[Ερώτηση] Τι ψάλλουμε εις τον Όρθρον την παραμονή Θεοφανείων;

Dimitris157

Νέο μέλος
Χαιρετώ τα μέλη του φόρουμ. Χρόνια Πολλά.
Ερώτηση, Τι ψάλλουμε εις τον Όρθρον την παραμονή Θεοφανείων;


:cool:
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Φίλε γεια σου και χρόνια πολλά.

Κανονικά, όπως και στη γιορτή των Χριστουγέννων (εκτός εξαιρέσεων), ο Όρθρος της παραμονής γίνεται το απόγευμα της 4ης Ιανουαρίου (δηλαδή χθες), ενώ το πρωί της 5ης (δηλαδή σήμερα) γίνεται ο Εσπερινός με τη Θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου. (Οι Ώρες ψάλλονται συνήθως το πρωί, αλλά σε πολλούς ναούς γίνονται αφ΄ εσπέρας μέχρι την Θ).

Όσο για το τι ψάλλεται στον Όρθρο: αυτά ακριβώς που έχει το Μηναίο και προβλέπει και το τυπικό.

Ελπίζω να σε καλύψαμε, μήπως εννοείς κάτι άλλο που δεν καταλάβαμε;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Εμείς ψάλλαμε σήμερα, όπως και την παραμονή των Χριστουγέννων, κι όπως κάθε χρονιά, με τη σειρά, Όρθρο, Μεγ.Ώρες, Εσπερινό με Θ.Λειτουργία (6:00-10:30). Ο όρθρος είναι ο, σύμφωνα με το τυπικό, όρθρος καθημερινής, που περιλαμβάνει όλα όσα έχει το μηναίο για την 5η Ιανουαρίου.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Όρθρος όπως στο Μηναίο, Μ. Ώρες επίσης και ακολούθως Θ. Λειτουργία και Αγιασμός.
Εσπερινός το απόγευμα στις 18.00 πανηγυρικός μετά λιτής στον εξωνάρθηκα, και κυρίως ολόκληρος.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φίλε γεια σου και χρόνια πολλά.

Κανονικά, όπως και στη γιορτή των Χριστουγέννων (εκτός εξαιρέσεων), ο Όρθρος της παραμονής γίνεται το απόγευμα της 4ης Ιανουαρίου (δηλαδή χθες), ενώ το πρωί της 5ης (δηλαδή σήμερα) γίνεται ο Εσπερινός με τη Θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου. (Οι Ώρες ψάλλονται συνήθως το πρωί, αλλά σε πολλούς ναούς γίνονται αφ΄ εσπέρας μέχρι την Θ).

Γιώργο, Χρόνια ΠΟλλά.

Ἡ παραπάνω σειρά ποὺ προβλέπεται; Έτσι τελεῖται ἡ ἀκολουθία στὴν περιοχή σου; Παραξενεύτηκα.

Ἐδῶ στὰ βόρεια γίνεται κατά βάσιν ὅπως γράφει ὁ Νεοκλῆς. Ξεκινῶντας ἀπὸ 06.00, Ὄρθρος, Μ. Ὥρες, Ἑσπερινὸς, Θ. Λειτουργία. Καὶ γιὰ τὰ Χριστούγεννα τὸ ἴδιο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Στην περιοχή μου έτσι τελείται, domesticus, αλλά δεν ξέρω για όλες τις εκκλησίες. Επίσης, και η αναμετάδοση της Πειραϊκής εκκλησίας και της Μητροπόλεως με αυτό το πρόγραμμα έγινε. Υποθέτω ότι το "σπάσιμο" στα δύο γἰνεται για λόγους πρακτικούς: να μην πέσουν όλα μαζί το πρωί.
ΥΓ Ενδεικτικά δες κι εδώ από την ιστοσελίδα του Αγ. Νικολάου Καλλιθέας που επιμελείται ο Χ. Σαλίβερος
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μὲ συγχωρεῖς γιὰ τὴν ἔμφαση φίλε Γιῶργο, ἁπλῶς μοῦ φάνηκε πολὺ ξένη ἡ παραπάνω διάταξη.

Εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἀπάντηση πάντως.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Σίγουρα μπορεί να τελείται αλλιώς κατά τόπους, δεν έχω μεγάλη πείρα. Το έγραψα κρίνοντας από τους δύο κύριους εκκλησιαστικούς σταθμούς και από το πώς γίνεται ανέκαθεν στην περιοχή μου. Και πάλι τονίζω ότι ίσως γίνεται έτσι κατ' οικονομίαν.

Να προσθέσω επίσης ότι η γνώση μου για ορισμένους καθεδρικούς ναούς (ίσως και όλους, δεν ξέρω) συμπεριλαμβανομένου των Αθηνών (τουλάχιστον για τα Χριστούγεννα) είναι ότι τελείται κατ' εξαίρεσιν και δεύτερος εσπερινός, αρχιερατικός και πανηγυρικός, το απόγευμα της παραμονής.

Πάντως μπορεί να φαίνεται "ξένη" η διάταξη, αλλά δεν είναι ανοίκεια στη λατρεία μας αν σκεφτεί κανείς πώς γίνονται οι ακολουθίες τη Μ. Σαρακοστή (για άλλο λόγο βέβαια).
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Τι ωραία που ήταν τη δεκαετία του 80 που σε πολλούς ναούς του λεκανοπεδίου ετελείτο την παραμονή των Θεοφανείων (ὀρθρου βαθἐος) μόνον ο εσπερινός μετά λειτουργίας Μ. Βασιλείου και αγιασμού και μετά οι πατέρες εξήρχοντο δι' ιεραποστολήν... :wink::rolleyes::D
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όρθρος όπως στο Μηναίο, Μ. Ώρες επίσης και ακολούθως Θ. Λειτουργία και Αγιασμός.
Εσπερινός το απόγευμα στις 18.00 πανηγυρικός μετά λιτής στον εξωνάρθηκα, και κυρίως ολόκληρος.

Σήμερα είχαμε παράπονα- δικαιολογημένα- από τον Πάτερ στον Ιερό Ναό για τον αριθμό τον πιστών.
Ζητούμε να έρθει ο κόσμος κοντά στην Εκκλησία και τον Χριστό, εμείς όμως κάνουμε κάτι για να τον βοηθήσουμε;
Πώς ζητούμε να έρθρουν όταν "λειτουργούμε" εργάσιμες ημέρες και ώρες
[και μάλιστα ατέλειωτες ώρες...];;;
Με προβληματίζει και θα με προβληματίζει μάλλον για πολύ καιρό...
Χαίρομαι που κάποιοι έχουν την τόλμη να προτείνουν -ως εναλλακτική δυνατότητα- την τέλεση του Εσπερινού το απόγευμα
ή την τέλεση Εσπερινής Θείας Λειτουργίας τις ημέρες αυτές... κ.α.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το ωρολόγιο πρόγραμμα τελέσεως των ακολουθιών εν πολλοίς παραπέμπει σε μια εποχή που παρήλθε ανεπιστρεπτί ή στην καλύτερη των περιπτώσεων απευθύνεται σε αγροτικές κοινωνίες που οι εκκλησιαστικές αργίες ήταν και αργίες "γενικές" και ο ψάλτης πήγαινε στο ναό με τα πόδια (ή με το γαϊδουράκι- το ενδεχόμενο 3 λεωφορείων δεν το είχαν λάβει υπόψη των)... :rolleyes:

Την εποχή που έψαλλα και εργάσιμες ημέρες θυμάμαι ή το ισχνό εκκλησίασμα σε κάποιους ναούς ή εκκλησίασμα αποτελούμενο από νοικοκυρές και συνταξιούχους.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Πώς ζητούμε να έρθρουν όταν "λειτουργούμε" εργάσιμες ημέρες και ώρες [και μάλιστα ατέλειωτες ώρες...];;;
Το χειρότερο δεν είναι ότι οι ακολουθίες γίνονται σε ώρες ακατάλληλες για πολλούς ανθρώπους, ή ότι εξαιτίας αυτού οι εκκλησιαζόμενοι είναι λίγοι, αλλά ότι δεν φαίνεται κανείς να νοιάζεται γι' αυτό, εκτός ίσως κάποιων εξαιρέσεων, που υπάρχουν για να τονίζουν τον κανόνα.

... ο ψάλτης πήγαινε στο ναό με τα πόδια (ή με το γαϊδουράκι- το ενδεχόμενο 3 λεωφορείων δεν το είχαν λάβει υπόψη των)... ...
Κι εγώ που πρόσφατα μετακόμισα, αλλά συνεχίζω να ψάλλω στον ίδιο ναό, απέχω 18 χλμ.!!:eek:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὅ,τι μποροῦμε κάνουμε. Δέν θέλω νά ἐπεκταθῶ, γιατί θά ἔπρεπε νά γράψω ἄρθρο καί δέν χρειάζεται· γράψαμε σχετικά καί γιά τήν ὥρα τοῦ ὄρθρου τῶν Χριστουγέννων. Δείξαμε καί ἀρχαιότερες πρακτικές, πού δέν μποροῦν νά γίνουν κατανοητές σήμερα.
Ἀπ᾿ τήν ἄλλη ὅταν ἐγώ πήγαινα γιά τόν ὄρθρο καί τή λειτουργία τῆς 1ης Ἰανουαρίου (6:30 π.μ.) καί στό δρόμο εἶχε τόση κίνηση σάν καθημερινή ἐργάσιμη (καί κάπως ἔτσι πάει νά γίνει καί κάθε Κυριακή πρωί) δέν φταίει ἡ Ἐκκλησία, οὔτε ἐγώ πού ὅταν πάω στήν Ἐκκλησία οἱ ἄλλοι πᾶνε γιά ὕπνο. Καί στίς 12:00 μ. νά ἔκανα λειτουργία δέν θά ἐρχόντουσαν. Ἔχουν ἀλλάξει λοιπόν, πολλά πράγματα πού δέν μπορεῖς νά τά παρακολουθήσεις, ἀπ᾿ τήν ἄλλη ὄντως κάποια ἄλλα θέλουν κάποια ἀλλαγή/προσαρμογή. Ὄχι ὅμως καί ὁποιεσδήποτε προσαρμογές... Ἡ Ἐκκλησία νά κράταει καί κάποια πράγματα εὐπρεπείας καί νά δείχνει τόν ὀρθό τρόπο ζωῆς μέ τόν τρόπο Της.
Δίκιο ἔχει ὁ Δομέστικος γιά τό παράξενο. Βέβαια αὐτό μέ τήν ἀκολουθία τῶν Βασιλικῶν Ὡρῶν πάει νά γενικευθεῖ. Εἶχα γράψει σχετικά σέ περιοδικό, ὑπερασπιζόμενός το τρόπον τινά καί εἶχε ἀπαντήσει ἀρνητικά ὁ π. Κων. Παπαγιάννης. Κι ἐγώ δύο χρόνια τώρα τό ἐπανέφερα τό πρωί. Δέν ξέρω γιά τοῦ χρόνου. Σήμερα 5:00 τό πρωί (αὐτό εἶναι τό πρόγραμμα τῆς Ἀρχ/πῆς) δέν ἦταν δύσκολο γιά μένα, ἀλλά παρουσίασε κάποιες ἄλλες δυσκολίες (δέν ἐπεκτείνομαι).
Ἐκεῖνο ὅμως πού εἶναι ὄντως παράξενο καί θά τό ἔλεγα ἀπαράδεκτο εἶναι νά γίνεται ἀγρυπνία 23 πρός 24 Δεκεμβρίου καί 4 πρός 5 Ἰανουαρίου. Χθές (5 Ἰανουαρίου) τό βράδυ μέ πῆραν τηλέφωνο καί μοῦ εἶπαν ὅτι ὅλη ἡ Πάτρα κάνει ἀγρυπνία, πού σημαίνει (Ἑσπερινός;) Ὄρθρος, Μ. Ὧρες, Ἑσπερινός Θεοφανείων (ἀπό τήν προπαραμονή!!!) καί Μ. Ἁγιασμός (ἀπό τήν προπαραμονή!!!). Ἔ ὄχι ἔτσι!!! Ξέρουμε ὅτι γιά πρακτικούς καί ἄλλους λόγους οἱ Ἑσπερινοί Χριστουγέννων καί Θεοφανείων μέ τίς ἐπίσημες λειτουργίες τοῦ Μ. Βασιλείου (ἀρχαία Παννυχίς) μεταφέρθηκαν ἀπό τήν ἑσπέρα τό πρωί καί ὁ Μέγας Ἁγιασμός τῆς νυκτός (α΄τέλεση) κι αὐτός πρωί τῆς παραμονῆς. Ποῦ νά πάει δηλαδή;

Χρειάζεται μαζί μέ τήν ποιμαντική (καλῶς ἤ κακῶς νοουμένη) μέριμνα καί γνώση κάποιων πραγμάτων. Ὄχι νά σοῦ λέει ὅτι ὁ Ἁγιασμός τῆς παραμονῆς εἶναι μικρός...

Καί ἄλλα πολλά... ἀλλά δέν ὑπάρχει λόγος...


ΥΓ. Τελικά τί εἶναι αὐτό τό θέμα «Τί θα ψάλλουμε/ψάλλαμε...»;


 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Τι ωραία που ήταν τη δεκαετία του 80 που σε πολλούς ναούς του λεκανοπεδίου ετελείτο την παραμονή των Θεοφανείων (ὀρθρου βαθἐος) μόνον ο εσπερινός μετά λειτουργίας Μ. Βασιλείου και αγιασμού και μετά οι πατέρες εξήρχοντο δι' ιεραποστολήν... :wink::rolleyes::D

Εμεις τελεσαμε τις ωρες τη Δευτερα το απογευμα εως την Θ
και σημερα πρωι εσπερινος θεια λειτουργια και αγιασμος.

Οι πατερες μας εξηλθαν δι ιεραποστολην...:p επαρχία βλεπεις...

Παντως και μενα με ξενιζει να σπανε αυτες οι ακολουθιες, ισως βεβαια οι πρακτικοι λογοι να ναι σημαντικοτεροι...

Σημ. ορθρο της 5ης Ιαν ΔΕΝ καναμε οπως καταλαβατε.

σημ 2. Στον Μητροπολιτικο ναο κανουν πανηγυρικο εσπερινο και τα Χριστουγεννα κ τα Φωτα, ανεξαρτητα αν τελεσθηκε το πρωι... (ο μισος χωρις αποστιχα κλπ).

Αυτα. Καλη δυναμη σε ολους.
 

despotis.n

Δεσπότης Νικόλαος
Καλή και ευλογημένη χρονιά!
Στην Αγία Παρασκευή Ηλιουπόλεως όλες ακολουθίες της παραμονής Χριστουγέννων και Θεοφανείων από Όρθρο μέχρι και Μέγα Αγιασμό τα κάνουμε το βράδυ από τις 9:00 μέχρι τη 1:00.
Έχει καθιερωθεί εδώ και αρκετά χρόνια και συμμετέχει αρκετός κόσμος.
Πιστεύω και για μας τους εργαζόμενους είναι η καλύτερη λύση.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πιστεύω και για μας τους εργαζόμενους είναι η καλύτερη λύση.
Ἑσπερινός ἑορτῆς μία μέρα πρίν τήν ἑορτή δέν γίνεται!!!

Οἱ ἐργαζόμενοι θά κοινωνήσουν καί θά πάρουν ἁγιασμό στή δεύτερη τέλεσή του ἀνήμερα τό πρωί —πού εἶναι ἀργία— ὅπως πολύ σοφά ἔχει προβλέψει ἡ ἀρχαία Ἐκκλησία.

Ἄλλωστε καί τῆς «παραμονῆς» τῆς κύριας ἡμέρας εἶναι, τῆς νύχτας δηλαδή, πού τόν κάνουμε τό πρωί γιά νά (προλάβουν νά) ἁγιαστοῦν τά σπίτια. Γενικά ὑπάρχουν παράμετροι πού δέν εἶναι γνωστοί/κατανοητοί οὔτε ἀπό μᾶς τούς ἴδιους μέχρι τόν ὑψηλότερο βαθμό...

ΥΓ. Καί Ἀνάσταση κάνουνε τώρα κοντά μιά μέρα πρίν...


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Κανόνες ὁ προεόρτιος εἰς 6, τῶν μαρτύρων εἰς 4 καὶ τῆς ὁσίας εἰς 4

(χφφ. ΤΑΣ Paris. gr. 385 ιδ’ αἰ. φ. 114v, Παντοκράτορος 272 ιδ’ αἰ. φ. 90r, Σινὰ 1109 τοῦ ἔτους 1464 φ. 116v, Σινὰ 1108 ιε’ αἰ. φ. 110v, Σινὰ 1110 ιε’ αἰ. φ. 116v, Ξενοφῶντος 57 ιε’ αἰ. φ. 83v, Μ. Μετεώρου 83 τυπικὸ τοῦ ἔτους 1580 φ. 103r, Ἀνθολόγιον Κρυπτοφέῤῥης 1738 σ. 39, χφ. Βατοπαιδίου 1206 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1739 φ. 52v, τυπικὰ ἁγίου Παύλου 1850 σ. 120, Διονυσίου 1909 σ. 154, χφφ. Παντοκράτορος 312 τυπικὸ Μ. Λαύρας τοῦ ἔτους 1917 σ. 153, Παντοκράτορος 283 τυπικὸ Παντοκράτορος τοῦ ἔτους 1918 φ. 44v)

Μετὰ ἀπὸ κάθε ᾠδὴ ψάλλεται ὁ εἱρμὸς τοῦ κανόνα τῆς ὁσίας ἀπὸ τὸ εἱρμολόγιο.

Ἀπὸ γ’ ᾠδῆς κάθισμα τῶν μαρτύρων. Δόξα, τῆς ὁσίας. Καὶ νῦν, προεόρτιον

(χφφ. Διονυσίου 448 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1547 σ. 172, Μ. Μετεώρου 83 τυπικὸ τοῦ ἔτους 1580 φ. 103r).
 
Top