Διακο-Διονύσιος Φιρφιρής (1912-1990)

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Γιώργος Μ.;38317 said:
Δεν είμαι γνώστης της τουρκικής, ας με διορθώσετε, αλλά έπεσα τυχαία πάνω σε κάτι ενδιαφέρον και είπα να σας το πω: η τουρκική λέξη firfiri «ανοιχτο κόκκινο» (απ’ όπου και το φαρφουρί) ανάγεται (μέσω του αραβικού firfir) στο αρχαίο ελληνικό πορφύρα, που ήταν χρωστική ουσία βαθυκόκκινου χρώματος. Μια εξελληνισμένη μορφή του ονόματος Φιρφιρής λοιπόν θα ήταν το Πορφύριος.


Ευχαριστίες στον άριστο γνώστη της γλώσσας, φίλτατο Γιώργο.Το κοσμικό όνομα του διακο-Διονύση ήταν Δημήτριος Κούκος ( βλ. εδώ). Το όνομα Φιρφιρής προέρχεται από τη συνοδεία στην οποία ανήκε.


Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά νά ξαναθυμηθοῦμε τόν ἀείμνηστο Γέροντα καί ἐπειδή ὁ Ιωάννης Π. Αχιλλιάς εἶχε ζητήσει βιογραφικά, βρῆκα αὐτό, πού εἶναι ἀπόσπασμα άρθρου του Επισκόπου Ροδοστόλου Χρυσοστόμου από το Περιοδικό ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ τ. 15, Νοέμβριος 2004, πού τό ἔχει ἀνεβάσει ἐδῶ ὁλόκληρο ὁ Αιμιλιανός I. Χαλεπόπουλος στό #20, καί πού ἀναφέρει «γεννήθηκε το 1912, εκάρη μοναχός το 1928, χειροτονήθηκε διάκονος το 1930 απ’ τον πρ. Μοσχονησίων Φώτιο και κοιμήθηκε εν Κυρίω στις 24 Μαρτίου 1990». Ἡ σελίδα συνοδεύεται ἀπό μελωδήματα του μακαριστού καλλίφωνου πρωτοψάλτου του Αγίου Όρους.


 

xrth

Πρωτοπρεσβύτερος Χρυσοβαλάντης Θεοδώρου
"Ἐκύκλωσαν αἱ τοῦ βίου με ζάλαι ὥσπερ μέλισσαι κηρίον...." καὶ δὲν προφταίνω

ἀλλὰ τέτοιες ἐκτελέσεις (καὶ μάλιστα σὲ μάθημα) "οὐ δύνανται κρυβῆναι..."
Τὶ ἀυθόρμητοι καὶ καλλιτεχνικοὶ ἀναγραμματισμοὶ εἶναι αὐτοὶ ποὺ προκαλοῦν μόνο προσευχή...Τὶ ἀγνὲς ἐκτελέσεις τῆς πεταστῆς...Τὶ χρόνος εὐκολοδιάβατος ἀπὸ τοὺς μαθητές σου...;
Δυσαναπλήρωτο κενὸ ἄφησες Γεροντά μας...

Κεκραγάριο Ἰακώβου φρεσκοκομμένο καὶ φερμένο ἀπὸ ἐκεῖ ποὺ τὸ Ὄρος Ἁγιάζεται καθημερινῶς...

Μνήσθητι Κύριε τοῦ δούλου σου Διονυσίου ἱεροδιακόνου
ὧν ὑπὲρ ἡμῶν διέσωσε...
 

Attachments

  • Κεκραγάριο Ιακώβου ήχος Α_ Firfiris.mp3
    9.3 MB · Views: 418

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ναι, τα άκουσα και συγκινήθηκα! Πού είναι σήμερα αυτή η αρχοντιά; Οι περισσότεροι μιμητές του Φιρφιρή αντιγράφουν τους έντονους λαρυγγισμούς και τη δυνατή φωνή. Ακούστε άνεση στο χρόνο και βίωση των ψαλλομένων! Μπορεί ο γέρων να έψαλλε δυνατά και με λαρυγγισμούς, ήταν, όμως, γλυκύτατος!
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Παρακαλούμε ολοθέρμως όσους είχαν τη θεάρεστη επιθυμία και κοπίασαν να ανεβάσουν στο παρόν Thread μέλη του μακαριστού π. Διονυσίου Φιρφιρή σε midiafire ή κάποια άλλα μέλη που μνημονεύονται σε posts αλλά δεν υπάρχουν (όπως το κράτημα Πέτρου Λαμπαδαρίου) να κάνουν τη χάρη σε ημάς τους της ενδεκάτης και να τα ανεβάσουν ξανά εδώ. Και πάντα όσα άλλα "θέλουν και δύνανται .
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Το ότι το thread του π. Διονυσίου εγγίζει τις 27000(!) θεάσεις ας παροτρύνει κι ας επωμίσει με ευθύνη όποιον διαθέτει εγγραφές του. Πολλά άτομα πηγαινοέρχονταν στο Όρος μεταξύ 1970-1990 με κάποιου είδους ηχογραφικό εξοπλισμό και κατέγραφαν μεταξύ άλλων (και κατ' εξοχήν) το μακαριστό. Υπολογίζεται να υπάρχουν ουκ ολίγες ζωντανές εγγραφές σε συλλογές. Είχα ακούσει γύρω στο '84 από ένα επαγγελματικό εργαλείο αγνώστου μουσικόφιλου εξ Αθηνών κατά τη διάρκεια του ταξιδίου από Ουρανούπολη προς Θεσσαλονίκη, άριστη εγγραφή από Αγρυπνία όπου στο Κοινωνικό ο Γέροντας είχε ενώσει αριστοτεχνικά δυο διαφορετικά μεγάλα κρατήματα με τρόπο που εκείνος κατείχε! Μιλάμε και για ερμηνεία και για εγγραφή!
Μέσα από τη φωνή του και τις ολίγες καταγεγραμμένες φωνές άλλων αυθεντικών του αγιορειτικού ύφους εκπροσώπων αναβιώνει το αληθινό Άγιον Όρος, η γοητεία της ερημίας, η ησυχαστική μεταδοτική αγιότητα, η παρακλητική ζεστασιά. (Ξέρω κάποιον που σε φουρτούνες και λύπες της ζωής του μόνον σε αυτά τα ακούσματα βρίσκει παρηγορία). Κοινότυπα πράγματα λέω, γι ' αυτό να με συγχωρείτε.
Καλή Σαρακοστή.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Επηρεασμένος από όσα έχω διαβάσει σε thread του Ψαλτολογίου για "Νικόλαο Σμύρνης" και "Οργανώσεις και Ψαλτική" έχω να προσθέσω τα εξής:
- Ο μακαριστός διακο-Διονύσης ήταν από τους τελευταίους αυθεντικούς εκπροσώπους τού (επισήμως αποκηρυγμένου από την Πατριαρχική σχολή) Σμυρναίικου ύφους όσο και του παλιού αγιορειτικού.
- Πώς στην ευχή συνδυάζει τόσο τέλεια το ερημιτικό, αδιαλείπτως προσευχητικό βίωμα με ένα υγιές ρομαντικό χρώμα και όλα με μια αντρίκια-"ρεμπέτικη" εκφορά και βαθύ μεράκι;
Λέτε αυτό να είναι τελικά το αληθές ορθόδοξο λειτουργικό και ευρύτερα ανθρώπινο ήθος ως αντίδοτο σε προτεσταντίζοντα ψευδοευσεβιστικά υβρίδια ή σε άνοστους και ψαρωτικούς ακαδημαϊσμούς και σαδιστικές καθαρολογίες των οποίων η άλλη όψη του νομίσματος περιέργως κατοικείται από πολλά και διάφορα -υπό τούτων "καταδικαζόμενα"- μουσικά(;) παραστρατήματα υπόπτου τέχνης και σοβαρότητος;
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Βίντεο δείγμα (χωρίς ήχο δυστυχώς) όπου εμφανίζεται ο διακο-Διονύσης να περπατά με χορό ψαλτών στις Καρυές το 1963 (εορτασμός χιλιετηρίδας Αγ. Όρους) ανακοινώθηκε εδώ.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Κ. Κουμπαρούλη,
σας ευχαριστούμε ξανά για τη συστηματικότερη παράθεση των μελών του π.Διονυσίου. Θα διαπιστώσετε όμως άμεσα ή έμμεσα από κάποια posts αυτού του πολυδιαβασμένου -και ευλογημένου θα προσέθετα- thread ότι κάποια ηχογραφημένα μέλη του σε midiafire ή μη έχουν για διαφόρους λόγους χαθεί. Πιστεύω ότι συμφωνείτε ότι είναι ανάγκη να ξαναβρεθούν τα ίχνη τους. Έστω κι να υποβληθούν στον κόπο οι φίλοι που τα ανέβασαν την πρώτη φορά να τα ανεβάσουν και δεύτερη (όχι πια midiafire, please).
Αισίως οι αναγνώσεις βαίνουν προς τις 28000!
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Ανανέωσα το προηγούμενο μήνυμά μου με νέες μεταφορές υποσυζητήσεων σε νέα θέματα. Κάνοντάς το διαπίστωσα τί πλούτος υλικού έχει ανέβει και μακάρισα τον αείμνηστο γέροντα για την παρακαταθήκη του. Ας είναι καλά όσοι έγραψαν, ανέβασαν και ανεβάζουν ψαλμωδίες του κάνοντάς τις κτήμα όλων μας.

Πιστεύω ότι συμφωνείτε ότι είναι ανάγκη να ξαναβρεθούν τα ίχνη τους. Έστω κι να υποβληθούν στον κόπο οι φίλοι που τα ανέβασαν την πρώτη φορά να τα ανεβάσουν και δεύτερη (όχι πια midiafire, please).

Φυσικά, αλλά το (άλλο) πρόβλημα (του mediafire) είναι οτι ο πατήρ-Χρυσοβαλάντης δεν θυμάται πλέον τί είχε ανεβάσει εκεί για να το ξαναβάλει. Ίσως στο μέλλον ξανανέβουν σε άλλη ανάρτηση αυτά που λείπουν ή εάν κάποιο άλλο μέλος τα είχε κατεβάσει και μπορεί να τα αναπληρώσει ευχής έργον θα ήταν. Ήδη ανέβηκε το Είδομεν το Φώς από το Χρίστο (ευχαριστούμε). Ο Ευθύμης (Firfiris) απέσυρε μαζικά τις αναρτήσεις του στο παρελθόν και του έχω ζητήσει από παλιά να τις επαναφέρει. Εάν κάποιος τις έχει εύκαιρες πάντως ας τις ανεβάσει να μην μένουν ξεκρέμαστα τα σχετικά μηνύματα στο θέμα του διακο-Διονύση.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Τα έχω τακτοποιημένα σε φακέλους ότι έχει ανέβει από διακο-Διονύση...αν γνωρίζουμε τι είχε ανεβάσει ο π.Χρυσοβαλάντης στο κάθε μήνυμα μπορώ να τα ξανανεβάσω εγώ.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Λέτε αυτό να είναι τελικά το αληθές ορθόδοξο λειτουργικό και ευρύτερα ανθρώπινο ήθος ως αντίδοτο σε προτεσταντίζοντα ψευδοευσεβιστικά υβρίδια ή σε άνοστους και ψαρωτικούς ακαδημαϊσμούς και σαδιστικές καθαρολογίες των οποίων η άλλη όψη του νομίσματος περιέργως κατοικείται από πολλά και διάφορα -υπό τούτων "καταδικαζόμενα"- μουσικά(;) παραστρατήματα υπόπτου τέχνης και σοβαρότητος;

άλλος Σκρέκας από δω...!!!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Κι άλλος από δω. Κάποια στιγμή θα δω τι δεν είναι ανεβασμένο τώρα από αυτά που έχω κατεβασμένα και θα τα ανεβάσω.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
άλλος Σκρέκας από δω...!!!

Τώρα αυτό έπαινος είναι, μομφή είναι, άλλο είναι, τι είναι;
Α! το βρήκα: είναι όπως λέμε "Γεωργίου Ραιδεστηνού του νέου", "Χρυσάφου του νέου", 'Σκρέκα του νέου"...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Τώρα αυτό έπαινος είναι, μομφή είναι, άλλο είναι, τι είναι;
Α! το βρήκα: είναι όπως λέμε "Γεωργίου Ραιδεστηνού του νέου", "Χρυσάφου του νέου", 'Σκρέκα του νέου"...

άλλος Ζουράρης....... αυτό εννοώ
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
άλλος Ζουράρης....... αυτό εννοώ

Το ίδιο είναι! Αν και προτιμώ το "άλλος Σκρέκας"! Το Ζουράρη δεν τον συμπαθώ, γιατί δεν κάνει καλά τις έλξεις.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Για να επανέλθουμε στο κλίμα του thread,
γνωρίζει κανείς αν έχει ανεβεί το παραδοσιακό του Όρους μέλος "Παναγία Δέσποινα, υπό την σκέπην σου πάντες" σε ήχο βαρύ διατονικό και ρυθμό τρίσημο (όπως στα κρατήματα), ηχογραφημένο από ερμηνεία του διακο-Διονύση; Το κρατικό ραδιόφωνο (νομίζω ο κ. Αγγελόπουλος) είχε μεταδώσει αυτή την ιδιωτική, στο κελίον νομίζω του γέροντα ηχογράφηση, με την εξής παρατήρηση του εκφωνητού: ακούγονται απ' έξω τζιτζίκια, τα οποία τερετίζουν στην ίδια τονική βάση (μερικές οκτάβες πάνω) του Ζω του γέροντα. Σύμπτωση; Η φύση συγχορεύει και συμψάλλει; Το παράδοξον είναι ότι στο Όρος και εν γένει στην ασκητική παράδοση της Εκκλησίας υπήρχαν πάντοτε δείγματα συμμετοχής της φύσης στο εν Χριστώ μυστήριο της αγαπητικής ένωσης ανθρώπου και Θεού και επαναφοράς της στην Παραδείσια εναρμόνιση με τον άνθρωπο.
Πάντως το μέλος είναι υπέροχο, υπόδειγμα εκφοράς αυτού του τόσου δύσκολου και αμφισβητούμενου ήχου, αλλά και διάσωση ενός προφορικού τρόπου ψαλμωδίας, ήτοι του σε τρίσημο συνεπτυγμένο ψάλλειν πολλά από τα μέλη. Για να ισχυροποιήσω το τελευταίο, προσθέτω τα εξής:
Υπήρχε στην προφορική παράδοση Όρους, Μ. Ασίας και άλλων περιοχών η συνήθεια να μελωδούνται σε τέτοιο τρίσημο πολλά μέλη. Τα δείγματα που γνωρίζω είναι οι σύντομες καταβασίες (τέτοιες διασώζει από το πολύτιμο μικρασιατικό του μπαούλο ο Φαρλέκας αλλά και έχω ακούσει προ πολλών ετών αείμνηστα γεροντάκια στον Έβρο, καταγόμενα από Αν. Θράκη και Μ. Ασία να τις ψάλλουν μόνον έτσι), οι αργές καταβασίες (ο Τρ. Γεωργιάδης μας διέσωσε τέτοιες, αλλά και ο Καραμάνης μάς έχει ψάλλει στο καφενείο "Τω Σωτήρι Θεώ" έτσι σε Πολίτικο μέλος εξαιρετικά) αλλά και άλλα μαθήματα όπως τα μεγαλυνάρια Υπαπαντής, το τρισάγιο της Δοξολογίας ΑΓΙΑ Πέτρου (που διασώζει ο Καραμάνης), Δοξολογίες (όπως του Βαρέως από το Πολίτικο κλίμα ή σε άλλους ήχους από το αγιορειτικό) το "Πλούσιοι επτώχευσαν", και άλλα πολλά, εν οις βεβαίως τα κατά την πιο λόγια εκτέλεσή τους αποδιδόμενα κρατήματα (ο Πρίγγος δίδασκε στους μαθητές του ολόκληρο το κράτημα απο το "Δούλοι Κύριον" του Πέτρου σε τρίσημο!). Και για να τελειώσω με το Φιρφιρή, βρείτε σε ηχογραφήσεις του (αλλά και πολλών άλλων αγιορειτών) την παραδοσιακή αγιορειτική ψαλμώδηση της στιχολογίας "Θού Κύριε" αλλά και Πολυελέων παραδοσιακών του Όρους.
 
Top