Αργές Καταβασίες Πέτρου «Στίβει Θαλάσσης» (Κείμενο και Ερμηνεία)

P

ptz

Guest
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από το θέμα Δύο συντετμημένα ασματικά Θ.ΣΤΑΝΙΤΣΑ μαζί με τα επόμενα μηνύματα.

Σε έναν γνώστη της αξίας του έργου του Πέτρου, είναι δύσκολο να πω όχι :wink:. Ευχαριστούμε για την προσφορά.
-Αγαπητέ Χρήστο σε ευχαριστώ ιδιαιτέρως για τον κόπο σου και την προσφορά σου και εδώ και γενικώς.
-Τώρα γιά τα δύο συγκεκριμένα ασματικά. Εγώ όταν ψάλλω τις δύο αυτές δοξολογίες τα χρησιμοποιώ,γιατί τα αυθεντικά του Ιακώβου είναι κάπως εκτεταμένα και δεν μας παίρνει ο χρόνος.Αλλωστε γι αυτό τόν λόγο τα μελοποίησε ο Δάσκαλος-όπως και μου είχε πεί.
-Τα διαχώρισα από τις αντίστοιχες Δοξολογίες που τα είχε ο Δάσκαλος,επειδή πάντα λέω τις αυθεντικές από την Πανδέκτη.
-Και ένα ''αντίδωρο'',που μπλέκονται δύο μεγάλοι.Ο Πέτρος σύνθεση και ο Θρ.Στανίτσας ερμηνεία.Καταβασίες Στίβει θαλάσσης.
-Και πάλι ευχαριστίες γιά όλα.Π.ΤΖ
 

Attachments

  • καταβασίες Στίβει..σύνθεση ΠΕΤΡΟΥ.pdf
    1,014 KB · Views: 298
  • Θ.Στανίτσας-καταβ. Στίβει...[Πέτρου]].mp3
    5.6 MB · Views: 322
Last edited by a moderator:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;63664 said:
-Αγαπητέ Χρήστο σε ευχαριστώ ιδιαιτέρως για τον κόπο σου και την προσφορά σου και εδώ και γενικώς.
-Τώρα γιά τα δύο συγκεκριμένα ασματικά. Εγώ όταν ψάλλω τις δύο αυτές δοξολογίες τα χρησιμοποιώ,γιατί τα αυθεντικά του Ιακώβου είναι κάπως εκτεταμένα και δεν μας παίρνει ο χρόνος.Αλλωστε γι αυτό τόν λόγο τα μελοποίησε ο Δάσκαλος-όπως και μου είχε πεί.
-Τα διαχώρισα από τις αντίστοιχες Δοξολογίες που τα είχε ο Δάσκαλος,επειδή πάντα λέω τις αυθεντικές από την Πανδέκτη.
-Και ένα ''αντίδωρο'',που μπλέκονται δύο μεγάλοι.Ο Πέτρος σύνθεση και ο Θρ.Στανίτσας ερμηνεία.Καταβασίες Στίβει θαλάσσης.
-Και πάλι ευχαριστίες γιά όλα.Π.ΤΖ

Πολλές ευχαριστίες στον δάσκαλο κ. Τζανάκο για αυτό το ντοκουμέντο! Το μεγαλείο του ενός φαίνεται στη μουσική καταγραφή, ενώ του άλλου στην ερμηνεία και απόδοση. Του τελευταίου η απόδοση είναι αποκαλυπτική: νομίζω ότι το γεγονός ότι στον ειρμό της ζ ωδής ακούγεται κάποιος βοηθός να του κανοναρχεί ( ίσως δεν είναι ο φίλτατος Ν. Γιάννου) αποδεικνύει ότι ΔΕΝ είχε κείμενο μπροστά του ο Άρχων, ούτε μουσικό, ούτε ποιητικό. Αξιομνημόνευτο ότι ψάλλει το κμν του Πέτρου ( όχι τη διασκευή του Ιωάννου) όπως φαίνεται κ σε άλλες αργές Καταβασίες ( πχ Πεποικιλμένη)! Η πιστότητά του είναι ανεπανάληπτη. Οι αναλύσεις μπορούν να μας υποψιάσουν για το τί είναι ερμηνεία. Τα δε διαστήματα και οι παραδοσιακές έλξεις αν τις σχολιάσω φοβούμαι ότι θα χάσουν την αξία τους, οπότε απλώς στέκουν να υπομνηματίζουν τι εστί β ήχος ! Η πρόκληση να ανοίξουμε μάτια και αυτιά δεν αφήνει επιλογές, όπως και ο μετρημένος ρυθμός-χρόνος που παραμένει σταθερός, ταχύς, αλλά ποτέ χορευτικός.

Ευχαριστίες,
Δ.

ΥΓ Ο στίχος της Θ σε ΣΚΛΗΡΑ και η μετάβαση στο ΜΑΛΑΚΟ κραυγάζουν για τη φύση τους!
 
Last edited:
P

ptz

Guest
Πολλές ευχαριστίες στον δάσκαλο κ. Τζανάκο για αυτό το ντοκουμέντο! Το μεγαλείο του ενός φαίνεται στη μουσική καταγραφή, ενώ του άλλου στην ερμηνεία και απόδοση. Του τελευταίου η απόδοση είναι αποκαλυπτική: νομίζω ότι το γεγονός ότι στον ειρμό της ζ ωδής ακούγεται κάποιος βοηθός να του κανοναρχεί ( ίσως δεν είναι ο φίλτατος Ν. Γιάννου) αποδεικνύει ότι ΔΕΝ είχε κείμενο μπροστά του ο Άρχων, ούτε μουσικό, ούτε ποιητικό. Αξιομνημόνευτο ότι ψάλλει το κμν του Πέτρου ( όχι τη διασκευή του Ιωάννου) όπως φαίνεται κ σε άλλες αργές Καταβασίες ( πχ Πεποικιλμένη)! Η πιστότητά του είναι ανεπανάληπτη. Οι αναλύσεις μπορούν να μας υποψιάσουν για το τί είναι ερμηνεία. Τα δε διαστήματα και οι παραδοσιακές έλξεις αν τις σχολιάσω φοβούμαι ότι θα χάσουν την αξία τους, οπότε απλώς στέκουν να υπομνηματίζουν τι εστί β ήχος ! Η πρόκληση να ανοίξουμε μάτια και αυτιά δεν αφήνει επιλογές, όπως και ο μετρημένος ρυθμός-χρόνος που παραμένει σταθερός, ταχύς, αλλά ποτέ χορευτικός.

Ευχαριστίες,
Δ.

ΥΓ Ο στίχος της Θ σε ΣΚΛΗΡΑ και η μετάβαση στο ΜΑΛΑΚΟ κραυγάζουν για τη φύση τους!

1 -Κάπου είχα αργές καταβασίες με τον Δάσκαλο. Τις είχα ξεχωρίσει για λόγους μαθητείας.Αν τις βρώ θα τις ανεβάζω στο οικείον θέμα[Θ.Σ]μαζί με το κείμενο του Πέτρου.
2. -Πράγματι ο Δάσκαλος μού είχε πεί κάποτε ότι ήξερε όλα τα γνωστά μέλη του Πέτρου απέξω. Ακόμη και την Κασιανή.Εδώ αποδεικνύεται. Κάποιος του λέει τα λόγια.
3. -Φίλε Δημήτρη κάνε μία παραπομπή-σύνδεσμο του μηνύματος με τις καταβασίες στον [Θ.Σ].Γιά συμάζεμμα ηχογραφήσεων.Και
4. -Αμφότεροι είναι στην ψυχή μας,στις παρτιτούρες μας,στα αναλόγιά μας.Είναι οι καθ ημέραν δικοί μας.Π.ΤΖ
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εὖγε κ. Τζανάκο.

Κάθε μήνυμά σας κι ἕνα μάθημα γιὰ τοὺς νεωτέρους.

Πραγματικὴ ἀπόλαυση καὶ διδασκαλία νὰ παρακολουθῶ τὸν ἀείμνηστο Ἄρχοντα ἀπὸ τὸ κλασικὸ κείμενο τοῦ θαυμαστοῦ Πέτρου, ποὺ τολμῶ νὰ ψάλω κι ἐγώ στὸ ἀναλόγιο.

Ἀντὶ νὰ προσπαθῶ νὰ ἀποκρυπτογραφήσω τὶς πολλὲς φορὲς δυσνόητες στὴν μελέτη φωτοτυπίες, παρακολουθῶ ἀκουστικὰ τὶς ἀναλύσεις καὶ τὶς ἀντιλαμβάνομαι, χωρὶς νὰ ἐπικεντρώνομαι κουραστικὰ στὴν ἐκτέλεση κάθε γραπτοῦ τριγόργου καὶ διγόργου -κατ᾿ ἐπανάληψι καὶ κατὰ συρροή.

Μοῦ μένει ἡ οὐσία τοῦ ἀκούσματος τῆς ἀνάλυσης καὶ τῶν διαστημάτων καὶ ὄχι τὸ φωνητικὸ ἀποτύπωμα τοῦ Ἄρχοντος.

Ἡ πρώτη μὲ ὠφελεῖ καὶ μὲ ὀδηγεῖ στὰ βήματα τῆς πατριαρχικῆς ἐκτέλεσης, τὸ δεύτερο μὲ ἀποθαρρύνει καὶ ἀπομακρύνει, καθὼς ποιὸς μπορεῖ νὰ φθάσει αὐτὸ τὸ φωνητικὸ τάλαντο καὶ τὶς ποικίλες ἀποχρώσεις του;

Ἀλλὰ καὶ ποιὰ ἡ ωφέλεια τελικὰ μιᾶς μίμησης ἀναφομοίωτης, περιοριζόμενης σὲ συγκεκριμένους φωνητικοὺς ἐλιγμοὺς, χωρὶς προσπάθεια δημιουργικῆς γνωριμίας καὶ ἀφομοίωσης τοῦ ἀξιοθαύμαστου πατριαρχικοῦ ὕφους, κατὰ τὴν δυνατότητα τοῦ καθενός βέβαια;

κ. Τζανάκο, πολλὲς εὐχαριστίες καὶ ἀναμένουμε κι ἄλλα πρὸς γνῶσιν ἀληθῆ.

Νὰ εἶστε καλά.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ευχαριστούμε (και πάλι) πολύ (και πάλι) κ. Τζανάκο. Κατ'εμέ, αυτό το πράγμα που αναρτήθηκε εδώ (και άλλες φορές στο παρελθόν) με την βιωματική εμπειρία και ερμηνεία του κλασσικού μέλους αποτελεί παράδοση στη γνήσια μορφή της, χωρίς διάθεση πρωτοτυπίας ή νεωτερισμού και χωρίς να χάνει σε τίποτα από νεώτερες καταγραφές ή ερμηνείες (μάλλον το αντίθετο).

Κλασσικό μέλος. Κλασσική ερμηνεία. Αιωνία η μνήμη μελοποιού και ερμηνευτή. Μακάρι να μας ανεβάσετε και άλλα τέτοια μαθήματα και πρότυπα παράδοσης.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Ωραία πράγματα! Να θυμήσω πως αυτή η "ταυτοποίηση" Πέτρου - Πατριαρχικών Ψαλτών (Στανίτσας εν προκειμένω) είχε αρχίσει με αφορμή το μήνυμα του κ. Τζανάκου με την παράθεση ηχητικού απο εσπερινό Δ' ήχου και κείμενο απο την ανθολογία Ματθαίου Βατοπαιδινού. Ζώσα παράδοση σε όλο της το μεγαλείο!
 
Top