evangelos
Ευάγγελος Σολδάτος
Συγγνώμη εάν δεν κατάλαβα κάτι, αλλά εδώ λες ότι η βάση του ήχου (κάτω ΖΩ) είναι κινούμενος φθόγγος λόγω αστάθειας του άνω ΖΩ; Ευχαριστώ.
Ο Ζω επειδή είναι βάση του ήχου είναι σταθερός αλλά αναλόγως με το μέλος μπορεί ίσως σε κάποια μέλη, απ’ ότι έχω παρατηρήσει σε αυτά που επταφωνούν, να είναι πιο ψηλά σαν λέγετος, πχ "Μη της Φθοράς".
Όντως ο Φιρφιρής σε αντίθεση με τους πολίτες ψάλτες τον κάνει σχεδόν λέγετο τον Βαρύ (ασχέτως αν επταφωνεί ή αν έχει φθορά δευτέρου). Είναι η περίπτωση που ο Βαρύς ακολουθεί το σύστημα της όμοιας διφωνίας.
Με αυτό το τρίχορδο σύστημα ο κάτω Ζω είναι σε θέση νεανες ενώ ο άνω ζω είναι σε θέση νενανό που καταλήγει πολύ εύκολα σε άκουσμα νανα τρίτου ήχου! Ακόμα υποστηρίζω την ύπαρξη του δια τριών συστήματος στον βαρύ (βλέπε εδώ) Αυτά που λέτε (γα υψωμένος και ζω σε θέση λεγέτου), μόνο με αυτό το σύστημα, το δια τριών σύστημα της όμοιας διφωνίας εξηγούνται.
Γενικά με το σύστημα της διφωνίας στον βαρύ είτε εναλλαγή μεγάλης μικρής διφωνίας(πολίτες ψάλτες) είτε όμοιας διφωνίας (Φιρφιρής , ενδεχομένως και άλλοι) παρατηρούμε ότι οι σταθεροί φθόγγοι είναι οι Ζω-Πα-Γα-Κε-Νη
ενώ οι λοιποί κινούνται. Όντως ο Νη όταν είναι προς τον Πα ο Βαρύς ακούγεται σαν τρίτος όταν πέφτει προς τον Ζω ακούγεται σαν δεύτερος ή πλάγιος του δευτέρου. Ο βου είναι εξαρτημένος από τον δι ο οποίος είτε είναι ύφεση(σεμπά) είτε φυσικός έτσι ώστε να σχηματίζεται τρίχορδο λεγέτου στις ανάλογες θέσεις. Ο ζω κι αυτός είναι κινούμενος και αρέσκεται να επιδεικνύει πότε την τριφωνία του εν υφέσει από τον γα (δια τεσσάρων σύστημα ) και πότε να διφωνεί φυσικά από τον δι ή να έλκεται από τον άνω νη σχηματίζοντας άλλον τρίτο ήχο εκεί.
Τα λέω όλα αυτά για να καταλήξω μέσα από την μελέτη της θεωρίας και την παρατήρηση της πράξης στο σκεπτικό μου: ότι η μουσική μας έχει να κάνει με συστήματα φθόγγων κι όχι με αυτόνομα διαστήματα. Στα συστήματα μπορεί να έχουμε διόγκωση ή συρρίκνωση κάποιων διαστημάτων ούτως ώστε να ακούγεται η ποιότητα του εκάστοτε ήχου.
Last edited: