1-1000 Ευτράπελα (αστείες καταστάσεις στο ψαλτήρι)

Status
Not open for further replies.

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
Κατόπιν σεπτής αρχιερατικής κελεύσεως εκτελούσα χθες και σήμερα καθήκοντα πρωτοψαλτίας στον Ι. Ν. Αγ. Πάντων Μονάχου. Όταν καλείσαι λοιπόν να διευθύνεις χορό με διαφόρους (α)γνωστούς βοηθούς του αναλογίου όλο και κάτι απρόσμενο θα συμβεί. Τελευτήσαντός ανήμερα των Χριστουγέννων τινος της Ενορίας και προτεθέντων κολλύβων ετελέσθη απόψε κατ' οικονομία μετά την οπισθάμβωνον ευχήν της Θ. Λειτουργίας η ακολουθία του τρισαγίου. Λέω λοιπόν στους βοηθούς πως στο Θεοτοκίον "Η μόνη αγνή και άχραντος Παρθένος" αντί της φράσεως "...η Θεόν αφράστως κυήσασα, πρέσβευε υπέρ του σωθήναι..." θα ψαλλεί η πολίτικη θέση "... η Θεόν ασπόρως κυήσασα, πρέσβευε υπέρ του ελεηθήναι και συγχωρηθήναι... " Σαν να τους είπα ... ακριβώς το αντίθετο. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει χασμωδία. Το χειρότερο όμως ακολούθησε αμέσως μετά. Πάνω στη σύγχυση ξεχνώ πως πρόκειται για ένα τρισάγιο. Λέω λοιπόν από συνήθεια "τας ψυχάς" και με χρονική καθύστερηση κλάσματος δευτερολέπτου συνειδητοποιώ πως δεν υπάρχουν πολλά τρισάγια αλλά ένα και μοναδικό. Έτσι συμπληρώνω ασυναίσθητα το άτοπον "του δούλου σου".

Επτάψυχο ... τον έκανα τον αείμνηστο.

Το πόσο ντράπηκα δεν λέγεται... :(

ΥΓ: Ως ελάχιστη συγγνώμη για το ατόπημά μου, έψαλλα όμως ένα αργό πολύ "λυπητερό" σε πλάγιο του πρώτου (μινόρε) "Αιωνία η μνήμη" :rolleyes:
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Ακούω ένα πολύ σωστό απήχημα πλαγίου του τετάρτου το οποίο δείχνει έναν σωστό μείζωνα Νη-Πα και επιστροφή στο Νη

Παλιόφιλε Βαγγέλη, πως γίνεται όλοι να το ακούμε περίεργο εκτός από σένα; Ακόμα και τα ίδια τα μέλη της χορωδίας μπερδεύονται και πάνε να κάνουν ισοκράτημα ΠΑ στην αρχή και μετά μαζεύονται... :wink: Εμένα πάντως μου φαίνεται καθαρά ότι μπερδεύτηκε και πήγε να δώσει απήχημα πρώτου ήχου και μετά το διόρθωσε. :)

Στο δεύτερο βίντεο της ίδιας εκδήλωσης γίνεται φανερό ότι ψέλνουν μπροστά σε κοινό και επομένως δικαιολογεί γιατί δε σταμάτησε να το πει πάλι από την αρχή (το οποίο μου είχε φανεί περίεργο καθώς νόμιζα ότι ήταν βιντεοσκόπηση). Το αστείο είναι ότι και σε αυτό το βίντεο κάτι αστείο γίνεται με το απήχημα. Πάει να το ξεκινήσει ο χοράρχης, τον πιάνουν τα γέλια για προηγούμενο σχόλιο και λένε το απήχημα οι χορωδοί χωρίς να τους το ζητήσει ο ίδιος :D
http://www.youtube.com/watch?v=b4V7jQtAQCA&NR=1

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ας σημειώσω ότι αναγνωρίζω μια φιλότιμη προσπάθεια εκεί στα ξένα και μακάρι να υπάρχουν και συνεχιστές. Ένα μπέρδεμα δεν είναι λόγος για να τους διαγράψουμε, κάτι το οποίο ισχύει σε όλα τα ευτράπελα που γράφουμε εδώ. Για παράδειγμα, το ότι κάποιος μητροπολίτης μπέρδεψε κάποτε τα λόγια του, δεν είναι λόγος για να τον καθαιρέσουμε. Απλά καταγράφουμε τις λεπτομέρειες που μας φαίνονται περίεργες, αστείες, ασυνήθιστες, κλπ :)


Είναι ψάλτες όμως, κάτι σπάνιο για τις μέρες μας, το οποίο ίσως ξενίζει μερικούς....

Αυτό που με ξενίζει περισσότερο όμως είναι το εξής: Από όταν έφυγες από την ΕΛΒΥΧ, όλοι οι άλλοι είναι ψάλτες, ενώ όλοι οι μαθητές της σχολής Καρά δεν είναι! Μήπως είσαι λίγο "αυστηρός" στα κριτήριά σου; :)
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Λέω λοιπόν στους βοηθούς πως στο Θεοτοκίον "Η μόνη αγνή και άχραντος Παρθένος" αντί της φράσεως "...η Θεόν αφράστως κυήσασα, πρέσβευε υπέρ του σωθήναι..." θα ψαλλεί η πολίτικη θέση "... η Θεόν ασπόρως κυήσασα, πρέσβευε υπέρ του ελεηθήναι και συγχωρηθήναι



Προτείνω τον εξής απαράβατο κανόνα τον οποίο εφαρμόζω πάντα: Προς αποφυγή χασμωδιών και για καλύτερο συντονισμό, όταν ψέλνουμε με άλλους καλό είναι να λέμε ακριβώς ότι γράφει το βιβλίο, έστω και αν εμείς μόνοι μας θα το λέγαμε διαφορετικά. Έτσι, δε ρισκάρουμε...




Πάνω στη σύγχυση ξεχνώ πως πρόκειται για ένα τρισάγιο. Λέω λοιπόν από συνήθεια "τας ψυχάς"

Την πάτησα χειρότερα πριν 2-3 βδομάδες. Είχαμε 4 μνημόσυνα και τα ψέλνουμε πάντα χωριστά για να εξυπηρετηθούν όλοι στην αίθουσα. Ο προϊστάμενος ακολούθησε άλλη σειρά από αυτή που μου είχε πει ο 2ος ιερέας. Στο ένα μνημόσυνο, είπαμε όλα τα ευλογητάρια και το "Μετά των αγίων" νομίζοντας ότι ψέλνουμε γυναίκα (την ψυχήν της δούλης). Οπτική επαφή του αναλογίου με το ιερό δεν υπάρχει και ενώ άκουσα κάποια στιγμή που έψελνα να λέει κάτι ο ιερέας, θεώρησα ότι μιλά στη νεωκόρο και δεν έδωσα σημασία. Ξεκινώντας ο ιερέας το "Μετά πνευμάτων", κατάλαβα το λάθος μου. Και εντάξει να πεις τη γυναίκα "δούλο", κάπως μαζεύεται. Να πεις όμως τον άντρα "δούλη", σε κοιτούν οι μουστακαλήδες συγγενείς από το χωριό λίγο περίεργα... :D:D:D
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...Στο δεύτερο βίντεο της ίδιας εκδήλωσης γίνεται φανερό ότι ψέλνουν μπροστά σε κοινό και επομένως δικαιολογεί γιατί δε σταμάτησε να το πει πάλι από την αρχή (το οποίο μου είχε φανεί περίεργο καθώς νόμιζα ότι ήταν βιντεοσκόπηση). Το αστείο είναι ότι και σε αυτό το βίντεο κάτι αστείο γίνεται με το απήχημα. Πάει να το ξεκινήσει ο χοράρχης, τον πιάνουν τα γέλια για προηγούμενο σχόλιο και λένε το απήχημα οι χορωδοί χωρίς να τους το ζητήσει ο ίδιος :D
http://www.youtube.com/watch?v=b4V7jQtAQCA&NR=1

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ας σημειώσω ότι αναγνωρίζω μια φιλότιμη προσπάθεια εκεί στα ξένα και μακάρι να υπάρχουν και συνεχιστές....

Από στρατιωτική αντιμετώπιση της ψαλτικής και των χορωδών το προτιμώ, είναι πιο εκκλησιαστικό το άκουσμα και η όλη αίσθηση :)

...Αυτό που με ξενίζει περισσότερο όμως είναι το εξής: Από όταν έφυγες από την ΕΛΒΥΧ, όλοι οι άλλοι είναι ψάλτες, ενώ όλοι οι μαθητές της σχολής Καρά δεν είναι! Μήπως είσαι λίγο "αυστηρός" στα κριτήριά σου; :)

Για αυτό ακριβώς έφυγα. Είδα ότι κάτι μας λείπει, μα τί μας λείπει... μέχρι που κατάλαβα ότι ψάχνουμε την παράδοση στην φανταστική Χώρα του Ποτέ την χώρα του Peter Pan. Είδα ότι η φαντασία υπερπλεονάζει της πραγματικότητας και χάνουμε το παρόν αναζητώντας το "χαμένο" παρελθόν κατά το δικό μας δοκούν.. Είναι το ίδιο με το να μολύνεις τα νερά της Γής και να ψάχνεις νερό στη Σελήνη. Κατάλαβα το άκρον άωτον της γελοιότητας και αντίφασης, να υποστηρίζεις ότι η πατριαρχική παράδοση διακόπηκε προ 100 ετών και να προσπαθείς να γεμίσεις τα φανταστικά "κενά" με... φαντασία κι αυτό να το ονομάζεις διάσωση της παράδοσης!!! Γύρισα την Ελλάδα άκουσα ψάλτες στην Θεσσαλονίκη, στην Ξάνθη στον Πειραιά. Διαλέχτηκα με πολλούς, τους οποίους κι εγώ ήθελα όπως εσύ κι ο φίλος μου Βασίλης Ζάχαρης (τον οποίο εγώ τον είχα προτρέψει τότε να πάει στον Λυκούργο), να τους πείσω ότι ο Καράς είναι σωστός.
Έμαθα πολλά χρήσιμα και μέσα και έξω από την ΕΛΒΥΧ.
Το πιο σημαντικό όμως που έμαθα είναι ότι είμαστε έξω, ότι απέχουμε έτη φωτός από την πραγματικότητα για το τι πραγματικά είναι η ψαλτική τέχνη και επιστήμη.
Σίγουρα και τώρα σε πολλά από όσα γράφω θα είμαι λάθος και εύχομαι να διορθωθώ στο μέλλον. Το μόνο όμως που είμαι σίγουρος είναι ότι το ψάλσιμο της ΕΛΒΥΧ και όσων το ακολουθούν είναι, αν όχι λάθος, εντελώς καινοφανές.

Βαγγέλης Σολδάτος
Διπλωματούχος Ωδείου Ν. Σκαλκώτας
Βαθμός Άριστα 10
Υπογράφουν Λ. Αγγελόπουλος, Α. Μεντάκης
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ευάγγελε και Στέφανε μη μαλώνετε! Ένα ύψιλον σας χωρίζει!:D

Δεν μαλώνουμε Νικόλαε.
Πολύχρονος Στέφανε για την γιωρτή σου. Ξεχάστηκα ο έρμος.
Το πρόσθετο ύψιλον είναι ακαρνανική πρόσθεση στο original που είναι Σολδάτος.
:):):)
 

EpifaniosP

Επιφάνιος Παπαντωνίου
Από το πρώτο βίντεο μπήκα στην υποψία αλλά τώρα με το δεύτερο βίντεο επιβεβαιώθηκε. Ο Χοράρχης με το κομπλιμέντο προς τους παρακολουθούντας αποκαλύπτει πώς είναι Κύπριος. Και συχνά από απροσεξίες μας εμείς οι Κύπριοι όπως λέμε στη πατρίδα μας "φκάλουμεν νάμι", δηλάδη γινόμαστε ρεζίλι όπου πάμε. Αλλά ευτυχώς δεν μας παίρνουν με κακό μάτι :) Και μπράβο του γιατί είναι πολύ ωραία η εκτέλεση.
 

neophokaeus

Μέλος
Σε μιά συναυλία χριστουγεννιατικών ύμνων που συμμετείχα, ο εκφωνητής του προγράμματος ανακοινώνει στο κοινό: "τώρα, αγαπητοί μου, η χορωδία μας θα ψάλλει ειρμούς από τις καταβασίες των χριστουγέννων, ποίημα Κοσμά Επίσκοπος "Μαϊμού"!:D
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
να προσπαθείς να γεμίσεις τα φανταστικά "κενά" με... φαντασία

Διαβάζω σήμερα το θεωρητικό του Ιωαννίδη (χριστουγεννιάτικο δώρο από τον ναό που ψέλνω). Βλέπω λοιπόν τις αναλύσεις που προτείνει στο κεφάλαιο 12:
Α. Πολλές από αυτές είναι ταυτόσημες με τις αναλύσεις της μεθόδου Καρά: οξεία, ισάκι, λύγισμα, τζάκισμα.
Β. Υπάρχουν βέβαια και διαφορές: αντικένωμα, πεταστή, ψηφιστό.

Από αυτά που διαβάζω όμως δε μπορώ να καταλάβω όμως γιατί θεωρείς τον Καρά φαντασιόπληκτο. Είναι πολύ κοντά σε αυτά που διαβάζω σήμερα...


Βαγγέλης Σολδάτος
Διπλωματούχος Ωδείου Ν. Σκαλκώτας
Βαθμός Άριστα 10
Υπογράφουν Λ. Αγγελόπουλος, Α. Μεντάκης

Τι θες να πεις με αυτό; Δεν υπονοείς φαντάζομαι ότι ότι λες το εγκρίνουν οι υπογράφοντες...


[Όσο για τη διαφορά μας στο όνομα, έχω αναφέρει και στο παρελθόν ότι ο ληξιάρχης στο χωριό του πατέρα μου έπινε λίγο παραπάνω και είχε αλλάξει όλα τα ονόματα του χωριού. Τα 2α ξαδέλφια του πατέρα μου είναι Σολδάτος!]
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Διαβάζω σήμερα το θεωρητικό του Ιωαννίδη (χριστουγεννιάτικο δώρο από τον ναό που ψέλνω). Βλέπω λοιπόν τις αναλύσεις που προτείνει στο κεφάλαιο 12:
Α. Πολλές από αυτές είναι ταυτόσημες με τις αναλύσεις της μεθόδου Καρά: οξεία, ισάκι, λύγισμα, τζάκισμα.
Β. Υπάρχουν βέβαια και διαφορές: αντικένωμα, πεταστή, ψηφιστό.

Σημασία δεν έχει τί αναλύσεις των αχρόνων και εγχρόνων σημαδιών κάνεις αλλά πως που και πότε τις κάνεις, για να είσαι μέσα στο παραδοσιακό άκουσμα.

Από αυτά που διαβάζω όμως δε μπορώ να καταλάβω όμως γιατί θεωρείς τον Καρά φαντασιόπληκτο. Είναι πολύ κοντά σε αυτά που διαβάζω σήμερα...

Δεν είναι γιατί:

α) Απορρίπτει το σύστημα της ομοίας διφωνίας. Η μη αποδοχή του συγκεκριμένου συστήματος (είναι το μόνο που οδεύει σύμφωνα με την χρυσή τομή) έχει αποτέλεσμα λάθος προσεγγίσεις αρκετών περιπτώσεων του β ήχου κυρίως, του βαρύ, του τετάρτου-λεγέτου (δείτε και το διάγραμμα μου για τις σχέσης των συστημάτων). Έχει γίνει αρκετά δυναμικός διάλογος εδώ,εδώ και όχι μόνο.
β)Θεωρεί μείζωνα τόνο μόνο τον επόγδοο(8/9). Ο Χρύσανθος θεωρεί περιπτώσεις του μείζωνα μεγαλύτερες των 12/68 τμημάτων. πχ Βλ κεφάλαιο χρόες και το αντίστοιχο θέμα για τον τόνο Νη Πα
γ)Πολλά από τα κενά που δημιουργούνται από την απόρριψη των παραπάνω και άλλων προσπαθεί να τα καλύψει με την θεωρία των έλξεων η οποία είναι εφεύρημα της μουσικής επιτροπής του 1881. Δείτε το αντίστοιχο θέμα περί έλξεων εδώ
δ)Η "κονσερβοποίηση" των αχρόνων υποστάσεων (χαρακτήρων ποιότητας) σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο το οποίο μόνο από την συγκεκριμένη σχολή ακούγεται έτσι. Ο κύριος Αγγελόπουλος το συνέχισε χάριν συγχρονισμού της χορωδίας. Έτσι χάνεται η μεγάλη ποικιλία αναλύσεων των υποστάσεων και η ψαλμωδία καταντά βαρετή και μονότονη. Αυτό οφείλεται και στην
ε)Σύγχυση των εννοιών χρόνου και ρυθμού οι οποίες διαφοροποιούνται στο θεωρητικό του Χρυσάνθου αλλά και σε άλλα έντυπα όπως "Ο ΡΥΘΜΟΓΡΑΦΟΣ" του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου.
στ) Χρησιμοποιεί τα σημάδια που οι τρεις διδάσκαλοι χρησιμοποίησαν για δίεση και ύφεση (πλεονεξία-μειονεξία) για άλλο λόγο με αποτέλεσμα η σύγχυση των δύο αυτών εννοιών: α)της έλξης που είναι η αυθόρμητη κίνηση των μη εστώτων φθόγγων σε ένα σύστημα και β)δίεσης-ύφεσης.
ζ)Ακολουθώντας την εσφαλμένη θεωρία των έλξεων περιόρισε την ισχύ του εναρμονίου γένους μόνο στην απόδοση αναγνωσμάτων ,σπάνια σε παπαδικά μέλη, παραδοσιακά τραγούδια και μανέδες. Τα μέλη δε του εναρμονίου τα απέδωσε μόνο στο σύντονο-σκληρό διάτονο.
η)Η μη παραδοχή της συνέχειας της πατριαρχικής παράδοσης.
θ)Η θεωρητική του προσέγγιση κάποιων θεμάτων υποτιμώντας την τρέχουσα παράδοση οδήγησε σε αυθαιρεσίες όπως:
i)Η πεποίθηση ότι οι κανόνες σε πλ β ήχο ψάλλονται σε σκληρό χρωματικό γένος κάτι που κατά την γνώμη μου δεν ισχύει για την μεγάλη μερίδα της ελληνικής παράδοσης.
ii)Η θεωρία ότι τα προσόμοια "Τον τάφον σου σωτήρ" ακολουθούσαν τον δίφωνο χρωματικό - νάο ήχο έχει αποτέλεσμα το φαινόμενο της "δημιουργικής παράδοσης" αφού δεν έχει σωθεί κάτι τέτοιο τους τελευταίους αιώνες. Επίσης η θεωρία αυτή μπορεί και να μην ισχύει καθόλου. Περισσότερες λεπτομέρειες εδώ
θ)Η ελλιπής διδασκαλία σωστής τοποθέτησης της φωνής του ιεροψάλτη και του τρόπου σύνδεσης των φθόγγων. Πιο ειδικός σε αυτά είναι ο κύριος Μιχαλάκης. Μπορείτε να διαβάσετε δημοσιεύσεις του.
ι)Η δογματοποίηση της παράδοσης και η a priori απόρριψη κάθε εξελικτικής έκφρασης της μουσικής μας όπως διαμορφώθηκε τον 20 αιώνα.

Τι θες να πεις με αυτό; Δεν υπονοείς φαντάζομαι ότι ότι λες το εγκρίνουν οι υπογράφοντες...]

Θέλω να πω ότι κατά τους υπογράφοντες είμαι γνώστης της Θεωρίας του Σίμωνος Καρά, και όταν σε ερωτήσεις που τους υποβάλλω αντί απάντησης με παραπέμπουν να μελετήσω καλύτερα τότε εκτίθενται.

[Όσο για τη διαφορά μας στο όνομα, έχω αναφέρει και στο παρελθόν ότι ο ληξιάρχης στο χωριό του πατέρα μου έπινε λίγο παραπάνω και είχε αλλάξει όλα τα ονόματα του χωριού. Τα 2α ξαδέλφια του πατέρα μου είναι Σολδάτος!]

Δεν αμφιβάλω όντως είμαστε μακρινά ξαδέλφια, απόγωνοι των σολδάδων (βλ Ερωτόκριτος Βιτσέντζου Κορνάρου) και το πρόσθετο "υ" είναι ακαρνανικό λάθος-ιδιωματισμός :)
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Δεν αμφιβάλω όντως είμαστε μακρινά ξαδέλφια

Όχι, Θε μου... Λυπήσου με! :D



απόγωνοι των σολδάδων

Το όνομα Σολδάτος προέρχεται από την ιταλική λέξη Soldato (στρατιώτης, στα Αγγλικά soldier), το οποίο προέρχεται από το Soldi (νόμισμα του μεσαίωνα), το οποίο προέρχεται από το αλάτι (στα Αγγλικά salt: προφέρεται σολτ), καθώς τα παλιά χρόνια οι μισθοφόροι στρατιώτες πληρώνονταν με αλάτι... :)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...Το όνομα Σολδάτος προέρχεται από την ιταλική λέξη Soldato (στρατιώτης, στα Αγγλικά soldier), το οποίο προέρχεται από το Soldi (νόμισμα του μεσαίωνα), το οποίο προέρχεται από το αλάτι (στα Αγγλικά salt: προφέρεται σολτ), καθώς τα παλιά χρόνια οι μισθοφόροι στρατιώτες πληρώνονταν με αλάτι... :)

Πολύ σωστά!
Να μην ξεχνάμε επίσης το ευαγγέλιο, στο οποίο ο Κύριος λέει:
"Ὑμεῖς ἐστε τὸ ἅλας τῆς γῆς· ἐὰν δὲ τὸ ἅλας μωρανθῇ, ἐν τίνι ἁλισθήσεται; εἰς οὐδὲν ἰσχύει ἔτι εἰ μὴ βληθῆναι ἔξω καὶ καταπατεῖσθαι ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων. " Ματθ ε,13 :)
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Όπως ανέφερα και παραπάνω, διαβάζω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το θεωρητικό του Δ. Ιωαννίδη, ο οποίος τυγχάνει και μέλος του φόρουμ. Ας μου επιτρέψει να σημειώσω ως ευτράπελο το συνδυασμό δυο σχολίων του εκδότη στο εισαγωγικό σημείωμα:

α) "το έργο του αποτελείται από 24 ογκώδεις τόμους"
β) "αν αθροίσουμε το συγγραφικό έργο όλων μαζί των μουσικοσυνθετών από την άλωση της Πόλης μέχρι σήμερα, είναι αναμφίβολο αν θα πλησιάσει στο 1/3, το πολύ-πολύ, του δικού του συγγραφικού έργου"

Δεδομένου ότι 24/3=8, έχω την εντύπωση ότι έχουν βγει περισσότερα από 8 αξιόλογα βιβλία από την άλωση ως σήμερα... :)
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Πάντως το βίντεο είναι πολύ καλό. Λίγο ανοργανωσιά με τη καλή έννοια αλλά πολύ ωραίοι ψάλτες, με πρώτο το χοράρχη.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Α. Πολλές από αυτές είναι ταυτόσημες με τις αναλύσεις της μεθόδου Καρά: οξεία, ισάκι, λύγισμα, τζάκισμα.

Στέφανε, πολύχρονος για σήμερα.

Καλά το πες, "της μεθόδου Καρά"... γιατί δική του είναι...

οι όροι αυτοί, ουδεμία σχέση έχουν με τις συγκεκριμένες αναλύσεις...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Όπως ανέφερα και παραπάνω, διαβάζω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το θεωρητικό του Δ. Ιωαννίδη, ο οποίος τυγχάνει και μέλος του φόρουμ. Ας μου επιτρέψει να σημειώσω ως ευτράπελο το συνδυασμό δυο σχολίων του εκδότη στο εισαγωγικό σημείωμα:

α) "το έργο του αποτελείται από 24 ογκώδεις τόμους"
β) "αν αθροίσουμε το συγγραφικό έργο όλων μαζί των μουσικοσυνθετών από την άλωση της Πόλης μέχρι σήμερα, είναι αναμφίβολο αν θα πλησιάσει στο 1/3, το πολύ-πολύ, του δικού του συγγραφικού έργου"

Δεδομένου ότι 24/3=8, έχω την εντύπωση ότι έχουν βγει περισσότερα από 8 αξιόλογα βιβλία από την άλωση ως σήμερα... :)

Αντί να διαβάζεις το θεωρητικό του κυρ' Δημήτρη Ιωαννίδη θα συνιστούσα να πας καλύτερα να τον ακούσεις, πιο πολύ θα ωφεληθείς. Το ίδιο και για όλους τους υπερ-μάχους. Οι άνθρωποι δεν έχουν μελετήσει σε βάθος τις γραφές σχετικά με την θεωρία και την προέλευση της μουσικής, έχουν όμως τεράστια ακουστική παράδοση. Αντί λοιπόν να προσπαθούμε να τους αντικρούσουμε θεωρητικά, καλύτερο είναι να κλίνουμε αυχένα, όπως προτρέπει ο Γεώργιος Μιχαλάκης, και να προσπαθήσουμε, με θετικό πνεύμα, να κατανοήσουμε αυτά που μας εξηγούν και τον τρόπο που ψάλλουν, αν θέλουμε να γίνουμε ψάλτες. Ο τρόπος τους μπορεί να είναι λίγο έως πολύ μπακαλίστικος, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αυτοί είναι λάθος ενώ ο «μουσικολόγος» που έχει συγκρίνει το χ-ψ ερυθρό σημάδι της γραφής του Πέτρου με την αντίστοιχη εξήγηση του Γρηγορίου είναι σωστός..
Αυτό που έχω να πω σε όλους εδώ μέσα είναι ότι οι ψάλτες δικαίως αντιδρούν στα καινοφανή ακούσματα που παρουσιάζονται ως παραδοσιακά αλλά δεν ξέρων πως να το αποδείξουν και να βρουν το δίκιο τους, αφού δεν γνωρίζουν θεωρία τόσο αναλυτικά.
Θέλετε να μιλήσετε θεωρητικά; Ορίστε, μιλήστε με εμένα. :wink:
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Όπως ανέφερα και παραπάνω, διαβάζω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το θεωρητικό του Δ. Ιωαννίδη, ο οποίος τυγχάνει και μέλος του φόρουμ. Ας μου επιτρέψει να σημειώσω ως ευτράπελο το συνδυασμό δυο σχολίων του εκδότη στο εισαγωγικό σημείωμα:

α) "το έργο του αποτελείται από 24 ογκώδεις τόμους"
β) "αν αθροίσουμε το συγγραφικό έργο όλων μαζί των μουσικοσυνθετών από την άλωση της Πόλης μέχρι σήμερα, είναι αναμφίβολο αν θα πλησιάσει στο 1/3, το πολύ-πολύ, του δικού του συγγραφικού έργου"

Δεδομένου ότι 24/3=8, έχω την εντύπωση ότι έχουν βγει περισσότερα από 8 αξιόλογα βιβλία από την άλωση ως σήμερα... :)

όλα λίγο πολύ τα κλασικά βιβλία έχουν ως περιεχόμενο συγκεκριμένες μελοποιήσεις, συγκεκριμένων μελοποιών. Στο σύνολό τους νομίζω αναφέρεται ο κ Ιωαννίδης.
Ο άνθρωπος έχει γράψει 30 χερουβικά σε κάθε ήχο κοκ... Το θέμα κάπου είχε ξανασυζητηθει...
Βέβαια ο συσχετισμός δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει, πάντως το έργο του είναι όντως τεράστιο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...Το όνομα Σολδάτος προέρχεται από την ιταλική λέξη Soldato .... :)

Παρατήρηση Γεωργίου Μιχαλάκη:

Gallisti to "Soldat" = Stratiotis

Gallisti to " être soûl " = na einai tis methysmenos


Aran SIGOURA, kapoios "methysmenos" eprosthese to "y" eis ton Gallikon "stratiotin"
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Λίγο πολύ συμφωνούμε πιστεύω ότι ο Θεός σπάνια δίνει το τάλαντο της θεωρίας και της πράξης στον ίδιο ψάλτη.

Η διαφορετικά, μια ζωή δε φτάνει να κατακτήσεις τη παραμικρή λεπτομέρεια στη θεωρία ΚΑΙ να μάθεις τέλεια όλα τα μαθήματα καθώς και την ερμηνεία τους. (υπάρχουν εξαιρέσεις)

Οπότε επικεντρώνεσαι εκεί που σε τραβάει περισσότερο και δε καυχάσαι για την άλλη όψη. Ο σούπερ ψάλτης θα πει τη θεωρία του αλλά δε θα περιμένει και δάφνες από αυτή, ο σοφότατος θεωρητικός θα ανοίξει το στόμα του να ψάλλει αλλά θα κοιμηθούμε.

Συγνώμη αν ακούγομαι λίγο διδασκαλικός, ειλικρινά δεν το θέλω.
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Πάντως το βίντεο είναι πολύ καλό. Λίγο ανοργανωσιά με τη καλή έννοια αλλά πολύ ωραίοι ψάλτες, με πρώτο το χοράρχη.

Μιχάλη,
Ως ψάλτες συμφωνώ: "πολύ ωραίοι ψάλτες"! :)
Ως χορωδία όμως: "πολύ ωραίοι ψάλτες"! :wink:

Μου φαίνονται εντελώς ασύνδετοι ως χορωδία. Ξεχωρίζουν ο καθένας προσωπικά σα να μην έχουν ξανακάνει πρόβα μαζί. Δε διακρίνω καμμιά προσπάθεια να θεωρηθούν χορωδία (φωνητικό δέσιμο, ταυτοσημία αναλύσεων, διακριτικές αναπνοές/κοψίματα). Για κάποια από αυτά βέβαια φταίει η κάμερα που είναι πολύ κοντά και παίρνει μεμονωμένα άτομα, αλλά αυτό δε δικαιολογεί τα πάντα...

ΥΓ. Όσο και αν διαφωνείτε για τα διαστήματα, τις αναλύσεις, τις έλξεις κλπ της ΕΛΒΥΧ, καλό θα ήταν κάποια στιγμή να μελετήσετε τα τεχνικά χαρακτηριστικά (ημικυκλικό στήσιμο που βοηθάει τον καθένα να ακούει τους υπολοίπους και να δένουν οι φωνές, κρυφές αναπνοές για συνοχή των μουσικών φράσεων, απόλυτος συγχρονισμός και τυφλή υπακοή στις χειρονομίες του χοράρχη, κλπ.)
 
Status
Not open for further replies.
Top