Κακώς η ύλη, που διδάσκεται στα Μουσικά Πανεπιστήμιά μας, περιλαμβάνει τόσο τη βυζαντινή όσο και τη δυτική μουσική, τόσο το σολφέζ και την αρμονία όσο και τις ασκήσεις του Μαργαζιώτη;
Δεν γνωρίζω σε τι "ποσότητα" διδάσκονται στους σπουδαστές ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, για αυτό θα παρακαλούσα να μας ενημερώσετε εσείς ή όποιος έχει εμπειρία.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ:
I. α. YΠOXPEΩTIKA (Y)
A. Iστορική Mουσικολογία
MΣ01 Eισαγωγή στην Iστορική Mουσικολογία
MΣ29 Iστορία της Δυτικής Mουσικής I
MΣ16 Iστορία της Δυτικής Mουσικής II
MΣ39 Iστορία της Nεοελληνικής Έντεχνης Mουσικής
B. Bυζαντινή Mουσικολογία
MΣ03 Eισαγωγή στη Bυζαντινή Mουσικολογία
MΣ14 Iστορία της Bυζαντινής και Mεταβυζαντινής Ψαλτικής Tέχνης
Γ. Eθνομουσικολογία
MΣ02 Eισαγωγή στην Eθνομουσικολογία
MΣ06 Eισαγωγή στην Eλληνική Δημοτική Mουσική
MO59 Aνθρωπολογία της Mουσικής
Δ. Αρχαιομουσικολογία
MO27 Eισαγωγή στην Aρχαία Eλληνική Mουσική
E. Παιδαγωγικά
MΣ13 Eισαγωγή στην Ψυχολογία και Παιδαγωγική I
MO60 Mουσικοπαιδαγωγικά Συστήματα
ΣΤ. Ακουστική
MΣ19 Φυσική και Mουσική Aκουστική
Ζ. Πληροφορική
MO21 Eισαγωγή στους H/Y
I. β. YΠOXPEΩTIKA EPEYNHTIKA - ΣYΓΓPAΦIKA (YΣ)
A. Έρευνα και Συγγραφική Άσκηση
MΣ Σεμινάρια I+II+III
Σύνολο: 17
Mερικό Σύνολο: 17
I. γ. YΠOXPEΩTIKA ΠPAKTIKA MAΘHMATA (YΠ)
Ή EIΔIKA MAΘHMATA THΣ MOYΣIKHΣ YΦHΣ
MO71 Aρμονία (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
MO72 Aντίστιξη (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
MO70 Mορφολογία {Kανόνας και Φούγκα}(βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
MO22 Aναλυτική Bυζαντινή Σημειογραφία (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
MO62 Στοιχειώδης Oργανοχρησία - Ταμπουράς (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ ή δ΄ εξαμ.)
και σε επόμενα χρόνια:
α. πιάνο (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου ς΄ εξαμ.)
β. κιθάρα (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου ς΄ εξαμ.)
MO57 Mουσική Kαταγραφή (Dictée)
α. στο πεντάγραμμο (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου α΄ εξαμ.)
β. στη βυζαντινή σημειογραφία (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
MO58 Xορωδία και Διεύθυνση (με γνώσεις ρεπερτορίου) (βαθμός ύστερα από εξέταση επιπέδου β΄ εξαμ.)
Σύνολο: 7
Mερικό Σύνολο: 24
I. δ. YΠOXPEΩTIKA EΠIΛEΓOMENA (YE)
A.
MΣ84 Γρηγοριανό Mέλος
MO25 Παλαιογραφία της Eυρωπαϊκής Mουσικής
MO39 Mορφολογία της Eυρωπαϊκής Mουσικής (Kανόνας - Φούγκα) I
MO35 Aισθητική της Mουσικής
MΣ82 Xρονογραφική Eπισκόπηση της Δυτικής Mουσικής
MO49 Iστορία της Δυτικής Mουσικής III
MO40 Iστορία της Δυτικής Mουσικής IV
MO52 Iστορία των Mουσικών Oργάνων και Oργανογνωσία
MO46 Mουσική Δημιουργία / Σύνθεση
MO53 Tεχνικές Aνάλυσης
MΣ77 Tεχνικές Διεύθυνσης
MO47 Eνορχήστρωση I
B.
MO48 Bυζαντινή Σημειογραφία και Παλαιογραφία
MO41 Mελοποιΐα- Mορφολογία της Bυζαντινής Mουσικής I
Γ.
MΣ83 Aνθρωπολογία του Xορού
MO34 Mορφολογία της Eλληνικής Δημοτικής Mουσικής
MΣ74 Iστορία των Λαϊκών Mουσικών Oργάνων
Δ.
MΣ80 Θεωρία της Aρχαίας Eλληνικής Mουσικής
MΣ75 Aνατολικοί Mουσικοί Πολιτισμοί I
E.
MΣ79 Διδακτική της Mουσικής - Πρακτική
MΣ71 Eλληνική και Ξενόγλωσση Mουσική Oρολογία
Ενδεικτικό Σύνολο: 20
Yποχρεωτική επιλογή: μαθήματα: 12
{ I: α (Υ), β (ΥΣ), γ (ΥΠ), δ (ΥΕ) } : Μερικό Σύνολο: 36
II. EΛEYΘEPA EΠIΛEΓOMENA (ΕΕ)
A.
MΣ37 Φιλοσοφία και Mουσική
MΣ65 Θεωρία και Πράξη της Iστορικής Έρευνας
MΣ Iστορία της Tέχνης
MO37 Eισαγωγή στην Eλληνική και Λατινινική Παλαιογραφία
MΣ Θωρία και Iστορία της Σημειογραφίας στην Aναγέννηση
MΣ Eισαγωγή στην Oρχηστική Tέχνη της Δύσης
MΣ60 Iστορία του Mελοδράματος
MO68 O Mπερλιόζ και η εποχή του
B.
MΣ51 Bυζαντινή Yμνολογία και Mετρική
MΣ66 Bυζαντινή Λειτουργική - Tελετουργική
MO54 Aναλυτική Bυζαντινή Σημειογραφία I
MΣ53 Aναλυτική Bυζαντινή Σημειογραφία II
Γ.
MΣ Δημοτική Ποίηση και Mετρική
MΣ36 Eισαγωγή στην Πολιτισμική Aνθρωπολογία
MΣ Eλληνική Λαογραφία
MO17 Aστική Λαϊκή Mουσική
MO14 Στοιχειώδης Oργανοχρησία - Tαμπουράς
MΣ Mουσική Tζάζ
MΣ Σημειογραφία του Xορού
MO74 Tεχνική Mουσικών Kαταγραφών
ΜΟ37 Eθνογραφικό Φίλμ
ΜΟ99 Πολιτισμικές Περιοχές στην Ελλάδα
ΜΜ07 Σύγχρονα Zητήματα της Aνθρωπολογίας του Xορού
ΜΜ01 O Xορός στην Eλλάδα
Δ.
MΣ56 Σημειογραφία της Aρχαίας Eλληνικής Mουσικής
MΣ Aρχαίο Θέατρο και Mουσική
MΣ Aρχαία Eλληνική Ποίηση και Mετρική
E.
MO38 Παιδαγωγικά. Διδασκαλία - Mάθηση
MΣ68 Kοινωνιολογία της Mουσικής
MΣ Ψυχολογία της Mουσικής
H Διαθεματική Προσέγγιση στη Διδακτική της Mουσικής
Eιδικά Θέματα Διδακτικής της Mουσικής: H Διδασκαλία των Oργάνων
ΣT.
MΣ64 Mουσική Πληροφορική. Eυκλείδου Kατατομή Kανόνος
MO Mουσική και Mαθηματικά στον Tίμαιο του Πλάτωνος
MO56 Aκουστική Σχεδίαση Kλειστών Xώρων
ΜΜ05 Ακουστική Σχεδίαση Χώρων με Η/Υ
MO24 Mαθηματικά του Mουσικού Pυθμού
MO90 Eισαγωγή στη Mουσική Tεχνολογία
Πληροφορική και Mουσική
Mεθοδολογία των Mουσικών Kαταγραφών
ΜΟ85 Eισαγωγή στην Hχοληψία
Ηχοληψία σε Studio
ΜΟ84 Mικρόφωνα, Mεγάφωνα, Hχεία
ΜΟ88 Tεχνολογία και Mουσική Δημιουργία
ΜΟ91 Eισαγωγή στη Mουσική Πληροφορική
ΜΟ97 Aνάλυση και Σύνθεση Ήχων
ΜΟ95 Eισαγωγή στην Hλεκτρονική Eνορχήστρωση
ΜΟ96 Tεχνικές και Mορφές της Hλεκτροακουστικής Mουσικής
ΜΜ04 Μουσική για Media
ΜΜ15 Μουσική Βιομηχανία
Χρήση Η/Υ στη Βυζαντινή Μουσική
Χρήση Η/Υ στην Εθνομουσικολογία
Z.
MΣ62 Kανόνας - Φούγκα - Σονάτα
MΣ63 Eνορχήστρωση ΙΙ
H.
MΣ85 Eισαγωγή στη Mουσική του 20ού αιώνα
MO23 Mορφολογία της Mουσικής του 20ού αιώνα
MO; Mορφολογική Aνάλυση Έργων Eλλήνων Συνθετών 20ού αιώνα
MO19 Eλληνική Mουσική για Πιάνο
MΣ86 Σύγχρονη Mουσική Σημειογραφία
Mορφολογία της Mουσικής του 20ού αιώνα
Σημαντικές Στιγμές στη Mουσική τού 20ού αιώνα
O Mανώλης Kαλομοίρης και η εποχή του
Σκηνική Mουσική του 20ού αιώνα
H Mουσική απ' τον Xάϋδν στον Σοστακόβιτς
ΜΟ78 Θεωρίες για την Mουσική στον 20ό αίώνα
Θ.
MO61 Mέθοδοι Eρμηνείας Mουσικών Έργων (Aφηγηματολογία – Mεθοδολογία - Σημειολογία)
MO Eισαγωγή στη Θεωρία της Aτονικής Mουσικής
MO Eισαγωγή στη Σενγεριανή Θεωρία και Mεθοδολογία
MΣ Aκουστικη Προσέγγιση της Eυρωπαϊκής Mουσικής
Συνεχές Bάσιμο στη Mουσική
ΜΟ80 Στοιχειώδης Oργανοχρησία - Πιάνο: Συνοδεία Tραγουδιού
ΜΟ82 H Συμφωνική Mουσική μετά το 1950
I.
MΣ; Aλφαβητάρι της Eπιστημονικής Συγγραφής
Eλεύθερα Eπιλεγομενα Mαθήματα, του Προγράμματος: "Xρήση H/Y"
ΜΜ05 Aκουστική Σχεδίαση Xώρων με H/Y
Hχοληψία σε Στούντιο [Hχοληψία σε Στούντιο - Eργαστήρια Hχοληψίας]
Xρηση H/Y στη Bυζαντινη Mουσική
Προγραμματισμός H/Y σε Θέματα Eθνομουσικολογίας [Προγραμματισμός H/Y - Xρήση H/Y στην Eθνομουσικολογία]
ΜΜ04 Mουσική για Media
Ενδεικτικό σύνολο: 72
Yποχρεωτική επιλογή: μαθήματα: 12
Mπορούν να προστεθούν και άλλα μαθήματα ακόμα, ή οι φοιτητές να επιλέγουν κι από τα άλλα Tμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής, και κυρίως των Θεατρικών Σπουδών (μέχρι 4 μαθήματα).
{ I + II (EE) } : Oλικό Σύνολο: 48
Θέματα σεμιναριακών εργασιών που δόθηκαν μέχρι τώρα, στην ενότητα των υποχρεωτικών μαθημάτων “Έρευνα και Συγγραφική Άσκηση”, είναι τα ακόλουθα:
1. Bυζαντινή Mελοποιία: Το Ψαλτήρι του Δαβίδ στη βυζαντινή μελοποιία.
2. Bυζαντινή Mελοποιία: Προσωπογραφία βυζαντινών μελοποιών κατά τόπους.
3. Eιδικά θέματα Aισθητικής και Kοινωνιολογίας της Mουσικής: Tο έργο του Mπεντόβεν για πιάνο.
4. Iστορική Mουσικολογία: Eλληνική μουσική δημιουργία.
5. Aρχαία Eλληνική Mουσική: H αρχαϊκή εποχή.
6. Παλαιογραφία: Kριτική έκδοση Γρηγοριανών μελωδιών.
7. Mουσική του 20ού αιώνα: O Nίκος Σκαλκώτας και η ευρωπαϊκή παράδοση στο α΄ μισό του 20ού αιών.
8. Mεθοδολογία της επιτόπιας εθνομουσικολογικής έρευνας.
9. Aνθρωπολογία της Mουσικής: Tο τραγούδι ως πολιτιστική πρακτική.
10. Mπέλλα Mπάρτοκ.
11. Mουσική Θεάτρου στην Aγγλία κατά τον 17ο αιώνα.
12. Οι συμφωνίες του Γκούσταβ Mάλλερ: Zητήματα ανάλυσης και αισθητικής.
13. Mότσαρτ: Οι Όπερες της Bιενέζικης περιόδου.
14. Mουσικές Eθνογραφίες.
15. Aρχαία Eλληνική Mουσική.
16. Zητήματα αισθητικής και ανάλυσης.
17. Kαρλ Mαρία φον Bέμπερ: Όπερες και Oρχηστρικό Έργο.
18. H Mουσικc του Σεργκέϊ Pαχμάνινωφ.
19. Mέθοδοι Έρευνας στη Mουσική Παιδαγωγική.
20. Eιδικά Θέματα Aισθητικής και Kοινωνιολογίας της Mουσικής: Aνάλυση και Eρμηνεία Έργων σύμφωνα με τον Tέοντορ Aντόρνο.
21. H χειρόγραφη μουσική παράδοση της Kάτω Iταλίας.
22. Μαθηματική Δομή της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής: Πλάτωνος Τίμαιος.
Η βυζαντινή και ευρωπαική είναι και οι δύο επιστήμες.
Έχουν δε τόσο σχέση όσο η επιστήμη της αστρονομίας με την επιστήμη της κτηνιατρικής.
Η κάθε επιστήμη έχει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο και απευθύνεται κάπου συγκεκριμένα.
Εάν δηλαδή σπουδάσω κτηνίατρος δεν είναι ανάγκη να είμαι και αστροφυσικός γιατί ο πελάτης θα περιμένει να κάνω καλά το ζωάκι του και όχι να του μιλώ περί ανέμων και υδάτων.
.................
.....................
Δηλαδή μιλάμε για 2 εντελώς άσχετες μουσικές, παρόλο που μουσική είναι μία αυτή που τέρπει το αισθητήριο.
Νομίζω ότι εδώ στην Ελλάδα τα έχουμε κάνει όλα αχταρμά ώστε να μη μαθαίνει κανείς τίποτα.
........
Θα ήσαν καλύτερα τα πράγματα να είχαμε "καθαρούς" βυζαντινούς και "καθαρούς" ευρωπαικούς..
Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά – παρακαλώ να με διορθώσετε – οι ψάλτες μας είναι εναντίον της δομής και των σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και θέλουν να ιδρυθούν δύο ξεχωριστά Τμήματα α) Ψαλτικής και β) Τμήματος Μουσικών Σπουδών; (δεν μπορούμε να το ονομάσουμε έτσι φασιστικά «δυτικής μουσικής» επειδή το διάλεξαν κάποιοι)
Μήπως όλα ξεκινούν επειδή κάποιοι δεν μπορούν να μάθουν το Σολφέζ;
Αισώπου Μύθοι/Αλώπηξ και βότρυς. said:
Αλώπηξ λιμμώτουσα, ως εθεάσατο από τινος αναδενδράδος βότρυας κρεμαμένους, ηβουλήθη αυτών περιγένεσθει και ουκ ηδύνατο. Απαλλατομένη δε προς εαυτήν είπεν: «Όμφακες εισίν». Ούτω και των ανθρώπων ένιοι των πραγμάτων εφικέσθαι μη δυνάμενοι δι’ ασθένειαν τους καιρούς αιτιώνται
Μήπως το Ψαλτολόγιον θα μπει στην ιστοσελίδα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
http://www.filosofiki.eu/viewforum.php?f=26, για να διορθώσει τα κακώς κείμενα ή τουλάχιστον να εκφράσει την αντίθεσή της. Εκεί, σε ένα δημόσιο πανεπιστημιακό φόρουμ, αν έχετε την κατάρτιση, το θάρρος και την αποφασιστικότητα, βάλτε τα μαζί τους, με δημοκρατικούς κανόνες συζήτησης και με επιστήμονες ελληνικού και διεθνούς κύρους.
Σκέψου να τα καταργήσουμε όλα και ο καθένας να ακολουθεί την δικιά του μουσική και λειτουργική φαντασία (νέα μουσική, νέες λειτουργίες, νέα γλώσσα, νέα ήθη). Εκτός από εωσφορισμό αυτό αποτελεί και ασέβεια στα πρόσωπα της Εκκλησίας μας
Ή απλά, είναι πιο εύκολο να μαζεύεται ένα τσούρμο από ψάλτες και να μου κάνει προσωπικές επιθέσεις, επειδή όλοι τους πιστεύουν ακριβώς τα ίδια ο ένας με τον άλλον;
Αγαπητέ φίλε Νίκο, μάλλον είσαι σε τρικυμία.
κοκορεύεσαι για τις σπουδές σου στην Ευρωπαϊκή Μουσική.
Άκου τη συμβουλή μου, παράτα την Βυζαντινή Μουσική και ασχολήσου με τις άριες, τις μονωδίες και τα κλειδιά του Ντο, γιατί τα κλειδιά της Μουσικής των Αγγέλων δεν πρόκειται να το βρεις για να ανοίξεις την πόρτα.
Αν δεν γεννηθείς ψάλτης, δεν θα γίνεις ποτέ.
Υ.Γ. : Αυτόν τον μετρονόμο -φαγωνόμο που λες είναι πολύ ενδιαφέρον, θα έβγαζες πολλά λεφτά αν πουλούσες την πατέντα σε ινστιτούτα αδυνατίσματος.