Διαβάζω σήμερα το θεωρητικό του Ιωαννίδη (χριστουγεννιάτικο δώρο από τον ναό που ψέλνω). Βλέπω λοιπόν τις αναλύσεις που προτείνει στο κεφάλαιο 12:
Α. Πολλές από αυτές είναι ταυτόσημες με τις αναλύσεις της μεθόδου Καρά: οξεία, ισάκι, λύγισμα, τζάκισμα.
Β. Υπάρχουν βέβαια και διαφορές: αντικένωμα, πεταστή, ψηφιστό.
Σημασία δεν έχει τί αναλύσεις των αχρόνων και εγχρόνων σημαδιών κάνεις αλλά πως που και πότε τις κάνεις, για να είσαι μέσα στο παραδοσιακό άκουσμα.
Από αυτά που διαβάζω όμως δε μπορώ να καταλάβω όμως γιατί θεωρείς τον Καρά φαντασιόπληκτο. Είναι πολύ κοντά σε αυτά που διαβάζω σήμερα...
Δεν είναι γιατί:
α) Απορρίπτει το σύστημα της ομοίας διφωνίας. Η μη αποδοχή του συγκεκριμένου συστήματος (είναι το μόνο που οδεύει σύμφωνα με την
χρυσή τομή) έχει αποτέλεσμα λάθος προσεγγίσεις αρκετών περιπτώσεων του β ήχου κυρίως, του βαρύ,
του τετάρτου-λεγέτου (
δείτε και το διάγραμμα μου για τις σχέσης των συστημάτων). Έχει γίνει αρκετά δυναμικός διάλογος
εδώ,
εδώ και όχι μόνο.
β)Θεωρεί μείζωνα τόνο μόνο τον επόγδοο(8/9). Ο Χρύσανθος θεωρεί περιπτώσεις του μείζωνα μεγαλύτερες των 12/68 τμημάτων. πχ Βλ κεφάλαιο χρόες και το αντίστοιχο
θέμα για τον τόνο Νη Πα
γ)Πολλά από τα κενά που δημιουργούνται από την απόρριψη των παραπάνω και άλλων προσπαθεί να τα καλύψει με την θεωρία των έλξεων η οποία είναι εφεύρημα της μουσικής επιτροπής του 1881. Δείτε το αντίστοιχο θέμα
περί έλξεων εδώ
δ)Η "κονσερβοποίηση" των αχρόνων υποστάσεων (χαρακτήρων ποιότητας) σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο το οποίο μόνο από την συγκεκριμένη σχολή ακούγεται έτσι. Ο κύριος Αγγελόπουλος το συνέχισε χάριν συγχρονισμού της χορωδίας. Έτσι χάνεται η μεγάλη ποικιλία αναλύσεων των υποστάσεων και η ψαλμωδία καταντά βαρετή και μονότονη. Αυτό οφείλεται και στην
ε)Σύγχυση των εννοιών χρόνου και ρυθμού οι οποίες διαφοροποιούνται στο θεωρητικό του Χρυσάνθου αλλά και σε άλλα έντυπα όπως "Ο ΡΥΘΜΟΓΡΑΦΟΣ" του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου.
στ) Χρησιμοποιεί τα σημάδια που οι τρεις διδάσκαλοι χρησιμοποίησαν για δίεση και ύφεση (πλεονεξία-μειονεξία) για άλλο λόγο με αποτέλεσμα η σύγχυση των δύο αυτών εννοιών: α)της έλξης που είναι η αυθόρμητη κίνηση των μη εστώτων φθόγγων σε ένα σύστημα και β)δίεσης-ύφεσης.
ζ)Ακολουθώντας την εσφαλμένη θεωρία των έλξεων περιόρισε την ισχύ του εναρμονίου γένους μόνο στην απόδοση αναγνωσμάτων ,σπάνια σε παπαδικά μέλη, παραδοσιακά τραγούδια και μανέδες. Τα μέλη δε του εναρμονίου τα απέδωσε μόνο στο σύντονο-σκληρό διάτονο.
η)Η μη παραδοχή της συνέχειας της πατριαρχικής παράδοσης.
θ)Η θεωρητική του προσέγγιση κάποιων θεμάτων υποτιμώντας την τρέχουσα παράδοση οδήγησε σε αυθαιρεσίες όπως:
i)Η πεποίθηση ότι οι κανόνες σε πλ β ήχο ψάλλονται σε σκληρό χρωματικό γένος κάτι που κατά την γνώμη μου δεν ισχύει για την μεγάλη μερίδα της ελληνικής παράδοσης.
ii)Η θεωρία ότι τα προσόμοια "Τον τάφον σου σωτήρ" ακολουθούσαν τον δίφωνο χρωματικό - νάο ήχο έχει αποτέλεσμα το φαινόμενο της "δημιουργικής παράδοσης" αφού δεν έχει σωθεί κάτι τέτοιο τους τελευταίους αιώνες. Επίσης η θεωρία αυτή μπορεί και να μην ισχύει καθόλου. Περισσότερες
λεπτομέρειες εδώ
θ)Η ελλιπής διδασκαλία σωστής τοποθέτησης της φωνής του ιεροψάλτη και του τρόπου σύνδεσης των φθόγγων. Πιο ειδικός σε αυτά είναι ο κύριος Μιχαλάκης. Μπορείτε να διαβάσετε δημοσιεύσεις του.
ι)Η δογματοποίηση της παράδοσης και η a priori απόρριψη κάθε εξελικτικής έκφρασης της μουσικής μας όπως διαμορφώθηκε τον 20 αιώνα.
Τι θες να πεις με αυτό; Δεν υπονοείς φαντάζομαι ότι ότι λες το εγκρίνουν οι υπογράφοντες...]
Θέλω να πω ότι κατά τους υπογράφοντες είμαι γνώστης της Θεωρίας του Σίμωνος Καρά, και όταν σε ερωτήσεις που τους υποβάλλω αντί απάντησης με παραπέμπουν να μελετήσω καλύτερα τότε εκτίθενται.
[Όσο για τη διαφορά μας στο όνομα, έχω αναφέρει και στο παρελθόν ότι ο ληξιάρχης στο χωριό του πατέρα μου έπινε λίγο παραπάνω και είχε αλλάξει όλα τα ονόματα του χωριού. Τα 2α ξαδέλφια του πατέρα μου είναι Σολδάτος!]
Δεν αμφιβάλω όντως είμαστε μακρινά ξαδέλφια, απόγωνοι των σολδάδων (βλ Ερωτόκριτος Βιτσέντζου Κορνάρου) και το πρόσθετο "υ" είναι ακαρνανικό λάθος-ιδιωματισμός