Δοξολογία Ιακώβου Πρωτοψάλτου Ήχος Β'

P

ptz

Guest
Πάντως το χειρόγραφο του Στανίτσα της δοξολογίας του Ιακώβου είναι γραμμένο με τις μαρτυρίες του σκληρού χρώματος. Δηλαδή το έγραψε σε σκληρό και το έλεγε σε μαλακό; Εγώ όπως την ακούω, σκληρή χρωματική κλίμακα ακούω (όπως και από Παναγιωτίδη).
Παραπέμπω σε Βουδούρη (τόμος 15:"Εισαγωγή στην Εκκλησιαστική Μουσική, σελίδα 223-226) και σε Ιωαννίδη ("Η Θεωρία της Βυζαντινής Μουσικής στην πράξη" σελίδα 67-68 απ' όπου και αντιγράφω: "Σχετικά με την παρατήρηση γύρω από την αρκτική μαρτυρία του Β΄ ήχου, πρέπει να τονίσουμε τα εξής:
Οι παλαιοί έπαιρναν σαν βάση τον Βου διότι χρησιμοποιούσαν κλίμακα με 68 μόρια, οπότε ο ήχος βάδιζε κατά "διφωνίαν ομοία"...Επειδή όμως εμείς, παίρνουμε την κλίμακα των πεπραγμένων της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881,η οποία καθορίστηκε σε 72 μόρια, παύει να υπάρχει διφωνία ομοία, οπότε η βάση μετετέθη στον Δι και χρησιμοποιούμε κλίμακα με 2 όμοια χρωματικά τετράχορδα".
Φίλε domesticus αν την πεις έτσι όπως την έχει γράψει ο Ματθαίος με τα διαστήματα που παραδεχόμαστε σήμερα, δεν θα είναι η δοξολογία του Ιακώβου, τουλάχιστον όπως την έχουμε ακούσει από τους παραδοσιακούς διδασκάλους.
Με αγάπη
Νίκος

-Αγαπητέ Νικόλαε,συνέχισε ως ''αιμοδότης'' την τροφοδοσία του ψαλτολογίου με ανθολογίες και κώδικες από την ''φλέβα'' της ΕΒΕ που έχεις βρεί.Τώρα το ''σφάξιμο'' για τα μαλακά ή τα σκληρά,τα τρομικα τα κουφίσματα κλπ δεν το γλυτώνουμε.Αλλά είναι γόνιμο.Πάντως μεταξύ Ματθαίου Βατοπε[αι]δινού και Βουδούρη ή επιτροπής,προσωπικά επιλέγω τον πρώτο.Και ας τρέχει η ανάκριση για το Βατοπέ[αι]δι....Π.ΤΖ
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;56584 said:
Τώρα το ''σφάξιμο'' για τα μαλακά ή τα σκληρά,τα τρομικα τα κουφίσματα κλπ δεν το γλυτώνουμε.Αλλά είναι γόνιμο.Πάντως μεταξύ Ματθαίου Βατοπε[αι]δινού και Βουδούρη ή επιτροπής,προσωπικά επιλέγω τον πρώτο.Και ας τρέχει η ανάκριση για το Βατοπέ[αι]δι....Π.ΤΖ

Δάσκαλε, το θέμα είναι νομίζω αρκετά σημαντικό. Ξεκινούμε με κάποια γεγονότα: Ο Χουρμούζιος και οι μαθητές του μεταγράφουν τη δοξολογία του Ιακώβου με φθορές μαλακού χρώματος, οι υπόλοιποι ακολουθούν τον Γρηγόριο που τη μεταγράφει σε σκληρό χρώμα. Σε όλες τις ανθολογίες από τις οποίες διδάσκονται μουσική όλοι επικρατεί αποκλειστικά η μεταγραφή του Γρηγορίου. Ο Άρχων Στανίτσας πιθανότατα έψαλλε ( και μάλλον διδάχτηκε) από τη συλλογή του Πρωγάκη. Όπως γνωρίζετε υπάρχει και δικό του χειρόγραφο με τη δοξολογία όπου ακολουθείται η πεπατημένη να παρασημαίνεται με σκληρό χρώμα. Το ίδιο ισχύει στον Καραμάνη, στον Χρύσανθο και στον Ταλιαδώρο. Σεις γνωρίζετε καλύτερα όσο ελάχιστοι εδώ μέσα τί αποδίδει και ο Άρχων και οι υπόλοιποι, όπως και νομίζω αποδέχεσθε ότι όταν δίδασκε αυτό το μέλος ο Στανίτσας θα το δίδασκε όπως το έγραψε. Το ίδιο ασφαλώς ισχύει και με κάθε παρόμοιο μέλος του β ήχου ( πχ Αναβαθμοί, Κανόνες κλπ). Θα σας ήμουν ευγνώμων αν μας ψάλλατε τη δοξολογία με τους δύο τρόπους α) όπως τη μεταγράφει ο Χουρμούζιος και ο Ματθαίος και β) όπως την παραδίδει ο Στανίτσας στο χειρόγραφό του. Δεν χρειάζεται να ηχογραφήσετε όλο το κομμάτι. Δυο-τρεις στίχοι ενδεικτικά θα αρκούσαν.

ευχαριστώ πολύ,

Δ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Θα σας ήμουν ευγνώμων αν μας ψάλλατε τη δοξολογία με τους δύο τρόπους α) όπως τη μεταγράφει ο Χουρμούζιος και ο Ματθαίος και β) όπως την παραδίδει ο Στανίτσας στο χειρόγραφό του. Δεν χρειάζεται να ηχογραφήσετε όλο το κομμάτι. Δυο-τρεις στίχοι ενδεικτικά θα αρκούσαν.

Έχει ανέβει ηχογραφηση, εκτέλεσης από βου με μαλακό χρώμα, από το μέλος «Πανδουρίς» νομίζω, όπου ψάλλει κάποιος ιερομόναχος (νομίζω πάλι) που «φιρφιρίζει» τρόπον τινά. Καμιά σχέση, άλλο μάθημα είναι. Οπως έγραψα και σε προηγούμενο μην., αν δεν εφαρμόσαις όμοιες διφωνίες στο μαλακό χρώμα, δεν λες αυτό το μάθημα.
Ο κ. Τζανάκος ως παραδοσιακός ψάλτης, πιθανόν αντιλαμβάνεται τη λογική της εκτέλεσης με μεγάλο βου-γα και μεγάλο δι-κε και του βγαίνει να το πει κι από το Ματθαίο. Θα το ανεβάσω σύντομα (Βας. Κιαμηλίδη με ακούς;) με μαλακό χρώμα όμοιας διφωνίας, από τον Μελωδό να δούμε όλοι πόσο μοιάζει όντως με την εκτέλεση Στανίτσα.

Χαραλάμπης
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Έχει ανέβει ηχογραφηση, εκτέλεσης από βου με μαλακό χρώμα, από το μέλος «Πανδουρίς» νομίζω, όπου ψάλλει κάποιος ιερομόναχος (νομίζω πάλι) που «φιρφιρίζει» τρόπον τινά. Καμιά σχέση, άλλο μάθημα είναι. Οπως έγραψα και σε προηγούμενο μην., αν δεν εφαρμόσαις όμοιες διφωνίες στο μαλακό χρώμα, δεν λες αυτό το μάθημα.
Ο κ. Τζανάκος ως παραδοσιακός ψάλτης, πιθανόν αντιλαμβάνεται τη λογική της εκτέλεσης με μεγάλο βου-γα και μεγάλο δι-κε και του βγαίνει να το πει κι από το Ματθαίο. Θα το ανεβάσω σύντομα (Βας. Κιαμηλίδη με ακούς;) με μαλακό χρώμα όμοιας διφωνίας, από τον Μελωδό να δούμε όλοι πόσο μοιάζει όντως με την εκτέλεση Στανίτσα.

Χαραλάμπης

Ναι, Χάρη ( ελπίζω να έφτασες...) αλλά ο συμπαθής εκτελεστης της παραλλαγής δε νομίζω ότι κατάφερε να ψάλει ό, τι έχει το μάθημα...Θα ήθελα να το ακούσω και σε μέλος από τον ίδιο... Μεγάλο θέμα, τεράστιο, για ένα τουλάχιστον συνέδριο...

Καλή δύναμη,

Δ.
 
P

ptz

Guest
-Θα απαντήσω.Λίγο διαφορετικά βέβαια και όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ.Καταλαβαίνω τι θέλει να πεί και που το πάει ο αγαπητός κ.Σκρέκας.Σε αυτούς τους δύο συγγενείς ήχους ΜΕΓΙΣΤΟ ρόλο παίζει η τονικότητα.Στο ηχητικό που ανέβασα ο Δάσκαλος έχει τόνο ΔΙ[σολ].Κάλλιστα και με ελάχιστους που να το αντιλαμβάνονται ο αριστερός μπορεί να λέει τα αργά στιχηρά αίνων του Β ήχου.Ανεβάζω ένα μικρό ηχητικό με μένα,από ζωντ.ηχογράφηση του 1993.Την ξεκινώ από τόνο Πα[ρε],όπως λέει το βιβλίο.Και μάλλον λέω εγώ πιό πολύ [τότε] σκληρό χρώμα.Κάλλιστα ο αριστερός μπορεί να απαντά με την δοξλγία Βιολάκη.Είναι μεγάλο ζήτημα.Εγώ πιστεύω βαθύτατα στο ήθος ενός ήχου λόγω τονικότητας.Καί ίσως αυτό έπαιξε ρόλο στην διχογνωμία Χουρμουζίου-Γρηγορίου εδώ.
-Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένω τα διαστήματα και το ακουστικό αποτέλεσμα από τον μελωδό γιά να το δούμε και επιστημονικά.Για μεγαλύτερη πληρότητα ανεβάζω μερικούς στίχους της ίδιας δοξολογίας με τον μεγάλο Πρίγγο,Την ξεκινά από ΓΑ[φα].
-Πάντως ας μη μείνουμε μόνο στην δοξολογία μέσω της συγκεκριμένης ανθολογίας.Κοιτάξτε λίγο τα μέλη για την Θ.Λειτρ.Μ.Βασιλείου.Ειδικά το απήχημα για το ''την γαρ σην μήτραν'',μετά τον πρόλογο.Π.Τ
Y.G.Συμφωνώ απόλύτως κ.Σκρέκα ότι είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που ένα συνέδριο δεν θα το κάλυπτε.
 

Attachments

  • στίχοι αργής Δοξ.Β ήχου Ιακώβου[Π.ΤΖΑΝΑΚΟΣ].mp3
    1.5 MB · Views: 116
  • στιχοι Δοξλγίας Β ήχου Ιακώβου[Κ.ΠΡΙΓΓΟΣ].mp3
    4.1 MB · Views: 198
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
ναι, αλλλά ... οι δομέστιχοι μόνο σύντομες δοξολογίες ψάλλουν. Οι αργές είναι του Πρωτοψάλτου και του Λαμπαδαρίου. Βεβαίως και υπάρχουν συνθέτες δομέστιχοι αν δεν απατώμαι e.g. Δημήτριος Δομέστιχος.

Δ.

Εξαρτάται. Ποιοι δομέστικοι, οι παλιοί ή οι καινούργιοι;
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
-Πάντως μεταξύ Ματθαίου Βατοπε[αι]δινού και Βουδούρη ή επιτροπής,προσωπικά επιλέγω τον πρώτο.Και ας τρέχει η ανάκριση για το Βατοπέ[αι]δι....Π.ΤΖ

Δεν είναι μεταξύ "Ματθαίου και ..." αλλά "μεταξύ Χουρμουζίου και...". Και αυτό είναι σημαντικό!
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ναι, Χάρη ( ελπίζω να έφτασες...) αλλά ο συμπαθής εκτελεστης της παραλλαγής δε νομίζω ότι κατάφερε να ψάλει ό, τι έχει το μάθημα...

Ευχαριστώ μόλις έφθασα Αθήνα, όπου μένω στης αδελφής μου στο Ματρούσι-Πεύκη (είπαμε Αθηναίος στην καταγωγή, Μελισσιώτης).

Εγώ αντιθέτως Δημήτρη πιστεύω, πως εκτός από μερικά λαθάκια, ο ερμηνευτής της εκτέλεσης σε αυτό το μνμ, ψάλλει το μάθημα από ΒΟΥ με την μετά την Επιτροπή διαστήματική λογική ήτοι ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ κοντά στο 8-12-8 και με εσωθεματισμένη αντίληψη των διαστημάτων (όχι πάντα βέβαια) κάτω από τον ΒΟΥ (κάτι σαν ΒΟΥ-8-ΠΑ-14-ΝΗ), με αποτέλεσμα να ακούγεται διαφορετικό μάθημα. Δηλαδή. με τη σημερινή αντίληψη επαναλαμβάνω έτσι θα ακουστεί η γραφή του Χουρμουζίου.

Μεγάλο θέμα, τεράστιο, για ένα τουλάχιστον συνέδριο...
...πρέπει να δεις τι υλικό έχω μαζέψει γι αυτή την δοξολογία!

ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;56608 said:
Σε αυτούς τους δύο συγγενείς ήχους ΜΕΓΙΣΤΟ ρόλο παίζει η τονικότητα.Στο ηχητικό που ανέβασα ο Δάσκαλος έχει τόνο ΔΙ[σολ].Κάλλιστα και με ελάχιστους που να το αντιλαμβάνονται ο αριστερός μπορεί να λέει τα αργά στιχηρά αίνων του Β ήχου.Ανεβάζω ένα μικρό ηχητικό με μένα,από ζωντ.ηχογράφηση του 1993.Την ξεκινώ από τόνο Πα[ρε],όπως λέει το βιβλίο.Και μάλλον λέω εγώ πιό πολύ [τότε] σκληρό χρώμα.Κάλλιστα ο αριστερός μπορεί να απαντά με την δοξλγία Βιολάκη.

...Για μεγαλύτερη πληρότητα ανεβάζω μερικούς στίχους της ίδιας δοξολογίας με τον μεγάλο Πρίγγο,Την ξεκινά από ΓΑ[φα].

Δάσκαλε, ανεξαρτήτως της τονικότητας, για να βγει το μάθημα σωστά με τη σημερινή γραφή, θα έπρεπε να γραφεί το μαλακό χρώμα εκ του ΔΙ.

Από όλα τα παραδείγματα που ανεβάσατε, ο Πρίγγος μόνο ψέλνει Όμοιες Διφωνίες (ως χρηματίσας παρά τω αρχιμάστορι των Ο.Δ., Ιακώβω). Ακούστε πόσο χαμηλά εκτελέι τον ΓΑ, αν το θεωρήσουμε από γραφή σκληρού χρώματος. Οπότε γι αυτόν, δε θα είχε σημασία αν το έλεγε από ΒΟΥ ή ΔΙ. Ο Στανίτσας εκτελεί μαλακό χρώμα μεν, αλλά μόνο από Δι θα μπορούσε να καταγραφεί, καθώς το μεσαίο διάστημα είναι αρκετά μεγαλύτερο. Αφού το γράφει ο ίδιος όμως από Πα με σκληρό χρώμα, όπως και ο Γρηγόριος και πλείστοι όσοι μετά από αυτόν, μπορούμε να συμπεράνουμε με ασφάλεια, ότι και ο πλ. Β' μπορούσε να χρησιμοποιήσει πολύ μαλακώτερο χρώμα σε κάποια μαθήματα κατά παράδοσιν, έως και Ο.Δ. Επιβεβαιώνονται τα συμπεράσματα και οι μετρήσεις αυτής της εισήγησής μου, στο Συνέδριο του Ιουνίου.

Άντε πάλι τα ίδια...ο ίδιος ο Ματθαίος με τι το έγραφε?

Καλά, άμα περιμένουμε από τα κείμενα του Ματθαίου να βγάλουμε συμπεράσματα για την ορθογραφία...:D:eek::D

Χαραλάμπης
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Δεν έχω παρακολουθήσει αναλυτικά αυτή την ενδιαφέρουσα συζήτηση αλλά θα ήθελα να παρακαλέσω κάποιον αν μπορεί να συλλέξει σε ένα μήνυμα όλα τα ηχητικά παραδείγματα και καταγραφές αυτής της δοξολογίας που υπάρχουν ήδη στο Ψαλτολόγιον (ή και αλλού), για ευκολία αναφοράς. Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συγνώμη εάν έχει αναφερθεί ήδη αλλά η αναζήτηση δεν το δείχνει και δεν ευκαιρώ να τα διαβάσω όλα τώρα.

Στην επανέκδοση του θεωρητικού του Παναγιώτης Αγαθοκλή (Αθήνα 1855, Επέκταση, Κατερίνη, 2002) περιέχεται και ενδιαφέρουσα μελέτη του 1940 του Νικολάου Κωνσταντοπούλου σχετικά με τον Π. Αγαθοκλή και το έργο του.

Στη μελέτη αυτή γίνεται αναφορά στη διατύπωση των χρωματικών ήχων από τους τρείς δασκάλους, την κριτική του Κυριακού Φιλοξένους για την αδυναμία των παλαιών να ξεχωρίσουν το μαλακό από το σκληρό χρωματικό γένος στην παραλλαγή αν και στην πράξη τα έλεγαν σωστά από συνήθεια (σ. 58) και ειδική αναφορά στη διαφορετική καταγραφή της δοξολογίας του Ιακώβου που συζητάται εδώ από το Γρηγόριο και το Χουρμούζιο (σ. 63). Η άποψή του είναι οτι « ἡ δοξολογία ὅμως αὔτη, καί ἄλλα μέλη τοιαῦτα, ἀκουόμενα κατά τήν τοῦ νεανες ποιότητα, δηλαδή κατά διφωνίαν, πρέπει νά μαρτυρῶνται καί νά ἀπαγγέλωνται διά του Βου κατά τήν γραμμήν τοῦ Χουρμουζίου».

Λέει και άλλα σχετικά αλλά δεν προφταίνω να τα μεταφέρω.

 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος

Ευχαριστούμε κύριε Τζανάκο.
Μαζί με τον Παναγιωτίδη ψηφίζω και Πρίγγο για τα διαστήματα.
Τον ξανα-ακούτε λεβέντες τον λέγετο; Τον ακούτε;;; βου-δι-ζω ίδια πάντα!!!!
:D
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ευχαριστούμε κύριε Τζανάκο.
Μαζί με τον Παναγιωτίδη ψηφίζω και Πρίγγο για τα διαστήματα.

Για τον Πρίγγο, όπως φαίνεται από το μηνυμά μου, συνυπογράφω και με τα δύο χέρια! :D:wink:

ΧΣ
 
P

ptz

Guest
Συγνώμη εάν έχει αναφερθεί ήδη αλλά η αναζήτηση δεν το δείχνει και δεν ευκαιρώ να τα διαβάσω όλα τώρα.

Στην επανέκδοση του θεωρητικού του Παναγιώτης Αγαθοκλή (Αθήνα 1855, Επέκταση, Κατερίνη, 2002) περιέχεται και ενδιαφέρουσα μελέτη του 1940 του Νικολάου Κωνσταντοπούλου σχετικά με τον Π. Αγαθοκλή και το έργο του.

Στη μελέτη αυτή γίνεται αναφορά στη διατύπωση των χρωματικών ήχων από τους τρείς δασκάλους, την κριτική του Κυριακού Φιλοξένους για την αδυναμία των παλαιών να ξεχωρίσουν το μαλακό από το σκληρό χρωματικό γένος στην παραλλαγή αν και στην πράξη τα έλεγαν σωστά από συνήθεια (σ. 58) και ειδική αναφορά στη διαφορετική καταγραφή της δοξολογίας του Ιακώβου που συζητάται εδώ από το Γρηγόριο και το Χουρμούζιο (σ. 63). Η άποψή του είναι οτι « ἡ δοξολογία ὅμως αὔτη, καί ἄλλα μέλη τοιαῦτα, ἀκουόμενα κατά τήν τοῦ νεανες ποιότητα, δηλαδή κατά διφωνίαν, πρέπει νά μαρτυρῶνται καί νά ἀπαγγέλωνται διά του Βου κατά τήν γραμμήν τοῦ Χουρμουζίου».

Λέει και άλλα σχετικά αλλά δεν προφταίνω να τα μεταφέρω.


-Βλέπω ότι στο όλον θέμα ενεπλάκησαν και οι μεγάλες δυνάμεις[διαχείριση].....[αστείο]
-Λοιπόν να πω κάτι ύστερον κάνοντας και μία πρόταση γιά να προχωρήσει η υπόθεση γιά την συγκεκριμένη δοξολογία.Από ότι φαίνεται δεν λύσανε το θέμα οι γίγαντες πρώτοι.Και οι μετέπειτα όπως π.χ Κυριακός[ως ανωτέρω αναφέρεται],πάλι απόψεις εξέφρασαν.Και ερχόμαστε στο σήμερα.Εχει επικρατήσει η μεταφορά τής εξήγησης Γρηγορίου από τον Φωκαέα εκ του ΠΑ σκληρού χρώματος.Και βέβαια το ίδιο και στον Πρωγάκη,που είχαν ως μουσικη πυξίδα οι Πατριαρχικοί.Εγώ π.χ ο μικρός ψάλτης πάω να την ψάλλω,όπως την βλέπω,από τον ΠΑ.Πώς θα την πω?Μα πλ.Β.Και έχοντας ακούσει μάλιστα τους περισσότερους μεγάλους να την λένε έτσι[και σωστά].Αν μου βάλει κάποιος την ίδια δοξολογία από ΒΟΥ μαλακού με την αντίστοιχη φθορά πως πρέπει να την πώ?Μα όπως την βλέπω.Μπορώ? 100/100 όχι.Με ακολουθεί η επικρατήσασα εξήγηση.
-Υπάρχει τρόπος άλλος?Πιστεύω ναι.Με όργανο που να μπορεί να αποδώσει τα διαστήματα επακριβώς της κάθε εξήγησης.Αυτοί που γνωρίζουν ας το κάνουν.Όπως και με τον μελωδό που πρότεινε ο αγαπητός κ Συμεωνίδης.Για να λυθεί το θέωρητικό μέρος.Τώρα πιά εξήγηση θέλει ο καθένας να λέει είναι άλλο ζήτημα.
Υ.Γ.Να βάλω και μία άλλη παράμετρο.Ο Ιάκωβος έχει γράψει και αργή δοξολογία σε πλ.Β εκ του ΠΑ,με την φθορά σκληρού.Θα έγραφε άλλη μία που να εκτελείτε ίδια?Δεν νομίζω.Αυτά και εγώ δεν δύναμαι στο παρόν να συνεισφέρω κάτι περαιτέρω.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Στη μελέτη αυτή γίνεται αναφορά στη διατύπωση των χρωματικών ήχων από τους τρείς δασκάλους, την κριτική του Κυριακού Φιλοξένους για την αδυναμία των παλαιών να ξεχωρίσουν το μαλακό από το σκληρό χρωματικό γένος στην παραλλαγή αν και στην πράξη τα έλεγαν σωστά από συνήθεια (σ. 58) και ειδική αναφορά στη διαφορετική καταγραφή της δοξολογίας του Ιακώβου που συζητάται εδώ από το Γρηγόριο και το Χουρμούζιο (σ. 63). Η άποψή του είναι οτι « ἡ δοξολογία ὅμως αὔτη, καί ἄλλα μέλη τοιαῦτα, ἀκουόμενα κατά τήν τοῦ νεανες ποιότητα, δηλαδή κατά διφωνίαν, πρέπει νά μαρτυρῶνται καί νά ἀπαγγέλωνται διά του Βου κατά τήν γραμμήν τοῦ Χουρμουζίου».

Απόλυτα σωστός ο Π. Αγαθοκλής, μιας και έχει λύσει το ακανθώδες πρόβλημα του "λειψού τετραχόρδου" και με καλύτερο τρόπο από τον Χουρμούζιο, υιοθετώντας διφωνία 20 τμημάτων της 68άρας (σ. 19) και ελαχίστου τόνου διφωνιών ίσου με 8 τμήματα. Περιγράφει και την παραγωγή πενταχόρδου από δύο τρίχορδα, και του τετραχόρδου από τρίχορδο πλέον ελάσσονος και πολλά άλλα. Χωρίζει τα τρίχορδα σε "σύμμετρα" (των 20 τμ = 8+12) εν αντιθέσει με τα "έκμετρα" (των 19 = 7+12 και των 21=12=9).

Στη σελ. 70, όπου εξηγεί τη διαφορά στην καταγραφή της δοξολογίας από τους δύο εξηγητές (Γρηγόριο και Χουρμούζιο) δίνει και τις εξηγήσεις για τη διαφορά αυτή. Μας δίνει και την πληροφορία, για ποιό λόγο κατέγραψε ο Χουρμούζιος από ΒΟΥ και όχι από ΔΙ τη δοξολογία αυτή: Το Νεανές στα μικροέκτατα μέλη (μικρής έκτασης) φθέγγεται εκ του ΔΙ, ενώ στα πολυέκτατα (μεγάλης έκτασης) φθέγγεται εκ του ΒΟΥ. Ακόμα, κλείνοντας την υποσημείωση αναφέρει: "τα τριφωνικά (μέλη) του Νεανες, συγγενή όντα του Νεχεανες πρέπει να φθέγγονται ως εκείνα δια του ΠΑ ΒΟΥ ΓΑ ΔΙ μεν, αλλά κατά τα διαστήματα του Νεανες", δικαιώνοντας (εμμέσως) και την εξήγηση του Γρηγορίου, καθώς το συγκεκριμένο μάθημα, πότε διφωνεί (ως ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ του Νεανες) και πότε τριφωνεί (ως ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ) του Νεχεανες με ποιότητα πάλιν όμως Νεανες.

Όλα πολύ ενδιαφέροντα και επιστημονικώτατα (για την εποχή του) όσα παρουσιάζει ο Π. Αγαθοκλής, στο θεωρητικό αυτό (που θα έπρεπε όλοι να μελετήσουν εκτενώς), με συνεχείς παραπομπές από ένα θέμα σε άλλες παραγράφους του βιβλίου, όπου υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες και με πάμπολλες αναφορές σε μέλη με "δεινές" ή "αμφιλεγόμενες" (από τότε...:wink:) θέσεις ως προς την εκτέλεσή τους. Μεταξύ των οποίων, η ομοιότητα και η διαφορά του λεγέτου από τον διατονικό δεύτερο και πολλά άλλα.

Χαραλάμπης
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Το Νεανές στα μικροέκτατα μέλη (μικρής έκτασης) φθέγγεται εκ του ΔΙ, ενώ στα πολυέκτατα (μεγάλης έκτασης) φθέγγεται εκ του ΒΟΥ.

Χαραλάμπης

Δηλ είτε τον Βου τον κάνεις Δι ή όχι είναι το ίδιο??? Κάποτε με απασχόλησε το θέμα αυτό περισσότερο για τα χερουβικά που οι παλαιοί τα θέλουν με αρχική βάση τον Βου...ρώτησα "κάποιον" και μου είχε πεί το ίδιο πράγμα είναι απλά τον κανανε Βου γιατί πρόκειται να πάει ψηλά...αυτό το ασπάστηκε και μου φάνηκε και βολικό....είναι έτσι όμως???
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δηλ είτε τον Βου τον κάνεις Δι ή όχι είναι το ίδιο??? Κάποτε με απασχόλησε το θέμα αυτό περισσότερο για τα χερουβικά που οι παλαιοί τα θέλουν με αρχική βάση τον Βου...ρώτησα "κάποιον" και μου είχε πεί το ίδιο πράγμα είναι απλά τον κανανε Βου γιατί πρόκειται να πάει ψηλά...αυτό το ασπάστηκε και μου φάνηκε και βολικό....είναι έτσι όμως???

Ευλογείτε πάτερ.

Ενδιαφέρουσα λύση παρέχει κ ο Ευθυμιάδης στην τελευταία έκδοση του θεωρητικού του. Δεν το έχω πρόχειρο, αλλά ξαναγράφει την εν λόγω δοξολογία με φθορές.

Δ.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Ευλογείτε πάτερ.

Ενδιαφέρουσα λύση παρέχει κ ο Ευθυμιάδης στην τελευταία έκδοση του θεωρητικού του. Δεν το έχω πρόχειρο, αλλά ξαναγράφει την εν λόγω δοξολογία με φθορές.

Δ.

Σωστός....θα το κοιτάξω...ευχαριστώ...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ενδιαφέρουσα λύση παρέχει κ ο Ευθυμιάδης στην τελευταία έκδοση του θεωρητικού του. Δεν το έχω πρόχειρο, αλλά ξαναγράφει την εν λόγω δοξολογία με φθορές.
Δ.

Το έχει πει και ο Καράς προ πολλού...σημαντική η διαπίστωση και από τον κυρ Αβραάμ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Το έχει πει και ο Καράς προ πολλού...σημαντική η διαπίστωση και από τον κυρ Αβραάμ.



Ενδιαφέρουσα λύση παρέχει κ ο Ευθυμιάδης στην τελευταία έκδοση του θεωρητικού του. Δεν το έχω πρόχειρο, αλλά ξαναγράφει την εν λόγω δοξολογία με φθορές.

Δ.
 
Top