Χριστοδούλου Αθανάσιος - Ν' ψαλμός, Δόξα Πατρί..., Ταις των Αποστόλων

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Θα ήταν ενδιαφέρον να μας ανεβάσει κάποιος το κείμενο απ' όπου λέγονται τα εν λόγω πεντηκοστάρια που ακούμε...

Το ερώτημα αυτό ήταν καθαρά ρητορικό φυσικά, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να βρεθεί κάπου γραμμένο αυτό το άκουσμα και αυτό συμβαίνει, επειδή δεν γίνεται να γραφτεί. Ρώτησα λοιπόν, για να απαντήσω εκ των υστέρων σε αυτό:

Ο καθένας μας προσπαθεί να αποδώσει όσο γίνετε καλύτερα τα μουσικά κείμενα προς δόξα Θεού.

Αυτό που θα έλεγα εγώ θα ήταν το εξής: Αυτό που γράφει ένα κείμενο, μπορεί και να μην εκτελεστεί κατά γράμμα, λόγω ερμηνείας και αναλύσεως παλαιότερων σημαδοφώνων ή και θέσεων, αλλά όταν αυτό που ψάλλει κάποιος (στο σύνολό του) δεν γίνεται να μεταφερθεί στο χαρτί μέσω της παρασυμαντικής, θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σε πολύ βασικούς τομείς.
Πολλοί μεγάλοι πρωτοψάλτες υπήρξαν φορείς της παραδόσεως, αλλά οι περισότεροι από αυτούς, είχαν και στιγμές που ξέφευγαν από αυτήν. Δεν θα σχολιάσω εάν αυτό είναι ορθό ή όχι, αλλά για τον λόγο αυτόν θα προτιμούσα να ακούσω τον εν λόγω συνάδελφο και σε άλλες ερμηνείες εκκλησιαστικού μέλους.
Όσο για αυτούς που θεωρούν ότι ο καθένας μπορεί να εκφράζεται όπως θέλει, να τους θυμίσω, ότι στο Ναό μπαίνουν και συμπροσεύχονται άνθρωποι με διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του Θείου. Για φανταστείτε τι θα γινόταν εάν κάποιος που επικοινωνούσε με το Θεό ξαπλωτός, ή ουρλιάζοντας μπορούσε να το εκφράσει ελεύθερα εν μέσω ακολουθίας. Η Εκκλησία, έχει φόρμουλες στα δρώμενά της, ώστε ο πιστός μέσα από συγκεκριμένους τρόπους έκφρασης να πετύχει τον στόχο του, ως μέλος του εκκλησιάσματος. Γιαυτό και η μουσική της Εκκλησίας έχει την μορφή που έχει. Εξυπηρετεί ένα κλίμα, μία αναγκαιότητα, δεν την έφτιαξαν έτσι μερικοί αποφεύγοντας τα πρότυπα ύφους του εξωτερικού λεγόμενου μέλους, λόγω ημιμάθειας, ή έλλειψης έμπνευσης.
Για όσους κρίνουν πρόσωπα και όχι έργα, θα τους ρωτούσα, τι θα έλεγαν εάν ανεβάσει κάποιος κάποια ηχογράφηση του ίδιου ψάλτη, ο οποίος θα λέει κανόνα με την ροή και τον παλμό ενός Στανίτσα; Δεν θα αισθανθούν ότι αδίκησαν τον άνθρωπο; Ας ωριμάσουμε στην κριτική μας ικανότητα κάποια στιγμή και ας βάλουμε επιτέλους μέσα μας, ότι κανείς δεν είναι αλάθητος, όπως και κανείς δεν κάνει μόνο λάθη στη ζωή του.
Από τη στιγμή φυσικά, που κάποιος ψάλλει μόνο έτσι όπως ακούγεται στο παράδειγμα, από το Θεός Κύριος μέχρι και το Αμήν του Δι ευχών, προσωπικά δεν θα ήθελα να έχω την ατυχία να βρεθώ στο Ναό που ψάλλει, διότι προτιμώ να μην εκκλησιαστώ, παρά να με αναστατώσει το άκουσμα, που υποτίθεται πρέπει να με προκαλέσει να κάνω τον Σταυρό μου από συντριβή καρδίας και όχι από αγανάκτηση...
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Κάποιος είπε προηγουμένως αν έχουμε ακούσει Πρίγγο και Χατζημάρκο στο "ελέησόν με" σε βαρύ. Μα συγγνώμη ρε συνάδελφοι, είναι το ίδιο πράγμα;; Δεν το έχω ακούσει, αλλά προκαλώ: ανεβάστε το εδώ και θα δείτε ότι οι θέσεις δεν θα είναι κουτουρού, όπως εδώ, αλλά βυζαντινές. Έστω νεώτερες, όχι όμως να παραπέμπουν ευθέως σε... τραγούδι!

Νίκο, το χω σε κασέτα δε μπορώ τώρα να το ανεβάσω. Δεν είναι το ίδιο πράγμα αλλά θυμίζει... όντως όμως είναι πιο ήπιο.
Το συγκεκριμένο εδώ είναι πιο τραγουδιστικό. Ο εκτελεστής πάντως είναι ωραίος και φαντάζομαι ότι θα μπορεί να ψάλλει πάρα πολύ καλά.
 
Καταρχην αυτος που ψαλλει δει ειναι ουτε ο Δημητρης ουτε ο Ανδρεας Χριστοδουλου.Κατα δευτερον δε μπορειτε , εσεις οι "αψογοι" εκτελεστες της Βυζαντινης Μουσικης , να μιλατε για τραγουδια κ να κατακρινετε ψαλτες οπως ο Θ.Βασλικος που εχει προσφερει πολλα κ ειναι φοβερος γνωστης της Β.Μουσικης.Τριτον κ τελευταιον, να μη κρινετε καποιον απο ενα ακουσμα.Ακουστε 5 - 10 τροπαρια κ μετα βγαζετε αποψη.Θα αναρτησω ενα τροπαριο μεσα στη βδομαδα κ τα συμπαιρασματα δικα σας, ως προς το προηγουμενο, που ειπατε τοσα.
 

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
Καταρχην αυτος που ψαλλει δει ειναι ουτε ο Δημητρης ουτε ο Ανδρεας Χριστοδουλου.Κατα δευτερον δε μπορειτε , εσεις οι "αψογοι" εκτελεστες της Βυζαντινης Μουσικης , να μιλατε για τραγουδια κ να κατακρινετε ψαλτες οπως ο Θ.Βασλικος που εχει προσφερει πολλα κ ειναι φοβερος γνωστης της Β.Μουσικης.Τριτον κ τελευταιον, να μη κρινετε καποιον απο ενα ακουσμα.Ακουστε 5 - 10 τροπαρια κ μετα βγαζετε αποψη.Θα αναρτησω ενα τροπαριο μεσα στη βδομαδα κ τα συμπαιρασματα δικα σας, ως προς το προηγουμενο, που ειπατε τοσα.

Θανασάκο μην αρπάζεσαι! Κανείς εδώ δεν έχει χρίσει τον εαυτό του "άψογο" εκτελεστή και πώς να το κάνουμε, όταν εκθέτεις κάτι δημόσια σε ένα φόρουμ,είναι λογικό να περιμένεις κριτική ή οποία δεν θα είναι πάντοτε καλή. Δεν κατακρίνουμε ψάλτες σαν το Βασιλικό , ούτε αμφισβητούμε πιστεύω τις γνώσεις του. Λέμε απλά τη γνώμη μας , όχι όσον αφορά το σύνολο της προσφοράς του , το οποίο είναι παραδεκτό απ' όλους αλλά όσον αφορά κάποιες ερμηνείες όπως αυτή εδώ . Αν διαβάσεις τα σχόλια στο συγκεκριμένο βίντεο θα καταλάβεις το πνεύμα της κριτικής. Πρόσεξε τί ψέλνει και κυρίως πως τα ψέλνει ειδικά από το λεπτό 4:50 και μετά...:eek::D:mad:

Τελικά απ' ότι κατάλαβα στο κομμάτι ψέλνεις εσύ. Ανέβασε και άλλα κομμάτια με καλύτερο ήχο να σε απολαύσουμε:wink::)
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Αν την συγκεκριμένη ηχογράφηση που ανέβασε το μέλος του Ψαλτολογίου την ανέβαζε κάποιος άλλος, αλλά εκτελεσμένη από τον Πρίγγο, τον Στανίτσα, τον Καραμάνη ή οποιονδήποτε άλλον μεγάλο ψάλτη, θα τύχαινε τόσων αρνητικών σχολιασμών; :confused::confused:
(Μη το πάρει κανείς προσωπικά παρακαλω, φιλικά το ρωτώ αυτό, όποιος θέλει απαντάει)

Με αγάπη.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αν την συγκεκριμένη ηχογράφηση που ανέβασε το μέλος του Ψαλτολογίου την ανέβαζε κάποιος άλλος, αλλά εκτελεσμένη από τον Πρίγγο, τον Στανίτσα, τον Καραμάνη ή οποιονδήποτε άλλον μεγάλο ψάλτη, θα τύχαινε τόσων αρνητικών σχολιασμών; :confused::confused:
(Μη το πάρει κανείς προσωπικά παρακαλω, φιλικά το ρωτώ αυτό, όποιος θέλει απαντάει)
Φυσικά και έχει τύχει αγαπητέ και ο κρίνων τα άκουσε από τους εκάστοτε προσωπολάτρες, όπως και εδώ. Ουδέ μία διαφορά.

Θα το γράψω για πολλοστή φορά: Όταν ανεβαίνει κάτι στο forum, κρίνεται (ή πρέπει να κρίνεται τέλος πάντων) ως έργο, ιδέα ή έμπνευση και όχι καθολικά η προσφορά του εκάστοτε εκτελεστή του συγκεκριμένου αποσπάσματος (ήχου ή κειμένου).

Η κριτική δεν έχει σκοπό τον εντυπωσιασμό, αλλά το να μάθουμε κάτι από αυτήν και γιατί όχι, να γίνει και η αφορμή για να αλλάξουμε τα πρότυπά μας, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση κατά την προσωπική εκτίμηση του κάθενός. Όλους τους σεβόμαστε, όλους τους υποστήρίζουμε, για το ίδιο όλοι μαχόμαστε και κυρίως τίποτα δεν έχουμε να χωρίσουμε. Αναφέρομαι και στους εκθιάζοντες και στους κατακρίνοντες. Ξεκολλήστε το μυαλό σας! Άνθρωποι ψάλλουν και γράφουν ούτε Θεοί είναι, ούτε δαίμονες!

Υ.Γ. Και λίγα επιχειρήματα του γιατί θεωρούμε κάποια εκτέλεση άριστη ή χάλια δεν θα έβλαπτε. Για το επίπεδο της κουβέντας το αναφέρω, για μένα ο τυφλός φανατισμός υπέρ ενός ψάλτη, δεν διαφέρει και πολύ με τον αντίστοιχο που καταφαίνεται κατά...
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Ἀσφαλῶς καὶ θὰ τύχαινε

Domesticus, σε παρακαλώ πολύ δείξε μου μια κριτική που έχεις κάνει σε 'πατριαρχικό' ψάλτη. Έτσι από περιέργεια θέλω να δω το ύφος να είναι το ίδιο με το ύφος που αρκετοί σπεύσατε να 'θάψετε' το ύφος ενός μικρού και σε ηλικία και σε αναγνώριση συναδέλφου.

Με εκτίμηση,

Σ
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Καταρχην αυτος που ψαλλει δει ειναι ουτε ο Δημητρης ουτε ο Ανδρεας Χριστοδουλου.Κατα δευτερον δε μπορειτε , εσεις οι "αψογοι" εκτελεστες της Βυζαντινης Μουσικης , να μιλατε για τραγουδια κ να κατακρινετε ψαλτες οπως ο Θ.Βασλικος που εχει προσφερει πολλα κ ειναι φοβερος γνωστης της Β.Μουσικης.Τριτον κ τελευταιον, να μη κρινετε καποιον απο ενα ακουσμα.Ακουστε 5 - 10 τροπαρια κ μετα βγαζετε αποψη.Θα αναρτησω ενα τροπαριο μεσα στη βδομαδα κ τα συμπαιρασματα δικα σας, ως προς το προηγουμενο, που ειπατε τοσα.

Θανάση μην στεναχωριέσαι όσοι κάνουν αρνητικά σχόλια έχουν ανασφάλειες. Τους αρέσει να κρίνουν αρνητικά!!!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Domesticus, σε παρακαλώ πολύ δείξε μου μια κριτική που έχεις κάνει σε 'πατριαρχικό' ψάλτη.
Αν και δεν ερωτήθην εγώ, διαβάστε αυτή την συζήτηση. Και φυσικά στα μηνύματά μου δεν αναφέρομαι απλά σε έναν νέο συνάδελφο, αλλά σε καταξιωμένες γιγάντιες μορφές της ψαλτικής...
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αν και δεν ερωτήθην εγώ, διαβάστε αυτή την συζήτηση. Και φυσικά στα μηνύματά μου δεν αναφέρομαι απλά σε έναν νέο συνάδελφο, αλλά σε καταξιωμένες γιγάντιες μορφές της ψαλτικής...

Χρήστο, ωραίο το λινκ που έστειλες, αλλά δεν βλέπω ο domesticus να έκανε σχόλιο.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Αν και δεν ερωτήθην εγώ, διαβάστε αυτή την συζήτηση. Και φυσικά στα μηνύματά μου δεν αναφέρομαι απλά σε έναν νέο συνάδελφο, αλλά σε καταξιωμένες γιγάντιες μορφές της ψαλτικής...

Χρήστο εσύ αναφέρεσαι πάλι σε ανθρώπους που έχουν ιδιαίτερες φωνές, οι οποίοι για την εποχή τους ήταν 'νεωτεριστές' και είμαι σίγουρος, ότι εάν ήταν και αυτοί μέλη του φόρουμ θα τα άκουγαν όπως ο Θανάσης. Μήπως δεν πρέπει όμως να προτρέχουμε? Αυτό θέλω να πω με την παρέμβασή μου εδώ. Εμείς ότι δεν μας αρέσει από τον Ευγένιο Χαρδαβέλα και από τον Θανάση το ρίχνουμε στην πυρά!!! Έλεος.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Χρήστο, ωραίο το λινκ που έστειλες, αλλά δεν βλέπω ο domesticus να έκανε σχόλιο.
Εϊναι μια απάντηση όμως, αγαπητέ Σίμο. Γιατί το προσωποποιείς στον domesticus που, αν μη τι άλλο, η κριτική του έχει σοβαρότητα; Στην ειρωνεία βρίσκεται το πρόβλημα, απ΄ όπου κι αν προέρχεται. Αυτή είναι η γρίππη μας εδώ, και, δυστυχώς, όχι εποχιακή.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Domesticus, σε παρακαλώ πολύ δείξε μου μια κριτική που έχεις κάνει σε 'πατριαρχικό' ψάλτη. Έτσι από περιέργεια θέλω να δω το ύφος να είναι το ίδιο με το ύφος που αρκετοί σπεύσατε να 'θάψετε' το ύφος ενός μικρού και σε ηλικία και σε αναγνώριση συναδέλφου.

Με εκτίμηση,

Σ

Φίλτατε,

Σὲ πατριαρχικοὺς ψάλτες δὲν ἔχω κάνει κριτικὴ, ἁπλὰ διότι ἀπὸ τὰ ἀκούσματά τους ἐπιλέγω αὐτὰ ποὺ θεωρῶ ὅτι πηγάζουν ἀπὸ τὴν παράδοση καὶ ρέουν στὴν σημερινὴ ἐποχή καὶ αὐτὰ προσπαθῶ νὰ ἀκολουθῶ. Ὅταν περιπέσει στὴν ἀντίληψή μου κάτι ὑπερβολικὸ τὸ προσπερνῶ γνωρίζοντας ὅτι ἀποτελεῖ τὴν ἐξαίρεση στὸν κανόνα.

Ἀπὸ τὸν συγκεκριμένο συνάδελφο ὄμως δὲν ἔχω ἀκούσει κάτι ἄλλο, ὥστε νὰ μπορῶ νὰ διατυπώσω ἀσφαλῆ προσωπικὴ ἄποψη. Ὅπως ὁ ἴδιος ἔχει ἀναφέρει θὰ ἀνεβάσει καὶ κάτι ἄλλο. Τότε τὸ ξανασυζητᾶμε.

Ἐπιτρέψτε μου ὄμως νὰ σημειώσω ὅτι διαβλέπω στὰ μηνύματά σας μιὰ τάση, πὼς μὲ κάποιον τρόπο ἀπαξιώνουμε καὶ ἀποθαρρύνουμε τοὺς νέους ψάλτες ἐπειδὴ ἴσως φθονοῦμε τὰ φωνητικὰ τους προσόντα. Αὐτὸ, θεωρῶ, ὅτι ἀποτελεῖ ἐσφαλμένη ἐντύπωση. Προσωπικά, δὲν φθονῶ κανέναν γιὰ τὸ φωνητικὸ του τάλαντο, ὁ καθένας προχωρᾶ μὲ ὅ,τι τοῦ ᾿δωσε ὁ Θεός. Ὄμως τὸ νὰ εἶναι κανεὶς νέος, νὰ ἔχει καλή φωνὴ καὶ νὰ ἀσχολεῖται μὲ τὴν ψαλτικὴ δὲν σημαίνει ὅτι πρέπει ντὲ καὶ καλά νὰ παραχαϊδεύεται μήπως καὶ τὰ παρατήσει. Ἡ κριτικὴ πονάει, ἀλλὰ εἶναι μέρος τῆς ὠρίμανσης τοῦ ἀνθρώπου, μᾶς ἀρέσει δὲν μᾶς ἀρέσει.
Ἄν τώρα ἐσεῖς διαβλέπετε κάποιους ἴσκιους στὴν μέχρι τώρα κριτικὴ, σεβαστὸ μὲν ἀκατανόητο ἀπὸ μένα δέ.

Νὰ εἶστε καλὰ καὶ εὔχομαι τὰ καλύτερα στὴν οἰκογένειά σας σὰν νέος πατέρας κι ἐγώ.

Υ.Γ. Κατὰ βάσιν ἀκολουθῶ τὴν ἁγιορείτικη παράδοση καὶ ὄχι τόσο τὴν πατριαρχική. Σᾶς ἐπισημαίνω ἀκόμη ὅτι καὶ σὰν ψάλτης καὶ σὰν φωνὴ εἶμαι μετριότατος καὶ δὲν ἔχω κανένα πρόβλημα μὲ αὐτό. Ὑπηρετῶ τὴν πρωτοψαλτία μου σὲ ἕνα χωριὸ τῆς Μακεδονίας καὶ ψάλλω παιδιόθεν (εἶμαι 35) εἴτε ἀπὸ διφθέρας εἴτε χωρίς αὐτὴν. Καὶ ἀπὸ «καρπαζιὲς» στὸ ἀναλόγιο ἄλλο τίποτα.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Φίλτατε,

Σὲ πατριαρχικοὺς ψάλτες δὲν ἔχω κάνει κριτικὴ, ἁπλὰ διότι ἀπὸ τὰ ἀκούσματά τους ἐπιλέγω αὐτὰ ποὺ θεωρῶ ὅτι πηγάζουν ἀπὸ τὴν παράδοση καὶ ρέουν στὴν σημερινὴ ἐποχή καὶ αὐτὰ προσπαθῶ νὰ ἀκολουθῶ. Ὅταν περιπέσει στὴν ἀντίληψή μου κάτι ὑπερβολικὸ τὸ προσπερνῶ γνωρίζοντας ὅτι ἀποτελεῖ τὴν ἐξαίρεση στὸν κανόνα.

Ἀπὸ τὸν συγκεκριμένο συνάδελφο ὄμως δὲν ἔχω ἀκούσει κάτι ἄλλο, ὥστε νὰ μπορῶ νὰ διατυπώσω ἀσφαλῆ προσωπικὴ ἄποψη. Ὅπως ὁ ἴδιος ἔχει ἀναφέρει θὰ ἀνεβάσει καὶ κάτι ἄλλο. Τότε τὸ ξανασυζητᾶμε.

Ἐπιτρέψτε μου ὄμως νὰ σημειώσω ὅτι διαβλέπω στὰ μηνύματά σας μιὰ τάση, πὼς μὲ κάποιον τρόπο ἀπαξιώνουμε καὶ ἀποθαρρύνουμε τοὺς νέους ψάλτες ἐπειδὴ ἴσως φθονοῦμε τὰ φωνητικὰ τους προσόντα. Αὐτὸ, θεωρῶ, ὅτι ἀποτελεῖ ἐσφαλμένη ἐντύπωση. Προσωπικά, δὲν φθονῶ κανέναν γιὰ τὸ φωνητικὸ του τάλαντο, ὁ καθένας προχωρᾶ μὲ ὅ,τι τοῦ ᾿δωσε ὁ Θεός. Ὄμως τὸ νὰ εἶναι κανεὶς νέος, νὰ ἔχει καλή φωνὴ καὶ νὰ ἀσχολεῖται μὲ τὴν ψαλτικὴ δὲν σημαίνει ὅτι πρέπει ντὲ καὶ καλά νὰ παραχαϊδεύεται μήπως καὶ τὰ παρατήσει. Ἡ κριτικὴ πονάει, ἀλλὰ εἶναι μέρος τῆς ὠρίμανσης τοῦ ἀνθρώπου, μᾶς ἀρέσει δὲν μᾶς ἀρέσει.
Ἄν τώρα ἐσεῖς διαβλέπετε κάποιους ἴσκιους στὴν μέχρι τώρα κριτικὴ, σεβαστὸ μὲν ἀκατανόητο ἀπὸ μένα δέ.

Νὰ εἶστε καλὰ καὶ εὔχομαι τὰ καλύτερα στὴν οἰκογένειά σας σὰν νέος πατέρας κι ἐγώ.

Υ.Γ. Κατὰ βάσιν ἀκολουθῶ τὴν ἁγιορείτικη παράδοση καὶ ὄχι τόσο τὴν πατριαρχική. Σᾶς ἐπισημαίνω ἀκόμη ὅτι καὶ σὰν ψάλτης καὶ σὰν φωνὴ εἶμαι μετριότατος καὶ δὲν ἔχω κανένα πρόβλημα μὲ αὐτό. Ὑπηρετῶ τὴν πρωτοψαλτία μου σὲ ἕνα χωριὸ τῆς Μακεδονίας καὶ ψάλλω παιδιόθεν (εἶμαι 35) εἴτε ἀπὸ διφθέρας εἴτε χωρίς αὐτὴν. Καὶ ἀπὸ «καρπαζιὲς» στὸ ἀναλόγιο ἄλλο τίποτα.

Το ερώτημά μου επομένως είναι γιατί να μην περιμένεις να ακούσεις και άλλα από τον συγκεκριμένο συνάδελφο, παρά αμέσως τρέχετε να πείτε την αρνητική γνώμη σας? Μήπως αυτή σας η κριτική τον οδηγήσει σε 'χειρότερα' μονοπάτια?

Υ.Γ:Ανταποδίδω τις ευχές και για την οικογένεια σας. Έχουμε και την ίδια ηλικία, οπότε μπορούμε να βρεθούμε κάποια στιγμή και να ψάλουμε. Σε ποια ενορία ψέλνετε?
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αγαπητέ Simos ζητώ συγγνώμη, αλλά θεωρώ ότι είμαστε ξεκάθαροι και εγώ και ο δομέστικος σε αυτό που λέμε και ενώ είμαι βέβαιος ότι μπορείτε, δεν θέλετε να καταλάβετε. Η αρνητική κριτική, αφορά στο άκουσμα. Το συγκεκριμένο άκουσμα. Αυτό το έχουμε μπροστά μας, το αισθανόμαστε, το βιώνουμε. Δεν εννοείται τίποτα άλλο πίσω από αυτό (ή μήπως κάνω λάθος :confused:). Εάν ο αγαπητός συνάδελφος ανεβάσει κάτι άλλο εντελώς διαφορετικό, θα κριθεί και αυτό (το άκουσμα) εντελώς ξεχωριστά, με αντικειμενικότητα και χωρίς καμία εμπάθεια, όπως και το παρόν. Δεν κατάλαβα, τον ξέρουμε και από χθες τον άνθρωπο; Δεν γνωρίζω κανέναν που να θέλει να γίνεται προσβλητικός, δεν λέω ίσως υπάρχουν κάποιοι που ηδονίζονται με αυτό, ή απλά είναι ο τρόπος έκφρασής τους αυτός, αλλά και πάλι δε νομίζω ότι όλοι αυτοί οι "σπάνιοι" χαρακτήρες συναντήθηκαν στο Ψαλτολόγιον.

Μερικά απλά ερωτήματα, στα οποία θα με ενδιάφερε η απάντησή σας: Ας υποθέσουμε ότι ζει ο Leonardo da Vinci και σας παρουσιάζει ένα έργο του όπως η Mona Lisa. Υποθέτω ότι θα μείνετε εκστατικός μπροστά στο μεγαλείο του ταλέντου, όπως και όλη η ηφίλιος εξάλλου. Ας πούμε τώρα, ότι ο ίδιος καλλιτέχνης σας παρουσίαζε σαν πίνακα ζωγραφικής μία πιτσιλιά από το πινέλο του πάνω στον μουσαμά. Τι θα λέγατε, ότι εφόσον η πιτσιλιά είναι του Da Vinci είναι μία πανέμορφη και καλλιτενικότατη πιτσιλιά; Ή θα θαυμάζατε τη Mona Liza και θα γελούσατε με την πιτσιλιά, έχοντας ως δεδομένο κατά τα άλλα το ταλέντο του καλλιτέχνη; Ποιον θεωρείτε ως πιο ώριμο τρόπο σκέψης και αντίληψης ή τέλος πάντων, πως θα αντιδρούσατε εσείς σε ένα τέτοιο ερέθισμα, εάν όχι με έναν από τους παραπάνω τρόπους;

Υ.Γ. 1. Ζητώ ταπεινά συγγνώμη από την κοινότητα που επανέρχομαι στο θέμα, εφόσον έχω εκφράσει την άποψή μου επ' αυτού σε προηγούμενα μηνύματά μου. Δεν θα επανέλθω και αν κάτι θελήσω να προσθέσω στο παρόν θέμα, θα γίνει με προσωπικό μήνυμα.

Υ.Γ. 2. Πρέπει αρκετά μηνύματα του θέματος (με πρώτα τα δικά μου) να μεταφερθούν σε άλλη ενότητα...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Το ερώτημά μου επομένως είναι γιατί να μην περιμένεις να ακούσεις και άλλα από τον συγκεκριμένο συνάδελφο, παρά αμέσως τρέχετε να πείτε την αρνητική γνώμη σας? Μήπως αυτή σας η κριτική τον οδηγήσει σε 'χειρότερα' μονοπάτια?

Τὸ ἐρώτημα δὲν εἶναι ἄστοχο καὶ φέρει βαρύτητα. Ὄμως τὸ ἄκουσμα, κατὰ τὴν γνώμη μου, ἦταν πολὺ προκλητικὸ γιὰ νὰ περάσει «ἀβρόχοις ποσί». Ἴσως, τὸ ἐν λόγῳ μέλος θὰ ἔπρεπε νὰ εἶχε ξεκινήσει τὰ ἀνεβάσματά του μὲ κάτι πιὸ ἐκκλησιαστικό, διότι αὐτὸ ποὺ ἀνέβασε ταιριάζει, πιστεύω, στὸ θέμα τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, τὸ ποὺ θὰ ὁδηγηθεῖ κανείς ἀπὸ τὴν ἀρνητικὴ ἤ θετικὴ κριτικὴ εἶναι ἀποκλειστικὰ προσωπικὸ θέμα καὶ ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν διάθεση πρὸς διόρθωση τοῦ καθενός.

Ἀλλὰ, γιὰ νὰ μὴν ἀδικοῦμε τὸν συνάδελφο, ἄς ἀναμένουμε κι ἄλλα ἀκούσματά του προτοῦ συνεχίσουμε καὶ ἀνυπομονῶ, βάσει αὐτῶν, νὰ ἀλλάξω γνώμη (ὅσο λίγη σημασία κι ἄν ἔχει αὐτό).

Εὐχαριστῶ
 
1ον: Έχω την εντύπωση ότι όσοι εσχολίασαν, εσχολίασαν το συγκεκριμένο μέλος.
2ον: Όπως έχει ξαναγραφεί (από τον π. Κουκουζέλη, νομίζω), άλλο σπουδαία φωνή κι άλλο σπουδαίος ψάλτης.
3ον: Το πιθανότερο είναι ο συγκεκριμένος ιεροψάλτης να είναι καλός εκτελεστής της Β.Μ., αλλά κάπου να παρασύρθηκε στο συγκεκριμένο κομμάτι. ΔΕΝ είναι ο μόνος. Κι εγώ είχα σχολιάσει πολύ αρνητικά ένα πασαπνοάριο του Δ. Γαλάνη εις ήχον Α΄, γιατί ήταν άκρως εξεζητημένο. Κι όμως, ο Δ. Γαλάνης είναι καλλιφωνότατος ιεροψάλτης με πάρα πολλές γνώσεις στην Β.Μ..
4ον: Δεν νομίζω ότι ο συγκεκριμένος ιεροψάλτης (όνομα;) να είναι κανένα μικρό παιδάκι, που θα αποθαρρυνθεί με την όποια αρνητική κριτική και θα τα παρατήσει. Προς τι ο τόσος θόρυβος;
 
Top