Νέοι ψάλτες και ιερό αναλόγιον

dimitris

Παλαιό Μέλος
Α μη τι άλλο είμαι πρεσβευτής της καλης μουσικής , όντας και ιεροψάλτης , αλλά δέν αρκεί μόνο η καλή και σωστή Β.Μουσική για να σε κάνει να νιώσεις
σε μία άλλη διάσταση την ώρα της Θείας Λατρείας.
Ο Θεός με αξίωσε να πάω στο Άγιον Όρος αρκετές φορές.Έτυχε να βρεθώ σε κάποιες Σκήτες όπου στις ακολουθίες έψελναν καλόγεροι άμουσοι.Και όμως σας πληροφορώ ότι η κατάνυξη που ένιωσα ήταν μοναδική!

Ως κατάληξη λοιπόν λέω το εξής,
ας αφήσουμε να ψάλλει όποιος έρθει και θέλει πραγματικά.Στο κάτω κάτω ΔΕΝ είμαστε εμείς αυτοί οι οποίοι θα κρίνουμε . Ας εμπιστευτούμε λίγο τον καλό Θεούλη και εκείνος θα δώσει να καταλάβει και ο άμουσος ότι καλό θα είναι να αφήνει τους άλλους να ψάλλουν .Ας μήν ξεχνάμε κιόλας ότι στην παλαιότερη εκκλησία έψελλνε όλος ο λαός μαζί.
Αθανάσιε , ας πούμε, ένας ασκητής είναι άγιος αλλά άμουσος.
Δεν μπορούμε να τον εκλάβουμε σαν συνεχιστή της μουσικής μας παράδοσης όπως και δεν μπορούμε να εκλάβουμε τον μουσικό σαν διδάσκαλο της αγιοσύνης.
Κι όμως και η αγιοσύνη χρειάζεται αλλά και η μουσική και η συνέχιση της παράδοσης.

Με λύπη διάβασα τα του Εσφιγμενίτη αδελφού ότι η παράδοση στις Καρυές στο Καρεώτικο ύφος δεν υπάρχουν σήμερα στο Α. Ορος.
Πού είναι οι συνεχιστές του Φιρφιρή του Μακαβού κ.α. ;

Εμφανίστηκαν ξαφνικά συνοδείες στο Ορος όχι για να μάθουν τα του Ορους (την παράδοση) αλλά για να ΔΙΔΑΞΟΥΝ όσα έμαθαν στον κόσμο από διάφορες σχολές. (τι να πούμε; δεν βαριέσαι γιατί ήσαν άγιοι;)

Ο Αγιος Ιωάννης Δαμασκηνός που μας δίδαξε τη μουσική άγιος ήταν και ασκητής στην έρημο.

Ολοι όσοι ανεβαίνουμε στο αναλόγιο φέρουμε ευθύνη.
Οχι για την αγιότητά μας αλλά για την αμέλειά μας .
 

tb---

τσοπάνης
Το τελευταίο διάστημα που έχω ξαναρχίσει να ασχολούμαι με την βυζαντινή μουσική και την ψαλτική τέχνη, 2 διαφορετικά πράγματα κατ εμέ, και τυχαία βρισκόμενος σε 2 κεντρικούς μητροπολιτικούς ναούς των Αθηνών, παρατήρησα ότι :
στον έναν οι ψάλτες είχαν κλειδιά και ο σολέας ήταν κλειδωμένος για οποιονδήποτε,
στον δεύτερο υπήρχε η κλασική κορδέλα .

Για κάποιον που έχει την όρεξη να προσεγγίσει το αναλόγιο, και οι δυο παράμετροι είναι αποτρεπτικοί.

Δεν ξέρω ποιού απόφαση είναι να κλείνει τον σολέα, πάντως είναι αποτρεπτικός παράγοντας. Και ασφαλώς όποιος προσεγγίζει το αναλόγιο δεν το κάμει πάντα με σκοπό να ψάλει , αλλά για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. π.χ να παρακολουθλησει καλύτερα τα κείμενα των ύμνων ,μιας και δεν ειμαστε όλοι φιλόλογοι ή σπουδαγμένοι, να δει τις αναλύσεις που κάμει ο ψάλτης, να ακουσει , να παρακολουθήσει, κτλ.

Ευχαριστώ~

Το αυτό παρατήρησα και στον Ι.Ν Ασωμάτων Πετράκη, όπου σε πρωινή καθημερινή ακολουθία είχε τοποθετηθεί "κλασικό" σχοινάκι , περικόπτοντας τον μικρό ιστορικό ναό στα 2.

Ίσως βέβαια να υπάρχουν και αρχαιολογικοί ή άλλοι λόγοι. Το αποτέλεσμα πάντως είναι αποτρεπτικό για κάποιον που θέλει να παρακολουθήσει από κοντά στο αναλόγιο.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
πολύ απλά, ανοίγεις το σκοινάκι μπαίνεις κ το ξανακλείνεις! Νομίζω δεν είναι για τους ψάλτες αλλά για όλους τους υπόλοιπους (και κυρίως υπόλοιπες) που ψάχνουν θέση!!!
 

tb---

τσοπάνης
Την επόμενη φορά θα εμφανιστώ με στολή κλειδαρά και ηλεκτροδράπανο για να παραβιάζω κλειδωμένους σολέες ...:wink:
 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Όποιος θέλει σε εμάς ειναι ευπρόσδεκτος πάντως.. Μικροι και μεγάλοι..
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Ιερά Μονή Ασωμάτων, Πετράκη και Καθολικόν Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, ουχί Ιερός Ναός Πετράκη.

Το "κλασσικό " σχοινάκι που αναφέρατε, ή κατ άλλους κορδέλα ή κορδόνι, τίθεται, τουλάχιστον στην προαναφερθείσα Ιερά Μονή, για να εξάρει και να επισημάνει την ανάγκη της σολέας που απο τον 4 μ. Χ. αιώνα περιβαλλόταν απο κιγκλίδες και χρησίμευε για να στέκονται οι διάκονοι και ανάγνώστες, αλλα και ανώτεροι αξιωματούχοι, κατα την διάρκεια των ιερών ακολουθιών. (Α.Α.Κ.Ορλάνδος, Βασιλική,σ.535.), αλλά και για την απερίσπαστη και μετα φόβου Θεού μετάδοση της Θείας Ευχαριστίας.

Εξάλλου στον ναό (γενικότερα) δεν κάθονται όλοι παντού και το ίδιο. Άλλος χώρος (και διάρκεια) προλέπεται για τους κατηχούμενους, για τους προς το φώτισμα, άλλος για τους πιστούς- όσοι κατηχούμενοι,όσοι προς το φώτισμα,όσοι πιστοι- (και σε αυτούς άλλος για τους άνδρες και άλλος για τις γυναίκες), άλλος για τους κατωτέρους κληρικούς και άλλος για τους ιερουργούντες και τους διακονούντες στο Άγιο Βήμα.

Ως εκ τούτου φαντάζομαι πως δεν λειτουργεί αποτρεπτικά (αλλά ορθώς) για αυτούς που θέλουν να περιεργαστούν τον χώρο και το αναλόγιο, μιας και οι διακονούντες πρέπει να έχουν ανάλογη ευλογία απο την ποιμαίνουσα εκκλησία όπως έχει επισημανθεί και στο Ψαλτολόγιον περι χειροθεσίας, δομή των ψαλτικών χορών κ.τ.λ.

Πόσο μάλλον σε μια Μονή όπου για την εύρυθμη και ευσχημόνως και κατα τάξιν διεξαγωγή των ακολουθιών αλλά και την ειρήνη σύσσωμου της Αδελφότητος, η ευταξία είναι επιβεβλημένη και πρέπει να υπάρχει απο όλους η ανάλογη διάκριση, συναίσθηση και υπακοή.

Είναι ανάγκη το αναλόγιο να προσεγγίζεται όχι απο περίεργους (τουλάχιστον εν ώρα λατρείας) αλλά απο μέλη που όλοι μας θα τους έχουμε καλλιεργήσει την αγάπη για αυτό και τη διακονία της εκκλησίας εν γένει.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
τυχαία βρισκόμενος σε 2 κεντρικούς μητροπολιτικούς ναούς των Αθηνών, παρατήρησα ότι :
στον έναν οι ψάλτες είχαν κλειδιά και ο σολέας ήταν κλειδωμένος για οποιονδήποτε,
......
Για κάποιον που έχει την όρεξη να προσεγγίσει το αναλόγιο, και οι δυο παράμετροι είναι αποτρεπτικοί.
Kι επειδή μάλλον αναφέρεστε στην Αγία Τριάδα Πειραιώς, κάποτε πήγα να το ανοίξω για να πάω να ισοκρατήσω τον κ. Νταραβάνογλου που (εκείνη τη μέρα ήταν μόνος του) και ήταν αδύνατο. Κι εμένα με στενοχώρησε αυτό το ιδιόμορφο "μεσότοιχο". Κι αν στο κάτω κάτω πρέπει για κάποιο λόγο εκκλησιαστικό να υπάρχει, γιατί να μην υπάρχει σε όλους τους ναούς;

ΥΓ Υπάρχει βέβαια η ιδιαιτερότητα της αναμετάδοσης, που δεν επιτρέπει πειραματισμούς. Αλλά ίσως υπήρχαν κι άλλοι τρόποι. Για την ιδιαιτερότητα στις Μονές προσυπογράφω τα ανωτέρω του πατρός Χρήστου.
 
Last edited:

tb---

τσοπάνης
Ιερά Μονή Ασωμάτων, Πετράκη και ουχί Ιε


Ως εκ τούτου φαντάζομαι πως δεν λειτουργεί αποτρεπτικά (αλλά ορθώς) για αυτούς που θέλουν να περιεργαστούν τον χώρο και το αναλόγιο, μιας και οι διακονούντες πρέπει να έχουν ανάλογη ευλογία απο την ποιμαίνουσα εκκλησία όπως έχει επισημανθεί και στο Ψαλτολόγιον περι χειροθεσίας, δομή των ψαλτικών χορών κ.τ.λ.

Είναι ανάγκη το αναλόγιο να προσεγγίζεται όχι απο περίεργους αλλά απο μέλη που όλοι μας θα τους έχουμε καλλιεργήσει την αγάπη για αυτό και τη διακονία της εκκλησίας εν γένει.

Εάν καταλαβαίνω καλά, για να προσεγγίσει κάποιος το αναλόγιο θα πρέπει να έχει την ανάλογη ευλογία που δίδεται στους επίσημους ψάλτες ?

Δεν γνωρίζω για αυτό και ερωτώ ~
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Εάν καταλαβαίνω καλά, για να προσεγγίσει κάποιος το αναλόγιο θα πρέπει να έχει την ανάλογη ευλογία που δίδεται στους επίσημους ψάλτες ?

Δεν γνωρίζω για αυτό και ερωτώ ~

Για να προσεγγίσει κανείς το αναλόγιο με ουσιώδη παρουσία και όχι για να το επεξεργαστεί με περιέργεια μιας και δεν είναι έκθεμα αλλά η χρησιμότητα του στη λατρεία της εκκλησίας εξυπηρετεί το σκοπό του ψάλλειν, όπως εξάλλου ο άμβωνας, ο δεσποτικός θρόνος ( με διαφορετική χρησιμότητα και ρόλο), κανονικά πρέπει να έχει απο την εκκλησία, ναι, την προβλεπόμενη ευλογία, αυτή που προβλέπεται για κάθε διακονία.

Κατα τη γνώμη μου, όταν ένας ψάλτης επισκέπτεται έναν ναό, όχι της διακονίας του και θέλει να διακονήσει στο αναλόγιο, πρέπει προηγουμένως να ζητήσει άδεια και ευλογία απο τον προεστώτα ιερέα σε συννενόηση με τον χορό/ χοράρχη ή διακονούντα τέλος πάντων ιεροψάλτη.

Κάτι ανάλογο ισχύει και για τους ιερείς, προκειμένω να παραστούν σε λατρευτικές εκδηλώσεις, άλλης κανονικής Μητροπόλεως. (Δεν είναι του παρόντος)

υ.γ. Φαντάζεστε απο περιέργεια να επεξεργάζονται τον άμβωνα ή τον δεσποτικό θρόνο λαικοί (και μη) την ώρα της λατρείας( ύψος, άνεση, ... Φευ!).

Με αγάπη και εκκλησιαστική διάκριση αποτρέπουμε τέλος πάντων τους αργόσχολους, που και πάλι αν κάποιος θέλει πραγματικά να εντρυφήσει θα μας πλησιάσει και θα μας το ζητήσει και τότε θα είμαστε υπεύθυνοι για το τι και πως θα του το μεταδώσουμε,όπως εξάλλου συνέβη και με εμάς από όσους μας ενέπνευσαν.

Κατα την γνώμη μου πάντα στο πλαίσιο ενος φροντιστηρίου λειτουργικής ή κατήχητικού σχολείου μπορεί να γίνει μια προσέγγιση στα μέρη και στους χώρους του ναού, πάντα με την παραχώρηση ευλογίας απο τον προεστώτα ιερέα και όποιους προβλέπεται (κανονικό βάπτισμα, το ιερό βήμα για τα αγόρια κ.τ.λ. ).

Εξάλλου επεσήμανα την ανάγκη καλλιέργειας, έμπνευσης και μετάδοσης της αγάπης για το ιερό αναλόγιο (και όχι μόνο) σε μέλη της εκκλησίας, στα πλαίσια της ποιμαντικής διακονίας,ευαισθησίας και καθήκοντος απο όλους μας.

Φαντάζομαι να έγινα όσο το δυνατόν κατανοητός.
 
Last edited:

gkotsis

Νέο μέλος
Ας μεταφέρω και εγώ μια προσωπική μου ιστορία!
πριν από 6-7 χρόνια και ενώ βρισκόμουν στο τελευταίο έτος για το πτυχίο βυζ. μουσικής, πήγαινα σε ναό της περιοχής μου κάθε Κυριακή, αφού οι δάσκαλοί μου έψαλλαν πολύ μακριά (περίπου 60 χιλιόμετρα).:(:(
Εκεί έψαλλα στον όρθρο μέχρι τις καταβασίες, οπότε και έρχονταν στο ναό ο πρωτοψάλτης (στο ναό πάντοτε υπήρχε και υπάρχει ένας χορός:rolleyes:), στη συνέχεια ισοκρατούσα όποτε μου επιτρέπονταν.:mad:
Στην πανύγηρι του ναού (15Αυγουστος), είχε προσκληθεί να ψάλλει στον εσπερινό ένας καλλιφωνότατος ιερέας ο οποίος είναι και μουσικολόγος.:):):)
Ξεκινήσαμε λοιπόν, στο κέντρο ο προσκληθείς, τον πλαισιώναν ο πρωτοψάλτης με τον βοηθό του και κάτω ή αφεντιά μου με τον βοηθό του προσκεκλημένου:confused:
Αρχίσαμε τα ανοιξαντάρια τα οποία έψαλλαν εξ υπαμοιβής ο προσκεκλημένος με τον βοηθό του, με τους υπόλοιπους και την αφεντιά μου να ισοκρατεί (να επισημάνω οτι ο πρωτοψάλτης του ναού με τον βοηθό του είναι εμπειρικοί με τον δεύτερο να είναι η προσωποποίηση της παραφωνίας).:eek:
Στο τρίτο στίχο ο ιερέας-ψάλτης με ρωτά "γνωρίζεις να διαβάζεις παρασημαντική;" και του απάντησα οτι τη σπουδάζω ακόμα, τότε μου λέει να πώ τον επόμενο στίχο. Αλλά!!!
επεμβαίνει ο πρωτοψάλτης και λέει: "όχι δεν θα ψάλλει", ηρεμότατος ο ιερέας γυρνά το αναλόγιο σε αυτόν και του απαντά πές το εσύ, ο δε απεκρίνατο είπε "δεν ξέρω εγώ να διαβάζω αραβικά":D:D:D οπότε ΤΟ ΕΙΠΑΑΑΑΑ!!!! και είπα και άλλα, για να μην πω ότι τα στιχηρά τα είχα ξετινάξει αφού τα είχα στην ύλη για τις προαγωγικές, αρα το γλεντήσαμε.
βέβαια στον ναό παρέμεινα για άλλους 7 μήνες οπότε και αποχώρησα αφού η κατάσταση είχε γίνει τραγική.:(
Α! να σας πω οτι και την επόμενη χρονια, στην πανύγηρι του ναού, είχε προσκληθεί (από τον προϊστάμενο) ψάλτης (από Βόρεια Ελλάδα), στον οποίο επεφύλαξαν "θερμότατη" υποδοχή, δηλαδή μόλις τον άκουσαν στο ψαλτήρι αποχώρησαν, ο δε πρωτοψάλτης από τα νεύρα του κόντεψε να γκρεμίσει την νότια πύλη του ιερού, η δε συζήτησή του:D με τους ιερείς, εκάλυψε άνετα την δια μικροφωνικής ενισχυμένη φωνή του προσκεκλημένου, ο οποίος ευτυχώς συνέχισε να ψάλλει προς τέρψη του εκκλησιάσματος.
δυστυχώς (ή ευτυχώς) δεν βρισκόμουν εκεί. είχα βρεί άλλο αναλόγιο όπου έψελνα αριστερός με δύο σπουδαστες ΒΜ:cool:
από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει προσκληθεί άλλος στον ναό.

Είμαστε και εμείς οι ψάλτες μπουμπούκια!!!
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Φιλε μου το θεμα της μεταξυ μας συμπεριφορας δεν εχει τελειωμο!! Φανταζομαι πως οι περισσοτεροι -για να μην πω ολοι- εχουμε κ μια ασχημη ιστορια να διηγηθουμε!!!!!!!! Προσωπικα οταν εφυγα απο το νησι μου προκειμενου να συνεχισω τη φοιτηση μου στο σχολειο σε κοντινη πολη, αρχισα να μαθαινω με τεραστιο ενθουσιασμο κ Β. Μουσικη!! Ελα μου ντε ομως που οταν επεστρεφα για διακοπες στο νησι αντιμετωπιζα παραξενες συμπεριφορες κατι το οποιο με εκανε να θυμωνω κ να πικραινομαι εντονα!!:mad: Δεν φτανει που μεχρι τωρα ακομη ειμαι ο μοναδικος που εχω μαθει μουσικη τα τελευταια 50 χρονια περιπου στο χωριο μου -γιατι μετα το συγχωρεμενο το Πρωτοψαλτη μας δεν υπηρξε συνεχεια- ερχομουν αντιμετωπος κ με διαφορες παραξενιες κ ανησυχιες μηπως κ ''φαω'' το ψαλτηρι καποιου!!!!:eek:
Οπωσδηποτε ομως δεν μπορω να ξεχασω κ τον ψαλτη της εκκλησιας οπου πηγαινα οταν ημουν στη πολη, στα πρωτα μου βηματα στη Β.Μουσικη....θυμαμαι μου ελεγε... ''πες τα κ μη φοβασαι, αν δεν κανεις λαθος δεν μαθαινεις...εξαλλου αμφιβαλλω για το οποιος πραγματικα θα το καταλαβει απο το εκκλησιασμα...'':p Να'ναι καλα οπου βρισκεται.......:)
 

agiooros

Μέλος
πες τα κ μη φοβασαι, αν δεν κανεις λαθος δεν μαθαινεις.
Σωστά πολύ σωστά.
Πρέπει κάποια φορά και οι μεγαλοψαλτάδες να κάνουν λίγο υπομονή ας έχουν και λίγη ταπείνωση.
Έχω τύχη σε κάτι αναλόγια και αν ακούν κάποιον που δεν τα λέει τέλεια γυρίζουν την μούρη και κοροϊδεύουν.
Αυτός είναι ο εγωισμός μερικών ιεροψαλτών και παροτρύνουν όποιον προσπαθεί να μάθει βυζαντινή να τα παρατήσει λες και αυτοί όταν ξεκίνησαν τα ήξεραν όλα.
 
Πω πω τι μου θυμίσατε τώρα...
Ήμουν 14 περίπου χρονών όταν ο πατέρας μου χειροτονήθηκε Ιερεύς σε ενα νησί (της κακιάς ώρας) και απο τότε άρχισε να με τρώει ο ζήλος για την Β.Μ και θυμάμαι τον ΑΠΑΙΣΙΌΤΑΤΟ τρόπο που με διώχναν....ναι κύριοι με διώχναν με 1002 δικαιολογίες του ...μη πω καλύτερα!!!
Και να πω οτι ήταν τίποτα ψάλτες καταρτισμένοι...της Κάκιστης των κακίστων ωρών ψάλτες ήταν...υπερπηδούσαν κανόνες τροπάρια και τι να πρωτοθυμηθώ...βέβαια φαντάζομαι αυτά είναι πλέον συνηθισμένα στις επαρχίες!
Ας είναι καλά ο δάσκαλός μου που όταν φύγαμε πλέον απο αυτό το ξερονήσι με άκουσε μια κυριακή που ίσα ίσα ψέλλιζα και με ανέλαβε!!!
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
πες τα κ μη φοβασαι, αν δεν κανεις λαθος δεν μαθαινεις.
Σωστά πολύ σωστά.
Πρέπει κάποια φορά και οι μεγαλοψαλτάδες να κάνουν λίγο υπομονή ας έχουν και λίγη ταπείνωση.
Έχω τύχη σε κάτι αναλόγια και αν ακούν κάποιον που δεν τα λέει τέλεια γυρίζουν την μούρη και κοροϊδεύουν.
Αυτός είναι ο εγωισμός μερικών ιεροψαλτών και παροτρύνουν όποιον προσπαθεί να μάθει βυζαντινή να τα παρατήσει λες και αυτοί όταν ξεκίνησαν τα ήξεραν όλα.
Ποιοι μεγαλοψαλταδες φιλε μου??? Λιγοι ειναι αυτοι που αξιζουν!!!!!!!!! Πιανουν καποιοι ψαλτηρι κ νομιζουν πως μαζι με τη θεση πηραν κ οφυκκιο!!!:eek:
Αντι να αγκαλιαζουν τα νεα παιδια που αξιζουν και φαινεται πως θα εχουν μελλον, απο ζηλια κ υπερμετρη αλλαζονια τα διωχνουν με το τροπο τους!! Ειναι εγκληματιες της Β. Μουσικης αυτοι οι κυριοι, που μπορει να εχουν μουσικη καταρτιση αλλα δεν εχουν ηθος!!!!!!!
 
Σίγουρα δεν έχουν ήθος τέτοιοι "μεγαλοψαλτάδες" αλλα θεωρώ οτι είναι η υπέρτατη μορφή εγωΐσμού!
"Εγω έχω τις γνώσεις...εγω μπορώ να αποστομώσω τον οποιονδήποτε ψαλτάκο..."
Άρα γιατί να μάθω σε κάποιον άλλον τις γνώσεις μου; (λες και θα τις πάρει μαζί του στον άλλον κόσμο), για να γίνει καλύτερος απο μένα και να μου πάρει τη δόξα; τους επαίνους; τα λεφτά;
Το ίδιο γίνεται και με τα μουσικά χειρόγραφα και με σπάνιες ή παλαιές ηχογραφήσεις το ίδιο και με την ίδια την Βυζαντινή μουσική τη τέχνη που έχουμε ξεχάσει ορισμένοι οτι μέσω αυτής υμνούμε Τον Κύριο και ποιητή Των πάντων που στο κάτω κάτω Αυτός μας έδωσε αυτό το χάρισμα...και όπως μας το έδωσε έτσι μπορεί να το ξαναπάρει πίσω...αλλα δυστυχώς αυτα για τους "μεγαλοψαλτάδες" είναι ψιλά γράμματα, είναι λόγια του κοσμάκι και των Θεούσων!!!Δυστυχώς...
Όπως λέγαν και οι αρχαίοι υμών πρόγονοι "Παν Μέτρον Άριστον"
Χρειάζεται και η δεξιοτεχνία της απόδοσης των ύμνων αλλα να ψάλλουμε και με την ψυχή μας όχι μόνο με τη μουσική μας!!!
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Μήπως θα πρέπει να δούμε το θέμα κάπως διαφορετικά? Ειπώθηκε ότι και οι Ιεροψάλται έχουν κάποιον μικρό βαθμό Ιερωσύνης.Οταν κάποιος Ιερέας πηγαίνει κάποια φορά σε σε έναν Ι.Ναό εκτός της ενορίας του, του παραχωρείται τιμητικά να διαβάσει κάποιες ευχές , να ψάλει κάποια τροπάρια και διάφορα άλλα κομμάτια,χωρίς κάποια κριτήρια,όπως , το αν ειναι καλίφωνος , αν έχει μικρή ηλικία, αν είναι βραχνιασμένος ή οτιδήποτε. Μόνο με την παρουσία του κερδίζει κάποιες αξιώσεις.

Α μη τι άλλο είμαι πρεσβευτής της καλης μουσικής , όντας και ιεροψάλτης , αλλά δέν αρκεί μόνο η καλή και σωστή Β.Μουσική για να σε κάνει να νιώσεις
σε μία άλλη διάσταση την ώρα της Θείας Λατρείας.
Ο Θεός με αξίωσε να πάω στο Άγιον Όρος αρκετές φορές.Έτυχε να βρεθώ σε κάποιες Σκήτες όπου στις ακολουθίες έψελναν καλόγεροι άμουσοι.Και όμως σας πληροφορώ ότι η κατάνυξη που ένιωσα ήταν μοναδική!

Ως κατάληξη λοιπόν λέω το εξής,
ας αφήσουμε να ψάλλει όποιος έρθει και θέλει πραγματικά.Στο κάτω κάτω ΔΕΝ είμαστε εμείς αυτοί οι οποίοι θα κρίνουμε . Ας εμπιστευτούμε λίγο τον καλό Θεούλη και εκείνος θα δώσει να καταλάβει και ο άμουσος ότι καλό θα είναι να αφήνει τους άλλους να ψάλλουν .Ας μήν ξεχνάμε κιόλας ότι στην παλαιότερη εκκλησία έψελλνε όλος ο λαός μαζί.


Αυτά ενολίγοις , και με συγχωρείτε για την παρέμβαση.

ΓΚΟΛΙΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Και αν ο παραφωνος το παιζει ψαλταρας και φωναρα,εκει να δειτε γελια που πεφτουν!!....:D Σκεφτεσαι...να τον αρχισω στις κλωτσιες τωρα και εν ωρα ακολουθιας, ή αργοτερα;....:eek: Τελοσπαντων...
Aν ομως ειναι ενα νεο παλικαρι ή και μεγαλος ακομα που αρχιζουν δειλα δειλα να ανεβαινουν στο αναλογιο,εχουμε οχι μονο καθηκον,αλλα και υποχρεωση να τους ενθαρρηνουμε, να προσπαθουμε να τους μεταφερουμε τις γνωσεις μας,αλλα και κατι αλλο ποιο συμαντικο...να τους κανουμε να μην ξεκολλανε απ'το ψαλτηρι!...Μπορουμε;...Εκει θα φανουμε μαγκες!!...:cool:
 

skalidakis john

Νέο μέλος
Νομίζω οτι ο κάθε πρωτοψάλτης στο αναλόγιο πρέπει να έχει πνέυμα μαθητείας
πρώτα ο ίδιος και μετά οι βοηθοί του. Και οταν υπάρχουν παιδια δεν πρέπει να
ειναι πάνω στο αναλόγιο ως διακοσμητικά στοιχεια αλλα να παίρνουν πράγματα
όπως οι μέλισσες,και σιγα σιγα να τα κάνουν πράξη
Στα περισσοτερα αναλόγια οταν βλεπουμε βοηθους αυτοι συνήθως μόνο ισοκρατούν.
Νομίζω οτι πρεπει να ψάλλουν όλοι μαζι,για να γινει βεβαια αυτό χρειαζεται ο πρωτοψάλτης
να έχει αντιληψη,το συμψάλλειν ειναι μια δυσκολη περιπτωση που χρειαζεται πολυ αγώνα και μελέτη,
οταν το κάνεις σωστά νομιζω
οτι το αποτέλεσμα ειναι καλο.
Με αυτο τον τρόπο μεταλαμπαδευεται η δουλεια μας .Η ευθυνη που έχουμε ειναι
μεγάλη
 
Top