Χατζημάρκος Εμμανουήλ

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Βασίλη, μεγάλο κομπλεξ έχεις με την επωνυμία, και εγώ σου απαντώ επώνυμα, εαν δεν το έχεις δει, μάλλον υπάρχει πρόβλημα!
Αν νομίζεις ότι μόνο εσύ υπάρχεις σ' αυτό το φόρουμ, κι ότι οι απαντήσεις μου μόνο σ' εσένα αναφέρονται, τότε σίγουρα υπάρχει πρόβλημα.

Ασφαλώς κι έχω διαπιστώσει κ.Ελευθεριάδη ότι είστε επώνυμος (δύσκολο να μην το δεις), άρα ίσως να υποψιαζόσασταν ότι μπορεί και να μην αναφέρομαι σ' εσάς; Τόσο δύσκολο είναι;;;
Κοίτα Βασίλη, επειδή παίζεις με τις λέξεις και προσπαθείς να το παίξεις έξυπνος, δεν σημαίνει ότι έχεις και δίκαιο!
Ασφαλώς και το γνωρίζω, και φαντάζομαι κι όσοι παρακολουθούν την συζήτηση.
Επαναλαμβάνω εάν έχεις, που έχεις πρόβλημα με τον άνθρωπο βρες το τηλέφωνό του και επικοινώνησε μαζί του να λύσεις την απορία που έχεις. Εάν τόσο πολύ θέλεις να βρεις την αλήθεια για κάτι, τότε ψάχνεις να την βρεις ανεξαρτήτου κόστους και τρόπου.
Εξακολουθείς να μην καταλαβαίνεις ότι ούτε απορία έχω, ούτε πρόβλημα με τον άνθρωπο... Δεν ψάχνω να βρω κάτι. Αν έψαχνα τον ξέρω τον τρόπο.

Αν θέλεις να προσφέρεις κάτι πέραν των πολυτίμων σχολίων σου (γιατί δεν έχω δει άλλη δική σου προσφορά στο φόρουμ-μισό-όχι ένα-αλλά ούτε μισό, αρχείο δεν έχω δει ν' ανεβάζεις μέχρι τώρα από οτιδήποτε), βρες αυτή την καταγραφή του δοξαστικού ή πάρε τηλέφωνο και ηχογράφησε τον κ.Χατζημάρκο να εξηγεί τι ήθελε να κάνει εκεί που εσύ πιστεύεις ότι εγώ τον παρεξήγησα (ή τον κατηγόρησα;). Αυτό μπορεί να είναι μια πρώτη προσφορά σου.

Μετά τα ξαναλέμε.

Εμένα δεν μου καίγεται καρφί για το αν το κάνει έτσι ή γιουβέτσι ή κοκορέτσι. Ούτως ή (γ)αλλέως δεν είναι του γούστου μου η εν λόγω σύνθεση. Εσύ όμως αν νομίζεις ότι αδικείται κάποιος και θες ν' αποκαταστήσεις την αλήθεια πράξε αναλόγως.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Οι εξαιρέσεις κάνουν τις αλλαγές!!!!!
Ἀναλόγως τί ἀλλαγές —καί γιά ποῦ— ὀνειρεύεσαι.
Ἐγώ ἀναφέρθηκα στίς ἐξαιρέσεις τῆς μή χριστιανικῆς συμπεριφορᾶς, πού ἐσύ ἐπικαλέστηκες.

Τέλος πάντων... Τί σέ δίδαξε ἡ λονδρέζικη συμπεριφορά;
Δεῖξ᾿ το· καί μή βλέπεις τί κάνουν οἱ Ἄγγλοι ἐκτός Ἀγγλίας...


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μια ψυχή μου είπε, ότι αυτή η κατάντια της ψαλτικής (εννοώ αυτή που παρακολουθούμε σε αυτά τα μηνύματα), είναι αποτέλεσμα πλήρους απουσίας κριτικής. Όλες οι τέχνες έχουν τις σχολές τους, τις τεχνοτροπίες τους, αλλά και τους κριτικούς τους. Εμείς δεν επιθυμούμε να υπάρχει κάτι τέτοιο, γι' αυτό το λόγο και ο καθένας μπορεί να ψάλλει ότι θέλει. Και για τον ίδιο λόγο, όσο κι αν το θέλουμε, κανείς δεν θα παραδεχτεί ότι αυτό που κάνουμε είναι τέχνη.

Αγαπητέ Συμεών (συγχώρεσέ μου τον ενικό, αν υπάρχει πρόβλημα, να τον ανακαλέσω), δεν γνωρίζω πως και από ποιον γνώρισες την ψαλτική, αλλά θα σου κάνω μία απλή ερώτηση: Τα όσα έμαθες από τον δάσκαλό σου, τα έμαθες από τα επαινετικά του λόγια προς εσένα, ή από την αυστηρή του κριτική;

Δεν λέω ότι κανείς από δω θα κάνει τον δάσκαλο στον Χατζημάρκο, αλλά όταν μία παρατήρηση έχει στοιχεία και δεν είναι απλά πικρόχολη, όσο σκληρή κι αν ακούγεται (ή διαβάζεται τέλος πάντων) πρέπει κανείς να την παίρνει σοβαρά, εάν φυσικά θεωρεί ότι υπάρχουν γι' αυτόν περιθώρια προόδου και δεν θεωρεί ότι κατέχει τα πάντα. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν και απλές συκοφαντίες, αλλά και τα δύο άκρα (η κριτική για την κριτική από τη μία και η παντελή της απουσία από την άλλη) είναι που σε κάνουν ακόμη κι αν οι προθέσεις σου είναι ευγενείς, να υποστηρίζεις (ή να συκοφαντείς) φαντάσματα. Και δυστυχώς βρίσκεσαι σε ένα εκ των δύο άκρων.

Πρέπει να καταλάβεις και εσύ και άλλοι ομοϊδεάτες, ότι από την κριτική έρχεται η διόρθωση, από την διόρθωση η πρόοδος και από την πρόοδο ο έπαινος. Με αυτή την σειρά όμως, όχι με όποια θέλουμε εμείς.

Εγώ επιμένω πάντως, ότι δεν είναι ο Χατζημάρκος (ή ο κάθε Χατζημάρκος) το πρόβλημα, αλλά ο τρόπος σκέψης μας που πρέπει να αλλάξει και να μην θεωρούμε ότι η ψαλτική έχει κάποιους γκουρού, με τη σφραγίδα του αλάθητου του Πάπα. Αγωνιστές είμαστε όλοι και παλεύουμε να γίνουμε καλύτεροι, έχοντας ως πρότυπα πρωτοψάλτες που με τις εκτελέσεις τους πληρούν τις προϋποθέσεις για να στέκει η ερμηνεία τους ως ψάλσιμο. Όχι σαν αμανέ, όχι σαν όπερα. Σαν ψάλσιμο, που έχει κανόνες και ιστορία και δεν είναι ξέφραγο αμπέλι στα χέρια του κάθε μερακλή.

Υ.Γ. Ζητώ συγγνώμη αν σε πίκρανα με κάποια γραφόμενά μου, δεν σε ξέρω και είμαι σίγουρος ότι αγαπάς την ψαλτική το ίδιο με όλους μας. Δεν θα ξαναπάρω μέρος στο θέμα αυτό, το οποίο έχει πιστεύω εξαντληθεί.

Φιλικά.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αν νομίζεις ότι μόνο εσύ υπάρχεις σ' αυτό το φόρουμ, κι ότι οι απαντήσεις μου μόνο σ' εσένα αναφέρονται, τότε σίγουρα υπάρχει πρόβλημα.

Ασφαλώς κι έχω διαπιστώσει κ.Ελευθεριάδη ότι είστε επώνυμος (δύσκολο να μην το δεις), άρα ίσως να υποψιαζόσασταν ότι μπορεί και να μην αναφέρομαι σ' εσάς; Τόσο δύσκολο είναι;;;
Ασφαλώς και το γνωρίζω, και φαντάζομαι κι όσοι παρακολουθούν την συζήτηση.
Εξακολουθείς να μην καταλαβαίνεις ότι ούτε απορία έχω, ούτε πρόβλημα με τον άνθρωπο... Δεν ψάχνω να βρω κάτι. Αν έψαχνα τον ξέρω τον τρόπο.

Αν θέλεις να προσφέρεις κάτι πέραν των πολυτίμων σχολίων σου (γιατί δεν έχω δει άλλη δική σου προσφορά στο φόρουμ-μισό-όχι ένα-αλλά ούτε μισό, αρχείο δεν έχω δει ν' ανεβάζεις μέχρι τώρα από οτιδήποτε), βρες αυτή την καταγραφή του δοξαστικού ή πάρε τηλέφωνο και ηχογράφησε τον κ.Χατζημάρκο να εξηγεί τι ήθελε να κάνει εκεί που εσύ πιστεύεις ότι εγώ τον παρεξήγησα (ή τον κατηγόρησα;). Αυτό μπορεί να είναι μια πρώτη προσφορά σου.

Μετά τα ξαναλέμε.

Εμένα δεν μου καίγεται καρφί για το αν το κάνει έτσι ή γιουβέτσι ή κοκορέτσι. Ούτως ή (γ)αλλέως δεν είναι του γούστου μου η εν λόγω σύνθεση. Εσύ όμως αν νομίζεις ότι αδικείται κάποιος και θες ν' αποκαταστήσεις την αλήθεια πράξε αναλόγως.

Βασίλη εγώ δεν έχω ανεβάσει κάτι στο φόρουμ γιατί πολύ απλά δεν έχω κάτι να ανεβάσω. Ποτέ δεν ήμουν του κασετοφώνου να πηγαίνω από εκκλησία σε εκκλησία και να γράφω. Εάν πήγαινα ανέβαινα στο αναλόγιο και αυτό ήτανε. Το μετάνιωσα βέβαια, αλλά είναι τώρα αργά. Μόνο κασέτες έχω που αυτές απαγορεύονται να ανεβάσω γιατί είναι του εμπορίου.
Σιγά να μην απασχολήσω το δάσκαλο να απαντήσει στις δικές σου απορίες. Εγώ το δέχομαι όπως το λέει και θα προσπαθώ να το πω όπως αυτός!
Όσο για τα φαγητά, ωραίες επιλογές αλλά με ουζάκι θα γίνουν ακόμη καλύτερα. Εις υγείαν!
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Μια ψυχή μου είπε, ότι αυτή η κατάντια της ψαλτικής (εννοώ αυτή που παρακολουθούμε σε αυτά τα μηνύματα), είναι αποτέλεσμα πλήρους απουσίας κριτικής. Όλες οι τέχνες έχουν τις σχολές τους, τις τεχνοτροπίες τους, αλλά και τους κριτικούς τους. Εμείς δεν επιθυμούμε να υπάρχει κάτι τέτοιο, γι' αυτό το λόγο και ο καθένας μπορεί να ψάλλει ότι θέλει. Και για τον ίδιο λόγο, όσο κι αν το θέλουμε, κανείς δεν θα παραδεχτεί ότι αυτό που κάνουμε είναι τέχνη.

Αγαπητέ Συμεών (συγχώρεσέ μου τον ενικό, αν υπάρχει πρόβλημα, να τον ανακαλέσω), δεν γνωρίζω πως και από ποιον γνώρισες την ψαλτική, αλλά θα σου κάνω μία απλή ερώτηση: Τα όσα έμαθες από τον δάσκαλό σου, τα έμαθες από τα επαινετικά του λόγια προς εσένα, ή από την αυστηρή του κριτική;

Δεν λέω ότι κανείς από δω θα κάνει τον δάσκαλο στον Χατζημάρκο, αλλά όταν μία παρατήρηση έχει στοιχεία και δεν είναι απλά πικρόχολη, όσο σκληρή κι αν ακούγεται (ή διαβάζεται τέλος πάντων) πρέπει κανείς να την παίρνει σοβαρά, εάν φυσικά θεωρεί ότι υπάρχουν γι' αυτόν περιθώρια προόδου και δεν θεωρεί ότι κατέχει τα πάντα. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν και απλές συκοφαντίες, αλλά και τα δύο άκρα (η κριτική για την κριτική από τη μία και η παντελή της απουσία από την άλλη) είναι που σε κάνουν ακόμη κι αν οι προθέσεις σου είναι ευγενείς, να υποστηρίζεις (ή να συκοφαντείς) φαντάσματα. Και δυστυχώς βρίσκεσαι σε ένα εκ των δύο άκρων.

Πρέπει να καταλάβεις και εσύ και άλλοι ομοϊδεάτες, ότι από την κριτική έρχεται η διόρθωση, από την διόρθωση η πρόοδος και από την πρόοδο ο έπαινος. Με αυτή την σειρά όμως, όχι με όποια θέλουμε εμείς.

Εγώ επιμένω πάντως, ότι δεν είναι ο Χατζημάρκος (ή ο κάθε Χατζημάρκος) το πρόβλημα, αλλά ο τρόπος σκέψης μας που πρέπει να αλλάξει και να μην θεωρούμε ότι η ψαλτική έχει κάποιους γκουρού, με τη σφραγίδα του αλάθητου του Πάπα. Αγωνιστές είμαστε όλοι και παλεύουμε να γίνουμε καλύτεροι, έχοντας ως πρότυπα πρωτοψάλτες που με τις εκτελέσεις τους πληρούν τις προϋποθέσεις για να στέκει η ερμηνεία τους ως ψάλσιμο. Όχι σαν αμανέ, όχι σαν όπερα. Σαν ψάλσιμο, που έχει κανόνες και ιστορία και δεν είναι ξέφραγο αμπέλι στα χέρια του κάθε μερακλή.

Υ.Γ. Ζητώ συγγνώμη αν σε πίκρανα με κάποια γραφόμενά μου, δεν σε ξέρω και είμαι σίγουρος ότι αγαπάς την ψαλτική το ίδιο με όλους μας. Δεν θα ξαναπάρω μέρος στο θέμα αυτό, το οποίο έχει πιστεύω εξαντληθεί.

Φιλικά.

Χρήστο, ευχαριστώ για την παρέμβασή σου, είναι πολύ χρήσιμη. Απλά δεν μπορώ να ανεχτώ αυτή την διαίρεση και πες μου ότι δεν γίνετε στο φόρουμ σε αυτούς και άλλους. Δεν μπορεί όλοι οι εκτός 'Πατριαρχικού' ύφους να τα λένε λάθος γιατί και οι δάσκαλοι αυτών από κάπου ακούσαν. Επομένως όλοι ερχόμαστε από την ίδια πηγή. Το θέμα είναι ότι και η πηγή πολλές φορές κάνει λάθη και μετά αυτά τα λάθη συνεχίζονται από τους υπόλοιπους. Άρα δεν χρειάζεται να κρύβουμε τα λάθη της μιας μεριάς και να εμφανίζουμε τα λάθη της άλλης επί μονίμου βάσεως. Και στο τέλος ας αναλογιστούμε όλοι, εάν αυτά που λέμε είναι τόσο τέλια, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να κάνουμε σε περίεργο τόνο παρατηρήσεις ή παρεμβάσεις που απλά χειροτερεύουν την κατάσταση.
Φυσικά η ΒΜ έχει κανόνες, αλλά όπως έχω ξαναπεί οι κανόνες δεν ακολουθούνται πάντα ακόμη και από αυτούς που τους έβγαλαν. Επομένως ας μην βαράμε φάπες ο ένας στον άλλο και ας κοιτάξουμε να βελτιωθούμε εμείς πρώτα.
Μία διευκρίνηση, ΒΜ έμαθα με κριτική και σφαλιάρα, αλλά άλλο απαξίωση και άλλο κριτική.
Φυσικά και ο ενικός είναι επιτρεπτός και μην στεναχωριέσαι για τα τυπικά αυτά, όπως επίσης και για το εάν με στεναχώρησες.

ΥΓ: Ελπίζω τα ίδια σου σχόλια να ισχύουν για τους αγαπητούς συναδέλφους με τους οποίους είχαμε τις αψιμαχίες. Και μια ευχή να σταματήσει επιτέλους ο αλληλοσπαραγμός και η διαίρεση!
 

asma

Αντώνης Φάνης
Με όλη αυτή τη συζήτηση θυμήθηκα τα μαθητικά μου χρόνια, όπου όταν μας μαθαίνανε στα Θρησκευτικά για τους τρεις Ιεράρχες, είχα απορία ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ να διχάζεται ο κόσμος και να φανατίζεται "υποστηρίζοντας" τον ένα ή τον άλλο από τους τρεις Αγίους. Σ' αυτή την περίπτωση βέβαια, φώτισε το Άγιο Πνεύμα και βρέθηκε η λύση. Στα ψαλτικά άραγε, θα καταλήξουμε πουθενά;

Πάντως, αν μπορούσαμε να ρωτήσουμε τους παλαιούς δασκάλους και πρωτοψάλτες (οι περισσότεροι βέβαια είναι κεκοιμημένοι), νομίζω θα μας έλεγαν πως στην πολυετή ψαλτική τους σταδιοδρομία έκαναν καποια λάθη και κάποιες υπερβολές κατά καιρούς. Οι μαθητές τους όμως (ή θαυμαστές τους), δεν το πολυδέχονται αυτό, ή τέλος πάντων τους κακοφαίνεται να το ακούν (μιλάω από προσωπική εμπειρία). Πολλές φορές γινόμαστε βασιλικότεροι του βασιλέως!
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ο Χατζημάρκος δεν είναι τυχαίος ψάλτης.
Ήταν ο φόβος και ο τρόμος των δασκάλων.
Έχει κάνει αριστερά με Πρίγγο κ.α.
(υπάρχει αυτή η ηχογράφηση; κάπου την είχα ακούσει, αν την έχει κανείς ας μας την χαρίσει)
Είχε φωνή χωρίς όρια και την έκανε όπως ήθελε χωρίς να ξεφεύγει από τα διαστήματα, και αυτό είναι σημαντικό.
Νεαρός είχε κληθεί στην Κων/λη να ψάλλει ενώπιον μεγάλων δασκάλων και αυτό λέει πολλά.
Κριτικούς τέχνης έχουμε πολλούς αλλά τεχνίτες δεν έχουμε.
Αν κάποιος μπορεί να ψάλλει το Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτη καλύτερα από τον Χατζημάρκο ας το φέρει να το απολαύσουμε.
(κάπου έχουμε κι εμείς ανάγκη ακουσμάτων και όχι θεωριών)

Περί ηθικολογίας και κατανύξεως δεν υπάρχει θέμα συζήτησης και τα θεωρώ κουταμάρες.
Κατανυκτικά πρότυπα μπορεί να έχει ο καθένας στο μυαλό του.
Δεν υπάρχουν οφίκια Οικ.Π. σεμνώδους ύφους, κατάνυξης , δακρύων κλπ.

Ο Άγιος διαθέτει κατάνυξη με αμανέδες ή τετραφωνίες. Βλέπε Ρώσους αγίους.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Εν μέσω πυρών, μια ουδέτερη παρατήρηση να κάνω, που αφορά στα "ιστορικά" του φόρουμ (χρήσιμα για τον μελλοντικό ιστορικό, για να χρησιμοποιήσω ένα κλισέ): Παρατηρήσατε που εδώ και κάμποσο καιρό (λιγότερο από δύο μήνες) η κύρια αφορμή διαμάχης στο φόρουμ έπαψαν να είναι οι έλξεις και τα της Σχολής Καρά και έγινε η διάκριση ανάμεσα σε παραδοσιακούς και μη ψάλτες; Μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση, καθαρά από ιστορική-αναλυτική σκοπιά, και θα με ενδιέφερε η γνώμη σας. Δεν μπορώ να το συνδέσω με κάτι που έγινε ή δεν έγινε, ούτε νομίζω ότι άλλαξαν απότομα οι νοοτροπίες.

Για να έλθω όμως στο θέμα, την εξήγηση για το τι κάνει ο Χατζημάρκος στην επίμαχη φράση την έδωσε ο Βασίλης (στο "ως ένα των μισθίων σου" γυρίζει σε διατονικό, αλλά κάνει κατάληξη χρωματική, ενώ θα περιμέναμε κάτι άλλο), μόνο που την έδωσε με τη δική του ερμηνεία: ότι δεν ξέρει τι κάνει. Αλλά είναι δύσκολο από άγνοια, απροσεξία ή ακόμα και παραφωνία να καταλήξεις χρωματικά ένα διατονικό μέλος. Το αντίστροφο ναι. Δε νομίζεις Βασίλη; (Θέλω τη γνώμη σου, μιας και διδάσκεις μουσική).
Εγώ νομίζω ότι ήξερε καλά τι έκανε ο Χατζημάρκος (άσχετα με το αν αυτό ταίριαζε, εγώ π.χ. ήθελα να γεμίσει το αυτί μου με κείνο το μετανοητικό τετράχορδο του πρώτου ήχου), απλά εμείς δεν ξέρουμε γιατί το έκανε. Πολύς λόγος λοιπόν για το τίποτα...
Όσο για το σύνολο της (κλασικής πια) ερμηνείας του εν λόγω δοξαστικού, ο Χατζημάρκος πέφτει κι αυτός θύμα, όπως και όλοι μας καθημερινά, της ανθρώπινης αντιληπτικής και αξιολογικής τάσης να υπερισχύουν στην κρίση μας τα αρνητικά των θετικών. Γιατί εκτός από κάποιες όντως υπερβολικές θέσεις, τονισμένες και από τη σιγή των ισοκρατημάτων (που μπορεί να δικαιολογούνται από την ιδιαιτερότητα του μέλους, μπορεί και όχι, δεν ξέρω), το μέλος αυτό έχει και ορισμένα αξιοζήλευτα σημεία ερμηνείας και εκφραστικότητας, που δεν θα έπρεπε να περάσουν απαρατήρητα από έναν καλοπροαίρετο κριτή.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Για να έλθω όμως στο θέμα, την εξήγηση για το τι κάνει ο Χατζημάρκος στην επίμαχη φράση την έδωσε ο Βασίλης (στο "ως ένα των μισθίων σου" γυρίζει σε διατονικό, αλλά κάνει κατάληξη χρωματική, ενώ θα περιμέναμε κάτι άλλο), μόνο που την έδωσε με τη δική του ερμηνεία: ότι δεν ξέρει τι κάνει. Αλλά είναι δύσκολο από άγνοια, απροσεξία ή ακόμα και παραφωνία να καταλήξεις χρωματικά ένα διατονικό μέλος. Το αντίστροφο ναι. Δε νομίζεις Βασίλη; (Θέλω τη γνώμη σου, μιας και διδάσκεις μουσική).
Το ίδιο είναι κατα την γνώμη μου, από πλευράς δυσκολίας.

Το αν το κάνει ηθελημένα ή μη είναι κάτι που δεν το ξέρω, και σαφώς η εκτίμησή μου ότι "ούτε ο ίδιος δεν ξέρει τι θέλει να κάνει" είναι υπερβολική και αναφέρθηκε εν τη ρύμη του λόγου περισσότερο παρά ακριβολογώντας, αλλά και δεν με "καίει" να το μάθω. Δεν με εκφράζει η ερμηνεία αυτή και απλά σχολίασα μια φράση που ρώτησε ο Χρήστος για πρακτικούς λόγους. (για να την γράψει)

Λέχθηκε ότι υπάρχει μια καταγραφή. Πιστεύω θα λύσει τις απορίες μας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εν μέσω πυρών, μια ουδέτερη παρατήρηση να κάνω, που αφορά στα "ιστορικά" του φόρουμ (χρήσιμα για τον μελλοντικό ιστορικό, για να χρησιμοποιήσω ένα κλισέ): Παρατηρήσατε που εδώ και κάμποσο καιρό (λιγότερο από δύο μήνες) η κύρια αφορμή διαμάχης στο φόρουμ έπαψαν να είναι οι έλξεις και τα της Σχολής Καρά και έγινε η διάκριση ανάμεσα σε παραδοσιακούς και μη ψάλτες; Μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση, καθαρά από ιστορική-αναλυτική σκοπιά, και θα με ενδιέφερε η γνώμη σας. Δεν μπορώ να το συνδέσω με κάτι που έγινε ή δεν έγινε, ούτε νομίζω ότι άλλαξαν απότομα οι νοοτροπίες.

Για να έλθω όμως στο θέμα, την εξήγηση για το τι κάνει ο Χατζημάρκος στην επίμαχη φράση την έδωσε ο Βασίλης (στο "ως ένα των μισθίων σου" γυρίζει σε διατονικό, αλλά κάνει κατάληξη χρωματική, ενώ θα περιμέναμε κάτι άλλο), μόνο που την έδωσε με τη δική του ερμηνεία: ότι δεν ξέρει τι κάνει. Αλλά είναι δύσκολο από άγνοια, απροσεξία ή ακόμα και παραφωνία να καταλήξεις χρωματικά ένα διατονικό μέλος. Το αντίστροφο ναι. Δε νομίζεις Βασίλη; (Θέλω τη γνώμη σου, μιας και διδάσκεις μουσική).
Εγώ νομίζω ότι ήξερε καλά τι έκανε ο Χατζημάρκος (άσχετα με το αν αυτό ταίριαζε, εγώ π.χ. ήθελα να γεμίσει το αυτί μου με κείνο το μετανοητικό τετράχορδο του πρώτου ήχου), απλά εμείς δεν ξέρουμε γιατί το έκανε. Πολύς λόγος λοιπόν για το τίποτα...
Όσο για το σύνολο της (κλασικής πια) ερμηνείας του εν λόγω δοξαστικού, ο Χατζημάρκος πέφτει κι αυτός θύμα, όπως και όλοι μας καθημερινά, της ανθρώπινης αντιληπτικής και αξιολογικής τάσης να υπερισχύουν στην κρίση μας τα αρνητικά των θετικών. Γιατί εκτός από κάποιες όντως υπερβολικές θέσεις, τονισμένες και από τη σιγή των ισοκρατημάτων (που μπορεί να δικαιολογούνται από την ιδιαιτερότητα του μέλους, μπορεί και όχι, δεν ξέρω), το μέλος αυτό έχει και ορισμένα αξιοζήλευτα σημεία ερμηνείας και εκφραστικότητας, που δεν θα έπρεπε να περάσουν απαρατήρητα από έναν καλοπροαίρετο κριτή.


Ἡ διαμάχη ἴσως ἔχει κοπάσει, ἡ διαφωνία ὄμως ὄχι κι ἔτσι πρέπει νὰ εἶναι, χάριν τοῦ διαλόγου. Ἀπλῶς, ἡρέμησαν λίγο τὰ πνεύματα καὶ ἀπὸ τὶς δύο πλευρές. Ἄλλωστε χύθηκε πολὺ μελάνι, χολή καὶ ξύδι. Γιὰ τὸ θέμα τῆς παράδοσης, τὸ βασικὸ πρόβλημα εἶναι τὰ προκλητικὰ σχόλια ποὺ ὁδηγοῦν σὲ προκλητικὲς ἀπαντήσεις, μολονότι ἀκόμη ἐπιδεικνύεται μιὰ σχετικὴ αὐτοσυγκράτηση.

Φίλε Γιῶργο, ξέρουμε γιατὶ τὸ ἐκτέλεσε ἔτσι ὁ σεβαστὸς κ. Χ΄΄Μάρκος. Ἐπειδὴ ἔχει τὴν φωνητικὴ δυνατότητα, τὴν κατάρτιση καὶ τὴν ἐμπειρία καὶ ἐπειδὴ ἔτσι, προφανῶς, γούσταρε. Τὶ ἄλλο μένει νὰ ποῦμε; Ἄλλωστε, ποιὸς ἀσχολεῖται μὲ αὐτὰ ἐδῶ;
 
Ο Χατζημάρκος είναι τόσο μεγάλος που η όποια κριτική, ακόμη και καλοπροαίρετη, φαίνεται συμπλεγματική. Δεν είναι απλώς η μοναδική φωνή του (στο οποίο άλλωστε όλοι συμφωνούν). Είναι και η βαθύτατη γνώση και η πλατιά φαντασία και η απειρόκαλη έκφραση. Έψαξα παντού, αλλά δεν βρήκα πουθενά κάτι ανάλογο ψαλτικά που να με ικανοποιεί, έστω κατ' ελάχιστον... Ο Χατζημάρκος με την ερμηνεία του εξέφρασε πλήρως την παράδοση, αλλά και την ξεπέρασε! Έδωσε απαντήσεις σε όλα τα θέματα, έλυσε όλα τα προβλήματα! Πρόκειται για μιαν άφθαστη μουσική μεγαλοφυΐα, που, αν μιλούσαμε σχηματικά, θα λέγαμε ότι είναι πράγματι 1000 χρόνια μπροστά!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητέ, στο θέμα αυτό οι απόψεις και οι τάσεις καταγράφηκαν, είμαστε όλοι γνωστοί άλλωστε, η διαφωνία επέτρεψε να ξεδιπλωθούν κάποια επιχειρήματα όχι μονόπλευρα, κανείς δεν έμεινε χωρίς εκπροσώπηση, κι όσο για τις εκατέρωθεν υπερβολές στη διατύπωση, ο καθένας κρίνεται. Αλλά συμπαθάτε με, το φόρουμ πιστεύω ότι κουράστηκε πια από αυτήν την άγονη αντιπαράθεση που δεν προσφέρει νέα δεδομένα στη συζήτηση παρά μόνο υλικό για ανάφλεξη.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
.......εφόσον όλοι πιστεύω συμφωνούμε ότι ψαλτική δεν είναι μόνο φωνή; Εκτός κι αν δεν ισχύει αυτό, οπότε τα δεδομένα αλλάζουν...

Υ.Γ. Φυσικά, συμφωνώ και επαυξάνω για το μεγαλείο της φωνής, κάτι ούτως ή άλλως κοινά παραδεκτό. Σε κανένα από τα παραπάνω σχόλια δεν πρόσεξα κάποιον να ονομάσει τον εν λόγω πρωτοψάλτη κακόφωνο, οπότε εγώ θα πρότεινα να γίνεται η όποια συζήτηση και σχολιασμός στο ίδιο μήκος κύματος . Ο μέγας αυτός πρωτοψάλτης ου χρείαν έχει δικηγόρων κυρίως δε, εφόσον δεν δικάζεται...

.......να πουμε οτι αυτα κ αλλα πολλα ο Μανωλης Χατζημαρκος τα εψαλλε ενωπιον του μεγαλου κ αειμνηστου Πριγγου αν σας λεει κατι αυτο ο οποιος ηταν ο μονος αρμοδιος για να του κανει συστασεις για τον τροπο που εψαλλε.ομως κ αυτος στο μεγαλειο της φωνης του Χατζημαρκου κ στον τροπο με τον οποιο απεδιδε τους υμνους ειπε εκεινο το περιφημο οτι φωνη σαν του Μανωλη δεν θα ξαναγεννησει η φυση .....
:rolleyes:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὁ κ. Τσακίρογλου εἶναι ἀπὸ τὰ σημαντικότερα καὶ γνωστότερα μέλη σὲ ἕνα ψαλτικὸ forum μὲ 4.657 μέλη. Ἄρα εἶναι πιὸ γνωστὸς ἀπ᾿ ὅτι νομίζετε. Ἐὰν θέλετε νὰ τὸν ἀκούσετε μπορεῖτε ἐδῶ καὶ τοὺς δασκάλους του ἐδῶ. Ὁ κ. Τσακίρογλου εἶναι δημόσιο πρόσωπo, κεφάλαιο γιὰ τὸ forum καὶ εἶναι τιμὴ μου ποὺ τὸν συναναστρέφομαι ἔστω καὶ ἠλεκτρονικά.

Ἀφοῦ δεῖτε καὶ ἀκούσετε τὰ παραπάνω καλὸ θὰ ἦταν νὰ προσέχετε περισσότερο ὅταν ἀπευθύνεστε σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ σεβαστὰ, μετριοπαθὴ καὶ μουσικολογιότατα μέλη.

Εὐχαριστῶ.
 
Top