Προσοχή στη χρήση του ισοκράτη

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Αγαπητοί συμφορουμίτες , αφού ευχαριστήσω για μια ακόμα φορά τον δημιουργό και τους υπευθύνους για τον ξεχωριστό αυτό χώρο του διαδικτύου που έχουν δημιουργήσει για όλους εμάς, θα ήθελα να γράψω κάτι σχετικό με τον ισοκράτη.<o></o>

Καλώς ή κακώς η χρήση του ηλεκτρονικού (εικονικού) ισοκράτη γίνεται όλο και πιο συχνή στους ναούς. Αφού η κεφαλή της εκκλησίας μας το δέχεται το δέχομαι και εγώ. <o></o>
Ωστόσο ο λόγος που γράφω αυτό εδώ το μήνυμα δεν είναι να μιλήσω για την κεφαλή της εκκλησίας μας αλλά μόνο για τη χρήση του ισοκράτη.<o></o>

Πρώτον. Ο ήχος που βγάζει το μηχάνημα, πρέπει να ταιριάζει με τη φωνή που ακούγεται στο εκκλησίασμα. Είναι πολύ άσχημο το αποτέλεσμα όταν ο ισοκράτης έχει ρυθμιστεί τέλεια με ηχητική με βάθος με μπάσα με χίλια δυό και εγώ να ψέλνω καλογερικά για παράδειγμα. Καταντά σαν ασέβεια άθελά μας βέβαια.<o></o>

Δεύτερον. Όταν υπάρχει κάποιο άτομο και ισοκρατεί το κάνει, ή πρέπει να το κάνει συνέχεια, είτε ψέλνει ο ένας είτε ο άλλος χορός ή ψάλτης. Το ίδιο λοιπόν πρέπει να συμβαίνει και με το μηχάνημα ισοκράτη.<o></o>
Είναι για μένα εντελώς απαράδεκτο, δηλαδή δείχνει μεγάλη προσβολή στον οποιοδήποτε άλλο ψάλτη ή χορό, να έχω εγώ ισοκράτη και όταν ψέλνουν οι άλλοι να το σταματώ!
Ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνει κανείς όταν σπουδάζει μουσική δίπλα στον κ. Λυκούργο Αγγελόπουλο είναι ακριβώς αυτό. Το ισοκράτημα. Πάντα και από όλους. Όταν ψέλνει ο ένας χορός ο άλλος ισοκρατεί. Μα ακόμα και ο ίδιος ο κ. Αγγελόπουλος σε τίποτα καθημερινές ή τέλος πάντων περιπτώσεις που είναι άλλο ένα άτομο μαζί συνήθως μαθητής του, ισοκρατεί ο ίδιος ο δάσκαλος στο μαθητή.
Δεν είναι το ισοκράτημα ούτε ντροπή ούτε σε ταπεινώνει. <o></o>

Δυστυχώς αυτά που συμβαίνουν στην αγία Ειιρήνη είναι εξαίρεση. Στους περισσότερους ναούς που υπάρχει ισοκράτης (μηχάνημα), χρησιμοποιείται μόνο όταν ψέλνει συνήθως ο δεξιός ψάλτης.
Το ίδιο άκουσα και χθες στον εσπερινό και σήμερα σε κάποιο πανηγύρι, γι’ αυτό άλλωστε και γράφω αυτό το μήνυμα.
Το ίδιο είχα βιώσει και παλιά όταν κάποιος γνωστός σε όλους μας ψάλτης (δεν το γράφω το όνομά του για να μην τον προσβάλλω ) είχε προσκληθεί να ψάλει σε ένα πανηγύρι με μεγάλη χρηματική αμοιβή και είχε δικά του μικρόφωνα και ισοκράτη που όταν έψελνε νόμιζες πως βρισκόσουν σε στούντιο. Ο καημένος ο αριστερός ψάλτης ήταν ένας νεαρός καλλίφωνος και γνώστης της βυζαντινής αλλά έψελνε με το απλό μικρόφωνο του ναού και χωρίς ισοκράτη και χωρίς αμοιβή όπως έμαθα αργότερα! <o></o>

Δηλαδή τόσο πολύ ανάγκη έχουν κάποιοι να δειχτούν και να φανούν; Εκκλησία είμαστε, συνέχεια μιλάμε για θάνατο, για τη ματαιότητα αυτής της ζωής για την αρετή της ταπείνωσης.. <o></o>

Δε θέλω να προσθέσω κάτι άλλο. Μόνο αυτό ήθελα να πω.<o></o>

Όταν είμαστε σε ναό, όταν τελείται οποιαδήποτε ακολουθία πρέπει να σεβόμαστε όποιον ψέλνει. Είτε μας αρέσει το ύφος του ή οι αναλύσεις και έλξεις που κάνει ή που δεν κάνει είτε όχι.
Η αλήθεια είναι πως δε φταίει ο ισοκράτης αφού είναι κάτι το άψυχο. Αλλά η χρήση του.
Σε πόσες χορωδίες δε συμβαίνει να ισοκρατούν οι ισοκράτες μόνο όταν ψέλνει ο δικός τους χορός; Και όταν ψέλνουν οι απέναντι τους να δίνει σήμα ο διευθυντής της χορωδίας να σταματήσουν;
Για ποιο λόγο;
Για να μην τους βοηθούν και τελικά οι απέναντι αποσπάσουν περισσότερα συγχαρητήρια!!!

Σας παρακαλώ να το προσέξουμε όλοι αυτό.<o></o>

Σας ευχαριστώ<o></o>​
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ενα πολύ μεγάλο μπράβο, eiryk, κι ένα μεγάλο ευχαριστώ για αυτό το μήνυμα με το οποίο συμφωνώ σε όλες τις γραμμές του. Ήθελα κι εγώ κάποτε να το ανοίξω, επειδή κατά βάση ισοκράτης είμαι και ισοκρατώ και στους δύο ψάλτες, αλλά κάποια στιγμή κατάλαβα ότι τα θέματα του ισοκρατήματος αντιμετωπίζονται με κάποια απαξίωση.

Προτείνω να σπάσεις το θαυμάσιο μήνυμά σου σε επιμέρους μηνύματα, γιατί γεννιούνται πολλά θέματα για συζήτηση:
α) η ανάγκη να μη σταματά ο τεχνητός ισοκρατης όταν ψάλλει ο αριστερός.
β) η ανάγκη ο τεχνητός ισοκράτης να είναι σωστά ρυθμισμένος και να ακούγεται διακριτικά
γ) η ανάγκη να μην απομονώνεται μουσικά και ψυχικά ο δεξιός χορός από τον αριστερό, ώστε όταν ακούγεται ο αριστερός να επικρατεί ένα κενό κι ένα "πάγωμα" στην εκκλησία
δ) το ισοκράτημα δεν είναι ούτε ντροπή ούτε σε ταπεινώνει ούτε ανήκει στους αποτυχημένους ή άφωνους ψάλτες

ΥΓ Βέβαια, όλα τα προβλήματα θα λύνονταν αν είχαμε ψαλμωδία από χορού.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
]

Καλώς ή κακώς η χρήση του ηλεκτρονικού (εικονικού) ισοκράτη γίνεται όλο και πιο συχνή στους ναούς.

Συνάδελφοι, εἶναι ὄντως ἔτσι; Προσωπικά, δὲν ἔχω ἀκούσει ποτὲ στὴν Θεσσαλονίκη, βέβαια δὲν εἶμαι καὶ πολὺ κοσμογυρισμένος, μόνο Συμεωνίδη πάω, κερνάει καὶ σπανακόπιτα:)
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας

Συνάδελφοι, εἶναι ὄντως ἔτσι; Προσωπικά, δὲν ἔχω ἀκούσει ποτὲ στὴν Θεσσαλονίκη, βέβαια δὲν εἶμαι καὶ πολὺ κοσμογυρισμένος :)


Η συμπρωτεύουσα κρατά ακόμα ( σε πολλά), φίλε Δομέστικε...
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Συνάδελφοι, εἶναι ὄντως ἔτσι; Προσωπικά, δὲν ἔχω ἀκούσει ποτὲ στὴν Θεσσαλονίκη, βέβαια δὲν εἶμαι καὶ πολὺ κοσμογυρισμένος :)
Στην ΑΘήνα είναι αρκετά συχνό. Όχι ο κανόνας όμως. Ούτε είμαι σίγουρος ότι η κεφαλή της εκκλησίας το εγκρίνει επισήμως.

υγ Δεν βάζω στοίχημα ότι το θέμα θα εκτραπεί στη χρήση του τεχνητού ισοκράτη, θα αρχίσουν οι αντεγκλίσεις και στο τέλος θα κλειδώσει, αλλά δεν το θεωρώ κι απίθανο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
υγ Δεν βάζω στοίχημα ότι το θέμα θα εκτραπεί στη χρήση του τεχνητού ισοκράτη, θα αρχίσουν οι αντεγκλίσεις και στο τέλος θα κλειδώσει, αλλά δεν το θεωρώ κι απίθανο.



Ἕλα βρὲ Γιῶργο, μὴν σὲ παίρνει κατάκαρδα, οἱ Συντονιστὲς κάπως πρέπει νὰ βγάλουν τὸ ψωμί τους, δὲν νομίζεις; Τζάμπα τοὺς ταΐζουμε; :D
 
N

NIKOΛΑΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ

Guest
συμφωνω απολυτα μαζι σας .........για μενα να προσθεσω κατι ακομα οταν βρισκοντε ατομα διπλα στον δεξιο να παυει να λειτουργει ο ισοκρατης......!!!!!αχ σελιγο καιρο και παπαδες απο διαδικτυο θα εχουμε!!!!!on line οι λειτουργειες...
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Να θέσω ένα ακόμα ερώτημα αν επιτρέπετε. Είμαι ψάλτης και έχω ισοκράτη. Βοηθούς θέλω;

Αν όχι εντάξει. Αν ναι τι είναι προτιμότερο να τους βάλω να κάνουν; (ισοκράτημα όχι, το κάνει το μηχάνημα).
 

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Κατά τη γνώμη μου ο τεχνητός ισοκράτης σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει έναν έμψυχο ισοκράτη. Θα πει κανείς βέβαια ότι από το τίποτα καλό είναι κι αυτό.
Ας σκεφτούμε λοιπόν λίγο σε τι κατάσταση έχει φτάσει η σημερινή ψαλτική στους περισσότερους ναούς. Είτε δεν υπάρχουν άτομα για να ανταποκριθούν και στην πρώτη φωνή και στο ισοκράτημα είτε θεωρούμε το ισοκράτημα υποδεέστερο από το ψάλσιμο και προτιμούμε ένα τεχνητό ισοκράτη από έναν πραγματικό. Θα μπορούσαν για παράδειγμα τα μέλη ενός χορού να εναλλάσσονται κάνοντας και ισοκράτημα και ψάλλοντας έτσι ώστε να μην αισθάνονται άσχημα ή βαριούνται κάποιοι κάνοντας διαρκώς ισοκράτημα. Όταν πάλι η χρήση τεχνητού ισοκράτη κρίνεται απαραίτητη πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνεται με μέτρο.
Είχα πάει κάποια φορά σε κεντρική εκκλησία εδώ στη Θεσσαλονίκη και ο ψάλτης χρησιμοποιούσε τεχνητό ισοκράτη και δεν τον σταματούσε ούτε στις εκφωνήσεις. Αυτό το θεώρώ υπερβολικό. Επίσης σε άλλη μεγάλη εκκλησία που είχα πάει ενώ υπήρχαν άτομα που έκαναν ισοκράτημα ο κεντρικός ψάλτης χρησιμοποιούσε τεχνητό ισοκράτη. Αυτά δεν αποτελλούν υπερβολή; Δεν ήταν προσβλητική αυτή η στάση;

Γι' αυτό λοιπόν προσόχή!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Είχα πάει κάποια φορά σε κεντρική εκκλησία εδώ στη Θεσσαλονίκη και ο ψάλτης χρησιμοποιούσε τεχνητό ισοκράτη και δεν τον σταματούσε ούτε στις εκφωνήσεις.

Σὲ ποιά; Ὄχι τίποτε ἄλλο, γιὰ νὰ πάω ν᾿ ἀκούσω νὰ καταλάβω πῶς εἶναι.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μια και αναφέρθηκε η συμπροτεύουσα, να σας πληροφορήσω ότι η Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης με εγκύκλειο έχει απαγορεύσει την χρήση του ισοκράτη στους Ναούς.

Κατά τα άλλα, η ψαλμωδία έχει κατά βάση χορικό ύφος (τουλάχιστον αυτό φαίνεται στα κλασικά κείμενα, αντίθετα με την πλειοψηφία των νέων συνθέσεων), οπότε Δημήτρη θα πρότεινα να βάλεις τους όποιους βοηθούς πρώτα στο μέλος και εάν αυξηθούν με το καλό, ας προσθέσεις και στο ισοκράτημα, ώστε να διατηρηθεί μία ισορροπία.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μια και αναφέρθηκε η συμπροτεύουσα, να σας πληροφορήσω ότι η Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης με εγκύκλειο έχει απαγορεύσει την χρήση του ισοκράτη στους Ναούς.

Στα ιεροψαλτικά νέα (;) επί αρχιεπισκοπείας Σεραφείμ, δεκαετία 90, αναδημοσιευόταν εγκύκλιος που απαγόρευε τη χρήση ισοκράτη στους Ναούς της Αρχιεπισκοπής. Στην πράξη νομίζω ότι ποτέ δεν εφαρμόστηκε.

Δ.
 

neophokaeus

Μέλος
Αγαπητέ Ειρικ, χαίρε!

Οι παρατηρήσείς σου είναι εν γένει σωστές.
Να ξέρεις ότι η Ορθόδοξη μας Εκκλησία δεν επιτρέπει οιαδήποτε άψυχα όργανα να δοξολογούν το Θεό. Δυστυχώς, οι κακόγουστες και ξενόφερτες επιρροές, όπως συμβαίνει συχνά στη χώρα μας, όλο και καλπάζουν ακόμα και στο χώρο της επίσημης Εκκλησίας.
Τό όργανο "Ισοκράτημα" έχει διώξει τους ακούραστους συνεργάτες ψάλτες, αυτοί οι γενναίοι ισοκράτες και βαστακτές, από τα αναλόγια ακόμα και τα παιδιά μας, τους κανονάρχες.
Τί μισέρια να βλέπεις σήμερα τα περισσότερα ψαλτήρια χωρίς παιδιά και ισοκράτες και να ακούσεις έναν ψάλτη να παλεύει με τα πλήκτρα και την ένταση του ήχου! Πού η κατανυκτηκότητα και η προσευχή;
Ας επανέλθουμε στη παράδοση της Μ.Χ.Ε όπου οι ψάλτες με τους χορούς ισοκρατῶν και παιδιών κοσμούν τις Ακολουθίες, του Αγ. Ορους με τους χορούς μοναχών... Και στο κάτω της γραφής δεν χρειάζεται καν το ίσον, είναι ένα απλό βοήθημα, μπορεί κανείς να ψάλλει χωρίς ίσον, είναι εξαίσιο.
Άλλωστε, τι όμορφότερο ν'ακούσεις αγγελικός χορός στο ναό από τους θορύβους μηχανής υπεραντλαντικού!!! Εν Χριστώ, π. Αμφιλόχιος.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής

Ἕλα βρὲ Γιῶργο, μὴν σὲ παίρνει κατάκαρδα, οἱ Συντονιστὲς κάπως πρέπει νὰ βγάλουν τὸ ψωμί τους, δὲν νομίζεις; Τζάμπα τοὺς ταΐζουμε; :D

Το θέμα του μηχανικού ισοκράτη συζητήθηκε εξαντλητικά στο παρελθόν, με συχνές επεμβάσεις των συντονιστών. Προσοχή λοιπόν!

Το να επεμβαίνουμε και να κάνουμε παρατηρήσεις δεν μας είναι ευχάριστο (και ο καθένας μας έχει και άλλες ασχολίες).

Ευχαριστώ.
 

eleftheriou

Ανδρέας Ελευθερίου
Ενα πολύ μεγάλο μπράβο, eiryk, κι ένα μεγάλο ευχαριστώ για αυτό το μήνυμα με το οποίο συμφωνώ σε όλες τις γραμμές του. Ήθελα κι εγώ κάποτε να το ανοίξω, επειδή κατά βάση ισοκράτης είμαι και ισοκρατώ και στους δύο ψάλτες, αλλά κάποια στιγμή κατάλαβα ότι τα θέματα του ισοκρατήματος αντιμετωπίζονται με κάποια απαξίωση.

Προτείνω να σπάσεις το θαυμάσιο μήνυμά σου σε επιμέρους μηνύματα, γιατί γεννιούνται πολλά θέματα για συζήτηση:
α) η ανάγκη να μη σταματά ο τεχνητός ισοκρατης όταν ψάλλει ο αριστερός.
β) η ανάγκη ο τεχνητός ισοκράτης να είναι σωστά ρυθμισμένος και να ακούγεται διακριτικά
γ) η ανάγκη να μην απομονώνεται μουσικά και ψυχικά ο δεξιός χορός από τον αριστερό, ώστε όταν ακούγεται ο αριστερός να επικρατεί ένα κενό κι ένα "πάγωμα" στην εκκλησία
δ) το ισοκράτημα δεν είναι ούτε ντροπή ούτε σε ταπεινώνει ούτε ανήκει στους αποτυχημένους ή άφωνους ψάλτες

ΥΓ Βέβαια, όλα τα προβλήματα θα λύνονταν αν είχαμε ψαλμωδία από χορού.

Σήμερα στον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας ήταν τόσο άστοχη η χρήση του ηλεκτρονικού ισοκράτη... Σα να "έβλεπα" τον ψάλτη ή κάποιο βοηθό του να "παλεύει" με το μηχάνημα, πότε να εναρμονίζει(!), πότε να σιωπά... Θυμήθηκα που ισοκρατούσα πριν από χρόνια σ' ένα φίλο πολύ καλόν ιεροψάλτη, και μετά την Θεία Λειτουργία τον επαίνεσα που έψαλλε με τρόπο που βοηθούσε τους πιστούς (το έβλεπα στα πρόσωπά τους). Κι εκείνος μου απάντησε ταπεινά..."δεν ξέρεις ΕΣΥ πόσο βοηθάς". Ή ήταν γεροντική η απάντησή του ή ήξερε πως αναπόσπαστο κομμάτι της ψαλμωδίας γίνεται και η ανάσα του ισοκράτη, ή...και τα δύο.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Θα μπορούσαν για παράδειγμα τα μέλη ενός χορού να εναλλάσσονται κάνοντας και ισοκράτημα και ψάλλοντας έτσι ώστε να μην αισθάνονται άσχημα ή βαριούνται κάποιοι κάνοντας διαρκώς ισοκράτημα.

Εμένα, προσωπικά μου είναι πολύ δύσκολο να "κουρδίζω" τη φωνή μου και στις ψηλές και στις χαμηλές νότες. Όταν ισοκρατώ, μου είναι πολύ δύσκολο στο επόμενο τροπάριο να ψάλω μέλος, πατώντας σωστά τις νότες. Γι΄αυτό, προτιμάω να παίζω κάθε φορά τον έναν από τους δύο ρόλους. Συμβαίνει και σε άλλους αυτό, ή είμαι περίεργη ράτσα :);

Δ. Καταραχιάς
 
Last edited:

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Σὲ ποιά; Ὄχι τίποτε ἄλλο, γιὰ νὰ πάω ν᾿ ἀκούσω νὰ καταλάβω πῶς εἶναι.

Στη μητρόπολη ήταν, φέτος την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής. Βέβαια ήταν μόνο ο αριστερός ψάλτης και είχε κι ένα βοηθό. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την αλόγιστη χρήση του τεχνητού ισοκράτη. Κυριακή έχω να πάω πολύ καιρό στη μητρόπολη και δεν ξέρω τι γίνεται τότε.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
Αγαπητέ Ειρικ, χαίρε!

Οι παρατηρήσείς σου είναι εν γένει σωστές.
Να ξέρεις ότι η Ορθόδοξη μας Εκκλησία δεν επιτρέπει οιαδήποτε άψυχα όργανα να δοξολογούν το Θεό. Δυστυχώς, οι κακόγουστες και ξενόφερτες επιρροές, όπως συμβαίνει συχνά στη χώρα μας, όλο και καλπάζουν ακόμα και στο χώρο της επίσημης Εκκλησίας.
Τό όργανο "Ισοκράτημα" έχει διώξει τους ακούραστους συνεργάτες ψάλτες, αυτοί οι γενναίοι ισοκράτες και βαστακτές, από τα αναλόγια ακόμα και τα παιδιά μας, τους κανονάρχες.
Τί μισέρια να βλέπεις σήμερα τα περισσότερα ψαλτήρια χωρίς παιδιά και ισοκράτες και να ακούσεις έναν ψάλτη να παλεύει με τα πλήκτρα και την ένταση του ήχου! Πού η κατανυκτηκότητα και η προσευχή;
Ας επανέλθουμε στη παράδοση της Μ.Χ.Ε όπου οι ψάλτες με τους χορούς ισοκρατῶν και παιδιών κοσμούν τις Ακολουθίες, του Αγ. Ορους με τους χορούς μοναχών... Και στο κάτω της γραφής δεν χρειάζεται καν το ίσον, είναι ένα απλό βοήθημα, μπορεί κανείς να ψάλλει χωρίς ίσον, είναι εξαίσιο.
Άλλωστε, τι όμορφότερο ν'ακούσεις αγγελικός χορός στο ναό από τους θορύβους μηχανής υπεραντλαντικού!!! Εν Χριστώ, π. Αμφιλόχιος.

Πάτερ μου την ευχή σας,

καλά τα λέτε ξέρετε όμως πολλά παιδιά που να θέλουν σήμερα να πάνε στην Εκκλησία και μάλλιστα στο ψαλτήρι; Δυστυχώς (πλήν εξαιρέσεων) κανείς εκ των Ιερέων δεν ενδιαφέρεται πλέον για το ιεροψαλτικό θέμα, και εάν βρεθεί κάποιο παιδί μία δύο φορές την τρίτη θα φύγει διότι κανείς δεν θα του δώσει σημασία. Θα έρθει μέρα που όχι ισοκράτης αλλά ούτε ψάλτης θα υπαρχει στις Εκκλησίες μας.

Ευλογείτε
Γιώργος
 
Top