
Αυτό όντως συμβαίνει, αν έχεις όμως ως πρότυπο σύγκρισης μόνο την εξήγηση στη νέα γραφή (όπως αυτό που ανέβασα), η οποία περιέχει μέσα της άλλες αναλύσεις (συνήθως σε απλοποιημένη μορφή) προσαρμοσμένες στη μουσική ορθογραφία της σημερινής πραγματικότητας.
Με τους κώδικες της γραφής του Πέτρου υπάρχει πιο μεγάλη σχέση γενικά με τα ακούσματα αυτά, απλά για να τα μελετήσει κάποιος χρειάζεται να γνωρίζει κάποιους βασικούς κανόνες.

Αυτό που καταγράφει ο Χάρης είναι το φιλτράρισμα μέσω της πείρας, του μουσικού πλούτου και της στιγμιαίας προσωπικής έμπνευσης του Ιακώβου, που όλα ήταν στιγμιαία και μοναδικά την ώρα της ερμηνείας (με την έννοια ότι και ο ίδιος ο Ιάκωβος σε άλλη χρονική στιγμή πιθανόν άλλη ερμηνεία του μέλους θα έδινε).
Πιθανότατα. Όμως πέρα από την πιθανότητα ύπαρξης μίας έμπνευσης, για την οποία δεν μπορώ να είμαι σίγουρος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ερμηνεία ενός μέλους δεν έχει ποτέ μία μόνο μορφή, εφόσον αποτελείται από χαρακτήρες με πολλαπλές ενέργειες τις περισσότερες φορές.
Με άλλα λόγια οι αναλύσεις μέχρι ένα ποσοστό 30-40% διδάσκονται, αλλά από κει και πέρα μόνο βιώνονται δημιουργικά. Άλλωστε αν πρέπει να δικαιολογήσουμε τον χαρακτηρισμό της τέχνης αυτής ως "μυσταγωγίας", κάποιοι θα πρέπει να είναι και οι "μύστες" σε αντιδιαστολή προς τους απλούς μαθητές. :)
Συμφωνώ απόλυτα. Απλά πιστεύω ότι για να φτάσει κάποιος στο σημείο να βιώνει μία τέτοια πολύπλευρη τέχνη όπως την βίωνε ο μακαρίτης ο Ιάκωβος, πρέπει να αναλωθεί πολύ στη μελέτη, στα ακούσματα και στην πρακτική εφαρμογή όλων αυτών των ιδιωμάτων της τέχνης στο αναλόγιο. Αυτή είναι και η ουσία όταν μας προτρέπουν οι παλαιοί ψάλτες να ξέρουμε τα ψαλλόμενα απ' έξω προτού ανέβουμε στο ψαλτήρι. Για να φτάσει κανείς λοιπόν στο σημείο να είναι βιωτής όλου αυτού, δεν φτάνει να ακούσει με τη σημερινή ευκολία που έχουμε εμείς σήμερα 100 ή 1000 mp3 για να πει ότι έγινε ψάλτης. Ας μην ξεχνάμε ότι πέρα από το πόσο καλό δάσκαλο έχει κάποιος, σημασία έχει και τι πήρε ως μαθητής από αυτόν...

Υ.Γ. Με την ευκαιρία αυτή και λόγω του ότι τέτοια σπουδαία ακούσματα με κείμενα θα έπρεπε να μπαίνουν σε μία ενότητα που να αφορά συγκρίσεις και σχόλια ερμηνευτικού πλέον χαρακτήρα, ώστε να μην βγαίνουμε εκτός θέματος σε παρόμοιες περιπτώσεις (όπως τώρα εγώ), θα πρότεινα στον Δημήτρη να δημιουργήσει μία ενότητα καθαρά ερευνητική που θα μπορούσαμε να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα, ή αν μη τι άλλο να μπαίνουμε σε υποψίες...
 
Last edited:

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης

Με άλλα λόγια οι αναλύσεις μέχρι ένα ποσοστό 30-40% διδάσκονται, αλλά από κει και πέρα μόνο βιώνονται δημιουργικά.

Ακριβώς.
Πέρα από τη διδασκαλία βοηθητικό είναι το να ακούμε προσεκτικά και να καταλαβαίνουμε - να νοιώθουμε τι πραγματικά δίνεται από την ερμηνεία του καθενός απο τους δασκάλους- άρχοντες.
Ένα είναι το σίγουρο χρειάζεται κόπος , χρόνος και δουλειά για να '' μάθουμε '' κάτι από αυτά που ακούμε.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Η Ερμηνεία του μέλους είναι η πεμπτουσία της ψαλτικής.Κατά την γνώμη μου δεν έχουμε καμμιά ανάγκη συγγραφής νέων μελών και συνθέσεων, αλλά ψαλτών που να ξέρουν την ερμηνεία του εκκλησιαστικού μέλους δηλ.του κλασσικού.Αυτό αντιπροσωπεύει ο Ιάκωβος είτε μας αρέσει είτε όχι.Ηταν ο πιο πιστός ερμηνευτής της εκκλησιαστικής- το τονίζω- μουσικής.Ολοι οι άλλοι- φυσικά οι μεταγενέστεροι- δεν ήταν όπως αυτόν.Ας ακούσουμε τι κάνει ο άνθρωπος και θα καταλάβουμε.Αυτό είναι ψσλτική σε όλο της το μεγαλείο.Τώρα αν εμείς θέλουμε να πάρουμε άλλο δρόμο ελεύθεροι έιμαστε,αλλά ας ξέρουμε την πηγή της παλιάς ψαλτικής που είναι ο Ιάκωβος και κανείς άλλος σαν και αυτόν,γιατί όταν έχεις το ποτάμι δεν κοιτάς τους παραπόταμους.Αν θέλουμε να μαγειρεύουμε μόνοι μας ας ακούσουμε Ιάκωβο, αν θέλουμε μασημένη την τροφή δεν χρειαζόμαστε συστάσεις.Αλλο η ακρόαση της ψαλτικής όπου εκεί μπορεί να μας αρέσει ο Α η ο Β και άλλο η μελέτη της.Εκεί υπάρχει μόνο ο ποταμός Ιάκωβος και κατ επέκταση και αυτοί που τον έμαθαν την ψαλτική και όχι την μουσική.Πάντα γειά απο το ηλιόλουστο Ρέθεμνος
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Μουσική συλλογή Γ. Πρωγάκη.

Ευχαριστίες. Μπορεί κάποιος να το ανεβάσει κ από παλαιότερη έκδοση; Έχω την υποψία πως η version του Πρωγάκη είναι κάπως "αναλυτική" κ πως καταγράφει, ως ένα βαθμό, την προφορική παράδοση.

Υγ. Περί της (ελευθερίας της) ερμηνείας, των αναλύσεων, της έμπνευσης της στιγμής κλπ, θα επανέλθω. Μια απλή συγκριτική ματιά στο του Πρωγάκη κ τις καταγραφές του Χάρη (Ναυπλιώτης), του Νικολαϊδη κ του υποφαινόμενου (Πρίγγος), κ του Μουσικού Τριωδίου κ του Βαγγέλη (Στανίτσας), αρκεί για εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων περί της συνέχειας αλλά κ της ζωντάνιας της παράδοσης! :wink:
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστίες. Μπορεί κάποιος να το ανεβάσει κ από παλαιότερη έκδοση;

Από το Ειρμολόγιο του Πέτρου (Κωνσταντινούπολη, 1825).
 

Attachments

  • TinOraiotita1.pdf
    29.6 KB · Views: 110
  • TinOraiotita2.pdf
    36.2 KB · Views: 69

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Ο Ιάκωβος ψάλλει σύμφωνα με την παράδοση η οποία όντως καταγράφεται πιο αναλυτικά στον Πρωγάκη αλλά είναι απορρέουσα και απο το κείμενο του Πέτρου συν πάντοτε και τις προσωπικές, αλλά εκκλησιαστικές, πινελιές του ψάλλοντα και ένα παραπάνω όταν μιλάμε για τον Μεγαλοπρεπή.Τελικά η παράδοση είναι ενιαία αρκεί να συνδεόμαστε και μείς με αυτήν
 
K

konman

Guest
Αγαπητοι φιλοι ακουγοντας το ηχητικο του Αρχοντα πολυ ευκολα μπορει να καταλαβει κανεις[οταν γνωριζει] οτι δεν κανει τιποτε αλλο απ το εκτελει τις ενεργειες των κατηργημενων σημαδιων που θα ελεγα επιτυχως προσεγγιζει και αναλυει στο χαρτι ο κ. Συμεωνιδης.
Ανεβαζω το κειμενο που εχω διδαχτει στη σχολη μου στο οποιο αναγραφονται[απ τον δασκαλο] οι βασικες αναλυσεις απο πανω με μικρους χαρακτηρες χωρις να πειραχτει το κειμενο και υποτιθεται οτι αυτα που δεν "φαινονται",οτι θεωρουνται δεδομενα για μενα αφου ειναι θεσεις που βλεπω και αναγνωριζω καθημερινα και ετσι ακριβως θυμαμαι οτι το εκτελουσαμε μουσικα κατα 95% αν εξαιρεσουμε το υφος του Αρχοντα και την καπως παραξενη αλλα οχι λανθασμενη χρονικη αγωγη [ισως το λεει απ εξω] αυτο ομως ειναι αλλο θεμα.Παντως παρεστιγμενα δεν φαινεται να κανει,στο θεμα μας ομως.
Εμας μας ενδιαφερει η "μουσικη"που παιζει και οι "μυστηριωδης"[;]θεσεις που εκτελει.
Θα ανεβασω αργοτερα και το κλασσικο κειμενο [οχι του Πρωγακη που ειναι ηδη μερικως αναλελημενο] βαζοντας σημαδια κατα την προσωπικη μου αποψη και συγκρινοντας το ηχητικο.
Παρατηρηστε το κειμενο[προσεξτε τις οξειες που δεσποζουν] ακουγοντας ταυτοχρονα τον αρχοντα.Και θα το αναλυσουμε αργοτερα.



Υ.Γ.Δεν εχω προθεση να αντιπαρατεθω με κανεναν μονο να μοιραστω τις ελαχιστες γνωσεις μου και να εκφρασω την αποψη μου.
 

Attachments

  • Την Ωραιοτητα.jpg
    1.8 MB · Views: 79

haris1963

παλαιότατο μέλος
Παντως παρεστιγμενα δεν φαινεται να κανει...

Μην παίρνετε όρκο, καθώς ο Μελωδός τα παίζει κι όλας τα μαθήματα και ακούς το κατά πόσο είναι κοντά στην ηχογράφηση αυτό που καταγράφεις. Αν ακούσετε το μάθημα χωρίς παρεστιγμένα και μετά με παρεστιγμένα (άλλοτε στον α', άλλοτε στο β' κι άλλοτε στον γ' χρόνο του δίγοργου), θα πεισθείτε πως σπάνια υπάρχουν γοργά ή δίγοργα χωρίς παρεστιγμένα. Δεν τα έβαλε τυχαία και ο Πρίγγος στο Αναστασιματάριό του (άλλο αν σβήστηκαν στο δρόμο, από την ...πολυκαιρία :D)!

Είχαμε και μια διαφωνία με τον φίλο μου Δημήτρη Ζαγκανά, γιατί πολλές φορές υπάρχουν δις παρεστιγμένα! Τελικά, τον άκουσα και τα έσβησα, όχι γιατί δεν τα κάνει ο Ιάκωβος, αλλά γιατί σαν γραφή γίνεται υπερβολική (άσε που μάλλον ήδη είναι, με μόνο σκοπό όμως την "δέσμευση" των αναλύσεων του Ιακώβου).

Χαραλάμπης
 
K

konman

Guest
Αναλυση κλασσικου κειμενου
Σειρα Α) "ραι αι" αναλυεται ακριβως στου Πρωγακη(αντικενωμα απλη) και εκτελει ο Αρχοντας.
ακολουθει η γνωστη θεση που εκτελειται σαν οξεια αλλα και οπως ειναι εκτελειται σε πιο αργα μελη.
"τη η η τα" αναλυση πεταστης εκτελει στιβαρα ο Αρχοντας
ακολουθει το λυγισμα το αναλυω διπλα,το εκτελει ο Α.
Β) "της πα" ισον με κεντηματα τα οποια θελουν τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας εκτελει ο Α.
ακολουθει βαρειες με αποστροφους αυτη η θεση που αναλυεται απ τον αρχοντα στα πιο συντομα μελη εχει και πιο απλη εκτελεση που αναγραφω επανω.
"νι ι ι ι ι ας σου"η γνωστη θεση που εκτελει ο Α. και αναγραφεται κι απ τον δασκαλο μου στου Πρωγακη.
"υ πε" οπως πεταστη το αναγραφω και εκτελειται
γ)"ε ε" η θεση που συνδιαζει ολιγον γοργο με ισον και ψηφιστον ειναι παντα οξεια εκτελει ο Α.
"μ προ"ειναι τζακισμα βλεπε Πρωγακη ακου τον Α.
"το" ισον κεντηματα και γοργο ο αρχοντας εκτελει εξτρεπτον
Δ)"αγνειας σου" η γνωστη θεση που ειπαμε πιο πανω
"γα βρι ηλ"αυτη η θεση αρκετα συχνη στο τριτο ηχο [αναστασιματαριο] με τρια ολιγον με κλασμα θελει το δευτερο να ειναι τζακισμα βλεπε πρωγακη την εξηγηση του δασκαλου απο πανω.
"κα τα "Ακολουθει ισακι ακου εκτελεση βλεπε Πρωγακη
"θε ε" ολιγον κεντηματα με γοργο που ακολουθει ισον αυτη η θεση θελει το ισον μια φωνη επανω και εκτελειται απο Α. και βλεπε Πρωγακη
ακολουθει τρομικον και αντικενωμα που λεγεται και σαν οξεια
"ποι οι ο ον " αναλυεται στου πρωγακη η αλλιως ισον με κλασμα ολιγον(οξεια)ισον υπορροη με γοργο το αναγραφω εκει
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος "μα α σω" ο Αρχοντας εκτελει τρομικον αλλα η πιο συχνη εκτελεση ειναι η οξεια που ακουγεται στο δευτερο ηχητικο ακριβως.
Στην προτελευταια σειρα στο "Χαι ρε" ο Αρχοντας εκτελει ισακια που αναλυονται στου Πρωγακη.


Τα παραπανω δεν απευθυνονται σε αρχαριους που αρχιζουν τωρα, διοτι αυτα διδασκονται στην πραξη τουλαχιστον για πεντε χρονια και χρηζουν περαιτερω αναλυσης και διευκρυνισης απο μεριας μου καθως εγω τις βλεπω πλεον συνηθισμενες θεσεις αλλα σε ορισμενους μπορει να φαινεται ιδιαιτερα δυσκολο να τις κατανοησουν.Ωστοσο δ ε ν ειμαι καθηγητης ουτε ειδικος το μελετω και το ψαχνω οπως ολοι μας οι θεσεις αυτες αναλυονται και εκτελουνται οπως θα διαπιστωσετε απο τον πατριαρχικο ψαλτη που δεν μπορει να αμφισβητησει κανεις.
Αν παρατηρησετε τα δυο ηχητικα θα δειτε θεσεις που εκτελουνται και διαφορετικα
Π.χ στη δευτερη σειρα στο "της.." εκτελει τρομικον με ψηφιστο που θελει την ενεργεια του τρομικου και τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας ακουστε το.
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος αναλυει αλλιως τη βαρεια(η δευτερη εκτελεση βαρειας)"σε ε" πριν την μαρτυρια του Δι. οπως εγραψα πιο πανω.
Αυτο ειναι αποδειξη οτι τιποτα δεν ειναι απολυτο στη μουσικη που δεν αφορα τις θεσεις αλλα τις εναλλακτικες που εχει ο ψαλτης για αυτες τις θεσεις(θα μιλησουμε σε αλλο μηνυμα)
Η παραπανω εργασια ειναι δικη μου πρωτοβουλια ,ειναι ελλιπης μπορει να χει λαθακια καθως εγινε παρεα με τη βιασυνη και την προχειροτητα που ειναι συνεπεια του λιγοστου χρονου που εχω διαθεσιμο συγχωρεστε με γι αυτο.

Ακουστε το ηχητικο(του Αρχοντα στο αρχικο μηνυμα του κ.Χαρη) και παραλληλα βλεπετε το κλασικο κειμενο και αυτο του Πρωγακη

Για τα παρεστιγμενα δεν εχω τρεχον αποψη (ουσιαστικη)διοτι δεν εχω δουλεψει "ιδιαιτερα" το συγκεκριμενο θεμα.

Υ.Γ. Προτεινω στους διαχειριστες να ανοιξουν ενα νεο θεμα οπου θα καταγραφουν ορισμενες βασικες θεσεις που θα "ψαρεψουμε" απ τα κλασσικα κειμενα των τριων διδασκαλων,καταθετοντας παραδειγματα γραπτα και ακουστικα τα οποια θα υποστηριζουν αυτα τα οποια θα λεμε.Νομιζω ενδιαφερει τους περισσοτερους.Να ειστε καλα.
 

Attachments

  • Tην Ωραιοτητα.pdf
    137.3 KB · Views: 64

Shota

Παλαιό Μέλος
Αναλυση κλασσικου κειμενου
Σειρα Α) "ραι αι" αναλυεται ακριβως στου Πρωγακη(αντικενωμα απλη) και εκτελει ο Αρχοντας.
ακολουθει η γνωστη θεση που εκτελειται σαν οξεια αλλα και οπως ειναι εκτελειται σε πιο αργα μελη.
"τη η η τα" αναλυση πεταστης εκτελει στιβαρα ο Αρχοντας
ακολουθει το λυγισμα το αναλυω διπλα,το εκτελει ο Α.
Β) "της πα" ισον με κεντηματα τα οποια θελουν τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας εκτελει ο Α.
ακολουθει βαρειες με αποστροφους αυτη η θεση που αναλυεται απ τον αρχοντα στα πιο συντομα μελη εχει και πιο απλη εκτελεση που αναγραφω επανω.
"νι ι ι ι ι ας σου"η γνωστη θεση που εκτελει ο Α. και αναγραφεται κι απ τον δασκαλο μου στου Πρωγακη.
"υ πε" οπως πεταστη το αναγραφω και εκτελειται
γ)"ε ε" η θεση που συνδιαζει ολιγον γοργο με ισον και ψηφιστον ειναι παντα οξεια εκτελει ο Α.
"μ προ"ειναι τζακισμα βλεπε Πρωγακη ακου τον Α.
"το" ισον κεντηματα και γοργο ο αρχοντας εκτελει εξτρεπτον
Δ)"αγνειας σου" η γνωστη θεση που ειπαμε πιο πανω
"γα βρι ηλ"αυτη η θεση αρκετα συχνη στο τριτο ηχο [αναστασιματαριο] με τρια ολιγον με κλασμα θελει το δευτερο να ειναι τζακισμα βλεπε πρωγακη την εξηγηση του δασκαλου απο πανω.
"κα τα "Ακολουθει ισακι ακου εκτελεση βλεπε Πρωγακη
"θε ε" ολιγον κεντηματα με γοργο που ακολουθει ισον αυτη η θεση θελει το ισον μια φωνη επανω και εκτελειται απο Α. και βλεπε Πρωγακη
ακολουθει τρομικον και αντικενωμα που λεγεται και σαν οξεια
"ποι οι ο ον " αναλυεται στου πρωγακη η αλλιως ισον με κλασμα ολιγον(οξεια)ισον υπορροη με γοργο το αναγραφω εκει
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος "μα α σω" ο Αρχοντας εκτελει τρομικον αλλα η πιο συχνη εκτελεση ειναι η οξεια που ακουγεται στο δευτερο ηχητικο ακριβως.
Στην προτελευταια σειρα στο "Χαι ρε" ο Αρχοντας εκτελει ισακια που αναλυονται στου Πρωγακη.


Τα παραπανω δεν απευθυνονται σε αρχαριους που αρχιζουν τωρα, διοτι αυτα διδασκονται στην πραξη τουλαχιστον για πεντε χρονια και χρηζουν περαιτερω αναλυσης και διευκρυνισης απο μεριας μου καθως εγω τις βλεπω πλεον συνηθισμενες θεσεις αλλα σε ορισμενους μπορει να φαινεται ιδιαιτερα δυσκολο να τις κατανοησουν.Ωστοσο δ ε ν ειμαι καθηγητης ουτε ειδικος το μελετω και το ψαχνω οπως ολοι μας οι θεσεις αυτες αναλυονται και εκτελουνται οπως θα διαπιστωσετε απο τον πατριαρχικο ψαλτη που δεν μπορει να αμφισβητησει κανεις.
Αν παρατηρησετε τα δυο ηχητικα θα δειτε θεσεις που εκτελουνται και διαφορετικα
Π.χ στη δευτερη σειρα στο "της.." εκτελει τρομικον με ψηφιστο που θελει την ενεργεια του τρομικου και τα κεντηματα να κατεχουν θεση οξειας ακουστε το.
Στην τεταρτη σειρα απ το τελος αναλυει αλλιως τη βαρεια(η δευτερη εκτελεση βαρειας)"σε ε" πριν την μαρτυρια του Δι. οπως εγραψα πιο πανω.
Αυτο ειναι αποδειξη οτι τιποτα δεν ειναι απολυτο στη μουσικη που δεν αφορα τις θεσεις αλλα τις εναλλακτικες που εχει ο ψαλτης για αυτες τις θεσεις(θα μιλησουμε σε αλλο μηνυμα)
Η παραπανω εργασια ειναι δικη μου πρωτοβουλια ,ειναι ελλιπης μπορει να χει λαθακια καθως εγινε παρεα με τη βιασυνη και την προχειροτητα που ειναι συνεπεια του λιγοστου χρονου που εχω διαθεσιμο συγχωρεστε με γι αυτο.

Ακουστε το ηχητικο(του Αρχοντα στο αρχικο μηνυμα του κ.Χαρη) και παραλληλα βλεπετε το κλασικο κειμενο και αυτο του Πρωγακη

Για τα παρεστιγμενα δεν εχω τρεχον αποψη (ουσιαστικη)διοτι δεν εχω δουλεψει "ιδιαιτερα" το συγκεκριμενο θεμα.

Υ.Γ. Προτεινω στους διαχειριστες να ανοιξουν ενα νεο θεμα οπου θα καταγραφουν ορισμενες βασικες θεσεις που θα "ψαρεψουμε" απ τα κλασσικα κειμενα των τριων διδασκαλων,καταθετοντας παραδειγματα γραπτα και ακουστικα τα οποια θα υποστηριζουν αυτα τα οποια θα λεμε.Νομιζω ενδιαφερει τους περισσοτερους.Να ειστε καλα.

Καλό αυτό, αλλα μάλλον δεν έχεις δει το κείμενο σε παλαιά γραφή :rolleyes:
 

Attachments

  • TinOraiotita_PalaiaGrafi.jpg
    170.4 KB · Views: 69

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Καλό αυτό, αλλα μάλλον δεν έχεις δει το κείμενο σε παλαιά γραφή :rolleyes:

Ποιός "επιστήμων" θα μπορούσε άραγε να μας ψάλλει κείμενο (κατευθείαν) από παλαιά γραφή σύμφωνα με την (όχι μονοσήμαντη..:rolleyes:) ερμηνεία-"εξήγηση" του Μεγαλοπρεπούς κ των (επ)άξιων συνεχιστών του; :confused::eek:

ΥΓ. Μήπως τελικά το "ανακάτωμα" παλαιάς κ νέας δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα; :rolleyes:
 
Last edited:

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Η επιστημοσύνη στην ψαλτική έχει πολλές εκφράσεις χωρίς να χάνει απο το κύρος της.Οι σοβαρές ερμηνείες είναι ευπρόσδεκτες.Ποιές είναι αυτές;Νομίζω ότι όλοι όσοι ανεβαίνουμε στα αναλόγια θα έπρεπε να γνωρίζουμε.Είναι αυτές που με απλότητα και λιτότητα μας οδηγούν στην επικοινωνία με τον Θεό(για να μην ξεχνάμε και τον λόγο για τον οποίο πηγαίνουμε στον ναό).Αυτό κάνει ο Ιάκωβος.Ψάλλει τόσο απλά που εμάς σήμερα μας φαίνεται αρχαιολογία.Προσέχτε όμως ο Μεγαλοπρεπής μόνο ψάλλει.Ας ψάλλουμε και μείς και τότε θα δούμε επιστημοσύνη.Πάντα γειά
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Ποιός "επιστήμων" θα μπορούσε άραγε να μας ψάλλει κείμενο (κατευθείαν) από παλαιά γραφή σύμφωνα με την (όχι μονοσήμαντη..:rolleyes:) ερμηνεία-"εξήγηση" του Μεγαλοπρεπούς κ των (επ)άξιων συνεχιστών του; :confused::eek:

http://www.youtube.com/watch?v=JbcFaJXu2X4 :D

ΥΓ. Μήπως τελικά το "ανακάτωμα" παλαιάς κ νέας δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα; :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=A3oV4rqjcew :rolleyes:
 
K

konman

Guest
Καλό αυτό, αλλα μάλλον δεν έχεις δει το κείμενο σε παλαιά γραφή :rolleyes:
Εσεις απο εκει το ψαλετε;Αν ειστε τοσο εξικοιωμενος γιατι δεν μας λετε και σε μας τον τροπο;Αυτο ειναι το συμπερασμα σας;Γι αυτο σφυριζετε ανεμελα;

Η νεα γραφη δεν μας καλυπτει διοτι μας φαινεται ελλιπης,
Η μερικως αναλυμενη δεν ειναι κλασσικο κειμενο των τριων Δ.
Η πολυ αναλυμενη ειναι υπερβολικη δεν μας κανει κι αυτη ποσο μαλλον αν εχει και τα παρεστιγμενα..
Σημαδακια δεν θελουμε να βλεπουμε γιατι ειναι παλια και ξεθωριασμενα(ασε που θελει τρομερη εξικοιωση και ποιος ασχολειται.)
Να ανατρεξουμε στη παλια γραφη τωρα να βγαλουμε ακρη;το καναν αλλοι πριν απο μας αλλα δεν μας αρεσει και αυτο..
Μηπως να αναστησουμε τον Ναυπλιωτη μπορει να μη μας κανει και αυτο.
Ας κατεβαζουμε βιντεακια απ το youtube,ας γυριζουμε γυρω-γυρω και φτου απ την αρχη σφυριζοντας ..ανεμελα.:rolleyes:
Τετοια προσεγγιση θελουμε θα την εχουμε λοιπον..

Φιλικα παντα ετσι;καθως ροδα ειναι και γυριζει...:wink:


Υ.Γ.Ολα μπροστα μας ειναι κι εμεις κοιταμε ..αλλου...

Κατα τα αλλα η απορια παραμενει...
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Το να δύναται να κοιτάζει κανείς αλλού, είναι χαρακτηριστικό της άνευ παρωπίδων όρασης...

Κατά τα άλλα χαιρόμαστε που κάποιοι άλλοι μοχθούν με ζήλο πάνω στην παράδοση ενώ εμείς οι περιλειπόμενοι περιδιαβαίνοντες τις συζητήσεις αυτές αργολογούμε οκνηρώς και ανοήτως, και τους ευχόμεθα τα καλύτερα, αφιερούντες...
 
Last edited:
Top